Συντάκτρια Μαρία Λιλιοπούλου
Τόσο από τα στοιχεία του πορίσματος, όσο και από παλαιότερο δημοσίευμα του «Εθνους» προκύπτει άλλωστε ότι η απόφαση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για καταργηση του ορίου ηλικίας που «ξεκλείδωνε» τη δυνατότητα μετάταξης του μοιραίου σταθμάρχη ήρθε ...περίπου 15 ημέρες μετά την αποδοχή της αίτησής του από τον ΟΣΕ.
Το πόρισμα ξεκάθαρα αναφέρει ότι: «Κατά τον χρόνο αυτόν, ήτοι την 13η-05-2022 που συνεδρίασε δεν είχε εκδοθεί ο νέος Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του ΟΣΕ με την απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών με αριθμό 157192/20-05-2022 που δημοσιεύτηκε στις 30-05-2022 (Β΄ 2623/30-05-2022) και στο άρθρο 33 της οποίας προβλέφθηκε ρητά ότι ο υπό μετάταξη υπάλληλος πρέπει να κατέχει τα απαιτούμενα ουσιαστικά και τυπικά προσόντα για την θέση στην οποία μετατάσσεται, εκτός της ηλικίας. Ίσχυε κατά συνέπεια η γενική διάταξη του άρθρου 6 παρ 4 του ν. 4440/2016 που προβλέπει ότι δύναται ο φορέας υποδοχής στο αίτημα που υποβάλλει προς την ΚΕΚ να περιλαμβάνει και τυχόν πρόσθετα απαιτούμενα τυπικά ή ουσιαστικά προσόντα, κατά περίπτωση, στην περίπτωσή μας δε και το ανώτατο ηλικιακό όριο».
Το αίτημα για τη θέση αυτή περιελάμβανε το περίγραμμα της θέσης εργασίας, καθώς επίσης και τα πρόσθετα απαιτούμενα τυπικά ή ουσιαστικά προσόντα του φορέα υποδοχής δηλαδή, ο υπό μετάταξη υπάλληλος να χειρίζεται ηλεκτρονικό υπολογιστή και να έχει ηλικία έως και 48 έτη, όπως προκύπτει από τα αναλυτικά στοιχεία θέσεων του 1ου κύκλου κινητικότητας, που είναι δημοσιευμένα στον ιστότοπο του Υπουργείου Εσωτερικών apografi.gov.gr.
Ωστόσο ο σταθμάρχης Βασίλης Σαμαράς υπέβαλε στις 13 Απριλίου 2022 αίτηση για μετάταξη παρά το γεγονός ότι ήταν σχεδόν 58 ετών (ημερομηνία γέννησης 23-07-1964) και ξεπερνούσε κατά περίπου 10 περίπου χρόνια το ηλικιακό όριο των 48 ετών που είχε θέσει ο ΟΣΕ για την προς κάλυψη θέση.
Το Τριμελές Συμβούλιο, το οποίο είχε αρμοδιότητα να αξιολογεί τις αιτήσεις και να διατυπώνει σύμφωνη γνώμη για τη μετάταξη, εφόσον ο υποψήφιος πληροί τα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα, έκανε δεκτή την παραπάνω αίτηση χωρίς να αναφέρει ειδικά κάτι για τον εν λόγω υπάλληλο.
Στο πόρισμα σημειώνεται ότι για την παραπάνω θέση, από τον φορέα υποδοχής απαιτούνταν ως πρόσθετο απαιτούμενο προσόν η ικανότητα του υπό μετάταξη υπαλλήλου να χειρίζεται ηλεκτρονικό υπολογιστή. Ο υποψήφιος σταθμάρχης προσκόμισε βεβαίωση της Νομαρχίας Λάρισας ότι παρακολούθησε Πρόγραμμα Κατάρτισης ΔΥ στην Πληροφορική. Όμως, κατά τον έλεγχο γνησιότητας της βεβαίωσης, η Δ/ση Διοίκησης της Περιφέρειας Λάρισας στις 25-05-2022 πληροφορεί ότι δεν τηρεί σχετικό αρχείο και δεν μπορεί να βεβαιώσει τη γνησιότητα της βεβαίωσης.
Τελικά, στην εκπνοή της προθεσμίας που ο νόμος ορίζει, όπως αυτολεξεί αναφέρει το πόρισμα, για την ολοκλήρωση των μετατάξεων του 1ου κύκλου κινητικότητας, με την απόφαση του Προέδρου του Διοικητικού Συμβουλίου και Διευθύνοντος Συμβούλου του ΟΣΕ στις 14.06.2022 ολοκληρώθηκε η μετάταξή του από τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Λάρισας κατηγορίας ΔΕ Διοικητικού στον Οργανισμό Σιδηροδρόμων σε κενή Οργανική θέση του Κλάδου Κυκλοφορίας (ειδικότητας ΔΕ Σταθμαρχών).
