Πέμπτη 2 Φεβρουαρίου 2023

Οι αλυσίδες εφοδιασμού πιθανότατα θα επιβιώσουν από τη νέα στρατηγική της Γερμανίας για την Κίνα


«Πρέπει να απελευθερωθούμε από τις φθηνές κινεζικές αλυσίδες εφοδιασμού». «Θα μπορούσαμε να πάμε σε μια νέα εποχή του Ψυχρού Πολέμου». «Πρέπει να είμαστε λογικοί και να εκμεταλλευτούμε τις οικονομικές δυνατότητες με την Κίνα». Αυτές οι αντικρουόμενες απόψεις κυκλοφόρησαν από τότε που η νέα στρατηγική της Γερμανίας για την Κίνα διέρρευσε στα γερμανικά μέσα ενημέρωσης. Η στρατηγική στοχεύει στη μείωση της εξάρτησης της Γερμανίας από την Κίνα και πυροδότησε κάθε είδους αντιδράσεις. Ωστόσο, η προσέγγιση μπορεί να είναι πολύ πιο ρεαλιστική από ό,τι πιστεύουμε, και η αλυσίδα εφοδιασμού θα μπορούσε να επιβιώσει ή ακόμη και να ευδοκιμήσει.

Νίκος Παπατόλιος


«Ο κόσμος χρειάζεται την Κίνα», σχολίασε ο Olaf Scholz, ο γερμανός καγκελάριος, όταν επισκέφτηκε το Πεκίνο και τον Κινέζο ομόλογό του στις αρχές Νοεμβρίου 2022. Σε μια υποτιθέμενη γιορτή των γερμανο-κινεζικών σχέσεων που είχε προηγηθεί μια ταραχώδης εξαγορά του Container Terminal Tollerort του Αμβούργου από την COSCO. Ο Scholz φαινόταν πρόθυμος να εγκαθιδρύσει μια νέα εποχή οικονομικών και εμπορικών δεσμών μεταξύ των δύο χωρών.

Το επιβαρυντικό οικονομικό και επιχειρηματικό περιβάλλον που προέκυψε από τα αλλεπάλληλα χτυπήματα του Covid-19 και του πολέμου στην Ουκρανία έκανε την αναζωπύρωση των σχέσεων μεταξύ Γερμανίας και Κίνας να φανεί επιτακτική για τη διατήρηση της παγκόσμιας οικονομίας και την παροχή ενός δίχτυ ασφαλείας για τομείς που επλήγησαν από τις κρίσεις των τελευταίων ετών.

Ωστόσο, αυτό που φαινόταν ως ανανεωμένη σχέση επιδεινώθηκε ακόμη περισσότερο το 2023. Στις αρχές Ιανουαρίου, ορισμένα κυβερνητικά έγγραφα που προέκυψαν ως το σχέδιο της ανανεωμένης πολιτικής της Γερμανίας για την Κίνα διέρρευσαν στα γερμανικά μέσα ενημέρωσης. Το κύριο μήνυμά τους ήταν ότι η Γερμανία σκοπεύει να χαράξει αυστηρότερες γραμμές σχετικά με την εξάρτησή της από την Κίνα και να διαφοροποιήσει τους οικονομικούς της δεσμούς με άλλες χώρες.Γερμανο-κινεζική συνάντηση στις αρχές Νοεμβρίου. Εικόνα: © CIIE.

Αντικρουόμενες απόψεις

Κάποιοι έλαβαν τα έγγραφα με σκεπτικισμό, ενώ άλλοι είχαν μεγάλη τάση προς τη νέα προσέγγιση, ακόμη περισσότερο από τη γερμανική κυβέρνηση. Τούτου λεχθέντος, ορισμένοι Γερμανοί βουλευτές όπως ο Roderich Kiesewetter σημείωσαν ότι ο στόχος της Γερμανίας είναι «να διαφοροποιήσει τον ενεργειακό εφοδιασμό της χώρας και να απελευθερώσει από τις φθηνές αλυσίδες εφοδιασμού από την Κίνα».

Άλλοι, όπως ο πρεσβευτής της Κίνας στο Βερολίνο, είπαν ότι μια τέτοια νοοτροπία θα μπορούσε να θέσει σε κίνδυνο τη συνεργασία μεταξύ των δύο χωρών. Σε μια πιο νηφάλια προσέγγιση, η Επιτροπή Γερμανικών Επιχειρήσεων Ασίας-Ειρηνικού υποστήριξε επίσης τη μείωση των μονόπλευρων εξαρτήσεων, αλλά επέμεινε στην εκμετάλλευση των οικονομικών ευκαιριών.

