Ωριμάζουν, έστω με πιο αργούς ρυθμούς από τις αρχικές εκτιμήσεις, οι διαδικασίες για την προώθηση από τον ΟΣΕ ενός σημαντικού διαγωνισμού για την ανάταξη του υπάρχοντος σιδηροδρομικού δικτύου, μέσω ΣΔΙΤ, άνω των 1,2 δισ. ευρώ. Όπως από παλιά έχει αποκαλύψει το insider.gr, το υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών και ο ΟΣΕ επιχειρούν, μέσω ενός «τριπλού ΣΔΙΤ» (τρία τμήματα ξεχωριστά) να αναβαθμίσουν το δίκτυο, να προχωρήσουν σε παρεμβάσεις, προς όφελος της ασφάλειας, της χωρητικότητας και της ενίσχυσης των επιβατικών και εμπορευματικών δρομολογίων.
Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Μάλιστα, ήδη ο ΟΣΕ ωριμάζει περαιτέρω τις διεργασίες μέσω νομικού και χρηματοοικονομικού συμβούλου, που θα βοηθήσουν τον φορέα στην προώθηση του πρώτου «κομματιού», δηλαδή του πρώτου ΣΔΙΤ ύψους 300 εκατ. ευρώ, για την ανάταξη του δικτύου στη Βόρεια Ελλάδα. Κατά πληροφορίες, αναμένονται ενέργειες και διεργασίες το διάστημα Σεπτεμβρίου – Οκτωβρίου, επαφές ανάμεσα σε φορείς και ενδιαφερόμενους ομίλους, αν και είναι σαφές ότι χρειάζεται ακόμα δουλειά και δρόμος για να φτάσουμε σε περίοδο προκηρύξεων και προσφορών.
Το βόρειο «μέτωπο»
Όπως από παλιά έχει αναδείξει το insider.gr, το πλέον ώριμο τμήμα είναι αυτό στη Β. Ελλάδα, το δίκτυο Φλώρινα – Πλατύ και Στρυμόνας – Αλεξανδρούπολη. Σε ό,τι αφορά το έργο «Ανάταξη, Αναβάθμιση και Συντήρηση του Σιδηροδρομικού Άξονα Βορείου Ελλάδος», με κατασκευαστικό κόστος 171,2 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) και κόστος επένδυσης 220 εκατ. ευρώ, προβλέπεται 2,5 χρόνια κατασκευαστική περίοδος και 17,5 χρόνια περίοδος λειτουργίας και συντήρησης. Παλιότερες πληροφορίες ανέφεραν ότι το ύψος της επένδυσης προβλέπονταν στα 300 εκατ. ευρώ. Όπως είχε αποκαλύψει προ ολίγων μηνών το insider.gr, υπήρχαν μάλιστα και σχετικές ζυμώσεις για διεκδίκηση από την ελληνική πλευρά επιπλέον ποσού από το «χρηματοδοτικό καλάθι» του Ταμείου Ανάκαμψης (RRF) καθώς τα τελευταία χρόνια τα κόστη έχουν αυξηθεί και τα έργα απαιτούν μεγαλύτερες απορροφήσεις. Με τα μέχρι πρότινος δεδομένα, η συνδρομή του RRF υπολογίζονταν σε περίπου 80 εκατ. ευρώ, με τις αρμόδιες εγχώριες πλευρές, προφανώς και τον ΟΣΕ, να επιχειρούν αναβάθμιση και της χρηματοδοτικής συμβολής του Ταμείου Ανάκαμψης, στα επίπεδα των 130 εκατ. ευρώ, δηλαδή επιπλέον 50 εκατ. ευρώ από την αρχική πρόβλεψη. Εφόσον αλλάξει το χρηματοδοτικό μίγμα, προσεχώς θα γίνει σαφές και το ύψος της χρηματοδότησης από το εθνικό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) αλλά και το ύψος των πληρωμών διαθεσιμότητας προς τους ιδιώτες, καθώς πρόκειται για ΣΔΙΤ.
Οι παρεμβάσεις και τα οφέλη
Το έργο αναμένεται να βελτιστοποιήσει τη συντήρηση και την ποιότητα του σιδηροδρομικού δικτύου και επομένως των υπηρεσιών προς το επιβατικό κοινό με αύξηση του επιπέδου ασφάλειας και αξιοπιστία των δρομολογίων. Παράλληλα, αναμένεται να τονώσει σημαντικά τις σιδηροδρομικές μεταφορές καθώς αυξάνεται η διαθεσιμότητα και η διαλειτουργικότητα με τους ευρωπαϊκούς σιδηροδρόμους ώστε να ενισχυθούν οι διασυνοριακές συνδέσεις. Αποτέλεσμα είναι η αύξηση των εσόδων του Οργανισμού και η μείωση της εξάρτησης από την κρατική ενίσχυση που λαμβάνει ως διαχειριστής της σιδηροδρομικής υποδομής.
Οι παρεμβάσεις θα γίνουν σε συνολικό μήκος γραμμών 481,76km και συγκεκριμένα από:
Σ.Σ. Στρυμώνα έως Σ.Σ. Αλεξανδρούπολης
Σ.Σ. Πλατέως έως Σ.Σ. Ν. Καύκασος
Μεσονήσι έως Σ.Σ. Φλώρινας.
Μεταξύ άλλων προβλέπεται η ανακαίνιση κτιρίων επιβατών σε 20 σταθμούς.
Το έργο «πιλότος» για Πελοπόννησο και Κεντρική Ελλάδα
Σε κάθε περίπτωση, η αγορά είναι εν αναμονή της δημοπράτησης, το προσεχές μέλλον, διαγωνισμού που σχετίζεται με μια μεγάλη επένδυση του ΟΣΕ για την ανάταξη του σιδηροδρομικού δικτύου, με αφετηρία τον άξονα Βόρειας Ελλάδας. Η ανάταξη θα ξεκινήσει από το βόρειο τμήμα και θα ακολουθήσουν δύο ακόμα, στο πλαίσιο ενός ευρύτερου προγράμματος επενδύσεων και εκσυγχρονισμού του Οργανισμού, σε Πελοπόννησο και Κεντρική Ελλάδα (λιγότερο ώριμο καθώς υπάρχουν ακόμα ανοιχτές εργολαβίες). Κατά συνέπεια, το τμήμα αυτό θα αποτελέσει «πιλότο» για τα άλλα δύο (Πελοπόννησο, Κεντρική Ελλάδα) τόσο ως προς τη μορφή της σύμβασης όσο και σε σχέση με τη διαγωνιστική διαδικασία. Η επένδυση χωρίζεται σε τρία επιμέρους έργα: 1) Κύριο δίκτυο (Κεντρική Ελλάδα Πειραιάς - Αθήνα - Θεσσαλονίκη – βόρεια σύνορα), 2) Δίκτυο Μακεδονίας - Θράκης (Βόρεια Ελλάδα), 3) Δίκτυο Αθήνα (Ελ. Βενιζέλος) - Κιάτο (Αττική και Πελοπόννησος, με συντήρηση ως το Ρίο).