«Θα μας ενδιέφερε να διερευνήσουμε τη δημιουργία ενός δικτύου τραμ στο Ηράκλειο της Κρήτης»
Σε μια συζήτηση εφ’ όλης της ύλης, ο Σταύρος Βλάχος, Managing Director της Alstom για την Ελλάδα και τα Δυτικά Βαλκάνια, μας μίλησε αποκλειστικά για τα έργα της εταιρείας στον τομέα των μεταφορών αλλά και για αυτά που έρχονται. Κ. Βλάχο, πείτε μας αρχικά δυο λόγια για τα μεγάλα έργα που έχει αναλάβει στη χώρα μας η Alstom, όπως η επέκταση της Γραμμής 3 του μετρό.
Συνέντευξη: Μαργαρίτα Ασημακοπούλου
Έχοντας περισσότερα από 40 χρόνια παρουσίας στην Ελλάδα, η Alstom έχει συμμετάσχει με επιτυχία στα μεγαλύτερα έργα υποδομής μεταφορών στη χώρα, συμπεριλαμβανομένης της κατασκευής των γραμμών 2 & 3 του Μετρό της Αθήνας, του Προαστιακού Σιδηροδρόμου της Αθήνας και της επέκτασης της γραμμής 3 του Μετρό στον Πειραιά. Επιπλέον, η Alstom έχει αναλάβει την προμήθεια των 25 τραμ τελευταίας γενιάς Citadis X05. Επίσης, τον Ιούνιο του 2021, η Alstom, σε κοινοπραξία με την ΑΒΑΞ και την Ghella, υπέγραψε τη σύμβαση για τη Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, ένα από τα μεγαλύτερα έργα, με το κλειδί στο χέρι, στην Ευρώπη. Πρόκειται για ένα καινοτόμο έργο – την πρώτη πλήρως αυτοματοποιημένη γραμμή μετρό στην Αθήνα – και το πρώτο μεγάλο έργο υποδομής στην Ελλάδα που κατασκευάζεται με τη χρήση του συστήματος Building Information Modelling (BIM).
Επιπρόσθετα, μεταξύ των έργων που έχουμε αναλάβει και υλοποιήσει, είμαστε πολύ υπερήφανοι που ολοκληρώσαμε με επιτυχία τα έργα υποδομής για τους έξι σταθμούς της επέκτασης της γραμμής 3 του μετρό της Αθήνας, στο τμήμα “Χαϊδάρι – Πειραιάς”, συμμετέχοντας στην κοινοπραξία “ΑΒΑΞ – Ghella – Alstom”. Η επέκταση της Γραμμής 3 του Μετρό είναι ιδιαίτερα σημαντική, καθώς προσφέρει απρόσκοπτη και ταχύτερη εξυπηρέτηση από το Διεθνές Αεροδρόμιο της Αθήνας προς το λιμάνι του Πειραιά και κατάφερε να αποσυμφορήσει συγκοινωνιακά το μεγαλύτερο λιμάνι της Ελλάδας. Οι τρεις πρώτοι σταθμοί παραδόθηκαν για εμπορική χρήση τον Ιούλιο του 2020, ενώ οι τρεις τελευταίοι σταθμοί εγκαινιάστηκαν τον περασμένο Οκτώβριο.
Πρόσφατα εκφράσατε ενδιαφέρον για τη δημιουργία ενός δικτύου τραμ – τρένου μέσα στην πόλη του Ηρακλείου. Μιλήστε μας για αυτό.
Πράγματι, θα μας ενδιέφερε να διερευνήσουμε τη δημιουργία ενός δικτύου τραμ στο Ηράκλειο της Κρήτης, που θα συνδέει την πόλη με το αεροδρόμιο στο Καστέλι, το οποίο απέχει περίπου 40 χιλιόμετρα. Θεωρούμε ότι μια λύση τύπου γρήγορου τραμ (fast-tram line)θα ήταν η βέλτιστη. Η αύξηση των μετακινήσεων μεταξύ των προαστίων και του κέντρου μιας πόλης είναι η νέα πρόκληση των μεγάλων αστικών περιοχών που θέλουν να βελτιώσουν τις δυνατότητες της κινητικότητάς τους. Η δική μας πρόταση, που είναι το Citadis Dualis, σχεδιάστηκε για να προσφέρει πολυτροπική κινητικότητα. Ως τραμ-τρένο, επιτρέπει μια γρήγορη και απρόσκοπτη σύνδεση από τα προάστια στο κέντρο της πόλης, όντας εφοδιασμένο με διπλό εξοπλισμό σηματοδότησης τόσο για αστική όσο και για περιφερειακή λειτουργία. Στην Ευρώπη, έχουν ήδη πωληθεί περισσότερα από 200 τραμ της Alstom (Citadis Dualis και Regio Citadis), τα οποία έχουν ήδη διανύσει περισσότερα από 50 εκατομμύρια χιλιόμετρα.
