Πέμπτη 20 Ιουλίου 2023

Οι ναύλοι των τρένων είναι έως και 30 φορές πιο ακριβά αεροπλάνα στην Ευρώπη, λέει η Greenpeace


Καθώς η Ευρώπη φουσκώνει σε ένα κύμα καύσωνα και η κλιματική κρίση επιταχύνεται, πολλοί ταξιδιώτες κοιτάζουν προς τα τρένα αντί για τα ρυπογόνα αεροπλάνα. Αλλά όσοι θέλουν να κάνουν τα ταξίδια τους πιο ευαισθητοποιημένα για τον άνθρακα αντιμετωπίζουν μεγάλους λογαριασμούς. Σύμφωνα με μια νέα έκθεση, το τρένο μεγάλων αποστάσεων στην Ευρώπη μπορεί να κοστίσει σχεδόν 30 φορές περισσότερο από το να πετάξεις.

Η έκθεση , που συντάχθηκε από την περιβαλλοντική ομάδα εκστρατειών Greenpeace, συνέκρινε το κόστος των εισιτηρίων πτήσεων και τρένων σε 112 ευρωπαϊκά δρομολόγια σε εννέα διαφορετικές ημερομηνίες.

Τα εισιτήρια τρένου ήταν διπλάσια από το κόστος πτήσης, κατά μέσο όρο, ενώ τα ταξίδια με τρένο από το Ηνωμένο Βασίλειο προς την Ευρώπη, που περιλαμβάνουν τη μεταφορά του συχνά ακριβού Eurostar στην ήπειρο, ήταν τετραπλάσια από την τιμή της πτήσης κατά μέσο όρο. Το ίδιο ισχύει και για την Ισπανία, η οποία διαθέτει σιδηροδρομικό δίκτυο υψηλής ταχύτητας με τέσσερις ανταγωνιστικές μάρκες . Οι πτήσεις ήταν φθηνότερες από τα τρένα στο 71% των διαδρομών που αναλύθηκαν.

Υπήρξαν και κάποιες συγκλονιστικές αυξήσεις τιμών. Κοιτάζοντας ένα ταξίδι της τελευταίας στιγμής από το Λονδίνο στη Βαρκελώνη τον Μάιο, με κράτηση δύο ημέρες πριν από το ταξίδι, το κόστος του τρένου ήταν 384 ευρώ (περίπου 430 $) σε σύγκριση με 12,99 ευρώ για την πτήση της Ryanair – καθιστώντας το τρένο 29,6 φορές πιο ακριβό από το αεροπλάνο.

Το Λονδίνο προς τη Βαρκελώνη είναι η τρίτη πιο δημοφιλής αεροπορική γραμμή μικρών αποστάσεων στην Ευρώπη, με 3,36 εκατομμύρια ανθρώπους να πραγματοποιούν το ταξίδι το 2019 σύμφωνα με την Greenpeace, η οποία προσθέτει ότι η αλλαγή αυτών των πτήσεων σε σιδηροδρομικό σταθμό θα είχε εξοικονομήσει 461.000 τόνους αερίων του θερμοκηπίου - που ισοδυναμεί με τις ετήσιες εκπομπές περισσότερων από 300.000 αυτοκινήτων.

«Γιατί κάποιος να πάρει το τρένο από το Λονδίνο στη Βαρκελώνη και να πληρώσει έως και 384 ευρώ όταν διατίθενται αεροπορικά εισιτήρια στην γελοία χαμηλή τιμή των 12,99 ευρώ;» αναφέρει η έκθεση. «Οι πολίτες αξίζουν να έχουν πρόσβαση σε ένα καθαρό, αποτελεσματικό και προσιτό σύστημα μεταφορών που δεν βλάπτει το κλίμα, τους ανθρώπους και τον πλανήτη μας».

Οι χώρες με τους ακριβότερους ναύλους τρένων σε σύγκριση με τα αεροπορικά εισιτήρια ήταν το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ισπανία, το Βέλγιο, η Γαλλία και η Ιταλία.

Η έκθεση σημείωσε ότι τα τρένα είναι συχνά φθηνότερα από τις πτήσεις στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη – αλλά ο χρόνος ταξιδιού, οι συνδέσεις, η συχνότητα των τρένων και το επίπεδο υπηρεσιών είναι «συνήθως χειρότερα από ό,τι στις δυτικές [ευρωπαϊκές] χώρες».

Ορισμένες σιδηροδρομικές εταιρείες στην Ευρώπη δεν πωλούν εισιτήρια περισσότερο από δύο ή τρεις μήνες νωρίτερα, σημειώνει η έκθεση - δίνοντας στις αεροπορικές εταιρείες ένα άλλο πλεονέκτημα.

Φυσικά, ο τυπικός ναύλος δεν είναι η πλήρης εικόνα. Οι οικονομικές αεροπορικές εταιρείες χρεώνουν για καθίσματα, παραδοτέες αποσκευές και ακόμη και αποσκευές καμπίνας σε ορισμένες περιπτώσεις, ενώ οι πτήσεις επιβαρύνονται με έξοδα ταξιδιού στα αεροδρόμια εκτός πόλης.

