Τρίτη 10 Ιανουαρίου 2023

Σιδηροδρομικός σταθμός ΤΧ2


Ο σιδηροδρομικός σταθμός ΤΧ2 λειτουργούσε μεταξύ των σταθμών ΤΧ1και ΤΧ3 εξυπηρετώντας τους ελιγμούς που πραγματοποιούνταν εντός του εμπορευματικού σιδηροδρομικού σταθμού Διαλογής. 
Οι ομάδες ελιγμών για την έξοδο και την είσοδο στο σταθμό Διαλογής επικοινωνούσαν μέσω ασυρμάτου με τον σταθμάρχη του ΤΧ2 για να προβεί σε ενέργειες αλλαγής πορείας . Σε καμία ενέργεια δεν μπορούσε να προβεί ο επικεφαλής των ελιγμών αν δεν έπαιρνε την εντολή για ελεύθερη πορεία από τον υπεύθυνο σταθμάρχη των τηλεχειριστηρίων. Κάθε κίνηση ήταν καλά μελετημένη διότι εξερχόμενος ο συρμός σε κύρια γραμμή έπρεπε να διασφαλιστεί ότι δεν έρχεται άλλη αμαξοστοιχία και κυρίως επιβατική. Ο σταθμός ΤΧ2 όπως και οι σταθμοί ΤΧ3 και ΤΧ4 έπαυσαν σταδιακά να λειτουργούν μετά την αυτοματοποίηση του δικτύου.
 Η φθορά του χρόνου και σε αυτό το κτήριο είναι εμφανείς.

Σχετικά με τον σημαντικό ρόλο αυτών των σταθμών σε παλαιότερη ανάρτησή μας γράφαμε.

ΤΧ5-ΤΧ1: Οι κομβικοί σταθμοί στο σιδηροδρομικό δίκτυο της Θεσσαλονίκης.


Δυο σταθμοί που συμβάλουν καθοριστικά στην ομαλή διεξαγωγή της κυκλοφορίας των αμαξοστοιχιών από και προ της Θεσσαλονίκη είναι οι σταθμοί ΤΧ5 και ΤΧ1. Το έμπειρο προσωπικό του Οργανισμού Σιδηρόδρομων Ελλάδος διαχειρίζεται με υπευθυνότητα αυτό το δύσκολο έργο της κυκλοφορίας των τρένων στο τμήμα αυτό.
Ο σταθμός τηλεδιοίκησης ΤΧ5 έχει στην ευθύνη του την κυκλοφορία από τον επιβατικό σιδηροδρομικό σταθμό Θεσσαλονίκης μέχρι και το κλειστό σήμερα σταθμό ΤΧ2.
Όλοι οι συρμοί που εισέρχονται και εξέρχονται του επιβατικού σταθμού είναι στη αρμοδιότητα της τηλεδιοίκησης του ΤΧ5. Ταυτόχρονα καλύπτει και την κυκλοφορεί του τροχαίου υλικού στην είσοδο και έξοδο από το ηλεκτροαμαξοστάσιο στη Μενεμένη.
Σημαντικός και καθοριστικός είναι και ο ρόλος του σταθμού τηλεδιοίκησης του ΤΧ1 που έχει την ευθύνη της εξόδου και της εισόδου στο σιδηροδρομικό δίκτυο της Θεσσαλονίκης. Αυτό ο σταθμός χαράσσει την πορεία των συρμών προς τα δίκτυα της Βόρειας Ελλάδας.
Παλαιοτέρα ανάμεσα σε αυτούς τους σταθμούς λειτουργούσαν οι σταθμοί, ΤΧ2 και ΤΧ3. Ο μεν σταθμός ΤΧ2 κάλυπτε τους ελιγμούς του εμπορευματικού σταθμού Διαλογής ο δε σταθμός ΤΧ3 χάρασσε την πορεία των τρένων από και προς τον παλιό σιδηροδρομικό σταθμό Θεσσαλονίκης.

Σε παλαιότερο μας αφιέρωμα σε αυτούς τους σταθμούς με τίτλο» Οι άγνωστοι Σταθμοί τηλεδιοίκησης του ΟΣΕ» γράφαμε:

"Πόσοι δεν έχουμε ταξιδεύσει με τραίνο από την Θεσσαλονίκη προς κάποια κατεύθυνση ώστε να πάμε στον προορισμό που επιθυμούμε. Πόσοι από εμάς δεν είδαμε στην διαδρομή μας από και προς της Θεσσαλονίκη διώροφα ομοιόμορφα κτήρια με την ένδειξη ΤΧ5-ΤΧ4-ΤΧ3-ΤΧ2 και ΤΧ1. Αυτοί οι σταθμοί είναι οι άγνωστοι σταθμοί του σιδηροδρόμου που το έργο τους στην κίνηση των αμαξοστοιχιών είναι καθοριστική. Με τον ηλεκτρονικό χειρισμό του σταθμάρχη δίνεται η πορεία και η κατεύθυνση των συρμών των τραίνων. Σημαντικότερος από τους παραπάνω σταθμούς που αναφέραμε λόγο του κομβικού της θέσεως του είναι ο σταθμός ΤΧ1. Από το σημείο αυτό διέρχονται όλες οι αμαξοστοιχίες που κατευθύνονται προς όλο το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας. Οι πορείες των τραίνων χαράσσονται από τον αρμόδιο σταθμάρχη με τηλεχειρισμό μέσα από τον ειδικό πίνακα αλλαγής αιχμών. Όπως μας εξήγησε ο Σταθμάρχης βάρδιας κ. Γιώργος Κουστιάνης το σύστημα είναι σύγχρονης τεχνολογίας και δεν υπάρχει περίπτωση λάθους. « Υπαρχή σύστημα απόσβεση λάθους ως προ της χάραξη πορείας του τραίνου» επισημαίνει ο κ. Κουστιάνης. Ένα πρόβλημα που πρέπει να δει η διοίκηση του ΟΣΕ και που δημιουργεί προβλήματα κατά την χειμερινή περίοδο είναι αυτό με την έλλειψη θερμαντικών αντιστάσεων στα κλειδιά αλλαγής πορείας. Το χιόνι και ο πάγος καθιστούν την αλλαγή των αιχμών των κλειδιών αδύνατη και χρειάζεται ανθρώπινη παρέμβαση, με συνέπεια καθυστερήσεις αλλά και κίνδυνο για το προσωπικό του Οργανισμού. Είναι ένα σημαντικό προβλήματα και πρέπει να λυθεί άμεσα."


Χρήστος Γιαννακίδης
sidirodromikanea.blogspot.com