Η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων καλεί τη ΗELLENIC TRAIN A.E να υιοθετήσει οδηγία πέντε σημείων η οποία αφορά την έγκαιρη και έγκυρη πληροφόρηση των επιβατών για οποιαδήποτε καθυστέρηση ακύρωση ή κατάργηση δρομολογίου ούτως ώστε να μη θίγεται το κοινωνικό δικαίωμα της ανεμπόδιστης μετακίνησης τους.
Η οδηγία
Η
Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων με την ιδιότητά της ως Εθνικός Φορέας Επιβολής
(National Enforcement Body -NEB) για την τήρηση του Ευρωπαϊκού
Κανονισμού 1371/2007 που αφορά τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των επιβατών
σιδηροδρομικών γραμμών, καλεί τη HELLENIC TRAIN A.E :
1.
Για τις έκτακτες
περιπτώσεις καθυστερήσεων, ακυρώσεων να γνωστοποιούνται στον επιβάτη σε
πραγματικό χρόνο, μέσω των εφαρμογών πληροφόρησης. Και σε κάθε περίπτωση,
αμέσως μόλις έχει στη διάθεσή της η σιδηροδρομική εταιρεία την πληροφορία,
χωρίς αδικαιολόγητη καθυστέρηση, προκειμένου να γνωρίζει ο επιβάτης τον χρόνο
αναμονής του στον σιδηροδρομικό σταθμό /αμαξοστοιχία ή να επιλέξει άλλο τρόπο μεταφοράς.
2.
Για τις
περιπτώσεις που υπάρχει προγραμματισμένη ολική ή τμηματική υποκατάσταση της
υπηρεσίας μεταφοράς με οδικά μέσα, αυτή να γνωστοποιείται με κάθε πρόσφορο μέσο
προς τους επιβάτες πριν την έκδοση του εισιτηρίου.
3. Για τις περιπτώσεις που υπάρχουν προγραμματισμένες
και γνωστοποιημένες από τον Διαχειριστή της Υποδομής καθυστερήσεις, όπως,
ενδεικτικά, μονοδρομήσεις και βραδυπορίες που επηρεάζουν την προγραμματισμένη
διάρκεια του δρομολογίου, να γνωστοποιούνται έγκαιρα με κάθε πρόσφορο μέσο προς
τους επιβάτες.
4. Για τις αιτίες διαταραχής του πίνακα δρομολογίων
που προέρχονται από δική της υπαιτιότητα, με κυριότερες την κατάσταση του
τροχαίου υλικού και την έλλειψη προσωπικού, να προσδιορίσει και να εφαρμόσει
ενδεδειγμένες διορθωτικές ενέργειες για τον περιορισμό της συχνότητας εμφάνισης
διαταραχών.
5.
Η σιδηροδρομική
εταιρεία να προσδιορίσει χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των διορθωτικών ενεργειών.
Για το θέμα
η Πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής κ.
Ιωάννα Τσιαπαρίκου δήλωσε: Η έκδοση της συγκεκριμένης οδηγίας έρχεται ως
συνέχεια μίας σειράς ενεργειών της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων με τις οποίες
ζητήθηκε από την HELLENIC TRAIN A.Ε να ενισχυθεί η ποιότητα και το εύρος της
πληροφόρησης προς το επιβατικό κοινό. Πρόκειται για μία υποχρέωση της εταιρείας
που αποτελεί το ελάχιστο δείγμα σεβασμού προς τους επιβάτες: να τους δίνεται
δηλαδή το δικαίωμα, να προγραμματίζουν ή να τροποποιούν έγκαιρα τις
μετακινήσεις τους. Για τη Ρυθμιστική
Αρχή Σιδηροδρόμων σημαντική
βαρύτητα όσον αφορά στην αξιολόγηση της εφαρμογής του Κανονισμού 1371/2007 από
τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις έχουν τα παράπονα και οι καταγγελίες των
επιβατών που λαμβάνει, όπως επίσης και
οι έλεγχοι/επιθεωρήσεις που διενεργεί. Από
την αρχή του 2022 υπήρξαν πολλές αναφορές από επιβάτες για καταργήσεις-καθυστερήσεις
στα δρομολόγια των προαστιακών γραμμών της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, οι
οποίες δεν γνωστοποιούνταν εγκαίρως στο επιβατικό κοινό. Αναμένουμε από την
εταιρεία να προβεί άμεσα στην υλοποίησή της οδηγίας που εξέδωσε η ΡΑΣ για να
περιοριστεί η ταλαιπωρία στις επιβατικές σιδηροδρομικές μεταφορές. Το επόμενο διάστημα και μόλις η
εταιρεία προχωρήσει στις απαιτούμενες
διορθωτικές ενέργειες όπως αυτές προβλέπονται στην οδηγία, η Αρχή θα προχωρήσει
σε τακτικούς ελέγχους για να διαπιστώσει την ορθή εφαρμογή τους».