Άνοιξε σήμερα το πρωί για το κοινό ο σταθμός Παπάφη του Μετρό Θεσσαλονίκης στο πλαίσιο του Open House Thessaloniki 2022.
Τους πρώτους επισκέπτες υποδέχθηκε στην είσοδο του σταθμού ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό κ. Νίκος Ταχιάος μαζί με υπευθύνους της κατασκευής του έργου, ενημερώνοντας παράλληλα για τις δυνατότητες του σταθμού κατά την άφιξη και αναχώρηση των συρμών όταν αυτοί τεθούν σε πλήρη λειτουργία.
Με το άνοιγμα του σταθμού γρήγορα δημιουργήθηκαν ουρές και στις δυο εισόδους του σταθμού
Τα «Σιδηροδρομικά Νέα» ήταν εκεί και κατέγραψαν εικόνες
Λίγα λόγια για τον σταθμό Παπάφη
Ο Σταθμός Παπάφη είναι ο έβδομος στην σειρά σταθμός της βασικής γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης στην κατεύθυνση των συρμών προς τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό.
Κατασκευάστηκε επί του οικοπέδου ιδιοκτησίας Παπαφείου Ιδρύματος όπου εδρεύει και το σπουδαίο ιστορικό ίδρυμα της πόλης, στην συμβολή της Λεωφόρου Κωνσταντίνου Καραμανλή και των οδών Παπάφη και Συμεωνίδη.
Σε ώρες αιχμής, από τον σταθμό θα διέρχεται ανά κατεύθυνση ένας συρμός χωρητικότητας 450 επιβατών κάθε ενάμιση λεπτό.
Πρόσβαση
Ο σταθμός διαθέτει δύο κύριες προσβάσεις χωροθετημένες εκατέρωθεν της Λεωφόρου Καραμανλή στο ύψος της Παπάφη. Η δυτική πρόσβαση στην συμβολή της Λεωφόρου Καραμανλή και Παπάφη, περιλαμβάνει μία σταθερή κλίμακα πλάτους 2,10 μέτρων και ένα ζεύγος κυλιόμενων κλιμάκων (μία σκάλα ανόδου – μία σκάλα καθόδου).
Η ανατολική πρόσβαση στο πεζοδρόμιο της Λεωφόρου Καραμανλή (προς το Παπάφειο Ίδρυμα) περιλαμβάνει επίσης ένα ίδιας λειτουργίας ζεύγος κυλιόμενων κλιμάκων.
Κοντά στη ανατολική πρόσβαση βρίσκεται και ο ανελκυστήρας που εξυπηρετεί τις ανάγκες του σταθμού και συνδέει το επίπεδο οδού (0) με το επίπεδο έκδοσης εισιτηρίων (-1). Τέλος υπάρχουν δύο έξοδοι κινδύνου που συνδέουν το επίπεδο της αποβάθρας (-3) μέσω του επιπέδου ηλεκτρομηχανολογικών χώρων (-2) και του επιπέδου έκδοσης εισιτηρίων (-1) με το επίπεδο οδού. Οι απολήξεις των εξόδων κινδύνου βρίσκονται στα δύο άκρα του σταθμού στον αύλειο χώρο του Παπάφειου Ιδρύματος.
Οι προσβάσεις στον σταθμό θα καλυφθούν με γυάλινα στέγαστρα αποτελούμενα από μεταλλικό σκελετό, profil αλουμινίου και υαλοπίνακες πάχους 22 χιλιοστών, τα οποία για λόγους προστασίας τους από φθορές δεν έχουν τοποθετηθεί ακόμη. Επίσης στο επίπεδο της οδού τοποθετήθηκε φωταγωγός που καλύπτεται με γυάλινη κατασκευή αντίστοιχη με αυτή των στεγάστρων και επιτρέπει το φως της ημέρας να εισέρχεται στο χώρο κυκλοφορίας των επιβατών στο πρώτο υπόγειο επίπεδο. Όπως και όλοι οι υπόλοιποι, ο Σταθμός Παπάφη έχει σχεδιαστεί σύμφωνα με την προβλεπόμενη νομοθεσία ώστε να είναι προσβάσιμος από άτομα με αναπηρία (ΑμεΑ).
