Πέμπτη 1 Ιουνίου 2023

Μπροστά σε κατασκευή σιδηροδρόμου Κίνας-Κιργιστάν-Ουζμπεκιστάν.



Στη σύνοδο κορυφής Κίνας-Κεντρικής Ασίας αυτόν τον μήνα στο Xi'an, ο Πρόεδρος της Κίνας Xi Jinping και ο Πρόεδρος της Κιργιζίας Sadyr Zhaparov συμφώνησαν να ξεκινήσουν την κατασκευή του σιδηροδρόμου Κίνας-Κιργιστάν-Ουζμπεκιστάν (CKU) 

Αρχικά προτάθηκε τη δεκαετία του 1990, ο σιδηρόδρομος CKU αναμένεται να έχει μήκος περίπου 523 χιλιόμετρα (213 χιλιόμετρα στην Κίνα, 260 χιλιόμετρα στο Κιργιστάν και 50 χιλιόμετρα στο Ουζμπεκιστάν). Με εκτιμώμενο κόστος 4,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ, η σιδηροδρομική γραμμή στοχεύει να γίνει μέρος της νότιας διαδρομής για τον εμπορευματικό σιδηρόδρομο Κίνας-Ευρώπης, ο οποίος θα διοχετεύει τρένα από την Κίνα προς την Ευρώπη μέσω Κιργιστάν, Τουρκμενιστάν, Ιράν και Τουρκίας. Κάτι τέτοιο θα μειώσει τον χρόνο ταξιδιού κατά περίπου 900 χιλιόμετρα και οκτώ ημέρες, παρέχοντας μια εναλλακτική διαδρομή στην τρέχουσα διαμετακομιστική διαδρομή Καζακστάν-Ρωσίας.

Αν και η επίσημη διαδρομή δεν έχει αποκαλυφθεί, μια πρόταση του Εθνικού Σιδηροδρόμου Κιργιζίας προτείνει ότι ο σιδηρόδρομος στο Κιργιστάν θα συνδεθεί με τον σιδηροδρομικό τερματικό σταθμό Kashgar της Κίνας στο Xinjiang (ήδη μέρος του εθνικού σιδηροδρομικού δικτύου της Κίνας) και το σιδηροδρομικό δίκτυο του Ουζμπεκιστάν στο Andijan μέσω του Torugart- Διάδρομος Arpa-Makmal-Jalal-Abad.

Ο σιδηρόδρομος CKU διαθέτει σημαντικές δυνατότητες τόσο για το Ουζμπεκιστάν όσο και για το Κιργιστάν, παρέχοντας πρόσβαση στη Νοτιοανατολική και Δυτική Ασία, καθώς και στις αγορές της Τουρκίας και της Μέσης Ανατολής. Κάτι τέτοιο θα μπορούσε να δημιουργήσει ένα νέο στρατηγικό δίκτυο εφοδιαστικής Ευρασίας κατά μήκος της διαδρομής Belt and Road Initiative (BRI), καθώς και να συμβάλει στο εμπόριο με άλλες χώρες της Κεντρικής Ασίας.

Για την Κίνα, ο σιδηρόδρομος CKU προσφέρει στο Πεκίνο πολλαπλά πλεονεκτήματα. Επιτρέπει στην Κίνα να μειώσει την εξάρτησή της από τη διέλευση από τη Ρωσία, διατηρώντας παράλληλα το σιδηροδρομικό εμπόριο με την Ευρώπη. Επιπλέον, ο σιδηρόδρομος θα υποστήριζε τον έλεγχο στο Xinjiang (επίσης γνωστό ως Ανατολικό Τουρκεστάν) και τα γεωπολιτικά συμφέροντα του Πεκίνου στην Κεντρική Ασία. Αυτό ευθυγραμμίζεται επίσης με τους ευρύτερους στόχους εξωτερικής πολιτικής της Κίνας, συμπεριλαμβανομένου του BRI, το οποίο επιδιώκει να ενισχύσει τη συνδεσιμότητα και την οικονομική συνεργασία σε ολόκληρη την Ευρασία.
Η Κίνα και το Ουζμπεκιστάν επιθυμούν να χρησιμοποιήσει ο σιδηρόδρομος CKU τη συντομότερη διαδρομή μέσω του Κιργιζιστάν, ωστόσο, το Μπισκέκ θα προτιμούσε να κατασκευάσει μια μακρύτερη διαδρομή που θα διέρχεται από μεγαλύτερα πληθυσμιακά κέντρα.

