Τετάρτη 24 Μαΐου 2023

Πρόστιμα στη Hellenic Train και τον ΟΣΕ για σωρεία λαθών και παραβάσεων

Οι ποινές αφορούν ατύχημα κατά την διάρκεια της κακοκαιρίας «Ελπίδα», στις 24 Ιανουαρίου 2022, όταν ακινητοποιήθηκε επιβατική αμαξοστοιχία με 181 επιβάτες που έκανε το δρομολόγιο Αθήνα-Θεσσαλονίκη, προσκρούοντας σε μηχανή βοήθειας - ρυμούλκησης

Πρόστιμα 100.000 ευρώ στην Hellenic Train και 98.000 ευρώ στον ΟΣΕ επέβαλε η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, καθώς εντόπισε σωρεία λαθών και παραβάσεων του γενικού κανονισμού κίνησης, αλλά και των σχεδίων διαχείρισης ασφάλειας κατά την διάρκεια της κακοκαιρίας «Ελπίδα», στις 24 Ιανουαρίου 2022, όταν ακινητοποιήθηκε λίγο πριν την Λειβαδιά επιβατική αμαξοστοιχία (IC 54) που έκανε το δρομολόγιο Αθήνα-Θεσσαλονίκη με 181 επιβάτες και προσέκρουσε με μηχανή βοήθειας/ρυμούλκησης.

Το περιστατικό είχε ως αποτέλεσμα τον τραυματισμό περίπου 6 επιβατών ενώ οδήγησε και στην μετέπειτα ακινητοποίηση άλλων αμαξοστοιχιών στο σιδηροδρομικό δίκτυο, με αποτέλεσμα τον εγκλωβισμό επιβατών κάτω από πάρα πολύ δυσμενείς συνθήκες. Οι παραλείψεις, τα λάθη, τα κενά στην συνεννόηση του προσωπικού των δύο εταιρειών και η γενικότερη έλλειψη συντονισμού για την αντιμετώπιση καταστάσεων έκτακτης ανάγκης, οδήγησαν ένα χρόνο μετά και στο πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη που στοίχισε την ζωή σε 57 ανθρώπους.

Σύμφωνα με απόφαση της ΡΑΣ όπως αυτή γνωστοποιήθηκε μετά την αυτεπάγγελτη έρευνα για το συμβάν, στην περίπτωση της Hellenic Train εντοπίστηκαν παραβάσεις της σιδηροδρομικής νομοθεσίας, καθώς το προσωπικό της αμαξοστοιχίας, περιορίστηκε σε «άλλα καθήκοντα ήτοι, στον εφησυχασμό του επιβατικού κοινού, για την πολύωρη καθυστέρηση και όχι στις υπηρεσίες που όφειλαν να παρέχουν τη δεδομένη χρονική στιγμή, δηλαδή στην τήρηση κανόνων ασφάλειας κατά τη διάρκεια της στάθμευσης της αμαξοστοιχίας».

Παράλληλα, η απόφαση αναφέρει πως οι μηχανοδηγοί της αμαξοστοιχίας IC 54 δεν συνεννοήθηκαν με τους σταθμούς της Λειβαδιάς και Οινόης για την επιλογή της πιο «ευνοϊκής δηλαδή με την έννοια της ευχέρειας της πραγματοποίησης της ταχύτητας καθώς και των επιπτώσεων γενικά στην κυκλοφορία», ενώ σε άλλο σημείο γίνεται αναφορά για παραβάσεις και ως προς την ταχύτητα κίνησης του μηχανοδηγού της μηχανής ρυμούλκησης, όπου, βάσει του γενικού κανονισμού κίνησης, προβλέπεται «ταχύτητα πορείας από την ταχύτητα βήματος πεζού μέχρι τη μέγιστη ταχύτητα των 40 χλμ./ώρα, έτσι ώστε να μπορεί κάθε στιγμή να σταθμεύσει έγκαιρα προ ενός εμποδίου μιας προπορευόμενης αμαξοστοιχίας ή ενός σήματος στάθμευσης».

Στην περίπτωση του ΟΣΕ, η ΡΑΣ διαπιστώνει πως ο σταθμάρχης δεν είχε επιδώσει υπόδειγμα (εντολή πορείας εν όψει) στον μηχανοδηγό της μηχανής βοήθειας, ενώ δεν προσκομίστηκε στην αρχή οποιοδήποτε έγγραφο ή στοιχείο από το οποίο να προκύπτει πως ο ΟΣΕ προχώρησε στον συντονισμό ενεργειών σε μία κατάσταση έκτακτης ανάγκης. Οπως αναφέρουν στην «Κ» πήγε της ΡΑΣ, το πρόστιμο που επιβλήθηκε στην HT είναι το ανώτατο πρόστιμο που επιβάλλεται όταν εντοπίζονται πολλαπλές παραβάσεις του σχεδίου διαχείρισης ασφάλειας. Τέλος, στην απόφασή της, η αρχή επισημαίνει πως οι παραβάσεις «έθεσαν σε σοβαρό κίνδυνο τους 181 επιβάτες οι οποίοι εκτέθηκαν σε πολύ δύσκολες καιρικές συνθήκες» ενώ τονίζει πως κάποιοι από αυτούς τραυματίστηκαν «εξαιτίας λανθασμένων επιλογών και μη έγκαιρων και σωστών συνεννοήσεων μεταξύ των εδώ ελεγχόμενων επιχειρήσεων».

kathimerini.gr
sidirodromikanea.blogspot.com