Το πρώτο επιβατικό τρένο της Βόρειας Αμερικής με υδρογόνο έκανε το ντεμπούτο του αυτόν τον μήνα σε μια διαδρομή από την πόλη του Κεμπέκ προς το Baie-Saint-Paul. (Alstom)
Της Emily Chung
Το πρώτο τρένο που κινείται με υδρογόνο στη Βόρεια Αμερική μεταφέρει τους αναβάτες σε ένα ταξίδι δυόμισι ωρών στο κέντρο του Κεμπέκ αυτό το καλοκαίρι.
Είναι μια επίδειξη που ξεκίνησε νωρίτερα αυτό το μήνα για να δείξει πώς η ηλεκτρική ενέργεια που αποθηκεύεται ως υδρογόνο μπορεί να αντικαταστήσει το ντίζελ στους σιδηροδρόμους. όπου η εγκατάσταση ηλεκτρικών σιδηροτροχιών ή εναέριων συρμάτων θα ήταν πρόκληση.
Οι υποστηρικτές της χρήσης του υδρογόνου στις βαριές μεταφορές λένε ότι θα μπορούσε να αυξήσει την ευαισθητοποίηση και να τονώσει την εμπιστοσύνη στην αναδυόμενη τεχνολογία στη Βόρεια Αμερική.
Το τουριστικό τρένο που κατασκευάζεται από τη γαλλική εταιρεία Alstom εκτελεί δρομολόγια από το Montmorency Falls στην πόλη του Κεμπέκ προς το Baie-Saint-Paul — εν μέρει κατά μήκος της διαδρομής Train de Charlevoix — την Τετάρτη έως την Κυριακή έως τις 30 Σεπτεμβρίου, μεταφέροντας έως και 120 άτομα σε δύο σιδηροδρομικά βαγόνια.
Η Nancy Belley, γενική διευθύντρια του Réseau Charlevoix, του ιδιωτικού σιδηροδρόμου που εκτελεί το τρένο, λέει ότι είναι μια εξαιρετική ευκαιρία για την εταιρεία της. Είπε στο CBC News στα γαλλικά ότι η οδήγηση στο τρένο είναι σαν να βρίσκεσαι σε έναν άλλο κόσμο.
«Όταν νομίζεις ότι έχεις αφήσει πίσω το αυτοκίνητό σου και επιβιβάζεσαι σε ένα τρένο που εκπέμπει υδρατμούς, νιώθεις ότι συμμετέχεις σε ένα σημαντικό κίνημα απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές στο Κεμπέκ», είπε.
Η Nancy Belley, γενική διευθύντρια του Réseau Charlevoix, που εκτελεί το δρομολόγιο, λέει ότι το να έχει το τρένο υδρογόνου ήταν μια εξαιρετική ευκαιρία για την εταιρεία της. (Louis-Philippe Arsenault/Ράδιο-Καναδάς)
Το τρένο χρησιμοποιεί περίπου 50 κιλά υδρογόνου την ημέρα, εκτιμά ο Serge Harnois, Διευθύνων Σύμβουλος της Harnois Énergies, η οποία προμηθεύει τα καύσιμα. Αυτό αντικαθιστά περίπου 500 λίτρα ντίζελ που θα καίγονταν κατά τη διάρκεια του ταξιδιού.
Ενώ τα ορυκτά καύσιμα μπορεί να κορυφώνονται, "είμαστε στην αρχή της ιστορίας του υδρογόνου", είπε ο Harnois.
Γιατί το τρένο δοκιμάζεται στο Κεμπέκ
Το ίδιο μοντέλο τρένου, γνωστό ως Coradia iLint, είχε στο παρελθόν επιβάτες σε οκτώ ευρωπαϊκές χώρες. Η Γερμανία, αγόρασε μια έκδοση που χρησιμοποιεί κυψέλες καυσίμου καναδικής κατασκευής για μια διαδρομή μόνο υδρογόνου πέρυσι.
Ο Belley λέει ότι η Alstom προσέγγισε τους Réseau Charlevoix και Groupe Le Massif, που κατέχουν τις ράγες, επειδή έψαχνε κάπου στη Βόρεια Αμερική για να δοκιμάσει το τρένο της. Η διαδρομή Train de Charlevoix ήταν ιδανική καθώς χρησιμοποιούσε ήδη ευρωπαϊκή τεχνολογία και το νέο τρένο ήταν κατάλληλο για την υπάρχουσα υποδομή.
Η Alstom είπε αυτή την εβδομάδα ότι η εμπορική λειτουργία του τρένου θα επιτρέψει σε αυτήν και τους εταίρους της να δουν τι χρειάζεται για την ανάπτυξη «ενός οικοσυστήματος για τεχνολογία πρόωσης υδρογόνου» στη Βόρεια Αμερική.
