Σάββατο 26 Νοεμβρίου 2022

Άνοιξε ο σταθμός Παπάφη του Μετρό- Ουρές επισκεπτών. Εικόνες.


Άνοιξε σήμερα το πρωί για το κοινό ο σταθμός Παπάφη του Μετρό Θεσσαλονίκης στο πλαίσιο του Open House Thessaloniki 2022.
Τους πρώτους επισκέπτες υποδέχθηκε στην είσοδο του σταθμού ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό κ. Νίκος Ταχιάος μαζί με υπευθύνους της κατασκευής του έργου, ενημερώνοντας παράλληλα για τις δυνατότητες του σταθμού κατά την άφιξη και αναχώρηση των συρμών όταν αυτοί τεθούν σε πλήρη λειτουργία.
Με το άνοιγμα του σταθμού γρήγορα δημιουργήθηκαν ουρές και στις δυο εισόδους του σταθμού

Τα «Σιδηροδρομικά Νέα» ήταν εκεί και κατέγραψαν εικόνες

Λίγα λόγια για τον σταθμό Παπάφη

Ο Σταθμός Παπάφη είναι ο έβδομος στην σειρά σταθμός της βασικής γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης στην κατεύθυνση των συρμών προς τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό.

Κατασκευάστηκε επί του οικοπέδου ιδιοκτησίας Παπαφείου Ιδρύματος όπου εδρεύει και το σπουδαίο ιστορικό ίδρυμα της πόλης, στην συμβολή της Λεωφόρου Κωνσταντίνου Καραμανλή και των οδών Παπάφη και Συμεωνίδη.


Σε ώρες αιχμής, από τον σταθμό θα διέρχεται ανά κατεύθυνση ένας συρμός χωρητικότητας 450 επιβατών κάθε ενάμιση λεπτό.

Πρόσβαση

Ο σταθμός διαθέτει δύο κύριες προσβάσεις χωροθετημένες εκατέρωθεν της Λεωφόρου Καραμανλή στο ύψος της Παπάφη. Η δυτική πρόσβαση στην συμβολή της Λεωφόρου Καραμανλή και Παπάφη, περιλαμβάνει μία σταθερή κλίμακα πλάτους 2,10 μέτρων και ένα ζεύγος κυλιόμενων κλιμάκων (μία σκάλα ανόδου – μία σκάλα καθόδου).

Η ανατολική πρόσβαση στο πεζοδρόμιο της Λεωφόρου Καραμανλή (προς το Παπάφειο Ίδρυμα) περιλαμβάνει επίσης ένα ίδιας λειτουργίας ζεύγος κυλιόμενων κλιμάκων.

Κοντά στη ανατολική πρόσβαση βρίσκεται και ο ανελκυστήρας που εξυπηρετεί τις ανάγκες του σταθμού και συνδέει το επίπεδο οδού (0) με το επίπεδο έκδοσης εισιτηρίων (-1). Τέλος υπάρχουν δύο έξοδοι κινδύνου που συνδέουν το επίπεδο της αποβάθρας (-3) μέσω του επιπέδου ηλεκτρομηχανολογικών χώρων (-2) και του επιπέδου έκδοσης εισιτηρίων (-1) με το επίπεδο οδού. Οι απολήξεις των εξόδων κινδύνου βρίσκονται στα δύο άκρα του σταθμού στον αύλειο χώρο του Παπάφειου Ιδρύματος.

Οι προσβάσεις στον σταθμό θα καλυφθούν με γυάλινα στέγαστρα αποτελούμενα από μεταλλικό σκελετό, profil αλουμινίου και υαλοπίνακες πάχους 22 χιλιοστών, τα οποία για λόγους προστασίας τους από φθορές δεν έχουν τοποθετηθεί ακόμη. Επίσης στο επίπεδο της οδού τοποθετήθηκε φωταγωγός που καλύπτεται με γυάλινη κατασκευή αντίστοιχη με αυτή των στεγάστρων και επιτρέπει το φως της ημέρας να εισέρχεται στο χώρο κυκλοφορίας των επιβατών στο πρώτο υπόγειο επίπεδο. Όπως και όλοι οι υπόλοιποι, ο Σταθμός Παπάφη έχει σχεδιαστεί σύμφωνα με την προβλεπόμενη νομοθεσία ώστε να είναι προσβάσιμος από άτομα με αναπηρία (ΑμεΑ).