Στη δεκαετία του 1990, η κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης, η εμφάνιση ανεξάρτητων κρατών της Κεντρικής Ασίας και τα αυξανόμενα αυτονομιστικά κινήματα ανάγκασαν το Πεκίνο να επανεξετάσει τη στρατηγική του για την αντιμετώπιση των δυτικών συνόρων και την αυξανόμενη αναταραχή στο κατά κύριο λόγο τουρκο-μουσουλμανικό Ξιντζιάνγκ (Xinjiang Uyg). Περιοχή). Το Πεκίνο είδε τις δημοκρατίες της Κεντρικής Ασίας ως κλειδί για την ασφάλεια της Σιντζιάνγκ και την αποτροπή της δυνατότητάς της να αποσταθεροποιήσει το καθεστώς του Κινεζικού Κομμουνιστικού Κόμματος. Σε απάντηση, οι κινεζικές κεντρικές αρχές ξεκίνησαν τη Μεγάλη Δυτική Στρατηγική Ανάπτυξης (επίσης γνωστή ως πολιτική «Go West»), προωθώντας την κοινωνικοοικονομική ανάπτυξη στις πλούσιες σε πόρους δυτικές περιοχές της , συμπεριλαμβανομένης της Σιντζιάνγκ και της Κεντρικής Ασίας.

Με τα χρόνια, το Πεκίνο έχει επενδύσει σημαντικά σε κράτη της Κεντρικής Ασίας μέσω ενέργειας, υποδομών, ανάπτυξης πόρων καθώς και δανείων. Το σχεδιαζόμενο CKU ταιριάζει με άλλα έργα (όπως αγωγούς και δρόμους) που στοχεύουν στην τόνωση του εμπορίου και των επενδύσεων στη Σιντζιάνγκ και τη δυτική Κίνα, χρησιμοποιώντας παράλληλα την οικονομική ισχύ ως μέρος ευρύτερων προσπαθειών σταθεροποίησης της περιοχής και αποτροπής κοινωνικής αναταραχής.

Σε αντάλλαγμα, τα κράτη της Κεντρικής Ασίας υποστηρίζουν δημόσια τη στάση του Πεκίνου για τις εθνοτικές μειονότητες στο Xinjiang. Από το 2017, η κινεζική κυβέρνηση φέρεται να έχει κρατήσει αυθαίρετα περισσότερους από ένα εκατομμύριο μουσουλμάνους, κυρίως Ουιγούρους (μια κατεξοχήν τουρκόφωνη εθνική ομάδα) σε στρατόπεδα επανεκπαίδευσης στο Xinjiang. Όσοι δεν κρατούνται υπόκεινται σε εκτεταμένη παρακολούθηση, θρησκευτικούς περιορισμούς, μαζική κράτηση, καταναγκαστική εργασία και καταναγκαστική στείρωση, μεταξύ άλλων παραβιάσεων των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, όπως έχουν τεκμηριώσει διάφορες εκθέσεις διεθνών οργανισμών, ερευνητών και δημοσιογράφων. Η έκθεση του 2022 από το Γραφείο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων των Ηνωμένων Εθνών σχετικά με τους ισχυρισμούς για καταχρήσεις στη Σιντζιάνγκ, σημείωσε ότι «η έκταση της αυθαίρετης και μεροληπτικής κράτησης μελών των Ουιγούρων και άλλων κατά κύριο λόγο μουσουλμανικών μειονοτήτων … μπορεί να συνιστά διεθνή εγκλήματα, ιδιαίτερα εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας».

