Τετάρτη 19 Απριλίου 2023

Η Orient Express διακόπτει την υπηρεσία στο τμήμα του Ηνωμένου Βασιλείου μετά από 41 χρόνια λόγω Brexit


Όταν το Orient Express άρχισε να λειτουργεί τον 19ο αιώνα, τα διαβατήρια ήταν προαιρετικά – η μόνη γραφειοκρατία που χρειάζονταν οι Βρετανοί ταξιδιώτες ήταν ένα αντίγραφο του Ηπειρωτικού Χρονοδιαγράμματος Thomas Cook.

Τζέιμς Τάπερ

Αλλά το Brexit και οι βιομετρικοί έλεγχοι του 21ου αιώνα σκοτώνουν τον ρομαντισμό της διέλευσης των συνόρων για τους σύγχρονους επιβάτες που αναζητούν τη νοσταλγία του πολυτελούς ταξιδιού με το τρένο που ενέπνευσε την Αγκάθα Κρίστι και το Χόλιγουντ.

Η Belmond, η εταιρεία που διαχειρίζεται το σημερινό Venice Simplon-Orient-Express (VSOE), αποφάσισε να εγκαταλείψει το σκέλος της διαδρομής από το Λονδίνο προς το Folkestone επειδή έχει γίνει πολύ δύσκολο να διασχίσεις τα σύνορα προς το Καλαί.

Μέχρι τώρα, οι επιβάτες μπορούσαν να επιβιβαστούν σε βαγόνια αρ ντεκό της βρετανικής υπηρεσίας Pullman από το σταθμό Victoria στο Λονδίνο στο Folkestone. Εκεί επιβιβάζονται σε πούλμαν για να διασχίσουν τη Μάγχη για να συναντήσουν το ηπειρωτικό τρένο του Μπέλμοντ στο Καλαί, και μετά, καθώς πέφτει η νύχτα, ντύνονται για δείπνο. ένα διαμέρισμα σε ένα από τα vintage αυτοκίνητα του 1929 κοστίζει από 3.530 £ έως 10.100 £ ανά άτομο, επομένως απαιτείται βραδινό φόρεμα και τα τζιν, όπως θα περίμενε ο Hercule Poirot, απαγορεύονται.
Το ανακαινισμένο εσωτερικό αρ ντεκό ενός υπνοδωματίου VSOE.

Η μεταφορά με πούλμαν δημιουργεί έναν απαράδεκτο κίνδυνο για τον Μπέλμοντ, καθώς δεν υπάρχει τρόπος για τους επιβάτες τους να αποφύγουν καθυστερήσεις στη διέλευση της Μάγχης . Οι ταξιδιώτες, συμπεριλαμβανομένων των σχολικών πάρτι με πούλμαν, έπρεπε να περιμένουν έως και 14 ώρες στο Ντόβερ στην αρχή των πασχαλινών διακοπών πριν από δύο εβδομάδες, και οι άνθρωποι αντιμετώπισαν επίσης ουρές για το Le Shuttle.

Τα πράγματα μπορεί να χειροτερέψουν, φοβάται ο Belmond, επειδή το Ηνωμένο Βασίλειο και η ΕΕ σχεδιάζουν νέους βιομετρικούς ελέγχους διαβατηρίων και επιπλέον γραφειοκρατία.

"Προσαρμόζουμε τις επιχειρήσεις το 2024 εν όψει των ενισχυμένων ελέγχων διαβατηρίων και συνόρων", δήλωσε εκπρόσωπος του Belmond. «Θέλουμε να αποφύγουμε κάθε κίνδυνο διακοπής του ταξιδιού για τους επισκέπτες μας – καθυστερήσεις και ελλείψεις σιδηροδρομικών συνδέσεων – και να παρέχουμε το υψηλότερο επίπεδο υπηρεσιών, όσο το δυνατόν πιο απρόσκοπτα και ξεκούραστα».

Η ΕΕ εισάγει ένα νέο βιομετρικό σύστημα εισόδου/εξόδου (EES), το οποίο σημαίνει ότι οι περισσότεροι άνθρωποι που ταξιδεύουν στη Μάγχη και δεν έχουν κατοικία στην ΕΕ θα πρέπει να παρέχουν δακτυλικά αποτυπώματα και δεδομένα αναγνώρισης προσώπου όταν περνούν τα σύνορα, αντί να έχουν τα διαβατήριά τους σφραγισμένο.

