Τραγωδία στα Τέμπη: Oταν προχθές το απόγευμα, στις 19:22, η αμαξοστοιχία Intercity 62 της Hellenic Train αναχωρούσε από την Αθήνα με προορισμό τη Θεσσαλονίκη, κανείς δεν μπορούσε να σκεφτεί ότι τέσσερις ώρες αργότερα θα γραφόταν μία από τις πιο τραγικές σελίδες στην ιστορία του ελληνικού σιδηρόδρομου.
Άγγελος Αγγελίδης
Γεμάτο με 350 επιβάτες και επταμελές πλήρωμα, το τρένο αναχώρησε για τον προορισμό του. Μετέφερε κυρίως φοιτητές, οι οποίοι επέστρεφαν στο πανεπιστήμιό τους μετά από το τριήμερο της Καθαράς Δευτέρας. Φτάνοντας στη Λάρισα, 80 άτομα αποβιβάστηκαν και επιβιβάστηκε άγνωστος αριθμός. Ομως, στη Λάρισα δεν έκανε απλά στάση, αλλά παρέμεινε ακινητοποιημένο για περίπου 15 λεπτά της ώρας, καθώς η ανακοίνωση από τα μεγάφωνα έλεγε ότι υπήρχε πρόβλημα στις γραμμές.
Στις 23:10 το τρένο αφήνει πίσω του το σταθμό της θεσσαλικής πρωτεύουσας και συνεχίζει το ταξίδι του προς τον τελικό προορισμό του. Μόνο που έχει αλλάξει ράγες. Μετακινήθηκε στις δυτικές ράγες, οι οποίες χρησιμοποιούνται για κάθοδο προς Αθήνα. Αυτό συνέβη διότι νωρίτερα τρένο είχε χαλάσει στα Τέμπη και ρυμουλκήθηκε από τις ράγες καθόδου προς τη Λάρισα όπου στάθμευσε. Ομως, κανείς δεν φρόντισε να γυρίσει το κλειδί στις ράγες προς τη σωστή κατεύθυνση, με αποτέλεσμα η IC62 -που είχε ανοδική πορεία- να μπει στις ράγες… καθόδου!
Για 18 χιλιόμετρα και έχοντας αναπτύξει την προβλεπόμενη ταχύτητα των 166 χιλιομέτρων, το Intercity κινούνταν στις ίδιες ράγες με την εμπορική αμαξοστοιχία 63503 της Hellenic Train, η οποία είχε ξεκινήσει πριν από ώρες από τη Θεσσαλονίκη με προορισμό τη Λάρισα. Λίγο έξω από τον Ευαγγελισμό, ο χρόνος σταμάτησε στις 23:22. Τα δύο τρένα που κινούνταν σε αντίθετη κατεύθυνση στις ίδιες ράγες συγκρούστηκαν μετωπικά. Ακολούθησε ισχυρότατη έκρηξη που «φώτισε» την ευρύτερη περιοχή. Η εμπορική αμαξοστοιχία διέλυσε τη μηχανή και τα πρώτα τρία βαγόνια της επιβατικής. Ενα από αυτά τα βαγόνια ήταν και το εστιατόριο του τρένου, το οποίο στην κυριολεξία έλιωσε, καθώς αναπτύχθηκαν θερμοκρασίες που άγγιξαν τους 1.300 βαθμούς Κελσίου. Μία τραγωδία που βύθισε στο πένθος όλη τη χώρα και ανέδειξε τις πολύχρονες παθογένειες στο ζήτημα της ασφάλειας του ελληνικού σιδηρόδρομου.
Εντρομοι και σοκαρισμένοι, οι επιβάτες που είτε είχαν τραυματιστεί ελαφρά είτε ήταν σώοι προσπαθούσαν να βγουν στα γειτονικά χωράφια. Χωρίς φως και με μοναδική βοήθεια τους φακούς από τα κινητά τηλέφωνά τους, εγκατέλειπαν τη μοιραία αμαξοστοιχία. Η πρώτη κλήση για βοήθεια έγινε δύο λεπτά της ώρας αργότερα. Από ένα κινητό τηλέφωνο επιβάτη, ο οποίος κάλεσε το 112.