Η κυβέρνηση του Κεμπέκ δήλωσε τον Φεβρουάριο ότι επένδυε 3 εκατομμύρια δολάρια στο έργο των 8 εκατομμυρίων δολαρίων. Εκείνη την εποχή, ο υπουργός Περιβάλλοντος Μπενουά Σαρέτ είπε ότι ήταν μέρος του σχεδίου της επαρχίας για μια πράσινη οικονομία έως το 2030, η οποία βασίζεται στο υδρογόνο για την απανθρακοποίηση τμημάτων της οικονομίας όπου η συμβατική ηλεκτροδότηση δεν είναι δυνατή.
Δύο επιβάτες βλέπουν τη θέα στη δίωρη διαδρομή με το νέο τρένο υδρογόνου. (Ραδιόφωνο-Καναδάς)
Μέχρι στιγμής, λέει ο Belley, φαίνεται ότι οι κανονισμοί της Βόρειας Αμερικής μπορούν να λειτουργήσουν με ένα ευρωπαϊκό τρένο.
Και, λέει, φαίνεται επίσης ότι αυτή η τεχνολογία προσφέρεται καλά σε περιοχές χαμηλής πυκνότητας, όπως η αγροτική περιοχή Charlevoix, όπου διαφορετικά η μεταφορά θα ήταν πιο δύσκολο να ηλεκτροδοτηθεί.
Ο Harnois επέβαινε στο τρένο όταν ξεκίνησε στις 17 Ιουνίου και λέει ότι ήταν πολύ ήσυχο και άνετο σε σύγκριση με το θορυβώδες τρένο ντίζελ με κακή ανάρτηση που έτρεχε σε αυτή τη γραμμή πριν, βγάζοντας μαύρο καπνό πίσω του.
Αντίθετα, το νέο τρένο εκπέμπει μόνο υδρατμούς.
Ο ατμός παράγεται όταν το τρένο παίρνει αέριο υδρογόνο από τη δεξαμενή του, το συνδυάζει με το οξυγόνο του αέρα και το συνδυάζει σε μια κυψέλη καυσίμου για να παράγει ηλεκτρική ενέργεια.
Το υδρογονοκίνητο Train de Charlevoix λειτουργεί από Τετάρτη έως Κυριακή έως τις 30 Σεπτεμβρίου. (Virginie Ngo)
Από πού προέρχεται το υδρογόνο;
Η Harnois Énergies, με έδρα το Κεμπέκ, παράγει το υδρογόνο χρησιμοποιώντας έναν ηλεκτρολύτη, ο οποίος διασπά το νερό σε υδρογόνο και οξυγόνο χρησιμοποιώντας ηλεκτρική ενέργεια. Επειδή η ηλεκτρική ενέργεια προέρχεται από το Hydro-Quebec - το οποίο παράγεται κατά 94 τοις εκατό από τον άνεμο, το 5 τοις εκατό από τον άνεμο και σχεδόν πλήρως απανθρακωμένο - το υδρογόνο που προκύπτει θεωρείται πράσινο.
Η Alstom προσέγγισε την εταιρεία για να προμηθεύσει υδρογόνο καθώς ήταν σε θέση να φέρει το αέριο στην πίεση που απαιτείται για τους σκοπούς αυτού του έργου.
Ένα φορτηγό που κινείται με ντίζελ μεταφέρει το υδρογόνο στον σιδηροδρομικό σταθμό για ανεφοδιασμό.
Αλλά ο Harnois λέει ότι το καύσιμο θα ήταν ιδανικά μια μέρα να παράγεται επί τόπου.
Για τον ανεφοδιασμό, η γεμάτη δεξαμενή υδρογόνου του φορτηγού συνδέεται με την άδεια δεξαμενή του τρένου και η διαφορά πίεσης κάνει το υδρογόνο να ρέει από το ένα στο άλλο. Ένας ρυθμιστής ελέγχει τη ροή ώστε να μην ζεσταίνεται πολύ. Η τροφοδοσία με καύσιμο διαρκεί περίπου μία ώρα.
Ο στόχος είναι το τρένο να μπορέσει τελικά να εκτελέσει ολόκληρη τη διαδρομή, από την πόλη του Κεμπέκ στο La Malbaie. Αλλά ο Belley λέει ότι αυτό θα απαιτήσει περαιτέρω δοκιμές, καθώς αυτό το τμήμα του σιδηροδρόμου είναι πολύ καμπυλωτό και οι τροχοί του τρένου υδρογόνου δεν βρίσκονται στην ίδια θέση με εκείνους του προκατόχου του ντίζελ.
