Τρίτη 31 Οκτωβρίου 2023

Southeast Europe Connectivity Forum: Στρατηγική επιλογή για την Ελλάδα η ανάπτυξη του σιδηροδρόμου


Αναπτυξιακό μονόδρομο και στρατηγική επιλογή για την Ελλάδα χαρακτήρισε την ανάπτυξη του σιδηροδρόμου η πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων, Ιωάννα Τσιαπαρίκου, η οποία επισήμανε ότι, σε κάθε περίπτωση, το εγχείρημα αυτό δεν μπορεί να τρέξει απλά και μόνο επουλώνοντας πληγές, αλλά προσεγγίζοντάς το με οραματικό σχεδιασμό.

Μιλώντας στο 1ο Southeast Europe Connectivity Forum στη Θεσσαλονίκη, η κα Τσιαπαρίκου πρόσθεσε πως για την Ελλάδα, οι δύο μεγάλοι σιδηροδρομικοί διάδρομοι ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος (ο Corridor 10 και ο Orient/East-Med) φέρνουν αλλαγές, που έχουν να κάνουν με τα σημαντικά έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη, σε μια περίοδο που τα διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών βρίσκονται στο επίκεντρο της πολιτικής της ΕΕ και στα αναθεωρημένα δίκτυα ο ρόλος των σιδηροδρόμων είναι ιδιαίτερα κρίσιμος.

"Η Ελλάδα ως χώρα - πύλη δεν είναι πλέον απλά μια στρατηγική επιδίωξη, αλλά τείνει να γίνει χειροπιαστή πραγματικότητα", τόνισε και αναφέρθηκε -μεταξύ άλλων- στα έργα αναβάθμισης της γραμμής Αλεξανδρούπολης- Ορμενίου και στη σύνδεση της 6ης Προβλήτας του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης με τον σιδηρόδρομο για την αναβάθμιση των συνδυασμένων μεταφορών.

"Θα πρέπει να επιμείνουμε στη σύνδεση του σιδηροδρόμου με τις γειτονικές χώρες και με τα λιμάνια, στην ενίσχυση σιδηροδρομικών οργανισμών με εξειδικευμένο προσωπικό, στη συντήρηση των ήδη υφιστάμενων τμημάτων δικτύου, στην αύξηση του τροχαίου υλικού με την προσθήκη νέου και στη συντήρηση του υπάρχοντος" υπογράμμισε και έδωσε έμφαση και στην ανάγκη προώθησης της διαλειτουργικότητας του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου.

Η κα Τσιαπαρίκου επισήμανε ακόμα ότι η προσπάθεια για την αναβάθμιση του ελληνικού σιδηροδρόμου έρχεται σε μια εξαιρετικά δύσκολη περίοδο, μετά το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών και την κακοκαιρία Daniel, κατά την οποία το δίκτυο υπέστη εκτεταμένες ζημίες και μάλιστα σε τμήματά του, κάποια από τα οποία ήταν καινούργια ή για τα οποία είχαν μόλις εγκριθεί και παραδοθεί νέα συστήματα κυκλοφορίας.

Η πρόεδρος της ΡΑΣ σημείωσε, τέλος, ότι η ΡΑΣ έχει τον κρίσιμο ρόλο να διαμορφώσει νέο τοπίο σε ένα σχεδόν μονοπωλιακό περιβάλλον, προσελκύοντας νέες επιχειρήσεις στον ελληνικό σιδηρόδρομο, όπου σήμερα υπάρχουν μόλις τέσσερις αδειοδοτημένες εταιρείες.

Σιδηροδρομικό τμήμα Αλεξ/πολη- Μπουργκάς και Δαρδανέλια

Την εκτίμηση ότι η Ελλάδα θα μπορούσε να προωθήσει κατά προτεραιότητα το σιδηροδρομικό τμήμα Αλεξανδρούπολης-Μπουργκάς, διατύπωσε ο Χρήστος Διονέλης, ειδικός σύμβουλος έργων μεταφορών της "Σαμαράς & Συνεργάτες ΑΕ - Σύμβουλοι Μηχανικοί", μιλώντας σήμερα στο 1ο Southeast Europe Connectivity Forum, στη Θεσσαλονίκη.