Εάν η τεχνολογία λειτουργεί ομαλά, αυτό θα μπορούσε να σημαίνει ότι οι ταξιδιώτες άνω των 12 ετών θα μπορούν να χρησιμοποιούν ηλεκτρονικές πύλες εισόδου και ενδεχομένως να εξοικονομούν χρόνο. Όμως, δεδομένου ότι ακόμη και τα μωρά θα πρέπει να παρέχουν βιομετρικά δεδομένα, υπάρχει σκεπτικισμός στην τουριστική βιομηχανία σχετικά με το πώς θα λειτουργήσουν οι έλεγχοι στην πράξη. Η EES επρόκειτο να ξεκινήσει φέτος, αλλά είναι πλέον πιθανό να τεθεί σε ισχύ μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2024 στο Παρίσι.
Μια αφίσα σε στυλ vintage που διαφημίζει την υπηρεσία Φωτογραφία: Shawshots/Alamy

Και σύντομα η ΕΕ και το Ηνωμένο Βασίλειο θα υποχρεώσουν τους ταξιδιώτες να υποβάλλουν έντυπα εξουσιοδότησης πριν από το ταξίδι παρόμοια με το πρόγραμμα Esta των Ηνωμένων Πολιτειών. Οι Βρετανοί ταξιδιώτες θα πληρώσουν 7 ευρώ για να δώσουν στις ευρωπαϊκές αρχές προσωπικές πληροφορίες που δεν υπάρχουν στα διαβατήριά τους – όπως ποινικές καταδίκες, εκπαίδευση και ονόματα γονέων – στο πλαίσιο του Etias, του Ευρωπαϊκού Συστήματος Ταξιδιωτικών Πληροφοριών και Εξουσιοδότησης. Οι Ευρωπαίοι ταξιδιώτες θα παράσχουν παρόμοιες λεπτομέρειες στη βρετανική κυβέρνηση για το πρόγραμμα Ηλεκτρονικής Ταξιδιωτικής Εξουσιοδότησης (Eta) του Ηνωμένου Βασιλείου, αν και το Whitehall δεν έχει ακόμη ορίσει χρέωση για αυτό.

Αυτό δεν είναι εξαιρετικό υλικό για φιλόξενες ιστορίες μυστηρίου. «Η τεχνολογία έχει κάνει πολλά πράγματα πιο εύκολα», είπε ο Mark Smith, ιδρυτής της ιστοσελίδας ταξιδιών με τρένο The Man in Seat 61. «Αλλά το μόνο πράγμα που έχει γίνει πιο δύσκολο είναι η διέλευση των συνόρων. Παλιά, σε όποιο σύνορο κι αν βρίσκεσαι, εκεί είναι το διαβατήριό σου, φύγε. Ξαφνικά όλοι θέλουν να πάρουν τα δακτυλικά σου αποτυπώματα σαν να είσαι εγκληματίας».

Η απώλεια του Βρετανού Pullman ήταν «μεγάλη ντροπή», είπε. «Το βρετανικό Pullman ήταν το ορεκτικό – σε έστησε με καπνιστό σολομό και σαμπάνια στο δρόμο από το Λονδίνο προς το Folkestone στην παραδοσιακή διαδρομή με βάρκα-τραίνο που θα χρησιμοποιούσαν οι επιβάτες που πήγαιναν στο Orient Express τη δεκαετία του 1930. Το να μπω έγκαιρα στο ηπειρωτικό τρένο στο Καλαί για να ντυθώ για δείπνο ήταν υπέροχο.»

Οι επιβάτες από το Λονδίνο θα μπορούν να πάρουν το σύγχρονο υψηλής ταχύτητας Eurostar στο Παρίσι και να ενταχθούν στο VSOE εκεί, αλλά «δεν είναι το ίδιο», είπε. «Είναι μεγάλη ντροπή αν αυτό το μέρος της εμπειρίας έχει φύγει».

