Δευτέρα 17 Ιουλίου 2023

Η Γαλλική Αρχή Μεταφορών επιβεβαιώνει τη θετική επίδραση του ανταγωνισμού στο σιδηρόδρομο.


Το άνοιγμα των γαλλικών υπηρεσιών σιδηροδρομικής μεταφοράς επιβατών στον ανταγωνισμό οδήγησε σε βελτίωση της προσφοράς σιδηροδρομικών μεταφορών για ελεύθερα οργανωμένες υπηρεσίες το 2022, δείχνει πρόσφατη έκθεση της γαλλικής Autorité de régulation des Transports (ART). Τα οφέλη περιλαμβάνουν περισσότερα τρένα, χαμηλότερες τιμές εισιτηρίων και αύξηση του αριθμού των επιβατών.

Όπως προβλέπεται στο τέταρτο ευρωπαϊκό πακέτο σιδηροδρόμων, το άνοιγμα των συμβατικών σιδηροδρομικών υπηρεσιών στον ανταγωνισμό είναι δυνατό στη Γαλλία από τα τέλη του 2019. Θα καταστεί υποχρεωτικό για όλες τις υπηρεσίες που παρέχονται από τις 25 Δεκεμβρίου 2023 και μετά. Έως τα μέσα του 2023, έξι περιφέρειες - Sud-Provence-Alpes-Côte d'Azur, Hauts-de-France, Pays de la Loire, Normandie, Grand-Est και Île-de-France- έχουν ήδη ξεκινήσει ή έχουν ανακοινώσει την πρόθεσή τους να ανοίγουν σταδιακά τις σιδηροδρομικές τους υπηρεσίες στον ανταγωνισμό.

Ωστόσο, άλλες περιοχές όπως η Bourgogne-Franche-Comté και η Nouvelle-Aquitaine εξακολουθούν να είναι αβέβαιες ως προς το χρονοδιάγραμμα και τις μεθόδους ανοίγματος των υπηρεσιών τους στον ανταγωνισμό, ενώ άλλες, όπως η Bretagne, η Occitanie και το Centre-Val de Loire, έχουν ανανεώσει συμφωνίες με την SNCF Voyageurs νωρίς και δεν θα ανοίξουν τις υπηρεσίες τους στον ανταγωνισμό για άλλα 5 έως 10 χρόνια, όπως εξηγείται στην έκθεση . Πράγματι, η επιβατική δραστηριότητα στη Γαλλία εξακολουθεί να κυριαρχείται σε μεγάλο βαθμό από τις διάφορες μάρκες και θυγατρικές υπηρεσίες υψηλής ταχύτητας της SNCF Voyageurs.Η συχνότητα ελεύθερα οργανωμένων σιδηροδρομικών υπηρεσιών στη Γαλλία το 2022 (ART)

Περισσότερες προσφορές, περισσότεροι επιβάτες

Δύο νέες ελεύθερα οργανωμένες υπηρεσίες που αναπτύχθηκαν εισήλθαν στη γαλλική σκηνή το 2022 και επισημάνθηκαν στην έκθεση ART. Η υπηρεσία TAGV της Trenitalia France στις γραμμές Παρίσι-Λυών και Παρίσι-Λυών-Μιλάνο ξεκίνησε τον Δεκέμβριο του 2021. Ακολούθησε η υπηρεσία "Ouigo Train Classique" που συμπληρώνει την προσφορά χαμηλού κόστους της SNCF Voyageurs, μέσω μιας θυγατρικής εταιρείας Όσλο, στο Τα δρομολόγια Παρίσι-Νάντη και Παρίσι-Λυών, που ξεκίνησαν τον Απρίλιο του 2022. Παρόλο που το καθένα θα αντιπροσωπεύει λιγότερο από το 1 τοις εκατό του αριθμού των επιβατών στις εμπορικές υπηρεσίες το 2022, η έκθεση αναφέρει ότι η παρουσία τους επηρέασε σαφώς τα επίπεδα προσφορών. Πράγματι, έχει σημειωθεί αύξηση σχεδόν 10 τοις εκατό στον αριθμό των καθημερινών δρομολογίων που εκτελούνται στη γραμμή Παρίσι-Λυών από τα τέλη του 2021.

Είχε επίσης επίδραση στον αριθμό των επιβατών στα δρομολόγια που εκτελούνται. Για παράδειγμα, η προσφορά της Trenitalia είχε ισχυρή επίδραση στη ζήτηση μεταξύ Παρισιού και Μιλάνου. Η άφιξη της Trenitalia και η αύξηση των υπηρεσιών Ouigo, τόσο με υψηλή όσο και με συμβατική ταχύτητα, μεταξύ Παρισιού και Λυών οδήγησαν επίσης σε μείωση των εσόδων ανά επιβάτη-χλμ κατά περισσότερο από 10%.Τρένα SNCF TGV και Trenitalia Frecciarossa αγωνίζονται τώρα στο Παρίσι-Λυών-Μιλάνο (SNCF)

Ένα άλλο παράδειγμα που αναφέρεται στην έκθεση είναι η παρτίδα Sud-PACA, "Azur" που απονεμήθηκε στο SNCF Voyageurs ("Les Arcs/Draguignan – Vintimille", "Nice - Tende" και "Cannes - Grasse"): από τα τέλη του 2024, υπηρεσία θα αυξηθεί από 69 σε 120 ημερήσια δρομολόγια μετ' επιστροφής σε όλες τις υπηρεσίες, με συχνότητα 15 λεπτών σε ώρες αιχμής (ως μέρος της εισαγωγής μιας μητροπολιτικής υπηρεσίας express), με αύξηση 75 τοις εκατό στον αριθμό των τρένων, που συνδέεται με τη βελτιστοποίηση τη χρήση τροχαίου υλικού, χωρίς επιπλέον κόστος για τη διοργανώτρια αρχή μεταφορών.