Ωστόσο, πολλοί επέμειναν ότι η νέα στρατηγική της Γερμανίας, η οποία θα μπορούσε να γίνει επίσημη κρατική πολιτική κάθε μέρα, θα μπορούσε να σηματοδοτήσει την εμφάνιση ενός νέου διπολικού κόσμου. Σε αυτόν τον διπολικό κόσμο που μοιάζει με την εποχή του Ψυχρού Πολέμου, η Γερμανία και πιθανώς η Ευρώπη θα αποστασιοποιηθούν σταδιακά από την κινεζική οικονομία και την αλυσίδα εφοδιασμού.

Η σταδιακή διαφοροποίηση ως παγκόσμια τάση

Πρόσφατα γεγονότα όπως ο πόλεμος στην Ουκρανία και το φαινόμενο ντόμινο που έφερε στο παγκόσμιο εμπόριο και τις αλυσίδες εφοδιασμού αποδεικνύουν ότι στρατηγικές όπως της Γερμανίας γίνονται όλο και πιο σχετικές όσον αφορά τη συνδεσιμότητα μέσω σιδηροδρόμου ή ακόμη και θαλάσσης. Μια Γερμανία σε απόσταση από την Κίνα θα μπορούσε να χτυπήσει ένα ακόμη χτύπημα στις εύθραυστες ευρασιατικές μεταφορές. Ωστόσο, σύμφωνα με τους ειδικούς και το λιμάνι του Αμβούργου, τα πράγματα μπορεί να είναι πολύ πιο απλά, λιγότερο δραματικά και αρκετά ρεαλιστικά στο τέλος.

«Έχω την εντύπωση ότι η γερμανική κυβέρνηση θέλει να διαφοροποιήσει τις οικονομικές της σχέσεις
για να μειώσει την εξάρτηση από την Κίνα, αλλά στοχεύει να το κάνει σταδιακά για να περιορίσει πιθανή ζημιά στη γερμανική οικονομία», επισημαίνει ο Frans-Paul van der Putten, ειδικός και σύμβουλος για την Κίνα και τη γεωπολιτική. Ωστόσο, σύμφωνα με τον ίδιο, οι διεθνείς αλυσίδες εφοδιασμού και οι οικονομίες πιθανότατα θα περιφερειοποιηθούν και θα διαφοροποιηθούν περισσότερο παγκοσμίως, ακολουθώντας μια γενική τάση.
Το φορτηγό τρένο φτάνει στο Duisburg από το Xi'an. Εικόνα: © Duisport.

Συνεχίζει λέγοντας ότι η Κίνα αποτελεί σημαντική εξαγωγική αγορά και παραγωγική βάση για γερμανικές εταιρείες. «Ο σιδηροδρομικός διάδρομος προς την Κίνα έχει πολύτιμο ρόλο στη γερμανική οικονομία, αλλά δεν συμβάλλει σημαντικά στην εξάρτηση της Γερμανίας από την Κίνα. Επομένως, από αυτή την προοπτική, δεν φαίνεται να χρειάζεται η γερμανική κυβέρνηση να περιορίσει τον ρόλο της Γερμανίας στον Δρόμο του Μεταξιού», προσθέτει.

Ωστόσο, προειδοποιεί ότι εάν οι γερμανικές εταιρείες μειώσουν την αλληλεπίδρασή τους με την Κίνα, ο ευρασιατικός σιδηροδρομικός διάδρομος θα γίνει λιγότερο σημαντικός για τη Γερμανία.

Πρόκειται για την αποφυγή παλιών λαθών

Σχετικά με το απόσπασμα του Scholz ότι «ο κόσμος χρειάζεται την Κίνα», ο Mohamad Forough, ερευνητής στο Γερμανικό Ινστιτούτο Παγκόσμιων και Περιφερειακών Μελετών (GIGA), λέει ότι το νόημά του αναφέρεται στο ότι η Γερμανία και η ΕΕ δεν μπορούν να επιβιώσουν οικονομικά χωρίς την Κίνα.

Ωστόσο, η Γερμανία και η ΕΕ θα πρέπει να γνωρίζουν ότι δεν επαναλαμβάνουν το λάθος της ρωσικής υπερβολικής εξάρτησης με την Κίνα. «Είναι μια πολύ ρεαλιστική πολιτική, μεταξύ της ρόδινης εικόνας που ζωγραφίζει η Κίνα και του μετα-αποκαλυπτικού και μοιρολατρικού λόγου των ΗΠΑ. Η θέση της Γερμανίας/ΕΕ είναι ότι υπάρχουν πράγματα που πρέπει να κερδηθούν και πράγματα που ενδεχομένως να χαθούν όταν πρόκειται για την Κίνα», λέει.Φορτηγό τρένο που μεταφέρει άνθρακα στη Γερμανία. Αυτό θα μπορούσε να είναι απόρροια της γερμανικής εξάρτησης από τη Ρωσία. Εικόνα: Flickr. © Rob Dammers.

