Πέμπτη 23 Φεβρουαρίου 2023

Αναβιώνει το όραμα σιδηροδρομικής σύνδεσης λιμένων – Νέα γραμμή Θεσσαλονίκη – Τοξότες


Σχέδιο για χάραξη νέα πεδινής σιδηροδρομικής γραμμής με στόχο την σύνδεση των λιμένων Βόρειας Ελλάδας με τα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας. Η νέα γραμμή μειώνει κατά 3 τουλάχιστον ώρες τη διαδρομή Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη!

Της Αγγελικής Γυπάκη

Η ηλεκτροκίνηση του σιδηροδρόμου ήταν ένα όραμα της 10ετίας του 1980 η οποία «μπήκε στα σκαριά» την 10ετία του 1990, με πρώτο ηλεκτροκινούμενο τμήμα τη γραμμή Θεσσαλονίκης-Ειδομένης.

Έστω, αν και με χαρακτηριστική καθυστέρηση από την σύλληψη της ιδέας, το τμήμα αυτό ολοκληρώθηκε με το πρώτο «πακέτο Ντελόρ» 1990-93.

Την ίδια χρονική περίοδο και ενόψει 2ου «πακέτου Ντελόρ», αποφασίστηκε η ηλεκτροκίνηση ολόκληρου του κεντρικού σιδηροδρομικού δικτύου θέτοντας σε προτεραιότητα τον κύριο άξονα Αθήνα -Θεσσαλονίκη.

Για να γίνει ωστόσο η ιδέα πράξη, δηλαδή να μπει τελικά η ηλεκτροκίνηση στις ράγες του σιδηροδρόμου, πέρασαν 20 και πλέον χρόνια (!!!) αλλά και πάλι λειτούργησε μόνον για τη σύνδεση των δύο μεγάλων αστικών κέντρων της χώρας.

Το φιλόδοξο σχέδιο και όραμα του τότε Διευθύνοντος Συμβούλου του ΟΣΕ κ. Δημήτρη Καραπάνου ήταν η σύνδεση μεγάλων βιομηχανικών εγκαταστάσεων και μεγάλων λιμένων της χώρας. Εις μάτην όμως. Τότε αυτά φάνταζαν λίγο πολύ ουτοπικά!
Έπρεπε όμως να περάσουν ακριβώς 30 χρόνια που το είχε εξαγγείλει για πρώτη φορά το 1992 ο αείμνηστος τότε υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών Νίκος Γκελεστάθης με εισήγηση του πλέον ειδικού περί των σιδηροδρομικών έργων και λειτουργιών κ. Δημήτρη Καραπάνου.

Τα χαρακτηριστικά του νέου έργου

Με τον προϋπολογισμό του έργου ανέρχεται σε 1,68 δις. Ευρώ η κατασκευή της νέας σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη – Τοξότες αποτελεί κομμάτι της “Ανατολικής Σιδηροδρομικής Εγνατίας” και θα συνδέσει τη Θεσσαλονίκη με το λιμάνι της Καβάλας και την Ξάνθη και στη συνέχεια, με την Αλεξανδρούπολη και το Ορμένιο. Απώτερος στόχος, η σύνδεσης των λιμένων της Βορείου Ελλάδας με τα λιμάνια της Βουλγαρίας στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας (Μπουργκάς – Βάρνα – Ρούσσε), στο πλαίσιο του διακρατικού εγχειρήματος Ελλάδας – Βουλγαρίας “Sea2Sea“.
Χ. Μέτιος, Χ. Βίνης, Μ. Αμοιρίδης 

Μέσα στην εβδομάδα ανώτατα στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ επισκέφθηκαν την Καβάλα, όπου και παρουσίασαν παρουσία του Περιφερειάρχη Ανατ. Μακεδονίας και Θράκης κ. Χρήστου Μέτιου σε φορείς της Βόρειας Ελλάδας τις μελέτες κατασκευής της νέας πεδινής σιδηροδρομικής γραμμής που θα συνδέει τη Θεσσαλονίκη με τους Τοξότες στην Ξάνθη.

Οι μελέτες προβλέπουν: Τη λειτουργία 206 χλμ. νέας σιδηροδρομικής γραμμής, με σηματοδότηση και ηλεκτροκίνηση, με τα οποία επιτυγχάνεται η ολοκλήρωση του νέου σιδηροδρομικού διαδρόμου που συνδέει τη Θεσσαλονίκη με την Καβάλα.
Τη σύνδεση του υπό ανάπτυξη, λιμάνι της Νέας Καρβάλης, διασχίζοντας το ανατολικό τμήμα του νομού Καβάλας και θα καταλήγει στην ευρύτερη περιοχή Τοξοτών Ξάνθης, όπου θα συνδέεται με το υπόλοιπο δίκτυο του ΟΣΕ.

Τη μείωση κατά 3 τουλάχιστον ώρες της διαδρομής Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη.

ΕΡΓΟΣΕ: Νέα εποχή – έξι έργα

Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ, κ. Χρήστος Βίνης, δήλωσε σχετικά: “Η Καβάλα, αλλά και ολόκληρη η Βόρεια Ελλάδα, βρίσκονται στο επίκεντρο του σχεδιασμού της ΕΡΓΟΣΕ για μια σειρά σιδηροδρομικών έργων νέας γενιάς, που θα διασυνδέσουν τις λεγόμενες κρίσιμες υποδομές με το κεντρικό σιδηροδρομικό δίκτυο”.

Η νέα γραμμή Θεσσαλονίκη – Τοξότες (Ξάνθη) συγκαταλέγεται στα 6 έργα του Ανταγωνιστικού Διαλόγου της ΕΡΓΟΣΕ, ύψους 4 δις. ευρώ, τα οποία αφορούν τη σύνδεση του σιδηροδρομικού δικτύου με τους λιμένες: 
της Πάτρας, ύψους 477 εκατ.,
του Λαυρίου, ύψους 391 εκατ.,
της Ραφήνας, ύψους 309 εκατ. και
του 6ου προβλήτα του λιμένα Θεσσαλονίκης, ύψους 53,5 εκατ.

Η κατασκευή της νέας γραμμής Θεσσαλονίκη – Τοξότες, προϋπολογίζεται σε 1,68 δις ευρώ και η αναβάθμιση της σύνδεσης της Αλεξανδρούπολης με το Ορμένιο, σε 1,07 δις.

Σύμφωνα με τον κ. Βίνη: «Κάθε ένα από τα έργα αυτά, και όλα μαζί σε συνέργεια, εισάγουν τη χώρα σε μια νέα εποχή, με σύγχρονες επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές και αναπτυξιακή προοπτική. Βασικό μας μέλημα στην ΕΡΓΟΣΕ, είναι να δώσουμε στη Βόρεια Ελλάδα ένα σύγχρονο, αξιόπιστο και ασφαλές σιδηροδρομικό δίκτυο, όχι μόνο για να δώσουμε ώθηση στην τοπική ανάπτυξη, αλλά να μετατρέψουμε την περιοχή και ολόκληρη τη χώρα σε έναν διεθνή κόμβο logistics».

Αρχικό ενδιαφέρον για την κατασκευή τους έχουν επιδείξει οι κοινοπραξίες ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΙΝΤΡΑΚΑΤ, ΑΚΤΩΡ – MΥΤΗΛΙΝΑΙΟΣ και ΑΒΑΞ – ALSTOM.

ecozen.gr
sidirodromikanea.blogspot.com