Τελωνειακό γραφείο & σιδηρόδρομος
...Η ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου την περίοδο 1890-1920 και ιδιαίτερα η κατασκευή της γραμμής Πειραιώς- Συνόρων σε συνδυασμό με το σιδηροδρομικό δίκτυο της Μακεδονίας και της Θράκης, αποτελούν το νέο πεδίο δράσης της Τελωνειακής Υπηρεσίας. Έτσι, θεσπίζεται το 1923 ο πρώτος κανονισμός της τελωνειακής υπηρεσίας «επί της διά σιδηροδρόμων εισαγωγής, εξαγωγής, διαμετακομίσεως και μεταφοράς» (ΦΕΚ 82Α/28.3.1923). Ο κανονισμός είναι ιδιαίτερα αναλυτικός, αποτελείται από τριάντα άρθρα και περιλαμβάνει υποδείγματα δηλωτικού εισαγωγής εμπορευμάτων, δηλωτικού εισαγωγής αποσκευών επιβατών, φύλλου πορείας και αποδείξεως παραλαβής υπό του σιδηροδρόμου υποκείμενων εμπορευμάτων.
Αφιέρωμα στα Ελληνικά Τελωνεία: Η δημόσια υπηρεσία με 200 χρόνια ιστορίας (1822 – 2022)
ertnews.gr
Ένα αφιέρωμα για την ιστορική εξέλιξη των τελωνείων, καθώς η συγκεκριμένη δημόσια υπηρεσία είναι η αρχαιότερη πολιτική υπηρεσία της Ελλάδα και έχει πολυδιάστατο χαρακτήρα
Η 16η Νοεμβρίου αποτελεί επίσημη εορτή της ελληνικής Τελωνειακής Υπηρεσίας από το 1979, όταν αναγνωρίστηκε ο Ευαγγελιστής Ματθαίος ως Προστάτης των Τελωνειακών Υπαλλήλων. Ο φετινός εορτασμός είναι εμβληματικός, καθώς ο θεσμικός βίος των ελληνικών τελωνείων μετρά πια 200 χρόνια, με αφετηρία τις πρώτες διοικητικές πράξεις περί οργάνωσης τελωνείων στην επαναστατημένη Ελλάδα από τη Μεσσηνιακή Γερουσία την 16η Δεκεμβρίου 1822.
Με αφορμή αυτή την ιστορική επέτειο, το ertnews.gr δημοσιεύει ένα αφιέρωμα για την ιστορική εξέλιξη των τελωνείων, καθώς η συγκεκριμένη δημόσια υπηρεσία είναι η αρχαιότερη πολιτική υπηρεσία της χώρας μας και έχει πολυδιάστατο χαρακτήρα (από την είσπραξη δασμών και φόρων μέχρι την προστασία της δημόσιας υγείας, του περιβάλλοντος και των πολιτιστικών αγαθών).
Σήμερα, τα τελωνεία ως περιφερειακές υπηρεσίες της Γενικής Διεύθυνσης Τελωνείων & Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης της ΑΑΔΕ (Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων), αποτελούν σημαντικό μηχανισμό είσπραξης και διασφάλισης δημοσίων εσόδων υπέρ του εθνικού προϋπολογισμού (που υπερβαίνουν τα 10 δις ευρώ ετησίως), προστασίας και ασφάλειας στις συνοριακές πύλες της χώρας (και κατ’ επέκταση της Ευρωπαϊκής Ένωσης) αλλά και «εργαλείο» διευκόλυνσης της εξαγωγικής προσπάθειας και ανάπτυξης της διεθνούς εφοδιαστικής αλυσίδας μέσω σύγχρονων και ψηφιακών τελωνειακών διαδικασιών και απλουστεύσεων.