Η κατασκευή της νέας γραμμής μήκους 36 χλμ. θα ξεκινά από τα Ανω Λιόσια και θα εξυπηρετεί τις περιοχές Ασπροπύργου, Ελευσίνας, Λουτροπύργου, Νερακίου, Νέας Περάμου και Μεγάρων - Αρχές Δεκεμβρίου ο διαγωνισμός
Κώστας Ντελέζος
Tον δρόμο της υλοποίησης παίρνει σύντομα το πρώτο - έπειτα από χρόνια - έργο της επέκτασης του προαστιακού σιδηροδρόμου προς τη Δυτική Αττική, με επτά νέους σταθμούς. Η κατασκευή της νέας γραμμής του Προαστιακού, μήκους 36 χλμ., που θα ξεκινά από τα Ανω Λιόσια, θα εξυπηρετεί μια σειρά από αστικές περιοχές όπως ο Ασπρόπυργος και η Ελευσίνα και θα καταλήγει στα Μέγαρα. Παράλληλα, θα αξιοποιεί και την παλιά μετρική γραμμή, η οποία έχει τεθεί εκτός λειτουργίας εδώ και περίπου 15 χρόνια. Το έργο αυτό, το οποίο συζητιέται εδώ και χρόνια και αναμένεται να αλλάξει τη Δυτική Αττική ενισχύοντας την ανάπτυξή της, τώρα μπαίνει σε τροχιά υλοποίησης και δημοπρατείται με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Ο σχετικός διαγωνισμός αναμένεται να βγει στον «αέρα» στις 3 Δεκεμβρίου 2022, ενώ η αποσφράγιση των προσφορών τοποθετείται για τις 9/2/2023. Η έναρξη υλοποίησης της σχετικής σύμβασης προγραμματίζεται για το φθινόπωρο του 2023, με το χρονοδιάγραμμα περάτωσης των έργων να φτάνει στα τέλη του 2025.
Υπενθυμίζεται ότι τα κονδύλια από το Ταμείο Ανάκαμψης (RRF) θα ανέρχονται σε 80,57 εκατ. ευρώ, επί συνόλου 135 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ) που είναι ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου.
Οι νέοι σταθμοί
Θα κατασκευαστεί μονή γραμμή μήκους 36 χλμ. στα δυτικά της Αθήνας, από τα Ανω Λιόσια μέχρι τον Σιδηροδρομικό Σταθμό Μεγάρων, εξυπηρετώντας τις κατοικημένες περιοχές Ασπροπύργου, Ελευσίνας, Λουτροπύργου, Νερακίου, Νέας Περάμου και Μεγάρων.
Σε ό,τι αφορά αιτήματα για διπλή γραμμή, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αναφέρει πως η τεχνολογία έχει πλέον προχωρήσει. Ο λόγος που δεν γίνεται διπλή γραμμή είναι γιατί το έργο θα «κολλήσει» στις πολλές απαλλοτριώσεις. Από την άλλη, η τεχνολογία παρέχει πλέον τη δυνατότητα με μονή γραμμή να γίνονται 72 δρομολόγια την ημέρα με ηλεκτροκίνητους συρμούς Desiro, δηλαδή με συρμούς που χρησιμοποιούνται ήδη στον Προαστιακό!
Το τελικό έργο θα περιλαμβάνει την ηλεκτροκίνηση και τη σηματοδότηση μετά τις διασυνδέσεις με το ΣΚΑ - Κιάτο. Τέλος, η επέκταση θα συνδέσει τη Δυτική Αττική με την Αθήνα, το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος», τον Πειραιά και το υπόλοιπο σιδηροδρομικό δίκτυο.
Οι επεκτάσεις
Οι επεκτάσεις προς Λαύριο και Ραφήνα τοποθετούνται σε επόμενο στάδιο και εντάσσονται στον ευρύτερο σχεδιασμό της ΕΡΓΟΣΕ για την ουσιαστική αναβάθμιση του εθνικού σιδηροδρομικού δικτύου, ενισχύοντας τον στρατηγικό ρόλο των λιμενικών υποδομών της χώρας.