Πρόκειται για ένα έργο που θα μπορούσε να υλοποιηθεί μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης ή και άλλων χρηματοδοτικών προτάσεων, δεδομένου ότι θα συμβάλει στη βελτίωση του συστήματος μεταφορών για τους κατοίκους, καθώς και στην τόνωση του τουρισμού της περιοχής.
Πότε θα δούμε τα πρώτα τρένα υδρογόνου στην Ελλάδα; Είναι κατά τη γνώμη σας το καύσιμο του μέλλοντος;
Η τεχνολογία υδρογόνου είναι ήδη πραγματικότητα και αποτελεί το ιδανικό καύσιμο του μέλλοντος, για βιώσιμες μεταφορές απαλλαγμένες από τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Το πράσινο υδρογόνο, το οποίο παράγεται από το νερό μέσω ηλεκτρόλυσης που τροφοδοτείται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για την πλήρη απεξάρτηση του σιδηροδρόμου από τον άνθρακα.
Πρόκειται για το κυρίαρχο υλικό του μέλλοντος, όσον αφορά στις μεταφορές. Απασχολεί έντονα την ΕΕ και γι’ αυτό δίνουμε μεγάλη έμφαση σε αυτό. Η Alstom αποτελεί τη μόνη σιδηροδρομική εταιρεία που διαθέτει ήδη επιβατικά τραίνα που βρίσκονται σε εμπορική χρήση και κινούνται με υδρογόνο. Το Coradia iLint, που παρουσιάστηκε το 2016, είναι το πρώτο και μοναδικό μέχρι σήμερα εν ενεργεία επιβατικό τρένο υδρογόνου στον κόσμο, ενώ το πρώτο σιδηροδρομικό τμήμα πλήρως αφιερωμένο στο υδρογόνο είναι ήδη πραγματικότητα στη Γερμανία. Άλλες ευρωπαϊκές χώρες – όπως η Γαλλία, η Ιταλία ή το Ηνωμένο Βασίλειο – έχουν επίσης λάβει μέτρα για την υιοθέτηση τρένων υδρογόνου, ενώ πολλές άλλες χώρες, όπως η Αυστρία, η Σουηδία και η Ολλανδία, έχουν δοκιμάσει με επιτυχία την τεχνολογία υδρογόνου στον σιδηρόδρομο.
Η Ελλάδα θα μπορούσε να αποτελέσει μία από τις πρωτοπόρες χώρες που την επιλέγουν και να περάσει στην επόμενη φάση των βιώσιμων μεταφορών, υιοθετώντας την τεχνολογία υδρογόνου για τις μη ηλεκτροδοτούμενες γραμμές της και αντικαθιστώντας έτσι αποτελεσματικά και οικονομικά τα τρένα ντίζελ με μια καθαρή λύση. Αναμένουμε ότι αυτό θα συμβεί στο αρκετά κοντινό και η εταιρεία μας σίγουρα θα το επιδιώξει με ζήλο. Υπάρχουν δίκτυα στη χώρα μας όπου τα τρένα υδρογόνου θα μπορούσαν να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην εξυπηρέτηση του κοινού και στην αναθέρμανση της τοπικής οικονομίας, όχι μόνο για περιοχές με τουριστικό ενδιαφέρον, αλλά και για την υποστήριξη δευτερευουσών διαδρομών παρέχοντας αξιόπιστες και οικολογικές λύσεις.
Είστε αισιόδοξος για το μέλλον των σιδηροδρομικών δικτύων;
Έχουμε κάθε λόγο να πιστεύουμε στο μέλλον των σιδηροδρομικών μεταφορών. Ο σιδηρόδρομος είναι ο πιο πράσινος και ασφαλής τρόπος μεταφοράς. Επιλέγοντας τη μαζική μεταφορά αντί για τη χρήση προσωπικού οχήματος, οι επιβάτες μειώνουν την οδική συμφόρηση, ενώ παράλληλα μειώνουν ενεργά το αποτύπωμα άνθρακα. Στην Ευρωπαϊκή Ένωση, το Μετρό, τα περιφερειακά τρένα και τα τρένα υψηλής ταχύτητας εκπέμπουν έως και 80% λιγότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ανά επιβατοχιλιόμετρο απ’ ό,τι τα ιδιωτικά αυτοκίνητα. Ο σιδηρόδρομος αποτελεί επίσης τον ασφαλέστερο, με διαφορά, τρόπο συλλογικής μεταφοράς. Με την ψηφιοποίηση και τη μετάβαση στην πράσινη κινητικότητα, ο σιδηρόδρομος μπορεί να γίνει αποτελεσματικότερος, ασφαλέστερος και φιλικότερος προς το περιβάλλον. Εμπεριέχει, δηλαδή, κάθε λόγο για να αποτελέσει την προτιμώμενη λύση κινητικότητας σε έναν μεταβαλλόμενο κόσμο.