Σχεδόν ταυτόχρονα, το τηλεφωνικό κέντρο της Πυροσβεστικής άρχισε να δέχεται «καταιγισμό» τηλεφωνημάτων από τους επιβάτες. Διερχόμενοι από την ΠΑΘΕ οδηγοί (ο αυτοκινητόδρομος περνά σχεδόν πάνω από το μοιραίο σημείο της σύγκρουσης) έβλεπαν φωτιές και εκρήξεις. Στον τρόπο της τραγωδίας έσπευσαν και κάτοικοι του Ευαγγελισμού για βοήθεια. Εχοντας αντιληφθεί τη σοβαρότητα της κατάστασης, τα κέντρα επιχειρήσεων του ΕΚΑΒ, της Αστυνομίας και της Πυροσβεστικής επικοινωνούν και συνεργάζονται για να προσδιοριστεί με ακρίβεια το σημείο. Σχεδόν 20 λεπτά της ώρας μετά τη μοιραία σύγκρουση, οι πρώτοι πυροσβέστες φτάνουν στην περιοχή και αρχίζουν το έργο της κατάσβεσης. Λίγο αργότερα φτάνει και το πρώτο ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ, τα στελέχη του οποίου ζητούν ενισχύσεις από τους γειτονικούς νομούς.
Η πρώτη ανάρτηση επίσημου φορέα για το δυστύχημα γίνεται στη 01:10 από την Πυροσβεστική, η οποία ανέφερε σε tweet: «Σε εξέλιξη επιχείρηση κατάσβεσης πυρκαγιάς και απεγκλωβισμού ατόμων από αμαξοστοιχία πλησίον της περιοχής Ευαγγελισμός Λάρισας. Επιχειρούν 40 πυροσβέστες με 17 οχήματα». Χρειάστηκε να περάσει μία ολόκληρη ώρα έως ότου η Hellenic Train εκδώσει στις 02:10 ανακοίνωση: «Στον Ευαγγελισμό σημειώθηκε μετωπική σύγκρουση δύο αμαξοστοιχιών: μιας εμπορευματικής αμαξοστοιχίας και της αμαξοστοιχίας IC62 που είχε αναχωρήσει από Αθήνα προς Θεσσαλονίκη.
Την ώρα της σύγκρουσης επέβαιναν περίπου 350 επιβάτες. Στο σημείο έσπευσαν πυροσβέστες και προσωπικό της Hellenic Train, οι οποίοι συμμετείχαν σε επιχειρήσεις διάσωσης και παροχή βοήθειας στους ταξιδιώτες. Αναμένεται συνεχής ενημέρωση».
Η κινητοποίηση στην περιοχή ήταν άμεση. Επιτόπου βρέθηκε και η διοίκηση του Δήμου Τεμπών για να προσφέρει βοήθεια στα συνεργεία της Πυροσβεστικής, την Αστυνομία, αλλά και στους επιβάτες. «Δεν υπάρχουν λέξεις να περιγράψουν το συμβάν. Είναι πολύ βαρύ αυτό που βλέπουμε. Μία άμορφη μάζα σιδερικών», ανέφερε ο αντιδήμαρχος Τεμπών, Γιώργος Ντόντος, ο οποίος βρέθηκε από τα πρώτα λεπτά στον τόπο της τραγωδίας. «Το πρώτο βαγόνι ήταν καμένο, το δεύτερο μία μάζα και το τρίτο εκτροχιασμένο. Η πρόσκρουση ήταν τόσο έντονη που ένιωσαν σαν να έγινε σεισμός. Σε ακτίνα πέντε χιλιομέτρων κάποιοι που ήταν ξύπνιοι νόμιζαν πως σημειώθηκε σεισμική δόνηση», πρόσθεσε.
Το πρωί, οι αστυνομικοί συνέλαβαν τον σταθμάρχη Λαρίσης, Β.Σ., ο οποίος χαρακτηρίζεται ως υπαίτιος του δυστυχήματος και κατηγορείται, εκτός των άλλων, για ανθρωποκτονία από αμέλεια (άρθρο 302 του Ποινικού Κώδικα), σωματική βλάβη από αμέλεια (314 Π.Κ.) και επικίνδυνες παρεμβάσεις στη συγκοινωνία μέσων (291 Π.Κ.). Ενα λάθος του, σε συνδυασμό με την απουσία δικλίδων ασφαλείας στο δίκτυο του σιδηρόδρομου, οδήγησε στην καταστροφή και βύθισε στη θλίψη δεκάδες οικογένειες…
eleftherostypos.gr
sidirodromikanea.blogspot.com