Λαύριο. Ο προϋπολογισμός δημοπράτησης του έργου για την κατασκευή νέας προαστιακής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα από τον κόμβο Κορωπίου έως το Λαύριο και τη σύνδεση του λιμανιού του με το τρένο ανέρχεται σε 391 εκατ. ευρώ. Η νέα σιδηροδρομική γραμμή, μήκους 32 χλμ., θα είναι διπλή στο μεγαλύτερο μήκος της, ηλεκτροκινούμενη και εφοδιασμένη με σύγχρονα συστήματα αμφίδρομης σηματοδότησης με τηλεδιοίκηση και ETCS επιπέδου 1.
Στη χάραξη του νέου προαστιακού σιδηρόδρομου από το Κορωπί έως το λιμάνι του Λαυρίου προβλέπονται δύο σιδηροδρομικοί σταθμοί, ένας στο Μαρκόπουλο και ο τερματικός στο Λαύριο, καθώς και επτά σιδηροδρομικές στάσεις στους οικισμούς ΒΙΟΠΑ Καλυβίων, Καλυβίων, Κουβαρά, Κερατέας, Δασκαλειού, Καλοπήγαδου και Λαυρίου.
Ραφήνα. Ο προϋπολογισμός της δημοπράτησης του έργου για την κατασκευή νέας προαστιακής γραμμής, μήκους 17 χλμ., που θα συνδέει την πόλη και το λιμάνι της Ραφήνας με το κεντρικό σιδηροδρομικό δίκτυο, ανέρχεται σε 309 εκατ. ευρώ. Για τη σύνδεση της σιδηροδρομικής προαστιακής γραμμής με το λιμάνι της Ραφήνας έχουν εξεταστεί και μελετηθεί από την ΕΡΓΟΣΕ δύο εναλλακτικές χαράξεις:
1η Εναλλακτική: Η σύνδεση της προαστιακής στάσης Παλλήνης μέσω του σιδηροδρομικού διαδρόμου της οδού Σταυρού - Ραφήνας με το λιμάνι της Ραφήνας.
2η Εναλλακτική: Η απευθείας σύνδεση του λιμανιού της Ραφήνας με το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» (Βόρεια έξοδος αεροδρομίου).
Τα οφέλη
Με την υλοποίηση των νέων σιδηροδρομικών γραμμών ολοκληρώνεται ο στόχος για την ανάπτυξη προαστιακού σιδηροδρόμου στην Αττική. Η επέκταση του δικτύου του Προαστιακού μέχρι το Λαύριο και τη Ραφήνα είναι κρίσιμη όχι μόνο για την ολοκλήρωση των βασικών υποδομών μαζικής μεταφοράς και ειδικότερα του δικτύου μέσων σταθερής τροχιάς στην Αττική, αλλά και για την επίτευξη των βασικών στόχων του πολεοδομικού, χωροταξικού, συγκοινωνιακού και περιβαλλοντικού σχεδιασμού των περιοχών από όπου θα διέρχονται οι γραμμές.
Η σχεδιαζόμενη επέκταση του προαστιακού σιδηροδρόμου προς το Λαύριο και τη Ραφήνα θα εξυπηρετήσει τους οικισμούς της Ανατολικής Αττικής και θα στηρίξει περαιτέρω την ανάπτυξη και αναβάθμιση της περιοχής και της ποιότητας ζωής. Επιπλέον, θα προσφέρει στα δύο λιμάνια πρόσβαση υψηλού επιπέδου με μέσο μαζικής μεταφοράς σταθερής τροχιάς και σύνδεση με το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος», στηρίζοντας και ενισχύοντας σημαντικά τον τουρισμό.
.tanea.gr
sidirodromikanea.blogspot.com