Ωστόσο, τα κράτη της Κεντρικής Ασίας έχουν συλλάβει και έχει στείλει Ουιγούρους και Καζάκ μουσουλμάνους πίσω στην Κίνα , καθώς και καταστολή του διασυνοριακού ακτιβισμού . Ωστόσο, άλλοι επισημαίνουν ότι ορισμένες γειτονικές χώρες επιδίωξαν κρυφά την απελευθέρωση των πολιτών τους (ή μελών άλλων εθνοτικών ομάδων ) από στρατόπεδα και φυλακές στο Xinjiang, διατηρώντας παράλληλα τη δημόσια υποστήριξη προς το Πεκίνο.
Ο Πρόεδρος της Κίνας Xi Jinping, δεξιά, και ο Πρόεδρος της Κιργιζίας Sadyr Zhaparov ενόψει της Συνόδου Κορυφής Κίνας-Κεντρικής Ασίας στο Xi'an στη βόρεια επαρχία Shaanxi της Κίνας στις 18 Μαΐου 2023 (Florence Lo/AFP μέσω Getty Images)

Παρά τα πιθανά οφέλη από τον σιδηρόδρομο CKU, πολλές προκλήσεις πρέπει να αντιμετωπιστούν πριν ξεκινήσει η κατασκευή. Το ορεινό έδαφος του Κιργιστάν παρουσιάζει υλικοτεχνική δυσκολία. Και τα τεχνικά προβλήματα πρέπει επίσης να αντιμετωπιστούν. Οι γραμμές μεγάλου εύρους που επικρατούν στο Κιργιστάν χρονολογούνται από τη σοβιετική εποχή, όπως και πολλοί από τους σιδηροδρόμους στις χώρες της Κεντρικής Ασίας. Αυτό είναι διαφορετικό από το διεθνές πρότυπο μετρητή που θέλει να χρησιμοποιήσει η Κίνα. Η τελική απόφαση για το περιτύπωμα θα επηρεάσει επίσης το χρονικό διάστημα που απαιτείται για να φτάσουν τα τρένα και το φορτίο στον προορισμό τους.

Θα πρέπει επίσης να ληφθούν υπόψη και άλλες ανησυχίες. Τις τελευταίες δεκαετίες, οι πολιτικοί στο Κιργιστάν αμφισβήτησαν τα αναμενόμενα οικονομικά οφέλη του σιδηροδρόμου CKU. Η Κίνα και το Ουζμπεκιστάν επιθυμούν να χρησιμοποιήσει ο σιδηρόδρομος CKU τη συντομότερη διαδρομή μέσω του Κιργιζιστάν, χωρίς στάσεις σε μεγάλους οικισμούς της Κιργιζίας. Ωστόσο, το Μπισκέκ θα προτιμούσε να κατασκευάσει μια μακρύτερη διαδρομή που θα διασχίζει μεγαλύτερα πληθυσμιακά κέντρα για να δημιουργήσει ευκαιρίες απασχόλησης για τους ντόπιους .

Υπάρχουν επίσης ανησυχίες του κοινού στο Κιργιστάν ότι η κατασκευή του σιδηροδρόμου CKU θα οδηγήσει σε μεγαλύτερη κινεζική μετανάστευση και δυνητικά θα αυξήσει το εξωτερικό χρέος της Κιργιζίας προς την Κίνα.

Ενώ ο σιδηρόδρομος CKU έχει τη δυνατότητα να αναδιαμορφώσει την ευρασιατική συνδεσιμότητα, τα ερωτήματα σχετικά με τις διαδρομές, τις τεχνικές προκλήσεις, τις οικονομικές και γεωπολιτικές ανησυχίες που σχετίζονται με το έργο δεν έχουν ακόμη ξεπεραστεί.

lowyinstitute.org
sidirodromikanea.blogspot.com