«Κινδυνεύουν όλα τα δρομολόγια που έχουν προγραμματιστεί αλλά και το συνολικό πλάνο επαναλειτουργίας του σιδηροδρόμου» λένε στην «Κ» οι εργαζόμενοι
Δήμητρα Τριανταφύλλου
«Ανήμερα της 25ης Μαρτίου έγινε δολιοφθορά σε ένα μεγάλο ηλεκτρικό καλώδιο από το Ζευγολατιό μέχρι το Κιάτο», λέει στην «Κ» ο Γιάννης Κοκκινάκης, κεντρικός σταθμάρχης Αθηνών, ξεκινώντας να εξηγεί πώς φτάσαμε σήμερα Δευτέρα (27/03), να μην πραγματοποιηθούν τα δρομολόγια του προαστιακού από Αθήνα προς Κιάτο και Αίγιο, αλλά ούτε και τα υπεραστικά δρομολόγια στη Βόρεια Ελλάδα, παρά τις εξαγγελίες για τη δεύτερη φάση επαναλειτουργίας του τρένου.
Σύμφωνα με τον κ. Κοκκινάκη, η εν λόγω ζημιά ήταν μεγάλη και οδήγησε για λίγα λεπτά σε διακοπή ρεύματος.
«Τρέχαμε δύο μέρες να το φτιάξουμε και τελικά οι τεχνικοί ανέταξαν το κλεμμένο καλώδιο» λέει, σημειώνοντας ωστόσο πως παρά την αποκατάσταση της βλάβης μέσα στο Σαββατοκύριακο, η Hellenic Train δεν ενέκρινε τα σημερινά δρομολόγια για μία σειρά από λόγους.
«Τα δρομολόγια, δεν πραγματοποιήθηκαν με ευθύνη της Hellenic Train. Ο ΟΣΕ ήταν έτοιμος να τα πραγματοποιήσει, αλλά η Hellenic Train δεν πραγματοποίησε τα δρομολόγια, αιφνιδιάζοντας μας», σημειώνει ο κεντρικός σταθμάρχης Αθηνών.
Το σύστημα GSM-R και οι προϋποθέσεις
Υπενθυμίζεται ότι ο ΟΣΕ έθεσε ως προϋπόθεση για την ασφαλή επαναλειτουργία των τρένων να τοποθετηθούν δύο σταθμάρχες σε κάθε σταθμό, έτσι ώστε να υπάρχει πλήρης εικόνα για την κίνηση των αμαξοστοιχιών, οι οποίες θα κινούνται με μειωμένες ταχύτητες αλλά και με μειωμένα δρομολόγια.
«Από 18 δρομολόγια την ημέρα πέσαμε στα 9», τονίζει ο κ. Κοκκινάκης.
«Επίσης, βάση του προγραμματισμού που είχαμε κάνει, δεν θα συναντιούνταν ποτέ δύο τρένα μέσα στα τούνελ. Αυτό ελέγχεται από τον σταθμό ΣΚΑ, στον οποίο και βρίσκεται ένα σύστημα που δείχνει την είσοδο και έξοδο των τρένων στις σήραγγες. Η δε ταχύτητα των τρένων, είχε προγραμματιστεί να πέσει στα 80 έως σε 120 χιλιόμετρα την ώρα, ανάλογα με τη γραμμή όπου θα κινούταν το κάθε τρένο. Επίσης, ο ΟΣΕ από τις 22/3/2023 ήλεγξε την ανάταξη του δικτύου σε ό,τι αφορά την ηλεκτροκίνηση στο τμήμα Κιάτο-ΣΚΑ. Έγιναν δοκιμές και οι εργασίες ήταν εντατικές. Να σημειώσω πως μιλάμε για την καλύτερης ποιότητας γραμμή που έχουμε σε όλο το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο».
Σε ό,τι αφορά την ασφαλή διέλευση των τρένων από τα τούνελ κατά μήκος της γραμμής, ο κ. Κοκκινάκης παραδέχεται: «Τα τούνελ δεν είναι σε καλή κατάσταση».
Ο ίδιος λέει στην «Κ» πως σε επικοινωνία που είχε με τη διεύθυνση του ΟΣΕ του ανέφεραν πως σε 10 ημέρες από τώρα θα αναταχθούν τα τούνελ όσον αφορά τον εξαερισμό, τα καμένα φώτα και την πυρόσβεση. Παρόλα αυτά ο κ. Κοκκινάκης υπογραμμίζει πως «τα τρένα θα μπορούσαν να δουλέψουν σήμερα, με τις προαναφερθείσες προϋποθέσεις».
Σύμφωνα με τους εργαζόμενους, βασική αιτία για τη μη έγκριση των δρομολογίων από την Hellenic Train είναι η μη πιστοποίηση του συστήματος GSM-R, δηλαδή του ψηφιακού συστήματος που καθιστά επιτρεπτή την επικοινωνία ανάμεσα σε μηχανοδήγους και σταθμάρχες σε κάθε σημείο της διαδρομής ενός τρένου.
Ο κ. Κοκκινάκης υποστηρίζει πως ο ΟΣΕ έχει προμηθεύσει την Hellenic Train με 30 συσκευές του εν λόγω συστήματος.
