«Το επιβατικό τρένο για 5μισι χλμ ήταν ορατό στον πίνακα σηματοδότησης»
Ο Παναγιώτης Τερεζάκης είναι σύμβουλος διοίκησης ΟΣΕ και μίλησε για τις συνθήκες της πολύνεκρης σύγκρουσης τρένων στα Τέμπη. Συγκλονισμένος από την τραγωδία αποκάλυψε ότι έχει γλιτώσει από παρόμοιο περιστατικό όταν ήταν 12 χρονών.
«Σε ηλικία 12 χρονών γλίτωσα το σιδηροδρομικό δυστύχημα του Δερβενίου, εγώ και η οικογένειά μου. Ορκίστηκα ότι θα αφιερώσω τη ζωή μου στα τρένα και την ασφάλειά τους […] Η Λάρισα είχε τηλεδιοίκηση σε όλο το δίκτυο. Μετά το 2011 άρχισαν τα συστήματα να καταρρέουν. Τα κτήρια της τηλεδιοίκησης έχουν εξοπλισμό που είναι σβηστός. Τα έξω συστήματα έχουν πια κοπεί, έχουν λεηλατηθεί». «Δεν μπορώ να κοιτάξω στα μάτια τις μανάδες που έχασαν τα παιδιά τους. Θα μπορούσα να κλαίω τα δικά μου παιδιά μου» είπε, μεταξύ άλλων.
Είχε τα προσόντα και την εμπειρία ο σταθμάρχης ρωτήθηκε ο κ. Τερεζάκης. «Ο σταθμάρχης ήταν στην διακίνηση εμπορευμάτων. Το 2011 με τις μετατάξεις πήγε σε άλλο οργανισμό του Δημοσίου, στα πλαίσια περικοπής προσωπικού. Εν συνεχεία, πριν από ενάμιση χρόνο, ανοίξανε πάλι οι μετατάξεις και είχαν την δυνατότητα άτομα που ήταν σε κάποιους οργανισμούς να έρθουν ακόμη και στον ΟΣΕ και δήλωσε ότι θέλει να γίνει σταθμάρχης».
Για την εκπαίδευση ως σταθμάρχης ο κ. Τερεζάκης επιβεβαίωσε ότι προβλέπεται ένας χρόνος εκπαίδευσης για τα βασικά συστήματα χειρισμού. «Το τραγικό είναι ότι 5χλμ. πριν από την περιοχή που έγινε το περιστατικό, μέχρι εκείνο το σημείο, επειδή η Λάρισα διαθέτει σύστημα τοπικού πίνακα χειρισμού σηματοδότησης από την κονσόλα πάνω, το τρένο φαινόταν πού πήγαινε» ανέφερε και είπε ότι ο 59χρονος σταθμάρχης δεν μπορούσε να δει την εμπορική αμαξοστοιχία.
«Όταν βλέπεις ένα τρένο να πηγαίνει ανάποδα, το να κάνεις ανάποδη κυκλοφορία σε ένα τρένο έχει ένα πολύ αυστηρό πρωτόκολλο, πώς το βάζεις, πώς το εκφωνεί ο σταθμάρχης πώς το αντιλαμβάνεται, το μεταφέρει και το εκτελεί ο μηχανοδηγός αλλά και τι μήνυμα δίνει ο μηχανοδηγός». «Το ένα από τα δύο τρένα, και συγκεκριμένα το επιβατικό, για 5,5 χλμ, βόρεια, στην γραμμή καθόδου ήταν ορατό στον πίνακα σηματοδότησης», είπε ο Παναγιώτης Τερεζάκης.
Οι ευθύνες του ΟΣΕ
Σε ερώτηση αν θα αναλάβει σαν ΟΣΕ κάποια ευθύνη απάντησε: «Μπορώ να σας πω ότι όλοι φταίμε, με πρώτο και καλύτερο εμένα. Αν φανεί από την Δικαιοσύνη ότι οι δικλείδες ασφαλείας δεν υπάρχουν -άλλο να μην υπάρχουν κι άλλο να μην υλοποιούνται- ότι δηλαδή υπάρχει κενό στον κανονισμό κυκλοφορίας του ΟΣΕ, τότε είναι θέμα της Δικαιοσύνης να πει τι οφείλουμε».
Επιπλέον ο σύμβουλος διοίκησης του ΟΣΕ ανέφερε, σύμφωνα με το Mega, ότι τόσο ο μηχανοδηγός όσο και ο σταθμάρχης σε κάθε σταθμό, βάσει του κανονισμού, θα πρέπει να κάνει αναγγελία θέσης του τρένου και επιβεβαίωση αντίστοιχα ότι ακούστηκε το μήνυμα.
Αναφορικά με τις δικλείδες ασφαλείας που θα έπρεπε να λειτουργήσουν, αλλά δεν λειτούργησαν εξήγησε: «Από το 2011 το σύστημα άρχισε να καταρρέει για διάφορους λόγους, όπως η σταδιακή μείωση προσωπικού, σταδιακή μείωση της χρηματοδότησης αλλά και οι λεηλασίες στις γραμμές των τρένων».
Ακούστε όλη τη συνέντευξη: