Πέμπτη 31 Αυγούστου 2023

Η Ισπανία είναι η Πράσινη Χώρα του Μήνα - κίνητρα για βιώσιμες μεταφορές με δωρεάν εισιτήρια στα τρένα

-Η Ισπανία ενθαρρύνει τα ταξίδια με τρένο με δωρεάν και μειωμένα εισιτήρια.

-Δωρεάν εισιτήρια τρένων, ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και κλείσιμο εργοστασίων άνθρακα.

Οι ανελέητοι καύσωνες, οι πυρκαγιές και τα ακραία καιρικά φαινόμενα αυτού του καλοκαιριού έχουν φέρει την κλιματική κρίση στο προσκήνιο στην Ευρώπη και όχι μόνο.

Η ανάγκη να απελευθερώσουμε τα ενεργειακά μας συστήματα και να προστατεύσουμε το περιβάλλον μας δεν ήταν ποτέ πιο ξεκάθαρη.

Κάθε χώρα έχει τις μοναδικές της προκλήσεις και πόρους που επηρεάζουν την πορεία της προς το καθαρό μηδέν. Αλλά το να γιορτάζουμε ο ένας τις επιτυχίες του άλλου μπορεί να βοηθήσει να εμπνεύσει και να πιέσει τους δικούς μας πολιτικούς να ακολουθήσουν το παράδειγμά τους.

Αυτές είναι οι προηγούμενες Πράσινες χώρες του μήνα: Αλβανία , Δανία , Ισλανδία , Αυστρία και Πορτογαλία . Αυτόν τον μήνα, γιορτάζουμε μια ευρωπαϊκή χώρα της οποίας οι πράσινες φιλοδοξίες κρέμονται από την ισορροπία.

Η Ισπανία βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της κλιματικής κρίσης και έχει κάνει βήματα προόδου στην περιβαλλοντική πολιτική τους τελευταίους μήνες και χρόνια.

Από τότε που εισήγαγε τελικά τον πρώτο νόμο για το κλίμα της χώρας το 2021, το κυβερνών Ισπανικό Σοσιαλιστικό Εργατικό Κόμμα (PSOE) έθεσε στόχους προοδευτικής μείωσης των εκπομπών και αύξησε την παραγωγή ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές στη χώρα.

Μετά τις πρόωρες εκλογές του Ιουλίου , το μέλλον της χώρας είναι αβέβαιο. Αλλά να γιατί η Ισπανία έχει την ψήφο εμπιστοσύνης μας, ως Πράσινη Χώρα του Μήνα για τον Αύγουστο.

Η Ισπανία απομακρύνεται από τον άνθρακα και προς τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας

Η Ισπανία επιταχύνεται προς έναν τομέα ηλεκτρικής ενέργειας χωρίς άνθρακα, με σχέδια για σταδιακή κατάργηση της ρυπογόνου πηγής ενέργειας έως το 2025 - πέντε χρόνια νωρίτερα από ό,τι είχε αρχικά προγραμματιστεί, όπως ανακοινώθηκε τον Ιούνιο.

Αυτόν τον μήνα, επιβεβαιώθηκε ότι το μεγαλύτερο εργοστάσιο άνθρακα της χώρας, που βρίσκεται στο As Pontes της Γαλικίας, πρόκειται να κλείσει μέχρι τον Αύγουστο του 2024.

Αυτό θα ανοίξει τον χώρο για έργα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας που αξιοποιούν την αφθονία του ήλιου και του ανέμου της Ισπανίας.

Η χώρα βρίσκεται σε καλό δρόμο να παράγει φέτος περισσότερο από το ήμισυ της ενέργειας της από ανανεώσιμες πηγές. Αυτό θα την καταστήσει την πρώτη από τις πέντε κορυφαίες ευρωπαϊκές χώρες σε ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας - συμπεριλαμβανομένων της Γαλλίας, της Γερμανίας, της Ιταλίας και του Ηνωμένου Βασιλείου - που θα επιτύχει αυτό το κατόρθωμα, σύμφωνα με την Rystad Energy. Η ερευνητική εταιρεία λέει ότι αυτό οφείλεται σε μια ιστορία στρατηγικών επενδύσεων και στην πρώιμη υιοθέτηση τεχνολογιών όπως η χερσαία αιολική ενέργεια.

Σύμφωνα με μια ενημέρωση που ζήτησε η ΕΕ, η Ισπανία κυκλοφόρησε μια αναθεωρημένη έκδοση του σχεδίου της για την ενέργεια και το κλίμα τον Ιούνιο, το οποίο είναι προς το παρόν σε δημόσια διαβούλευση. Αυξάνει τους στόχους μείωσης των εκπομπών κατά σχεδόν 10 τοις εκατό (σε 32 τοις εκατό) έως το 2030. Επίσης, σχεδόν διπλασιάζει την ποσότητα ηλιακής ενέργειας που αναμένεται να διατεθεί μέχρι το τέλος της δεκαετίας.