Παρακειμένως των δυο προσβάσεων του σταθμού θα τοποθετηθεί ανοξείδωτος στύλος ύψους περίπου 3,00 μέτρων που θα περιλαμβάνει αυτοφωτιζόμενα στοιχεία με τον χάρτη της γραμμής, το όνομα του σταθμού, καθώς και το μελλοντικό σήμα του Μετρό Θεσσαλονίκης.

Γενική περιγραφή του σταθμού

Ο σταθμός ακολουθεί τα τυπικά σχεδιαστικά χαρακτηριστικά όλων των σταθμών της Θεσσαλονίκης, τα οποία βεβαίως έχουν προσαρμοστεί στις πραγματικές συνθήκες της θέσης.
Δημιουργήθηκε και σ’ αυτήν την περίπτωση ένας κεντρικός πυρήνας κίνησης του κοινού, που περιλαμβάνει το επίπεδο έκδοσης εισιτηρίων, το επίπεδο ηλεκτρομηχανολογικών χώρων, το επίπεδο της αποβάθρας, τα κλιμακοστάσια κυλιομένων κλιμάκων και το κλιμακοστάσιο σταθερής κλίμακας με τον ανελκυστήρα.

Οι σταθμοί της Θεσσαλονίκης διαθέτουν από δύο μέχρι και τέσσερα υπόγεια επίπεδα αναλόγως με το βάθος κατασκευής της σήραγγας. Οι σταθμοί που προσεγγίζουν την πυρίκαυστο είναι οι βαθύτεροι καθώς μία από τις σημαντικότερες προδιαγραφές του έργου ήταν ο αρχαιολογικός ορίζοντας να παραμείνει ανέπαφος από την διέλευση των δύο TBM (μετροποντίκων – TBM = tunnel boring machine).
Ο Σταθμός Παπάφη είναι τριώροφος με βάθος τροχιών 20,50 μέτρων από την στάθμη του εδάφους και όπως και όλοι οι σταθμοί του Μετρό Θεσσαλονίκης διαθέτει πετάσματα – θύρες αποβαθρών (Platform Screen Doors – PSD) για μεγιστοποίηση της ασφάλειας των επιβατών, αύξηση του ωφέλιμου χώρου των αποβαθρών, μείωση των αναγκών αερισμού και απαγωγής καπνού, βελτίωση της απόδοσης του συστήματος ανακοινώσεων και δυνατότητα μελλοντικού κλιματισμού όλων των δημόσιων χώρων του σταθμού. Πρακτικά, η σημαντικότερη συμβολή των PSD είναι ο αποκλεισμός κάθε πιθανότητας να βρεθεί οποιοσδήποτε χρήστης στις ράγες του μετρό ή να αποκτήσει πρόσβαση στις σήραγγες.

Το κύριο σώμα του σταθμού κατασκευάστηκε με διαφραγματικούς τοίχους πάχους 1,00 μέτρου (τυπική μέθοδος κατασκευής των 13 σταθμών) ενώ το τμήμα του σταθμού στο πρώτο υπόγειο (-1) που αναπτύσσεται εκτός του κύριου σώματος του και περιλαμβάνει τις προσβάσεις, κατασκευάστηκε με πασσάλους και τοιχία.
Παράλληλα προς τους διαφραγματικούς τοίχους υπάρχει δευτερεύων εσωτερικός τοίχος πάχους 0,20μ. από οπτοπλινθοδομή, σε όλα τα επίπεδα. Το αεριζόμενο διάκενο μεταξύ διαφραγματικού και δευτερεύοντος τοίχου είναι 0,50μ.
Εκατέρωθεν του κεντρικού χώρου του σταθμού τοποθετήθηκαν τα φρέατα εξαερισμού της σήραγγας. Τα φρέατα αυτά συνδέονται με τις σήραγγες των συρμών και ενσωματώνουν τις πιο σύγχρονες τεχνολογίες απαγωγής του αέρα από τις σήραγγες στην περίπτωση πυρκαγιάς.