Όχι ότι το VSOE είναι εντελώς αυθεντικό, σε σύγκριση με την αρχική υπηρεσία, πρόσθεσε. «Ήταν ένα πολύ πιο επιχειρηματικό τρένο από ό,τι φαντάζονται οι περισσότεροι. Το πραγματικό πράγμα δεν θα είχε πιάνα, σαλόνια ή μπαρ, και σίγουρα κανένα μπαλκόνι, ό,τι κι αν πιστεύει ο Kenneth Branagh . Θα είχατε βαγόνια ύπνου και θα καθόσαστε στο διαμέρισμα σας σε λειτουργία ημέρας τις περισσότερες φορές».

Το αρχικό Orient Express ξεκίνησε να λειτουργεί το 1883, με δρομολόγια από το Παρίσι στη Βιέννη, και πολλά τρένα που εκτελούσαν τη διαδρομή νότια από τη Γαλλία έλαβαν το όνομα. Το Simplon Orient Express ξεκίνησε τον Απρίλιο του 1919 και η Christie εμπνεύστηκε να γράψει το μυθιστόρημά της Murder on the Orient Express αφού διάβασε για το τρένο που είχε κολλήσει στο χιόνι για πέντε ημέρες. Το Venice Simplon-Orient-Express αναβίωσε όταν ο Τζέιμς Σέργουντ αγόρασε κάποια υπνοδωμάτια του 1929 σε δημοπρασία το 1977 και άρχισε να λειτουργεί το σέρβις από το Λονδίνο το 1982.

Ο Smith, πρώην διευθυντής σταθμού στο Charing Cross, είπε ότι παρά τις υψηλές τιμές των εισιτηρίων, το VSOE δεν ήταν ελιτίστικο. «Οι περισσότεροι άνθρωποι διασκεδάζουν σε μια ειδική εκδήλωση – είναι μια εμπειρία που γίνεται μια φορά στη ζωή. Αναρωτιόμουν αν οποιοδήποτε ταξίδι θα μπορούσε να αξίζει τρία ευρώ, ή ό,τι κι αν ήταν που πλήρωσα το 2003. Αλλά εδώ είμαι 20 χρόνια μετά, παντρεμένος, με υποθήκη, παιδιά, δύο γάτες και έναν σκύλο. Ισχυρή μαγεία – βγαίναμε μόνο έξι μήνες».

Το Brexit τερμάτισε και άλλα ταξίδια με τρένο – η υπηρεσία του Eurostar από το St Pancras στη Disneyland του Παρισιού θα ολοκληρωθεί αυτό το καλοκαίρι .

Το Ηνωμένο Βασίλειο χάνει επίσης τουρίστες από τον υπόλοιπο κόσμο , σύμφωνα με τον Tom Jenkins, διευθύνοντα σύμβουλο της Etoa, της ευρωπαϊκής τουριστικής ένωσης. «Οι άνθρωποι αρχίζουν να εγκαταλείπουν το Ηνωμένο Βασίλειο ως πύλη για μια ευρωπαϊκή περιοδεία», είπε. «Δεν είναι ο μόνος παράγοντας, αλλά προηγουμένως ήμασταν το κύριο σημείο άφιξης για ανθρώπους που έρχονταν στην Ευρώπη από την Αμερική, από την Ιαπωνία και οπουδήποτε αλλού.
Ο Albert Finney, στο κέντρο, ως Hercule Poirot με ένα all-star cast στην κινηματογραφική εκδοχή του 1974 του Murder on the Orient Express. Φωτογραφία: Studiocanal/emi/Allstar

«Έγινε απολύτως σαφές το 2018 ότι ένα σκληρό Brexit θα σήμαινε ότι οι πολίτες του Ηνωμένου Βασιλείου θα έπρεπε να ελέγχονται τα διαβατήριά τους. Αυτό είναι πραγματικά το Brexit που δαγκώνει τους πάντες από την πίσω πλευρά».

Η πανδημία κάλυψε πολλά από τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν από τα σύνορα του Brexit, είπε ο Τζένκινς. «Το Πάσχα του 2023 ήταν η πρώτη σκληρή δοκιμασία του νέου καθεστώτος και είδαμε ότι πήγε φρικτά στραβά στο Ντόβερ».

Η EES και ο Etias «θα μπορούσαν να είναι πολύ γρήγοροι», πρόσθεσε. «Αλλά την πρώτη φορά που θα το κάνετε, μπορεί να χρειαστεί πολύς χρόνος για να το επεξεργαστείτε. Θα μπορούσε να είναι ένα πραγματικό εμπόδιο».

theguardian.com
sidirodromikanea.blogspot.com