Εξηγεί ότι η Γερμανία δεν μπορεί να αποκοπεί τόσο εύκολα από τις κινεζικές αλυσίδες εφοδιασμού. «Σίγουρα όχι βραχυπρόθεσμα και όχι ελλείψει άλλου φθηνού προμηθευτή». Υπογραμμίζει επίσης ότι το κοινό πρέπει να θυμάται ότι ορισμένες πολιτικές δηλώσεις έχουν καθαρά διπλωματικό χαρακτήρα που δεν ανταποκρίνεται στην πραγματική εφαρμογή της πολιτικής.

Όσον αφορά τις παγκόσμιες οικονομικές και εμπορικές τάσεις, ο Forough πιστεύει ακράδαντα ότι από άποψη logistics, θα υπάρξει αυξημένη συνδεσιμότητα και οι νέες αναδυόμενες χώρες κόμβων όπως η Τουρκία, το Ιράν ή τα ΗΑΕ θα έχουν σταδιακά μεγαλύτερη επιρροή.

Όπως ο van der Putten, ο Forough εντοπίζει μια παγκόσμια τάση διαφοροποίησης που πρέπει να ακολουθήσουν η Γερμανία και η Ευρώπη. «Νομίζω ότι η ΕΕ δικαίως μειώνει τις εξαρτήσεις από τη Ρωσία και προσπαθεί να το κάνει αυτό με την Κίνα», προσθέτει.

Το λιμάνι του Αμβούργου δεν ανησυχεί

«Γενικά, η μεγαλύτερη διαφοροποίηση των οικονομικών και εμπορικών σχέσεων είναι απαραίτητη, επίσης για τον μετριασμό των κινδύνων του cluster και την αποφυγή μακροπρόθεσμων μονόπλευρων εξαρτήσεων. Ανεξάρτητα από τις πρόσφατες πολιτικές και πολιτικές αποφάσεις, η μεταποιητική βιομηχανία έχει προβλέψει αυτή την τάση και είτε μεταφέρει ήδη επιλεγμένες τοποθεσίες παραγωγής είτε διερευνά επιλογές μετεγκατάστασης. Έπειτα τείνουν να ακολουθούν εμπορικοί και εμπορικοί δεσμοί», λέει ένας εκπρόσωπος της Port of Hamburg Marketing.

«Ως αποτέλεσμα, μια πολιτική στρατηγική –και σε αυτό το στάδιο, είναι περισσότερο στρατηγική παρά πολιτική– που αποκλείει τις κυρώσεις δεν αποτελεί «απειλή» για τις σινο-γερμανικές εμπορικές σχέσεις. Επίσης, δεν αναμένουμε ότι η νέα εξωτερική πολιτική της Γερμανίας έναντι της Κίνας θα επηρεάσει αρνητικά τις σιδηροδρομικές εμπορευματικές συνδέσεις μεταξύ των δύο χωρών», συνεχίζει ο εκπρόσωπος.
Εικόνα: © Αρχή Λιμένος του Αμβούργου.

Το λιμάνι του Αμβούργου επιβεβαίωσε τους ισχυρισμούς του van der Putten ότι ο ευρασιατικός σιδηροδρομικός διάδρομος είναι σημαντικός για τη γερμανική οικονομία, αλλά όχι τόσο σημαντικός για να τη βλάψει. «Η σημασία τους (τα τρένα του Silk Road) έχει μειωθεί κάπως λόγω του πολέμου στην Ουκρανία και της πτώσης των τιμών των θαλάσσιων ναύλων τον τελευταίο χρόνο, αλλά οι σιδηροδρομικές συνδέσεις εξακολουθούν να αποτελούν σημαντικό συμπλήρωμα στις διευρασιατικές εμπορικές ροές», τονίζει το Port of Hamburg Marketing εκπρόσωπος Τύπου.

Σε κάθε περίπτωση, η Γερμανία παραμένει ένας από τους μεγαλύτερους εμπορικούς εταίρους της Κίνας, λέει ο Forough, και το λιμάνι του Αμβούργου συμφωνεί. «Μια στρατηγική διαφοροποίησης δεν πρέπει να επικεντρώνεται μόνο στην απόσυρση από την κινεζική αγορά. Είναι κρίσιμο να εκμεταλλευτούμε τις ευκαιρίες στην κινεζική αγορά, ενώ παράλληλα αναπτύσσουμε και επεκτείνουμε», καταλήγει ο εκπρόσωπος.

railfreight.com
sidirodromikanea.blogspot.com