Από το επίπεδο οδού στην απόβαθρα

Οι σταθερές και κυλιόμενες κλίμακες και ο ανελκυστήρας από το επίπεδο οδού, καταλήγουν στο επίπεδο -1, δηλαδή αυτό του επιπέδου έκδοσης εισιτηρίων. Αυτή η σχεδιαστική επιλογή που μοιάζει αυτονόητη, δεν ήταν δυνατόν να εφαρμοστεί σε όλους τους σταθμούς.
Στους δύο κεντρικούς σταθμούς Αγίας Σοφίας και Βενιζέλου, το επίπεδο έκδοσης εισιτηρίων τοποθετήθηκε στο δεύτερο υπόγειο αφού στο επίπεδο -1, στον μεν πρώτο έχει εγκιβωτιστεί ο προϋφιστάμενος παντορροϊκός αγωγός της Θεσσαλονίκης και έχουν εγκατασταθεί διάφοροι ηλεκτρομηχανολογικοί χώροι, στον δε δεύτερο θα αρχίσει από τον προσεχή Απρίλιο η επαναφορά των προσωρινώς αποσπασθέντων αρχαιολογικών ευρημάτων.

Πρώτο υπόγειο επίπεδο (-1)

Στο επίπεδο έκδοσης εισιτηρίων κατασκευάστηκαν και εξοπλίστηκαν δύο (2) χώροι υγιεινής (ένας για κάθε φύλο) ικανού μεγέθους για την αναμενόμενη εξυπηρέτηση, το γραφείο του εκδότη εισιτηρίων, οι χώροι προσωπικού και κάποιοι μηχανολογικοί χώροι ενώ μέσα στην επόμενη χρονιά θα τοποθετηθούν και έξι (6) αυτόματες εκδοτικές μηχανές και έξι (6) πύλες εισόδου – εξόδου όπου και θα επικυρώνονται τα εισιτήρια, ένα απολύτως σύγχρονο σύστημα ticketing που θα υιοθετεί τις πιο σύγχρονες και πλέον εξαιρετικά διαδεδομένες μεθόδους συναλλαγής με ψηφιακά μέσα και ανέπαφα.

Από το επίπεδο έκδοσης εισιτηρίων και αμέσως μετά την μελλοντικά ελεγχόμενη διέλευση από τις πύλες εισόδου – εξόδου, ξεκινούν οι σταθερές και κυλιόμενες κλίμακες και ο ανελκυστήρας προς την αποβάθρα. Η σύνδεση μεταξύ των δύο αυτών επιπέδων γίνεται με δύο ζεύγη κυλιόμενων κλιμάκων (ένα ζεύγος ανόδου και ένα ζεύγος καθόδου), έναν ανελκυστήρα και μία σταθερή κλίμακα καθαρού πλάτους 1,80 μέτρων γύρω από τον ανελκυστήρα. Ακόμα από το επίπεδο -1 υπάρχει πρόσβαση στα δύο κλιμακοστάσια κινδύνου, που βρίσκονται στα δύο άκρα του σταθμού.

Δεύτερο υπόγειο επίπεδο (-2)

