Παρασκευή 10 Φεβρουαρίου 2023

Η Βουλγαρία διαγωνίζει την κατασκευή τερματικού κόμβου σε κοινό διάδρομο με την Ελλάδα


Η Βουλγαρική Εθνική Εταιρεία Σιδηροδρομικών Υποδομών (NRIC) προκήρυξε διαγωνισμό για τον τεχνικό σχεδιασμό και την κατασκευή ενός διατροπικού τερματικού σταθμού στο Ρούσε. Ο διαγωνισμός ανέρχεται σε περίπου 27 εκατομμύρια ευρώ και ο νέος τερματικός σταθμός θα διαδραματίσει βασικό ρόλο σε έναν αναπτυσσόμενο σιδηροδρομικό εμπορευματικό διάδρομο με την Ελλάδα.

Νίκος Παπατόλιος


Το Ruse βρίσκεται στα βόρεια της Βουλγαρίας, στην όχθη του ποταμού Δούναβη και στα σύνορα με τη Ρουμανία. Η πόλη φιλοξενεί ένα ποτάμι - το μεγαλύτερο λιμάνι του Δούναβη στη Βουλγαρία - που εξυπηρετεί ποτάμια και θαλάσσια πλοία. Ο ανατολικός τερματικός σταθμός του λιμανιού έχει επίσης σιδηροδρομική σύνδεση με το κύριο σιδηροδρομικό δίκτυο της Βουλγαρίας.

Το λιμάνι του Ρούσε είναι βασικά ένα λιμενικό συγκρότημα, συμπεριλαμβανομένων άλλων τοποθεσιών κατά μήκος του ποταμού Δούναβη. Η τοποθεσία είναι γενικά ελκυστική από πλευράς logistics, καθώς βρίσκεται δίπλα στη Ρουμανία και μπορεί να γίνει κόμβος διέλευσης των συνόρων, ενώ ταυτόχρονα συνδυάζει τρεις τρόπους μεταφοράς: σιδηροδρομικό, θαλάσσιο και οδικό.

Ωστόσο, το πιο σημαντικό, η τοποθεσία και ο νέος σιδηροδρομικός τερματικός σταθμός διατροπικών μεταφορών δεν θα συμβάλουν μόνο στις διασυνοριακές σιδηροδρομικές μεταφορές μεταξύ Βουλγαρίας και Ρουμανίας. Μάλιστα, θα αποτελέσουν μέρος ενός μεγαλύτερου έργου.
Αεροφωτογραφία τμήματος του λιμενικού συγκροτήματος του Ρούσε. Εικόνα: © Пристанищен комплекс – Русе ЕАД.

Εμπορευματικός διάδρομος Ελλάδας-Βουλγαρίας

Ένα κοινό σιδηροδρομικό έργο μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας που εμφανίστηκε τον Απρίλιο του 2022 φαίνεται να είναι το πρωταρχικό κίνητρο για την κατασκευή ενός διατροπικού τερματικού σταθμού στο Ρούσε, δεδομένου ότι οι τερματικοί σταθμοί του λιμανιού εξυπηρετούνται ήδη σιδηροδρομικώς.

Συγκεκριμένα, το έργο Sea2Sea στοχεύει στην κατασκευή σιδηροδρομικής γραμμής μεταξύ του ελληνικού λιμανιού της Θεσσαλονίκης και του Ρούσε στη Βουλγαρία. Η γραμμή θα περάσει από τα ελληνικά λιμάνια της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης πριν διασχίσει τα σύνορα με τη Βουλγαρία για να φτάσει στα λιμάνια του Μπουργκάς και της Βάρνας και, τέλος, στο Ρούσε. Η Ελλάδα επενδύει επί του παρόντος περίπου τρία δισεκατομμύρια ευρώ για να ολοκληρώσει την απαραίτητη σιδηροδρομική υποδομή που οδηγεί στη Βουλγαρία.
Η προτεινόμενη σιδηροδρομική γραμμή Ελλάδας - Βουλγαρίας. Εικόνα: © GoogleMaps.

Από τη βουλγαρική πλευρά, η κατασκευή του διατροπικού τερματικού σταθμού στο Ruse αποτελεί κορυφαία προτεραιότητα. Η χώρα εξορθολογίζει επίσης άλλες επενδύσεις υποδομής, στρέφοντας προς τα δυτικά της χώρας με κατεύθυνση τη Σερβία. Ταυτόχρονα, η NRIC και οι Τουρκικοί Σιδηρόδρομοι συμφώνησαν να διπλασιάσουν τον όγκο των εμπορευμάτων που διέρχονται σιδηροδρομικά μεταξύ των δύο, δείχνοντας ότι το δυναμικό της σιδηροδρομικής επιμελητείας της Βουλγαρίας αυξάνεται.

Ωστόσο, το κοινό έργο με την Ελλάδα αφορά την παράκαμψη της Τουρκίας και του στενού του Βοσπόρου. «Πρόκειται για ένα έργο γεωστρατηγικής σημασίας», τόνισε πριν από λίγους μήνες ο Έλληνας υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Καραμανλής, «καθώς θα τονώσει τη σιδηροδρομική εμπορευματική κίνηση και τον όγκο στην περιοχή».

«Με αυτές τις σιδηροδρομικές εξελίξεις, η Θεσσαλονίκη θα γίνει πύλη μεταφοράς μέσω της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, ενώ το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης θα αποκτά ολοένα και μεγαλύτερη σημασία. Υπάρχουν δυνατότητες ακόμη και να επεκταθεί αυτή η γραμμή προς τα λιμάνια της Βόρειας Θάλασσας», πρόσθεσε.

Τέλος, η ΕΡΓΟΣΕ, θυγατρική των Ελληνικών Σιδηροδρόμων, τόνισε τη γεωστρατηγική και υλικοτεχνική αξία του μεγάλου έργου Sea2Sea. «Μέχρι την παράδοση του έργου, θα μπορούσε να αντλήσει ένα σημαντικό ποσοστό εμπορευματοκιβωτίων που παραδοσιακά διέρχεται μέσω του Βοσπόρου. Η στροφή από τη θάλασσα στον σιδηρόδρομο θα μπορούσε να ανέλθει στα 650 εκατομμύρια ευρώ με φορτίο ετησίως», τόνισε η εταιρεία.

railfreight.com
sidirodromikanea.blogspot.com