Στο προσκήνιο έχει επανέλθει το τελευταίο διάστημα το φιλόδοξο mega project Sea2Sea που αφορά στη σιδηροδρομική σύνδεση των βόρειων λιμανιών της Ελλάδας με αυτά της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας.
Επί του παρόντος, η κύρια οδός που συνδέει το Αιγαίο με την περιοχή της Μαύρης Θάλασσας είναι μέσω των στενών του Βοσπόρου. Μέσω της συγκεκριμένης οδού, οι εμπορευματικές ροές από την Άπω Ανατολή κατευθύνονται στην κεντρική και τη δυτική Ευρώπη, και αντιστρόφως.
Η εμπειρία, ωστόσο, έχει δείξει ότι ο δίαυλος του Βοσπόρου αποτελεί έναν «βραχνά», με πολύωρες (ή και πολυήμερες) καθυστερήσεις, υψηλά τέλη διέλευσης, αλλά και μεγάλο ρίσκο λόγω κινδύνου πρόκλησης ατυχημάτων εξαιτίας της συρροής υπερμεγεθών και υπερφορτωμένων πλοίων.
Ως παρακαμπτήριος άξονας θα μπορούσε να λειτουργήσει το πρότζεκτ «Sea2Sea» (ή αλλιώς Rail T-K-A-B-V-R Project), η σιδηροδρομική σύνδεση των λιμένων του Βορειοανατολικού Αιγαίου, και ειδικότερα αυτών της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης, με τους αντίστοιχους της Μαύρης Θάλασσας (Μπουργκάς και Βάρνα) και τον Δούναβη (Ρούσε). Η σύνδεση προβλέπεται να επιτευχθεί με σύγχρονο σιδηρόδρομο, ικανό να εξυπηρετήσει τρένα υψηλών ταχυτήτων.
Το μεγάλο πλεονέκτημα του διαδρόμου αφορά στο γεγονός ότι μπορεί να σηματοδοτήσει τη δημιουργία μίας «χερσαίας γέφυρας» που θα παρακάμπτει τα στενά του Βοσπόρου, με στόχο την αύξηση των εμπορευματικών ροών από την Άπω Ανατολή προς την Κεντρική και Δυτική Ευρώπη και αντιστρόφως.
Η υλοποίηση του εν λόγω mega παράλληλα, θα σήμαινε τη διεξαγωγή των εμπορευματικών μεταφορών γρηγορότερα, με χαμηλότερο κόστος και ασφαλώς με μικρότερο ρίσκο.
Το έργο, σε πλήρη διάσταση μπορεί να φτάσει στα 6,5 δισ. ευρώ, ενώ αν εξασφαλιστεί χρηματοδότηση, θα υλοποιηθεί από κοινή ελληνοβουλγαρική εταιρεία.
To Sea2Sea βρίσκεται υψηλά στην ατζέντα τόσο της ελληνικής όσο και της βουλγαρικής κυβέρνησης, κάτι το οποίο επιβεβαιώθηκε πρόσφατα. Και συγκεκριμένα στις 3 Νοεμβρίου, κατά τη συνάντηση του Έλληνα Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή, με τον Αναπληρωτή Πρωθυπουργό και Υπουργό Μεταφορών και Επικοινωνιών της Βουλγαρίας Χρίστο Αλέξιεφ, τον Υπουργό Οικονομίας και Βιομηχανίας της Βουλγαρίας Νικόλα Στογιάνοφ, τον Υπουργό Ενέργειας της Βουλγαρίας Ρόσεν Χριστόφ και τον Πρέσβη της Βουλγαρίας Βαλεντίν Ποριάζοφ.
«Το Sea2Sea Project θα πάψει σύντομα να αποτελεί μόνο ένα φιλόδοξο σχέδιο σε ένα χάρτη. Προχωράμε αποφασιστικά για να γίνει πράξη. Το απαιτούν οι καιροί περισσότερο παρά ποτέ.
»Είναι γνωστό, άλλωστε, το έντονο, διεθνές, επενδυτικό ενδιαφέρον για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, που μπορεί να αποτελέσει ένα ακόμη πεδίο συνεργασίας και με τους βόρειους γείτονές μας», είχε αναφέρει τότε, μεταξύ άλλων, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το έργο έχει τις ρίζες του περισσότερα από πέντε χρόνια πριν, με αφετηρία το μνημόνιο συνεργασίας που υπεγράφη τον Σεπτέμβριο του 2017 μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας από τους τότε πρωθυπουργούς, Αλέξη Τσίπρα και Μπόικο Μπορίσοφ. Σκοπός ήταν το έργο να εκκινήσει το 2018, αλλά οι προσπάθειες για τη συγκρότηση της κοινής ελληνοβουλγαρικής διακρατικής εταιρείας δεν καρποφόρησαν.
Το mega project του Sea2Sea ανασύρθηκε από το συρτάρι από τη σημερινή κυβέρνηση, η οποία προχώρησε σε συγκεκριμένες ενέργειες τόσο σε διμερές επίπεδο με τη Βουλγαρία όσο και εντός των συνόρων.
Τον περασμένο μήνα η ελληνική κυβέρνηση πρότεινε τον άμεσο ορισμό νέων μελών της Task Force (Ομάδας Συντονισμού) από την πλευρά και των δύο κρατών, να επικαιροποιηθεί η υφιστάμενη προμελέτη σκοπιμότητας και στη συνέχεια να διαμορφωθεί το σχέδιο συμφωνίας για την κοινοπραξία.
Σημειωτέον ότι στο πλαίσιο του μεγάλου πακέτου σιδηροδρομικών έργων, συνολικού ύψους 4 δισ. ευρώ, που προχωρά η ΕΡΓΟΣΕ με τη μέθοδο του ανταγωνιστικού διαλόγου, περιλαμβάνονται δύο έργα που συνδέονται άμεσα με το Sea2Sea. Αυτά είναι τα τμήματα Θεσσαλονίκη – Νέα Καρβάλη - Τοξότες (1,69 δισ. ευρώ) και Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο (1,07 δισ. ευρώ).
carandmotor.gr
sidirodromikanea.blogspot.com