Ο κ.Διονέλλης υπενθύμισε ότι η Ελλάδα συνδέεται με τη γεωγραφική γειτονιά της μέσω του διαδρόμου East Med, που "σπάει" σε δύο κομμάτια, εκ των οποίων το ένα είναι ο διάδρομος των Δυτικών Βαλκανίων και το άλλο ο διάδρομος Βαλτικής - Μαύρης Θάλασσας και Αιγαίου. Τον τελευταίο αυτό διάδρομο χαρακτήρισε ως εξαιρετικής σημασίας, καθώς, όπως είπε, δίνει στην Ελλάδα τη δυνατότητα να εκμεταλλευτεί ροές, που ήταν ανεκμετάλλευτες. Ήδη, όπως είπε, σε συνεργασία με τη Βουλγαρία έχει γίνει προεργασία και νομική ανάλυση για προώθηση και εκμετάλλευση, όμως το κόστος είναι υψηλό και ο χρονικός ορίζοντας για την ολοκλήρωση του έργου μεγάλος ("μια δεκαετία στην καλύτερη περίπτωση").

Δεν είναι όμως απαραίτητο να γίνουν όλα μεμιάς: "Σε αυτό το έργο μπορούμε να πάρουμε ένα κομμάτι και να το προωθήσουμε κατά προτεραιότητα. Είναι το τμήμα Αλεξανδρούπολη - Μπουργκάς, το οποίο μπορεί να γίνει πολύ γρήγορα, με πολύ μικρά κεφάλαια και να προσελκύσει μεγάλες ροές από την αγορά", τόνισε και πρόσθεσε πως αν μέσω αυτού του σιδηροδρομικού τμήματος η Ελλάδα μπορέσει να απορροφήσει το 5% - 8% από τις ροές μέσω Δαρδανελίων, τότε αυτό θα είναι αποδοτικό και βιώσιμο. Ο κ. Διονέλης έκανε ιδιαίτερη μνεία και στην ανάγκη να υπάρχει διαβούλευση της Πολιτείας με την αγορά για όσα προγραμματίζονται και υλοποιούνται σε επίπεδο σιδηροδρομικών έργων και υποδομών: "το μοντέλο "έρχονται οι κρατικοί φορείς και αποφασίζουν", πρέπει να τελειώσει. Πριν ένας κρατικός φορέας αποφασίσει, πρέπει να μιλήσει με την αγορά, δηλαδή με τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις, τις εταιρείες logistics και τα λιμάνια" κατέληξε.

Χώρα transit ή "τερματική χώρα";

Σε χώρα transit για τη διαμετακόμιση εμπορίου μπορεί να μετατραπεί η Ελλάδα, συνδυάζοντας τις δυνατότητες του σιδηροδρόμου με εκείνες των λιμένων, εκτίμησε ο Παναγιώτης Χριστέλης, διευθυντής της VTG Rail Logistics Hellas. "Ο σιδηρόδρομος στην Ελλάδα αφορά σήμερα κατά κύριο λόγο εισαγωγή, όχι εξαγωγή. Πάρα πολύ σημαντικό είναι επίσης ότι η Ελλάδα σιδηροδρομικώς διαφέρει από τις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης γιατί δεν είναι χώρα transit, αλλά "τερματική" χώρα. Στο άμεσο μέλλον όμως, θέλουμε να τη μετατρέψουμε σε χώρα transit μέσω των λιμανιών, με την εγγύτητα και τα φορτία που έρχονται, είτε φέρνοντας φορτία τράνζιτ από Βαλκάνια είτε το αντίστροφο" εξήγησε, ενώ ιδιαίτερη μνεία έκανε και στα λιμάνια της Ηγουμενίτσας και της Πάτρας, για τα οποία είπε πως πρέπει να υπάρχει ενεργό σιδηροδρομικό δίκτυο, αφού δεν υπάρχει ανάγκη να αναπτυχθεί μόνο το σιδηροδρομικό δίκτυο από Βορρά προς Νότο, αλλά και από Ανατολή προς Δύση. "Οσο περισσότερους κόμβους διαμεταφοράς έχουμε, τόσο καλύτερο" κατέληξε.

ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ, capital.gr
sidirodromikanea.blogspot.com