Παρακειμένως των δυο προσβάσεων του σταθμού θα τοποθετηθεί ανοξείδωτος στύλος ύψους περίπου 3,00 μέτρων που θα περιλαμβάνει αυτοφωτιζόμενα στοιχεία με τον χάρτη της γραμμής, το όνομα του σταθμού, καθώς και το μελλοντικό σήμα του Μετρό Θεσσαλονίκης.
Γενική περιγραφή του σταθμού
Ο σταθμός ακολουθεί τα τυπικά σχεδιαστικά χαρακτηριστικά όλων των σταθμών της Θεσσαλονίκης, τα οποία βεβαίως έχουν προσαρμοστεί στις πραγματικές συνθήκες της θέσης.
Δημιουργήθηκε και σ’ αυτήν την περίπτωση ένας κεντρικός πυρήνας κίνησης του κοινού, που περιλαμβάνει το επίπεδο έκδοσης εισιτηρίων, το επίπεδο ηλεκτρομηχανολογικών χώρων, το επίπεδο της αποβάθρας, τα κλιμακοστάσια κυλιομένων κλιμάκων και το κλιμακοστάσιο σταθερής κλίμακας με τον ανελκυστήρα.
Οι σταθμοί της Θεσσαλονίκης διαθέτουν από δύο μέχρι και τέσσερα υπόγεια επίπεδα αναλόγως με το βάθος κατασκευής της σήραγγας. Οι σταθμοί που προσεγγίζουν την πυρίκαυστο είναι οι βαθύτεροι καθώς μία από τις σημαντικότερες προδιαγραφές του έργου ήταν ο αρχαιολογικός ορίζοντας να παραμείνει ανέπαφος από την διέλευση των δύο TBM (μετροποντίκων – TBM = tunnel boring machine).
Ο Σταθμός Παπάφη είναι τριώροφος με βάθος τροχιών 20,50 μέτρων από την στάθμη του εδάφους και όπως και όλοι οι σταθμοί του Μετρό Θεσσαλονίκης διαθέτει πετάσματα – θύρες αποβαθρών (Platform Screen Doors – PSD) για μεγιστοποίηση της ασφάλειας των επιβατών, αύξηση του ωφέλιμου χώρου των αποβαθρών, μείωση των αναγκών αερισμού και απαγωγής καπνού, βελτίωση της απόδοσης του συστήματος ανακοινώσεων και δυνατότητα μελλοντικού κλιματισμού όλων των δημόσιων χώρων του σταθμού. Πρακτικά, η σημαντικότερη συμβολή των PSD είναι ο αποκλεισμός κάθε πιθανότητας να βρεθεί οποιοσδήποτε χρήστης στις ράγες του μετρό ή να αποκτήσει πρόσβαση στις σήραγγες.
Το κύριο σώμα του σταθμού κατασκευάστηκε με διαφραγματικούς τοίχους πάχους 1,00 μέτρου (τυπική μέθοδος κατασκευής των 13 σταθμών) ενώ το τμήμα του σταθμού στο πρώτο υπόγειο (-1) που αναπτύσσεται εκτός του κύριου σώματος του και περιλαμβάνει τις προσβάσεις, κατασκευάστηκε με πασσάλους και τοιχία.
Παράλληλα προς τους διαφραγματικούς τοίχους υπάρχει δευτερεύων εσωτερικός τοίχος πάχους 0,20μ. από οπτοπλινθοδομή, σε όλα τα επίπεδα. Το αεριζόμενο διάκενο μεταξύ διαφραγματικού και δευτερεύοντος τοίχου είναι 0,50μ.
Εκατέρωθεν του κεντρικού χώρου του σταθμού τοποθετήθηκαν τα φρέατα εξαερισμού της σήραγγας. Τα φρέατα αυτά συνδέονται με τις σήραγγες των συρμών και ενσωματώνουν τις πιο σύγχρονες τεχνολογίες απαγωγής του αέρα από τις σήραγγες στην περίπτωση πυρκαγιάς.