Πέμπτη 13 Ιουλίου 2023

Μετρό Θεσσαλονίκης: Τον Σεπτέμβριο η υπογραφή της σύμβασης για τη λειτουργία και συντήρηση


Πλήρης ετοιμότητα από τις εταιρίες που αποτελούν τη THEMA για έναρξη των προπαρασκευαστικών εργασιών - Οι έλεγχοι πριν τις τελικές υπογραφές και η πορεία του έργου

Τάσος Τασιούλας

Τον Σεπτέμβριο, όπως όλα δείχνουν, θα υπογραφεί η σύμβαση ανάμεσα στην εταιρία ειδικού σκοπού THEMA και την "Ελληνικό Μετρό ΑΕ", για τη λειτουργία και συντήρηση του μετρό Θεσσαλονίκης τα επόμενα 11 χρόνια.

Όπως είχε αποκαλύψει η Voria.gr, οι ανάδοχοι του σχετικού διαγωνισμού, που έτρεξε με ρυθμούς ρεκόρ, ATM – EGIS (με δάνεια εμπειρία από τη Metro Service A/S), συστήνουν τη THEMA, η οποία προκρίθηκε στον σχετικό διαγωνισμό και τελικά θα είναι ο οριστικός ανάδοχος του έργου, δεδομένου ότι η άλλη κοινοπραξία δεν κατέθεσε μέσα στην προθεσμία που προβλεπόταν ένσταση.

Έτσι, ο οδικός χάρτης για την υπογραφή της σύμβασης προβλέπει να περάσει η σύμβαση από το Ελεγκτικό Συνέδριο (έχει ήδη αποσταλεί), αλλά και για έλεγχο από την αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή, ώστε στις αρχές Σεπτεμβρίου να υπογραφεί και να κλείσει έτσι άλλο ένα σημαντικό κεφάλαιο για την έναρξη λειτουργίας του μετρό της Θεσσαλονίκης.

Στόχος, που όμως δεν κοινοποιείται προς το παρόν, καθώς οι αρμόδιοι θέλουν να δουν την πορεία των διαδικαστικών, είναι η σύμβαση να υπογραφεί τις μέρες της ΔΕΘ και να ανακοινωθεί από τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη. Χωρίς όμως αυτό να είναι δεσμευτικό, διότι δεν μπορούν να επιταχυνθούν οι έλεγχοι...

Οι εταιρείες που απαρτίζουν τη THEMA έχουν ήδη εκφράσει τη διαθεσιμότητά τους για να αρχίσουν άμεσα τις προπαρασκευαστικές εργασίες, ακόμη και πριν την υπογραφή της σύμβασης, ώστε να τρέξουν όλα πολύ γρήγορα και να μην υπάρξει άλλη καθυστέρηση στην έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του μετρό. Κι αυτό επειδή η λεγόμενη προπαρασκευαστική περίοδος που προβλέπεται στη σύμβαση είναι πολύμηνη και το διάστημα πλέον πρέπει να συντομεύσει, για να γίνει πράξη η δέσμευση ότι τα δρομολόγια με επιβάτες θα αρχίσουν μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2024.

Υπάρχουν μια σειρά από διαδικασίες που όλο αυτό το διάστημα θα πρέπει να ολοκληρωθούν. Όπως για παράδειγμα να λειτουργήσει το πληροφοριακό σύστημα, να αποφασιστεί η πολιτική κομίστρου και το ενιαίο εισιτήριο με τον ΟΑΣΘ, ακόμη και να γίνει η πρόσληψη προσωπικού στην εταιρεία ειδικού σκοπού κ.ά.

Ειδικά για το τελευταίο, δηλαδή για τη διοίκηση της THEMA σε τοπικό επίπεδο, αλλά και για τις προσλήψεις προσωπικού ήδη υπάρχει έντονο ενδιαφέρον και αιτήματα, προφορικά όμως, διότι αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει πρόσωπο ή σημείο αναφοράς στην πόλη...