«Κάναμε δοκιμές και είδαμε ότι το εν λόγω σύστημα λειτουργεί, όπως και αυτό του ασύρματου. Έγιναν δοκιμές και στα τούνελ. Μάλιστα, τα τούνελ στη γραμμή Αθήνα-Κιάτο είναι μικρά σε μέγεθος. Μιλάμε για πέντε τούνελ από 1300 έως 1700 μέτρα το καθένα. Το μεγαλύτερο έχει μήκος 2,5 χιλιόμετρα και βρίσκεται στην Κακιά Σκάλα».
Με τη σειρά του, ο πρόεδρος εργαζομένων του ΟΣΕ, Νίκος Τσικαλάκης, αναφέρει μιλώντας στην «Κ» πως οι προϋποθέσεις που έθεσε ο ΟΣΕ για την επαναλειτουργία των τρένων βασίζονται στον Γενικό Κανονισμό Κυκλοφορίας των τρένων, ο οποίος σε συνδυασμό με την προσαυξημένη παρουσία των εργαζομένων, βάζουν το πλαίσιο για ασφαλή λειτουργία του σιδηρόδρομου, μέχρι να λυθούν, όσο πιο σύντομα γίνεται, τα προβλήματα με τα τούνελ αλλά και αυτά στο δίκτυο στη Βόρεια Ελλάδα.
«Το πλάνο του ΟΣΕ είναι ασφαλές. Όσο τα τρένα δεν λειτουργούν, θα έχουμε φαινόμενα σαν κι αυτό του περασμένου Σαββάτου, με τη δολιοφθορά. Όσο δεν γίνεται μια συνεννόηση μεταξύ των δύο εταιρειών, κινδυνεύουν όλα τα δρομολόγια που έχουν προγραμματιστεί αλλά και το συνολικό πλάνο της σταδιακής επαναλειτουργίας του σιδηρόδρομου».
«Το πρόβλημα είναι τα τούνελ»
Ο Κώστας Γενιδούνιας, πρόεδρος των εργαζομένων στην Hellenic Train, δίνει με τη σειρά του μια διαφορετική εικόνα από εκείνη που περιγράφουν οι εργαζόμενοι στον ΟΣΕ. Ο ίδιος σημειώνει πως το βασικό πρόβλημα είναι τα τούνελ με αυτό της Κακιάς Σκάλας να προβληματίζει περισσότερο από όλα.
«Η έλλειψη φωτισμού και πυρασφάλειας στις σήραγγες είναι το βασικό εμπόδιο. Επί 25 ημέρες που προετοιμαζόμαστε για την επαναλειτουργία, ο φωτισμός στη γαλαρία δεν θα έπρεπε να έχει φτιαχτεί; Αν οι βεβαιώσεις επαναλειτουργίας ήταν έγγραφες δεν θα είχε πρόβλημα η Hellenic Train να βάλει τα τρένα – ιδίως τα εμπορευματικά, όπου και ασκούνται μεγάλες πιέσεις. Αν όμως δεν κυκλοφορούν τα εμπορευματικά στο κομμάτι Θεσσαλονίκη-Ειδομένη, πώς θα ξεκινήσει το Αθήνα-Θεσσαλονίκη με το Intercity την 1η Απριλίου;»
Πολλά είναι τα προβλήματα σύμφωνα με τους εργαζόμενους και στο περιφερειακό δίκτυο στη Βόρεια Ελλάδα (Θεσσαλονίκη- Αλεξανδρούπολη, Πλατύ- Φλώρινα και Αλεξανδρούπολη- Ξάνθη), με την κατάσταση των ανισόπεδων διαβάσεων αλλά και άλλων, πολλών προβλημάτων, να δημιουργούν ερωτηματικά για το πως μπορεί να επαναλειτουργήσει ο σιδηρόδρομος και σε αυτό το σημείο της χώρας.
Γραπτές εγγυήσεις ζητά η Hellenic Train
Όσον αφορά στο σύστημα GSM- R, ο κ. Γενιδούνιας σημειώνει τα εξής: «ο ΟΣΕ λέει ότι η ΡΑΣ δεν το πιστοποιεί, η ΡΑΣ απαντά ότι ο ΟΣΕ έχει καταθέσει ελλιπή φάκελο, η ΓΑΙΑ ΟΣΕ με τη σειρά της λέει πως δεν έχει τοποθετηθεί το σύστημα στις μηχανές. Η αλήθεια είναι ότι και εμείς αλλά και οι συνάδελφοι εργαζόμενοι στον ΟΣΕ, δεν έχουμε ακριβή ενημέρωση για όλα αυτά τα ζητήματα. Οι εργαζόμενοι δεν μπορούμε όμως να υποκαθιστούμε τις διοικήσεις, πρέπει να δοθούν επίσημες απαντήσεις».
Σε επικοινωνία της «Κ» με την Hellenic Train εκπρόσωπος της εταιρίας ανέφερε πως γι’ αυτό που ο ΟΣΕ θεωρεί «ασφαλή επαναλειτουργία επανεκκίνησης των τρένων» η Hellenic Train δεν έχει λάβει γραπτές εγγυήσεις, τις οποίες όμως θεωρεί κομβικής σημασίας για την επαναλειτουργία των τρένων. Επιβεβαίωσε ότι ο μεγάλος προβληματισμός αφορά στα τούνελ αλλά και στο σύστημα GSM-R, το οποίο δεν έχει πιστοποιηθεί από την ΡΑΣ. Ως εκ τούτου, το πότε θα ξεκινήσουν τελικά τα δρομολόγια που δεν πραγματοποιούνται σύμφωνα με τις εξαγγελίες, παραμένει ρευστό.
kathimerini.com.cy
sidirodromikanea.blogspot.com