Η Ελλάδα κινείται προς αυτή την κατεύθυνση με αποφασιστικούς ρυθμούς, καθώς, πρόσφατα, έχουν δρομολογηθεί ή προκηρυχθεί αρκετοί διαγωνισμοί για σιδηροδρομικά έργα νέας γενιάς, που υπόσχονται να αναδιαμορφώσουν και να βελτιώσουν το σιδηροδρομικό τοπίο της χώρας, σηματοδοτώντας μια νέα εποχή για τον ελληνικό σιδηρόδρομο.
Με την ολοκλήρωσή του, εκτιμάται ότι θα αλλάξει ο χάρτης των μεταφορών και θα ενισχυθεί η διεθνής θέση της Ελλάδας, καθώς, κατ’ αυτό το τρόπο, η χώρα θα είναι σε θέση να λειτουργήσει ως μεταφορικό σταυροδρόμι της νοτιοανατολικής Ευρώπης τα επόμενα χρόνια.
Ποια είναι τα πλάνα και οι στόχοι σας για το 2023;
Η μακρόχρονη παρουσία και η τρέχουσα συμμετοχή της Alstom στην υλοποίηση σημαντικών έργων σταθερής τροχιάς έχουν δημιουργήσει μια πολύ ισχυρή παρουσία της στην Ελλάδα, με περισσότερους από 160 εργαζόμενους. Έχουμε διαδραματίσει πολύ ενεργό ρόλο στον εκσυγχρονισμό των ελληνικών μεταφορών και σκοπεύουμε να συνεχίσουμε να το κάνουμε και στο μέλλον. Επικεντρωνόμαστε στην παροχή όχι μόνο νέου τροχαίου υλικού για το μετρό και τον σιδηρόδρομο, αλλά και στην παροχή πληθώρας λύσεων, από γραμμές μετρό ή επεκτάσεις προαστιακών γραμμών, μέχρι έργα κύριας γραμμής και έργα συντήρησης τόσο για την υποδομή όσο και για το τροχαίο υλικό. Εδώ, οφείλω να επισημάνω τη σπουδαιότητα της συντήρησης, η έλλειψη της οποίας έχει υποβαθμίσει σημαντικά τους ελληνικούς σιδηροδρόμους κατά τις τελευταίες δεκαετίες. Η σωστή συντήρηση και υποστήριξη των εγκαταστημένων συστημάτων είναι ο μόνος τρόπος για να αντιμετωπιστεί η αναπόφευκτη φθορά της υποδομής και των συρμών, που επέρχεται με την πάροδο του χρόνου. Στο πλαίσιο αυτής της προσέγγισης, η Alstom θα συμμετάσχει στη διαγωνιστική διαδικασία για τη συντήρηση και λειτουργία του μετρό της Θεσσαλονίκης.
Who is Who
Managing Director για την Alstom Ελλάδας, τα Δυτικά Βαλκάνια, την Κύπρο & Μάλτα
«Ο Σταύρος Βλάχος, Ηλεκτρολόγος Μηχανικός και κάτοχος μεταπτυχιακού στη Διοίκηση Επιχειρήσεων (MBA), ξεκίνησε την καριέρα του ως μηχανικός το 1993. Στη συνέχεια, συμμετείχε στην Kοινοπραξία “Ολυμπιακό Μετρό”, η οποία ανέλαβε την κατασκευή των γραμμών 2 & 3 του Μετρό της Αθήνας. Το 1998 εντάχθηκε στο δυναμικό της Alstom Transport, όπου απέκτησε σημαντική εμπειρία στη διαχείριση έργων (Project Management) και ειδικές τεχνικές γνώσεις σε διάφορες δραστηριότητες στον τομέα των μεταφορών, όπως έργα με το κλειδί στο χέρι, τη σηματοδότηση και τις υποδομές. Το 2009 ανέλαβε καθήκοντα Διευθυντή της Alstom στην Ελλάδα και την Κύπρο, ενώ από το 2017 είναι επίσης υπεύθυνος για τα Δυτικά Βαλκάνια και τη Μάλτα.»
energyin.gr
sidirodromikanea.blogspot.com