Το υδρογόνο μεταφέρεται στο τρένο σε δεξαμενές με ένα φορτηγό που κινείται με ντίζελ. (Sébastien Vachon/Ράδιο-Καναδάς)
Ο Belley λέει ότι το τρένο δεν θα επιστρέψει το επόμενο καλοκαίρι, καθώς είναι μια μονάδα επίδειξης που θα ταξιδέψει σε άλλες πόλεις.
Ωστόσο, είπε ότι ο σιδηρόδρομος θα ήθελε να αγοράσει ένα. "Επειδή ξέρουμε...έχουμε επιβεβαιώσει ότι είναι το είδος του τρένου που θα μπορούσε να είναι πράσινο σε ένα μέρος σαν το δικό μας."
Γιατί υδρογόνο για τρένα;
Ενώ πολλά τρένα στην Ευρώπη κινούνται με ηλεκτρικές ράγες ή τροφοδοτούνται από εναέρια καλώδια, οι μεγάλες αποστάσεις και η χαμηλή πυκνότητα του Καναδά θεωρούνται πρόκληση για τα ηλεκτρικά τρένα .
Εν τω μεταξύ, η CP Rail και η Southern Railway της BC δοκιμάζουν τρένα που κινούνται με υδρογόνο επειδή μοιάζουν περισσότερο με το ντίζελ . Αναμένεται να χρησιμοποιούν παρόμοια υποδομή ανεφοδιασμού με το ντίζελ και να έχουν παρόμοιους χρόνους ανεφοδιασμού. Η CP λέει ότι σχεδιάζει να λειτουργήσει τρεις ατμομηχανές υδρογόνου μέχρι το τέλος του έτους .
Ο Ρόμπερτ Στάσκο, εκτελεστικός διευθυντής του Επιχειρηματικού Συμβουλίου Υδρογόνου με έδρα το Οντάριο, είπε ότι η έναρξη μιας επιβατικής αμαξοστοιχίας υδρογόνου είναι «πολύ μεγάλη υπόθεση».
«Νομίζω ότι το πιο σημαντικό πράγμα που θα προκύψει από αυτό είναι η ευαισθητοποίηση και η άνεση των ανθρώπων με την τεχνολογία», είπε.
Είπε ότι η Alstom, η οποία έχει ήδη πουλήσει 41 τρένα υδρογόνου στην Ευρώπη, ελπίζει να αποκτήσει έδαφος στη Βόρεια Αμερική.
«Εμείς, φυσικά, πιστεύουμε ότι είναι μια υπέροχη ιδέα», είπε. «Θα ήθελα πολύ να δω κάτι τέτοιο στο Οντάριο, για παράδειγμα, να τρέχει μεταξύ του σταθμού Union και του αεροδρομίου Pearson για να αντικαταστήσει το UP Express που λειτουργεί με ντίζελ αυτή τη στιγμή».
Ελπίζει επίσης ότι η εξοικείωση με την τεχνολογία του τρένου θα κάνει τους υπεύθυνους λήψης αποφάσεων να εξετάσουν το υδρογόνο για άλλες εφαρμογές, όπως η μεταφορά φορτηγών μεγάλων αποστάσεων, όπου βλέπει τη μεγαλύτερη ευκαιρία.
Ο Gord Lovegrove, αναπληρωτής καθηγητής στο UBC School of Engineering στην Kelowna, λέει ότι, από τη μια πλευρά, η τεχνολογία έχει ήδη αποδειχθεί στην Ευρώπη.
Από την άλλη πλευρά, το υδρογόνο Train de Charlevoix είναι μια επίδειξη που πρέπει ακόμα να ξεπεράσει το εμπόδιο να γίνει αποδεκτό από τις καναδικές ρυθμιστικές αρχές.
Και ο Καναδάς έχει ακόμα άλλες προκλήσεις, είπε — να αυξήσει την παραγωγή πράσινου υδρογόνου (το μεγαλύτερο μέρος του υδρογόνου στη χώρα παράγεται από μεθάνιο), να μειώσει το κόστος του, να βελτιώσει την τεχνολογία αποθήκευσης και μεταφοράς υδρογόνου για να γίνει πιο αποτελεσματική και ευκολότερη στον χειρισμό και εκπαίδευση του εργατικό δυναμικό για τη συντήρηση οχημάτων υδρογόνου.
«Δεν είναι τόσο δύσκολο», είπε, «αλλά πρέπει να αρχίσει να συμβαίνει».
Ο Lovegrove εργάζεται επί του παρόντος σε μια ατμομηχανή υδρογόνου σε συνεργασία με τον Southern Railway της Βρετανικής Κολομβίας. Ελπίζει να αρχίσει να δοκιμάζει εξαρτήματα αυτό το καλοκαίρι και να τα έχει σε πλήρη εμπορική λειτουργία το επόμενο καλοκαίρι.
cbc.ca
sidirodromikanea.blogspot.com