Φορολογικές ελαφρύνσεις για τις αερομεταφορές

Τα αεροπλάνα, τα οποία ευθύνονται για περίπου το 2,5% της παγκόσμιας ρύπανσης από τη θέρμανση των πλανητών, εκπέμπουν σχεδόν πέντε φορές περισσότερα αέρια θερμοκηπίου κατά μέσο όρο από τα τρένα, σύμφωνα με στοιχεία του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος και οι αερομεταφορές ήταν η ταχύτερα αναπτυσσόμενη πηγή εκπομπών αερίων θερμοκηπίου στην Ευρώπη μεταξύ 2009 και 2019, αυξάνοντας κατά 29% κατά τη διάρκεια της δεκαετίας .

Ωστόσο, τα στοιχεία της Greenpeace δείχνουν ότι το 2019, η δεύτερη πιο δημοφιλής διαδρομή πτήσεων στην Ευρώπη ήταν το Εδιμβούργο προς το Λονδίνο – ένα ταξίδι που μπορεί να πραγματοποιηθεί σε περίπου τεσσεράμισι ώρες με το τρένο, αν και σε διπλάσια τιμή.

Οι αεροπορικές εταιρείες στην ΕΕ απαλλάσσονται από την καταβολή φόρων για την κηροζίνη, ενώ οι σιδηρόδρομοι δεν λαμβάνουν παρόμοιες εξαιρέσεις από την πηγή ενέργειας. Ο όμιλος πίεσης για καθαρές μεταφορές Transport & Environment εκτίμησε νωρίτερα αυτόν τον μήνα ότι οι κυβερνήσεις της ΕΕ χάνουν 4 εκατομμύρια ευρώ την ώρα σε πιθανούς αεροπορικούς φόρους, συμπεριλαμβανομένης της κηροζίνης.

Οι αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους λειτουργούν στο 79% των 112 δρομολογίων που αναλύθηκαν. Οι οικονομικοί αερομεταφορείς συχνά καυχώνται ότι έχουν νεότερους στόλους και λιγότερο επιβλαβή για το περιβάλλον αεροσκάφη, αλλά η εκθετική τους ανάπτυξη τους καθιστά σημαντικό μέρος της προβληματικής επέκτασης της αεροπορίας, είπε πέρυσι στο CNN ο Matteo Mirolo, υπεύθυνος πολιτικής αεροπορίας στο Transport & Environment .

Ο Lorelei Limousin, ανώτερος εκπρόσωπος της Greenpeace στην ΕΕ για το κλίμα, δήλωσε σε μια δήλωση: «Οι αεροπορικές εταιρείες επωφελούνται από τα εξωφρενικά δημοσιονομικά πλεονεκτήματα. Τα αεροπλάνα ρυπαίνουν πολύ περισσότερο από τα τρένα, οπότε γιατί ενθαρρύνονται οι άνθρωποι να πετούν;

«Αεροπορικά εισιτήρια δέκα ευρώ είναι δυνατά μόνο επειδή άλλοι, όπως οι εργαζόμενοι και οι φορολογούμενοι, πληρώνουν το πραγματικό κόστος.

«Για χάρη του πλανήτη και του λαού, οι πολιτικοί πρέπει να δράσουν για να ανατρέψουν αυτήν την κατάσταση και να κάνουν το τρένο την πιο προσιτή επιλογή, διαφορετικά θα δούμε όλο και περισσότερους καύσωνες όπως αυτός που αυτή τη στιγμή προκαλεί τον πλήρη όλεθρο στην Ισπανία, την Ιταλία, την Ελλάδα και αλλού».

Η ομάδα προέτρεψε τις κυβερνήσεις της ηπείρου να εισαγάγουν μακροπρόθεσμα, προσιτά «κλιματικά εισιτήρια» για τις δημόσιες συγκοινωνίες, συμπεριλαμβανομένων των διασυνοριακών. Προτείνουν ότι αυτά θα πρέπει να χρηματοδοτηθούν από μια «σταδιακή κατάργηση των επιδοτήσεων αεροπορικών εταιρειών και ένα δίκαιο φορολογικό σύστημα βασισμένο στις εκπομπές CO2».

Ο Victor Thévenet, σιδηροδρομικός συντονιστής στο Transport & Environment, δήλωσε στο CNN: «Αυτή η έκθεση υπογραμμίζει για άλλη μια φορά πώς οι αδικαιολόγητες φορολογικές απαλλαγές επιτρέπουν στις αεροπορικές εταιρείες να προσφέρουν παράλογα φθηνά αεροπορικά εισιτήρια, ενώ οι σιδηροδρομικοί φορείς πρέπει να πληρώνουν βαρύ τίμημα για τα διόδια ενέργειας και σιδηροδρομικών γραμμών.

«Οι κυβερνήσεις πρέπει να καταργήσουν τις φορολογικές απαλλαγές των αεροπορικών εταιρειών, όπως από τους φόρους στα καύσιμα και τον ΦΠΑ, καθώς και να μειώσουν τα διόδια των σιδηροδρομικών γραμμών. Κάθε ώρα, οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις χάνουν 4 εκατομμύρια ευρώ από φόρους αερομεταφορών που θα μπορούσαν να επανεπενδυθούν για την προώθηση πιο βιώσιμων μεταφορών».

edition.cnn.com
sidirodromikanea.blogspot.com