Πέμπτη 20 Ιουλίου 2023

Περισσότερα από ένα όνειρο: Οι φιλοδοξίες της Ευρώπης για το hyperloop

Θα θέλατε να προωθηθείτε με πάνω από 700 χιλιόμετρα την ώρα μέσω ενός σωλήνα; Η τεχνολογία Hyperloop θα μπορούσε να το κάνει πραγματικότητα — εάν η Ευρώπη μπορέσει να ανταποκριθεί στην πρόκληση

Τα πιο γρήγορα ταξίδια με χαμηλό αντίκτυπο στο κλίμα θα μπορούσαν να γίνουν πραγματικότητα | Φωτογραφία: Alamy

Της Raluca Besliu
Η Raluca είναι ανεξάρτητη ρεπόρτερ με έδρα το Βέλγιο


Το μέλλον της Ευρώπης θα μπορούσε να είναι ένα μέλλον βελτιωμένης συνδεσιμότητας, όπου οι επιβάτες θα μπορούσαν να φτάσουν από το Παρίσι στη Μαδρίτη σε μόλις 90 λεπτά, χωρίς σχεδόν καμία εκπομπή αερίων του θερμοκηπίου. Αυτή είναι η μελλοντική τεχνολογία hyperloop που υπόσχεται: μια απρόσκοπτη, υψηλής ταχύτητας, φιλική προς το κλίμα.

Η ιδέα έχει συγκεντρώσει σημαντική προσοχή σε ολόκληρη την ήπειρο τα τελευταία χρόνια και πυροδότησε συζητήσεις σχετικά με τις δυνατότητές της, τις προκλήσεις και τις μελλοντικές της προοπτικές. Ενώ αρκετές ευρωπαϊκές εταιρείες δοκιμάζουν ήδη αυτήν την τεχνολογία, βασικά ζητήματα πρέπει ακόμη να αντιμετωπιστούν προτού τα συστήματα hyperloop μπορούν να λειτουργήσουν, όπως η εξάρτησή τους από πόρους όπως το λίθιο και οι σπάνιες γαίες που προέρχονται αυτήν τη στιγμή από την Κίνα.

Στην ουσία, το σύστημα hyperloop προτείνει τη χρήση σωλήνων χαμηλής πίεσης, «σχεδόν κενού» για την προώθηση λοβών, τη μεταφορά επιβατών ή τη μεταφορά φορτίου, σε ταχύτητες μεταξύ 700 και 1.000 km/h, ανταγωνίζοντας αεροπλάνα, όλα αυτά καταναλώνοντας σημαντικά λιγότερη ενέργεια.

Οι λοβοί θα χρησιμοποιούσαν έναν γραμμικό ηλεκτροκινητήρα, παρόμοιο με αυτόν ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, για να λειτουργούν με μαγνητική πρόωση. Με απλά λόγια, θα έκαναν σερφ σε ένα μαγνητικό κύμα. Επιπλέον, μέσω ενός μηχανισμού «διακόπτη», τα pods θα μπορούν να αλλάζουν λωρίδα ή να φτάνουν σε πολλούς προορισμούς, εξαλείφοντας την ανάγκη για κινούμενα εξαρτήματα στην υποδομή. Τραβώντας απλά προς τα δεξιά ή τα αριστερά, το όχημα μπορεί να πλοηγηθεί σε διαφορετικές διαδρομές.


Η τεχνολογία Hyperloop θα μπορούσε να φέρει επανάσταση στην κινητικότητα στην Ευρώπη | Φωτογραφία: Alamy

Πολλές εταιρείες σε όλη την Ευρώπη βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της ανάπτυξης του hyperloop. Σημαντικές προόδους σημειώνουν το ολλανδικό Hardt Hyperloop, το ισπανικό Zeleros και το Πολωνικό Nevomo.

Για να καταστήσουν τα προϊόντα τους έτοιμα για αγορά, αυτές οι εταιρείες έχουν δημιουργήσει αρκετές πίστες δοκιμών σε όλη την Ευρώπη. Στην Ισπανία, η Zeleros Hyperloop μόλις άρχισε να δοκιμάζει μια συσκευή επίδειξης 20 μέτρων στο λιμάνι του Sagunto, στην περιοχή της Βαλένθια, για να μετακινήσει φορτίο γύρω από το λιμάνι. Τελικά θα κλιμακωθεί μέχρι τα 100μ. Σύμφωνα με τον Juan Vicén, συνιδρυτή και αντιπρόεδρο θεσμικών σχέσεων στη Zeleros, ένας από τους βασικούς ρόλους του «hypertrack» είναι να δοκιμάσει τον γραμμικό ηλεκτροκινητήρα, ο οποίος είναι 100 τοις εκατό ηλεκτρικός και μπορεί να αυτοματοποιηθεί πλήρως.

Στην Ολλανδία, το Hardt Hyperloop χρησιμοποιεί μια πίστα δοκιμών 30 μέτρων στην πόλη του Ντελφτ, σύμφωνα με τον Mars Geuze, συνιδρυτή και επικεφαλής εμπορικό διευθυντή της εταιρείας. Αυτό επιτρέπει στην εταιρεία να «επιδείξει την κύρια τεχνολογία», λέει. Στόχος του είναι να το δοκιμάσει στα τοπικά συστήματα δημόσιων μεταφορών από το 2026, για να είναι πλήρως λειτουργικό έως το 2030.

Οι εταιρείες που εργάζονται στην τεχνολογία hyperloop έχουν υιοθετήσει μια συλλογική προσέγγιση, η οποία επικεντρώνεται στη δημιουργία προτύπων ανοιχτής υποδομής και διαλειτουργικών, διασυνοριακών τεχνολογιών. «Καμία κυβέρνηση δεν θέλει να αγοράσει μια μονοπωλιακή υποδομή: θέλει μια υποδομή που να της επιτρέπει να έχουν διαφορετικούς προμηθευτές και σωστές δημόσιες προμήθειες», λέει ο Geuze.

Σύμφωνα με αυτήν τη συλλογική νοοτροπία, το Ευρωπαϊκό Κέντρο Hyperloop στο Groningen της Ολλανδίας, κατασκευάζει μια ανοιχτή πίστα δοκιμών μήκους 30 μέτρων που περιλαμβάνει διακόπτη λωρίδας. Θα είναι ανοιχτό σε κάθε εταιρεία που επιθυμεί να δοκιμάσει τα συστήματα hyperloop της. Η ολοκλήρωση της πίστας δοκιμών έχει προγραμματιστεί για τις αρχές του επόμενου έτους, με τις δοκιμές να ξεκινούν στα μέσα του 2024.

theparliamentmagazine.eu
sidirodromikanea.blogspot.com