Ο ΟΣΕ επιχείρησε να τα «μπαλώσει μιλώντας για «παραδρομή»
Συγκεκριμένα, σε έγγραφο του προς την Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων, στις 11-04-2023 ο ΟΣΕ αναφέρει ότι «από παραδρομή τέθηκε στην αίτηση του ΟΣΕ προς την ΚΕΚ και ειδικότερα στο πεδίο «πρόσθετα ουσιαστικά προσόντα» το όριο ηλικίας των 48, με δεδομένο άλλωστε ότι ο νέος Εσωτερικός Κανονισμός που ρητά αναφέρει ότι στις μετατάξεις δεν ισχύει το ανώτατο όριο ηλικίας, είχε ήδη εγκριθεί κατά τον χρόνο της υποβολής της αίτησης από το ΔΣ του ΟΣΕ», ενώ συμπληρώνει πως η δεν υφίσταται κανένα άλλο κανονιστικό πλαίσιο που να ορίζει όριο ηλικίας στις μετατάξεις και «η σύμφωνη γνώμη του Τριμελούς Οργάνου για τον Σταθμάρχη ΧΧΧ ήταν επαρκώς αιτιολογημένη».
Ωστόσο η Επιτροπή στο πόρισμά της ρητώς σημειωνει πως ο Κανονισμός τίθεται σε ισχύ με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών και όχι του ΔΣ του ΟΣΕ, ενώ σύμφωνα με τη συγκεκριμένη υπουργική απόφαση, η έναρξη ισχύος του Κανονισμού αρχίζει από την επομένη της δημοσίευσης στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, δηλαδή από 31-05-2022.
Γεραπετρίτης στο «Εθνος»: Θα επανεξετάσουμε τα όρια ηλικίας
Το ethnos.gr ρώτησε τον υπουργό Επικρατείας, αρμόδιο για τις υποδομές και τις μεταφορές, Γιώργο Γεραπετρίτη στο πλαίσιο της παρουσίασης του πορίσματος τόσο για την περίπτωση του σταθμάρχη όσο και για το εάν τίθεται ζήτημα να ισχύσουν εκ νέου αυστηρότερα όρια ηλικίας σε τόσο κρίσιμες θέσεις.
Στην απάντησή του ο κ. Γεραπετρίτης, προέβη σε έναν διαχωρισμό της σκοπιμότητας από τη νομιμότητα, παραδεχόμενος ότι τα μέλη της Επιτροπής αναφέρουν πως κατά την άποψή τους οι σταθμάρχες θα πρέπει να είναι άνθρωποι νεότερης ηλικίας «και υπό αυτήν την εκδοχή η τριμελής επιτροπή δε έπρεπε να είχε κάνει αποδεκτή την αίτηση μετάταξης». Προσέθεσε όμως πως: «Δεν μπορώ να πω αν η Επιτροπή αναφερεται στη νομιμότητα ή τη σκοπιμότητα. Εδώ είναι δύο διαφορετικά θέματα. Το ζήτημα είναι αν είναι σκόπιμο να έχεις νέους ανθρώπους στις κρίσιμες θέσεις. Είναι ένα ερώτημα ουσίας. Γιατί δεν είναι αυτονόητο ότι θα πρέπει να είναι έτσι. Κάποιος θα πει ότι επειδή ακριβώς είναι μια θέση σημαντικής ευθύνης και απαιτεί και μια εμπειρία και μία ωρμότητα, ίσως θα πρέπει να είναι λίγο μεγαλύτεροι. Αρα είναι θέμα σκοπιμότητας. Και είναι διαφορετικό το θέμα της νομιμότητας, αν ήταν ή όχι νόμιμο. Η τοποθέτηση του υπουργείου Εσωτερικών, διότι έχει απαντηθεί αυτό σε ερώτηση κοινοβουλευτικού ελέγχου, είναι ότι κατά τον κρίσιμο χρόνο που έγινε η προκήρυξη υπήρχε η νομική δυνατότητα του φορέα να έχει μεγαλύτερο όριο ηλικίας άρα νομικά δεν υπήρχε πρόβλημα».
Ως προς το ενδεχόμενο επαναφοράς των αυτηρότερων ορίων ηλικίας, ο κ. Γεραπετρίτης επεσήμανε πως αποτελεί ένα από τα θέματα που εξετάζονται: «Είναι ένα από τα θέματα, τα οποία θα συζητήσουμε. Όλο το κομμάτι του προσωπικού δηλαδή την κατάσταση, τη γνώση, την εμπειρία, την εκπαίδευση, κλπ. Είίναι μέσα στο εύρος που θα λάβουμε τεχνική βοήθεια από τον γαλλικό σιδηρόδρομο».
.ethnos.grsidirodromikanea.blogspot.com