Τα σχέδια για τη δημιουργία ενός νέου Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών σε όλη την ΕΕ έχουν προχωρήσει ένα βήμα μπροστά μετά την έγκριση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου.
Το έργο, γνωστό ως TEN-T, στοχεύει στη δημιουργία ενός «βιώσιμου και έξυπνου» δικτύου μεταφορών σε όλη την ήπειρο που συνδέει περισσότερες από 400 μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις με αεροδρόμια, σιδηροδρομικούς σταθμούς και τερματικούς σταθμούς.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε τις αρχικές της προτάσεις για το ΔΕΔ-Μ τον Δεκέμβριο του 2021 και αυτή την εβδομάδα εξασφάλισε την υποστήριξη από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, το οποίο εκπροσωπεί τις 27 χώρες που αποτελούν την ΕΕ. Η Επιτροπή είπε ότι αυτή η κίνηση «καταδεικνύει τη δέσμευση των κρατών μελών στους φιλόδοξους κλιματικούς στόχους της ΕΕ».
Ο Μάρτιν Κούπκα, υπουργός Μεταφορών της Τσεχικής Δημοκρατίας, δήλωσε: «Η ανάπτυξη ενός καλού δικτύου μεταφορών σε όλη την Ευρώπη είναι ζωτικής σημασίας. Όχι μόνο για να κινούνται γρήγορα και αξιόπιστα οι πολίτες μας, αλλά και για να αναπτύξουν περαιτέρω οι επιχειρήσεις μας και να αξιοποιήσουν πλήρως τις δυνατότητες της εσωτερικής αγοράς».
Η Επιτροπή προτείνει την αναθεώρηση των υφιστάμενων σχεδίων ΔΕΔ-Μ για την «ενίσχυση των απαιτήσεων υποδομής με σκοπό την επίτευξη πιο αποτελεσματικών και βιώσιμων υπηρεσιών μεταφορών και τη στροφή των επιβατών και των εμπορευμάτων προς πιο βιώσιμους τρόπους μεταφοράς».
Αυτό περιλαμβάνει την απαίτηση των επιβατικών σιδηροδρομικών γραμμών ΔΕΔ-Μ να επιτρέπουν στα τρένα να ταξιδεύουν με 160 χιλιόμετρα την ώρα ή πιο γρήγορα έως το 2040, ενώ και οι 424 πόλεις του δικτύου θα πρέπει να αναπτύξουν σχέδια βιώσιμης αστικής κινητικότητας για την προώθηση της κινητικότητας μηδενικών εκπομπών, καθώς και την αύξηση και βελτίωση των δημόσιων συγκοινωνιών.
Οι προτάσεις θα συζητηθούν τώρα από την Επιτροπή, το Συμβούλιο και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, το οποίο θα οριστικοποιήσει τη θέση του για το ΔΕΔ-Μ στις αρχές του 2023. Μόλις επιτευχθεί συμφωνία, ο νέος κανονισμός πρόκειται να εγκριθεί στα τέλη του επόμενου έτους και να τεθεί σε λειτουργία από το 2024.
Η Επιτροπή θέλει επίσης να διασφαλίσει την «έγκαιρη ολοκλήρωση» του ΔΕΔ-Μ, με το δίκτυο «πυρήνα» να έχει ολοκληρωθεί έως το 2030, ακολουθούμενο από το «περιεκτικό» δίκτυο έως το 2050. Το κεντρικό δίκτυο περιλαμβάνει τις «σημαντικότερες συνδέσεις, που συνδέουν τις πιο σημαντικές κόμβους», ενώ το ολοκληρωμένο δίκτυο «καλύπτει όλες τις ευρωπαϊκές περιφέρειες».
Οι αρχικές προτάσεις της επιτροπής που κυκλοφόρησαν πέρυσι τροποποιήθηκαν αυτό το καλοκαίρι μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία. Περιλαμβάνουν πλέον σχέδια για «καλύτερη συνδεσιμότητα» μεταξύ της ΕΕ και της Ουκρανίας και της γειτονικής Μολδαβίας μέσω των Ευρωπαϊκών Διαδρόμων Μεταφορών, οι οποίοι θα σχεδιαστούν για να βελτιώσουν τις βιώσιμες ροές επιβατών και εμπορευμάτων στην Ευρώπη.
businesstravelnewseurope.com
sidirodromikanea.blogspot.com