Αν και πρόκειται για μια σημαντική αύξηση, ωστόσο, ορισμένοι αγωνιστές για το κλίμα λένε ότι οι στόχοι του εξακολουθούν να στερούνται φιλοδοξίας και έχουν ζητήσει στόχο μείωσης των εκπομπών κατά 55 τοις εκατό, σύμφωνα με τον ευρύτερο στόχο της ΕΕ.
Τα ηλιακά πάνελ λειτουργούν στο Los Arcos, στην επαρχία της Ναβάρα, στη βόρεια Ισπανία, Φεβρουάριος 2023. AP Photo/Alvaro Barrientos

Μέχρι το 2030, οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας θα μπορούσαν να αντιπροσωπεύουν το 48 τοις εκατό του ενεργειακού μείγματος και το 81 τοις εκατό της ικανότητας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στην Ισπανία , ενισχύοντας την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας.

« Η Ισπανία παράγει ήδη περίπου το 50 τοις εκατό της ενέργειας της από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και οι εργαζόμενοι στον άνθρακα θα μπορούσαν να έχουν ένα λαμπρό μέλλον χάρη στη στρατηγική της Just Transition», λέει ο Alexandru Mustață, ακτιβιστής στη μη κερδοσκοπική Beyond Fossil Fuels.

Οκτώ από τις περιφέρειες υψηλών εκπομπών άνθρακα της χώρας έχουν ήδη εξασφαλίσει πρόσβαση στο ταμείο Just Transition της ΕΕ - ρεκόρ μεταξύ όλων των χωρών στο πλαίσιο αυτού του συστήματος. Το ταμείο στοχεύει να διασφαλίσει ότι η μετάβαση προς μια κλιματικά ουδέτερη οικονομία είναι δίκαιη και δεν αφήνει κανέναν πίσω.

Το εργοστάσιο άνθρακα As Pontes ισχύος 1.468 MW της ενεργειακής εταιρείας Endesa θα αντικατασταθεί με επιχειρήσεις ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, συμπεριλαμβανομένου ενός αιολικού έργου 1 GW που πρόκειται να δημιουργήσει 1.300 θέσεις εργασίας στην περιοχή.

Ωστόσο, η χώρα δεν έχει ακόμη ορίσει συγκεκριμένες ημερομηνίες κλεισίματος για τα τέσσερα εναπομείναντα εργοστάσια άνθρακα , οπότε υπάρχει ακόμη δρόμος.

Η Ισπανία δίνει κίνητρα για βιώσιμες μεταφορές

Οι μεταφορές ευθύνονται για περίπου το ένα πέμπτο των εκπομπών CO2 παγκοσμίως, με τα αεροπλάνα να συμβάλλουν τα μέγιστα στη ρύπανση.

Η Ισπανία οδηγεί τον δρόμο για βιώσιμες μεταφορές στην Ευρώπη με τον ριζικό μετασχηματισμό των σιδηροδρόμων. Σε σύντομο χρονικό διάστημα, η χώρα τριπλασίασε τους φορείς εκμετάλλευσης υψηλών ταχυτήτων, εν μέρει υιοθετώντας το σχέδιο της ΕΕ για απελευθέρωση των σιδηροδρόμων της Ευρώπης.

Ανοίγοντας τους σιδηροδρόμους της στον ανταγωνισμό τα τελευταία χρόνια, η Ισπανία έχει καλλιεργήσει ένα δίκτυο τρένων ικανό να συναγωνιστεί τις αεροπορικές εταιρείες του προϋπολογισμού σε τιμή, ταχύτητα και κανονικότητα.

Διάφορα προγράμματα εκπτωτικών εισιτηρίων τρένων έχουν επίσης ενθαρρύνει τους ανθρώπους να ταξιδεύουν πιο βιώσιμα.

Τον Σεπτέμβριο του 2022, η χώρα ξεκίνησε δωρεάν ταξίδια με τρένο σε προαστιακές και περιφερειακές γραμμές για να ενθαρρύνει τους ανθρώπους να εγκαταλείψουν τα αυτοκίνητά τους υπέρ των μέσων μαζικής μεταφοράς.

Τους πρώτους δύο μήνες του 2023, είδε τους επιβάτες των τρένων μετακίνησης της Renfe να αυξάνονται κατά σχεδόν 36 τοις εκατό σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Η χρήση περιφερειακών τρένων αυξήθηκε κατά περισσότερο από 87 τοις εκατό την ίδια περίοδο.

Το καθεστώς έχει παραταθεί έως τον Δεκέμβριο του 2023, μετά τον οποίο μπορεί να εισαχθεί μια μόνιμη έκδοση ανάλογα με τις επιπτώσεις του στην κυκλοφορία και τις μειώσεις εκπομπών.

Αυτό το καλοκαίρι, η ισπανική κυβέρνηση μείωσε επίσης την τιμή των εισιτηρίων λεωφορείων και τρένων για νέους έως και 90 τοις εκατό και περιόρισε την τιμή των υπηρεσιών τρένων υψηλής ταχύτητας στα 30 ευρώ ανά εισιτήριο. Οι κάρτες Interrail έχουν μειωθεί κατά 50 τοις εκατό.

Το πρόγραμμα των 170 εκατομμυρίων ευρώ είναι διαθέσιμο σε άτομα ηλικίας 18 έως 30 ετών και ισχύει έως τις 15 Σεπτεμβρίου.

euronews.com
sidirodromikanea.blogspot.com