Αφού επλήγησαν σοβαρά από την υγειονομική κρίση, τα ποσοστά πληρότητας επιβατικών αμαξοστοιχιών επανήλθαν στα επίπεδα του 2019, με ρεκόρ 74 τοις εκατό για τα τρένα υψηλής ταχύτητας (TAGV). Μέχρι το 2022, οι επιβατικές σιδηροδρομικές μεταφορές έχουν ανακτήσει τη δυναμική τους πριν από την κρίση, με τον αριθμό των επιβατών να είναι 2% υψηλότερος από το 2019, φτάνοντας το ρεκόρ των 100 δισεκατομμυρίων επιβατών/χιλιόμετρα. Οι υπηρεσίες TER και Intercités έχουν σημειώσει τη μεγαλύτερη αύξηση από το 2019, η οποία ήταν 12 τοις εκατό. Η επανέναρξη ορισμένων νυχτερινών δρομολογίων τρένων συνοδεύτηκε από αύξηση 77 τοις εκατό στον αριθμό των επιβατών σε σύγκριση με το 2019. Από την άλλη πλευρά, η επιβατική κίνηση στις υπηρεσίες Transilien και RER στην περιοχή Île-de-France παραμένει κάτω από τα προ του κορωνοϊού επίπεδα .

Χαμηλότερο κόστος

Η έναρξη λειτουργίας το 2022 δύο νέων ελεύθερα οργανωμένων υπηρεσιών, που προσφέρονται από την Trenitalia France και την SNCF Voyageurs (κλασικό τρένο Ouigo), οδήγησε σε μείωση άνω του 10% των εσόδων ανά επιβάτη-χλμ μεταξύ Παρισιού και Λυών. Ομοίως, η έκθεση αναφέρεται στο πακέτο Sud-PACA, «Intermétropoles» που χορηγήθηκε στην Transdev, που συνδέει τη Μασσαλία, την Τουλόν και τη Νίκαια. Αυτό θα διπλασιάσει τις σιδηροδρομικές υπηρεσίες από το 2025, από 7 σε 14 ημερήσια δρομολόγια μετ' επιστροφής, με το ίδιο κόστος για τη διοργανώτρια αρχή μεταφορών.

Οι πρώτοι ανταγωνιστικοί διαγωνισμοί για περιφερειακές σιδηροδρομικές υπηρεσίες (TER), οι οποίοι είναι υποχρεωτικοί από τις 25 Δεκεμβρίου 2023, είχαν ως αποτέλεσμα μια βελτιωμένη ή σημαντικά αυξημένη προσφορά με κόστος μειωμένο κατά 20 έως 25 τοις εκατό, παρόλο που η Γαλλία διακρίνεται στην Ευρώπη για το υψηλό της επίπεδο δημόσιας χρηματοδότησης για σιδηροδρομικές υπηρεσίες (πάνω από 20 ευρώ ανά τρένο.χλμ στη Γαλλία το 2021, σε σύγκριση με σχεδόν 11 ευρώ στη Γερμανία και την Ιταλία).

Τα πακέτα Pays de la Loire, "tram-train" και "Sud-Loire" που απονεμήθηκαν στην SNCF Voyageurs σημαίνει ότι η προσφορά προβλέπει απότομη αύξηση 26 τοις εκατό από το τέλος του 2026 στην προσφορά μεταφορών και, όπως στο Hauts- de- France, μείωση κατά ένα τέταρτο του κόστους της υπηρεσίας, η οποία θα συνεχίσει να εκμεταλλεύεται ο υφιστάμενος φορέας εκμετάλλευσης.Ένα SNCF TGV InOui στο Παρίσι (Shutterstock)

Στις χαμηλές χώρες

Οι ολλανδικές και βελγικές κυβερνήσεις θέλουν το αντίθετο, δηλαδή μια απευθείας ανάθεση στον κατεστημένο φορέα εκμετάλλευσης. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κινεί νομικές ενέργειες κατά της Ολλανδίας επειδή δεν εφαρμόζει σωστά τους κανονισμούς της ΕΕ για τις δημόσιες συγκοινωνίες. Η Επιτροπή ανησυχεί για το σχέδιο της Ολλανδίας να αναθέσει απευθείας τη σύμβαση παραχώρησης για το κύριο σιδηροδρομικό δίκτυο στον σημερινό φορέα εκμετάλλευσης, τους Dutch Railways (NS). Η ολλανδική κυβέρνηση σκοπεύει να αναθέσει τη σύμβαση στην NS πριν από το τέλος του τρέχοντος έτους, παρόλο που η διάταξη που επιτρέπει τέτοιες άμεσες αναθέσεις δεν θα ισχύει πλέον από τον Δεκέμβριο του 2023, εκτός από περιορισμένες περιπτώσεις.

Η Επιτροπή υποπτεύεται ότι η ολλανδική κυβέρνηση προσπαθεί να παρακάμψει τους νέους κανονισμούς αναθέτοντας τη σύμβαση πριν από τη λήξη της προθεσμίας, κάτι που θεωρεί αδικαιολόγητο. Η Επιτροπή απέστειλε επίσημη ειδοποίηση στην ολλανδική κυβέρνηση, δίνοντάς της προθεσμία δύο μηνών για να απαντήσουν και να αντιμετωπίσουν τα ζητήματα που τέθηκαν. Η υπόθεση θα μπορούσε να παραπεμφθεί στο ευρωπαϊκό δικαστήριο εάν η Ολλανδία δεν συμμορφωθεί.

railtech.com
sidirodromikanea.blogspot.com