Σε σχετική ανάρτησή του ο νυν υφυπουργός Υποδομών, ως πρόεδρος της "Ελληνικό Μετρό ΑΕ", Νίκος Ταχιάος, είχε αναφέρει ότι "είμαι βέβαιος πως η απόφαση να επιλεγεί η λύση ιδιώτη λειτουργού για το μετρό της Θεσσαλονίκης είναι σοφή και θα δικαιωθεί από το αποτέλεσμα. Και προσοχή στη σπέκουλα: ο ιδιώτης λειτουργός δεν έχει καμία ανάμειξη στη χρέωση των μετακινήσεων στους χρήστες του μετρό. Την τιμή του εισιτηρίου που θα πληρώνουν οι επιβάτες, την ορίζει και θα την ορίζει το κράτος και επαναλαμβάνω πως σε όλα τα σενάρια που έχω δει, οι Θεσσαλονικείς μπορούν να είναι βέβαιοι πως θα μετακινούνται με ένα πολύ φτηνό εισιτήριο, της τάξης αυτού που σήμερα χρεώνει ο ΟΑΣΘ και μάλιστα με μετεπιβιβάσεις μεταξύ των δυο μέσων, του μετρό και των λεωφορείων. Τις υπόλοιπες λεπτομέρειες, για παράδειγμα ότι θα μπορούμε να περνάμε τις πύλες του μετρό με μία εφαρμογή στο κινητό, με τον ίδιο τρόπο που πληρώνουμε πλέον με το Wallet, χωρίς την έκδοση φυσικού εισιτηρίου, δηλαδή χάρτινου, θα τις μάθετε στην πορεία, καθώς ο ανάδοχος της κατασκευής, ο operator (η THEMA δηλαδή), ο ΟΣΕΘ, ο ΟΑΣΘ και η Ελληνικό Μετρό ΑΕ θα ολοκληρώνουμε, καθένας με τον δικό του ρόλο και όλοι μαζί από κοινού, τη διαδικασία αναδιάρθρωσης των δημοσίων συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης, που ήδη έχει ξεκινήσει".

Σε αυτό το πλαίσιο ήδη εγκαθίστανται τα ηλεκτρονικά ακυρωτικά μηχανήματα στους ολοκληρωμένους σταθμούς, που θυμίζουν εκείνα αεροδρομίων, όπου σκανάρει κάποιος το εισιτήριό του σε ηλεκτρονική μορφή με barcode στο κινητό του τηλέφωνο. Τέτοια ακυρωτικά μηχανήματα έχουν ήδη αρχίσει και τοποθετούνται στους σταθμούς του μετρό στη Φλέμινγκ, στην Παπάφη και στον Ευκλείδη και θα ακολουθήσουν και οι υπόλοιποι σταθμοί.

Στελέχη της Ελληνικό Μετρό ΑΕ τόνισαν στη Voria.gr ότι οι εργασίες για το κατασκευαστικό κομμάτι του μετρό έχουν προχωρήσει σε κάποια σημεία πιο γρήγορα κι από το αναμενόμενο και θεωρούν ότι η ολοκλήρωση της κατασκευής είναι όχι εφικτή αλλά δεδομένη μέχρι το τέλος του 2023. "Όπως λέγαμε ότι θα είναι έτοιμος ο σταθμός Βενιζέλου για να περάσουν τα δοκιμαστικά δρομολόγια μέσα σε χρόνο ρεκόρ και το καταφέραμε, έτσι θα γίνει και τώρα. Μέσα σε εννέα μήνες όχι μόνο ολοκληρώθηκε η σιδηροδρομική επιδομή στο σταθμό, αλλά και η αποβάθρα και έγινε το δοκιμαστικό δρομολόγιο", σημείωσαν.

Σε καλή εξέλιξη είναι και τα έργα στην επέκταση της Καλαμαριάς, που περιλαμβάνεται στην ίδια σύμβαση για τη λειτουργία και τη συντήρηση της βασικής γραμμής, που αναμένεται να αναλάβει η THEMA και η προοπτική είναι να αρχίσουν κι εκεί τα εμπορικά δρομολόγια με απόσταση περίπου έξι μηνών από την έναρξη της εμπορικής λειτουργίας στη βασική γραμμή.

Στην Ελληνικό Μετρό ΑΕ παράλληλα εξετάζουν τη βορειοδυτική επέκταση του μετρό, δηλαδή τη σύνδεση των περιοχών της Σταυρούπολης, του Ευόσμου, της Μενεμένης, του Κορδελιού, των Αμπελοκήπων κτλ, με τον βασικό κορμό του έργου. Η οριστική χάραξη είναι πλέον προς ολοκλήρωση και η Ελληνικό Μετρό ΑΕ θα κληθεί (μόλις διασφαλιστούν και οι πόροι) να προετοιμάσει τις εργασίες κατασκευής του έργου. Η προτεραιότητα έχει δοθεί εκεί, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι πηγαίνει πίσω η νοτιοανατολική επέκταση, δηλαδή η σύνδεση του τερματικού σταθμού στη Μίκρα με το αεροδρόμιο "Μακεδονία".

voria.gr
sidirodromikanea.blogspot.com