Ηταν Παρασκευή 23 Ιουνίου 2006, όταν ο τότε υπουργός Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Εργων, Γιώργος Σουφλιάς, είχε καλέσει τα ΜΜΕ στο προαύλιο του σταθμού ΟΣΕ της Θεσσαλονίκης για την τελετή έναρξης κατασκευής του μετρό. Εκτοτε έχουν περάσει 17 χρόνια και ακόμη το έργο δεν έχει παραδοθεί. Βέβαια, πλέον υπάρχει συγκεκριμένη ημερομηνία για την έναρξη λειτουργίας του.
Αγγελος Αγγελίδης
Οπως είπε ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό, Νίκος Ταχιάος, σε συνέντευξή του στον Status FM, την Κυριακή 31 Δεκεμβρίου 2023 θα πραγματοποιηθούν τα πρώτα δρομολόγια. Δηλαδή 17,5 χρόνια ή 6.400 μέρες μετά την έναρξη κατασκευής! Και δεν πρόκειται για γιγάντιο μήκος, καθώς η βασική γραμμή που θα παραδοθεί την παραμονή Πρωτοχρονιάς του 2024 αναπτύσσεται σε 9.600 μέτρα. Πρακτικά, σημαίνει ότι κατά μέσο όρο καθημερινά κατασκευάζονταν 60 εκατοστά του μέτρου! Φυσικά και δεν είναι έτσι. Το έργο έμπλεξε στα γρανάζια της γραφειοκρατίας και λόγω εμμονών καθυστέρησε δραματικά η ολοκλήρωσή του. Ο (αναμενόμενος) εντοπισμός των αρχαιοτήτων στον πιο κεντρικό σταθμό της διαδρομής, δηλαδή την οδό Βενιζέλου, κόντεψε να τινάξει στον αέρα σχεδόν το σύνολό του έργου.
Η πόλη (και η χώρα) διχάστηκε για τον τρόπο κατασκευής του σταθμού. Αν, δηλαδή, θα έπρεπε τα αρχαία να αποσπαστούν και να επανατοποθετηθούν μετά την ολοκλήρωση κατασκευής του σταθμού ή αν θα επιχειρείτο να κατασκευαστεί παρουσία των αρχαιοτήτων. Υπήρξαν παλινωδίες, αγωγές, μηνύσεις και εντάσεις. Ενα καθαρά τεχνικό θέμα είχε μετατραπεί σε πεδίο πολιτικής αντιπαράθεσης. Ο ΣΥΡΙΖΑ προχώρησε στα περίφημα «εγκαίνια του μουσαμά», ενώ ο Κυριάκος Μητσοτάκης έλυσε τον γόρδιο δεσμό ανακοινώνοντας από το βήμα της ΔΕΘ του 2019 ότι η κατασκευή του σταθμού «Βενιζέλου» θα γίνει με τη μέθοδο της απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων. Η κυβέρνηση είναι πεπεισμένη ότι ήταν ο πιο γρήγορος και οικονομικός τρόπος. Και αποδείχθηκε ότι είχε δίκιο. Οσες προσπάθειες έγιναν για να μπει τρικλοποδιά στη συγκεκριμένη λύση, έπεσαν στο κενό.
Ετσι, σε τρεις μήνες από σήμερα ο πρώτος δοκιμαστικός συρμός θα κάνει ολόκληρη τη διαδρομή! Και τα 9,6 χιλιόμετρα από το αμαξοστάσιο της Πυλαίας έως τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό! Με την ολοκλήρωση κατασκευής της «Βενιζέλου» θα ανοίξει ο δρόμος για τις ατελείωτες και εξαντλητικές δοκιμαστικές διαδρομές. Μέχρι τον Δεκέμβριο θα μπουν και οι τελευταίες πινελιές σε όλους τους σταθμούς και, αν όλα πάνε καλά, την παραμονή Πρωτοχρονιάς οι πρώτοι επιβάτες θα μετακινηθούν με το μετρό.
Προσωπικά, έχω μεγάλη περιέργεια για να δω πώς η Πολιτεία θα το επικοινωνήσει και αν θα επιχειρήσει να το αξιοποιήσει πολιτικά. Οι εθνικές και αυτοδιοικητικές εκλογές θα έχουν ολοκληρωθεί και θέλω να πιστεύω ότι η έναρξη των δρομολογίων θα γίνει όσο πιο… αθόρυβα γίνεται. Διότι το κράτος οφείλει να έχει συνέχεια και κανείς εκπρόσωπός του δεν μπορεί να πανηγυρίζει επειδή παρέδωσε ένα έργο 17,5 χρόνια μετά την έναρξη κατασκευής του. Ακόμη και αν είναι αυτός που το ξεμπλόκαρε…
eleftherostypos.gr
sidirodromikanea.blogspot.com