Η επαναλειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου Πελοποννήσου είναι εφικτή και πραγματοποιήσιμη. Σημείο αναφοράς η πρόταση η πρόταση του Γερμανού Καθηγητή του Πανεπιστήμιου της Ζυρίχης κ Bernd Scholl (Code Peloponnese), για επαναλειτουργία του δικτύου για τουριστική και εμπορική χρήση.
Του Δημήτριου Παυλόπουλου*
Σήμερα τα δίκτυα της Πελοποννήσου κατά 60% ανήκουν στην γραμμή κανονικού εύρους (1,435μ).
Το δίκτυο Πελοποννήσου (μηκους 971 χλμ) ήταν το μεγαλύτερο σε μήκος μετρικό δίκτυο της Ευρώπης. Η λειτουργία του διεκόπη το 2011 ως οικονομικά ασύμφορη. Παραμένει μόνο σε λειτουργία μόνο η γραμμή Κατάκολο- Πύργος-Ολυμπία, η γραμμή Διακόπτου-Καλαβρύτων και ο Προαστιακός της Πάτρας.
Τα πλέον αξιόλογα σημεία του δικτύου (από τουριστικής απόψεως είναι ο Σταθμός Αθηνών και τα μεγάλα τεχνικά έργα, όπως η πέτρινη γέφυρα στο Μάναρη, η γέφυρα του Ισθμού Κορίνθου και τα τεχνικά έργα της διαδρομής του οδοντωτού)
Η πλήρης επαναλειτουργία του δικτύου είναι πολύ δύσκολη, λόγω των μεγάλων οικονομικών απαιτήσεων. Επιπροσθέτως η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν επιδοτεί μετρικά δίκτυα.
Υπάρχει όμως η πρόταση του Γερμανού Καθηγητή του Πανεπιστήμιου της Ζυρίχης κ Bernd Scholl (Code Peloponnese), για επαναλειτουργία του δικτύου για τουριστική και εμπορική χρήση, δηλαδή προέκταση της γραμμής κανονικού εύρους από κάτω Αχαγιά μέχρι Πύργο και επαναλειτουργία της μετρικής γραμμής από Κόρινθο σε Ναύπλιο με μηχανοστάσιο στην Τρίπολη. Επίσης μετατροπή πολλών παλαιών Σταθμών σε Μουσεία του αγώνα του 1821. Η πρόταση επαναφέρθηκε από τον Σύλλογο Φίλων Σιδηροδρόμου και συζητείται από τριμελή Επιτροπή του ΥΠΟΜΕΔΙ.
Ο υπογράφων με τριακονταετή θητεία στον ΟΣΕ (1972-2002) με μεγάλη συμμετοχή στα κοινά της χώρας και κυρίως στην αναπτυξιακή προσπάθεια της ΥΠΟΣΤΗΡΙΖΕΙ ΤΗΝ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ ΩΣ ΕΦΙΚΤΗ ΚΑΙ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΣΙΜΗ
*Δημήτριος Παυλοπουλος, Μηχανολογος Ηλεκτρολογος, τ. Διευθυντης ΟΣΕ, τ. μελος ΔΕ ΤΕΕ, τ. μελος ΔΣ ΕΛΟΤ
ecopress.gr
sidirodromikanea.blogspot.com