Πώς μπορούμε να πείσουμε περισσότερους ανθρώπους να πάρουν το τρένο; Λοιπόν, ίσως θα έπρεπε να πάρουμε ένα σύνθημα από τους φίλους μας στην Ευρώπη, ειδικά τους Γάλλους.
του Τζιμ Κάμερον
Γνωρίζουμε, φυσικά, για το διάσημο γαλλικό TGV ή Train à Grande Vitesse . Από το 1981 αυτά τα κομψά τρένα έχουν μεταφέρει πάνω από 100 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως με μέση ταχύτητα σχεδόν 200 mph από το Παρίσι σε όλες τις γωνιές του έθνους. Οι επιβάτες μπορούν να ταξιδέψουν είτε στην πρώτη είτε στη δεύτερη θέση (πούλμαν) και να απολαύσουν γεύματα και ποτά στο πλοίο μαζί με δωρεάν wifi.
Βασιζόμενος σε αυτή την επιτυχία, το 2013 ο γαλλικός σιδηρόδρομος SNCF πρόσθεσε μια άλλη επιλογή: μια φθηνότερη υπηρεσία, αποκλειστικά με πούλμαν, που ονομάζεται OuiGo. Αλλά σε αντίθεση με τα πιο αργά τρένα της Amtrak (μη-Acela), τα τρένα OuiGo τρέχουν επίσης με υψηλή ταχύτητα στις ίδιες γραμμές με το TGV.
Ένα κανονικό ταξίδι με TGV σχεδόν 244 μίλια από το Παρίσι στη Λυών θα κόστιζε 75 $, αλλά στο OuiGo κοστίζει μόνο 32 $. Συγκρίνετε αυτό με το Acela της Amtrak από την Ουάσιγκτον στη Νέα Υόρκη (μόνο 225 μίλια) που κοστίζει 120 $ σε Business Class (δεν υπάρχει "πούλμαν" στο Acela) ή 62 $ σε ένα πιο αργό τρένο του Βορειοανατολικού Διαδρόμου.
Γιατί η Amtrak χρεώνει τόσο περισσότερο; Γιατί έχουν το μονοπώλιο των σιδηροδρόμων.
Τα γαλλικά τρένα OuiGo είναι συνήθως διώροφα και οι αποσκευές κοστίζουν επιπλέον. Δεν υπάρχει wifi και υπηρεσία φαγητού στο πλοίο. Αλλά η υπηρεσία OuiGo έχει αποδειχθεί εξαιρετικά δημοφιλής με μόνο τους μισούς αρχικούς αναβάτες να λένε ότι επέλεξαν τη φθηνότερη διαδρομή αντί για τα πλήρεις υπηρεσίες και πιο ακριβά TGV.
Με άλλα λόγια, ο σιδηρόδρομος είχε αυξήσει το μερίδιό του στην αγορά των ταξιδιωτών, προσελκύοντας νέους επιβάτες που μπορεί να οδηγούσαν ή να είχαν πάρει λεωφορείο. Το ένα τέταρτο των ερωτηθέντων είπε ότι αν δεν ήταν το OuiGo δεν θα είχαν κάνει καθόλου το ταξίδι.
Αλλά τώρα οι Ευρωπαίοι έχουν προσθέσει μια νέα βελτίωση: τον ανταγωνισμό.
Στη δημοφιλή διαδρομή Παρίσι στη Λυών (όπου ξεκίνησε το TGV) και στο ταξίδι από το Παρίσι στο Μιλάνο, δεν είναι μόνο το γαλλικό TGV που προσφέρεται. Τρέχει και το ιταλικό ταχύπλοο Trenitalia. Τώρα οι επιβάτες έχουν ακόμη περισσότερες επιλογές.
Ο ιταλικός σιδηρόδρομος προσφέρει ναύλους πούλμαν που ταιριάζουν με το OuiGo, εισιτήρια πρώτης θέσης συγκρίσιμα με το TGV και ένα εισιτήριο εκτελεστικής κατηγορίας με γεύματα a la carte από σερβιτόρο σε αυτοκίνητο με δέκα μόνο θέσεις. Υπάρχει επίσης μια ιδιωτική αίθουσα συσκέψεων με τηλεόραση επίπεδης οθόνης.
Τι σημαίνει ο ανταγωνισμός σε αυτή τη γραμμή;
Λοιπόν, χαμηλότεροι ναύλοι. Οι ναύλοι έχουν μειωθεί έως και 17% καθώς αυξήθηκαν οι υπηρεσίες. Και το καλύτερο από όλα, ο συνολικός αριθμός των εισιτηρίων που πωλήθηκαν έχει υπερδιπλασιαστεί : περισσότερα τρένα, περισσότερες επιλογές, χαμηλότεροι ναύλοι, περισσότεροι επιβάτες τρένων… και λιγότερα αυτοκίνητα στο δρόμο.
Η σιδηροδρομική υπηρεσία είναι τόσο καλή στη Γαλλία που η Ευρωπαϊκή Ένωση ενέκρινε σχέδια για την απαγόρευση πτήσεων μικρών αποστάσεων στη Γαλλία σε πολυσύχναστες διαδρομές που εξυπηρετούνται καλά από σιδηροδρομικές γραμμές υψηλής ταχύτητας. Είναι μέρος του ότι οι Γάλλοι παίρνουν σοβαρά τις πρωτοβουλίες τους για το κλίμα.
Φανταστείτε τα αεροπορικά λεωφορεία Ουάσιγκτον προς Νέα Υόρκη να έχουν νομοθετηθεί εκτός λειτουργίας. Φανταστείτε η Amtrak να προσφέρει φθηνότερες, αλλά και πάλι υψηλής ταχύτητας επιλογές, ίσως ακόμη και να περιλαμβάνει τον ανταγωνισμό.
Αυτό θα συζητήσουμε στη στήλη της επόμενης εβδομάδας.
ctmirror.org
sidirodromikanea.blogspot.com