Το δεύτερο υπόγειο επίπεδο του σταθμού (-2) δηλαδή το επίπεδο των ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων θα παραμείνει αδικημένο εν σχέσει με την σημασία του· απροσπέλαστο και άγνωστο για το ευρύ κοινό και τους χρήστες του δικτύου καθώς η πρόσβαση στους χώρους που περιλαμβάνει θα επιτρέπεται μόνο στο εξειδικευμένο και πιστοποιημένο προσωπικό της εταιρίας λειτουργίας του μετρό. Είναι ο χώρος στον οποίον υπάρχουν οι περισσότερες από τις εγκαταστάσεις και τα συστήματα που φιλοξενούνται στον σταθμό, απολύτως απαραίτητα για την αδιατάρακτη και ασφαλή λειτουργία του μετρό.
Διαπερνάται όμως από τα κλιμακοστάσια και τον ανελκυστήρα που οδηγούν από το επίπεδο έκδοσης εισιτηρίων στο επίπεδη αποβάθρας και η πρόσβαση γίνεται από τα πλατύσκαλα των κλιμακοστασίων. Ακόμη, από το επίπεδο ηλεκτρομηχανολογικών χώρων υπάρχει και πάλι πρόσβαση στα κλιμακοστάσια κινδύνου στα δύο άκρα του σταθμού.

Τρίτο υπόγειο επίπεδο (-3)

Το επίπεδο αποβάθρας χωρίζεται σε τρεις χώρους. Δύο χώρους τροχιών και τον χώρο των επιβατών που είναι τοποθετημένος μεταξύ των δύο άλλων καθώς στο δίκτυο του μετρό της Θεσσαλονίκης έχουν κατασκευαστεί δύο σήραγγες. Ο χώρος των επιβατών διαχωρίζεται από τους χώρους τροχιών με πετάσματα – θύρες αποβάθρων (PSD) κατασκευασμένες από κατάλληλους υαλοπίνακες και στηρίξεις από ανοξείδωτο χάλυβα. Πάνω από τις PSD υπάρχει μέτωπο ανοξείδωτων περσίδων σε όλο το μήκος της αποβάθρας. Πίσω από τις περσίδες έχουν τοποθετηθεί τα στόρια αερισμού.
Σε κάθε μετωπικό τοίχο του σταθμού υπάρχουν δύο μεταλλικές πυράντοχες θύρες από όπου, σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης, οι επιβάτες εξέρχονται από τον σταθμό είτε προς την σήραγγα, είτε προς τα κλιμακοστάσια εξόδου κινδύνου.

Υλικά του έργου

-Όλα τα δάπεδα, στους χώρους κοινού επενδύθηκαν με πλάκες γκρι γυαλισμένου γρανίτη. Οι οδεύσεις ΑμΕΑ, είναι πλάκες κόκκινου γρανίτη με εγκοπές ενώ στις επισημάνσεις κινδύνου θα τοποθετηθούν κίτρινες πλάκες τεχνητού γρανίτη με φολίδες, μία πρόσφατη κανονιστική πρόβλεψη που επέβαλε την αντικατάσταση των τυπικών πλακών που είχαν ήδη τοποθετηθεί σύμφωνα με τις γενικές προδιαγραφές της Αττικό Μετρό.

-Οι τοίχοι επενδύθηκαν με αναρτημένες πλάκες γυαλισμένου ή κατεργασμένου γκρι γρανίτη τυπικών διαστάσεων. Πάνω από αυτές υπάρχουν αναρτημένα πάνελ αλουμινίου τυπικών διαστάσεων.
-Ο κεντρικός πυρήνας του σταθμού επενδύθηκε με αναρτημένα πάνελ αλουμινίου τυπικών διαστάσεων, διαφορετικού χρώματος ανά σταθμό.
-Όλα τα στηθαία γύρω από τον κεντρικό πυρήνα, είναι γυάλινα με ανοξείδωτα στηρίγματα και με ανοξείδωτο χειρολισθήρα.
-Όλες οι κυλιόμενες κλίμακες από το ΕΕΕ έως το ΕΑ, έχουν γυάλινα στηθαία με ενσωματωμένο φωτισμό LED. Η κάτω επιφάνεια (ψάθα) των κυλιομένων κλιμάκων επενδύθηκε με μεταλλικά πάνελ.
Την προμελέτη του Σταθμού Παπάφη εκπόνησε η αρχιτέκτων Χρυσούλα Κουστένη και την οριστική μελέτη όπως και την μελέτη εφαρμογής η αρχιτέκτων Μαρία Μαγγιώρου

sidirodromikanea.blogspot.com 
με πληροφορίες kathimerini.gr