Γράφει ο Σωτήρης Βενέτης
Αγαπητά Σιδηροδρομικά Νέα
Πριν από καιρό (από τον Σεπτέμβριο του 2020) είχα προτείνει και μάλιστα πολλές φορές μέσω των 6μηνιαίων εκθέσεων, τις οποίες πολύ φιλόξενα δημοσιεύει κάθε φορά ο εξαιρετικός ιστότοπός σας, οι Ελληνικές Σιδηροδρομικές Εταιρίες και το αρμόδιο Υπουργείο ΠΟΜΕΔΙ να μην χάσουν μιαν ανεπανάληπτη ευκαιρία: να προμηθευτούν από τους Ελβετικούς Σιδηροδρόμους το ηλεκτροκίνητο σιδ/κό τροχαίο υλικό αλλά και υλικό επιδομής, πλάτους 75 εκ.[1] το οποίο αποφάσισαν να αντικαταστήσουν πλήρως με νέο μετρικό δίκτυο τραμ. Βέβαια οι συρμοί αυτοί είναι ηλεκτροκίνητοι και δεν διαθέτουν σύστημα οδόντωσης, όμως είναι κατασκευασμένοι από την ίδια (ελβετική, ελβετοκαναδική πλέον) εταιρία (Bombardier) με τους υπερσύγχρονους ημέτερους συρμούς, οι οποίοι εξυπηρετούν σήμερα το σιδ/κό δίκτυο του Οδοντωτού και η μετατροπή τους σε συρμούς με οδόντωση δεν θα ήταν μια «δύσκολη υπόθεση» για την εταιρία κατασκευής. Όπως ήταν φυσικό οι ελληνικές σιδηροδρομικές εταιρίες έμειναν εντελώς… αφασιακά απαθείς στην πρόταση αυτή, αλλά δεν έπραξαν το ίδιο και οι Σλοβακικοί Σιδηρόδρομοι, οι άνθρωποι των οποίων φαίνεται ότι διαβάζουν… μανιωδώς και ανελλιπώς τα Σιδηροδρομικά Νέα και τις 6μηνιαίες εκθέσεις, άδραξαν τη μοναδική αυτή ευκαιρία και με κίνηση «ματ» αγόρασαν από τους Ελβετούς όλους τους συρμούς[2]!
Το δίκτυο στο οποίο πρόκειται να εργαστούν οι πρώην ελβετικοί συρμοί είναι στο Čierny Hron της Σλοβακίας[3]. Η γραμμή έχει μήκος 17 χλμ.: (Chvatimech - Hronec - Čierny Balog – Vydrovo) και είναι πλάτους 76 cm. Το σιδηροδρομικό δίκτυο δεν είναι ηλεκτροκινούμενο ενώ η σιδηροδρομική επιδομή του βρίσκεται σε… πρωτόγονη κατάσταση. Βέβαια οι Σλοβακοί είναι αποφασισμένοι να εκσυγχρονίσουν πλήρως την υποδομή και να εγκαταστήσουν ηλεκτροκίνηση καθώς επίσης να τροποποιήσουν τους συρμούς ώστε να μπορούν να κυλίσουν σε σιδ/κό δίκτυο πλάτους 76 cm. Σε αντίθεση με τη Σλοβακία, στην Ελλάδα υφίσταται μελέτη ηλεκτροκίνησης της σιδ/κής γραμμής του οδοντωτού ήδη από τη δεκαετία του 1950 και μάλιστα με ΑΠΕ (!) (παραγωγή του απαιτούμενου ηλεκτρικού ρεύματος από υδατοπτώσεις του Βουραϊκού Ποταμού). Από τη δεκαετία του 1990 υφίστανται και προμελέτες για την επέκταση της σιδ/κής γραμμής προς την Αγία Λαύρα και το παρακείμενο χιονοδρομικό κέντρο. Τίποτα από όλα αυτά φυσικά δεν έχει προχωρήσει και το μόνο το οποίο γίνεται είναι να φτιάχνονται… φαντεζί ντοκιμαντέρ και διαφημιστικά σποτ για τον Οδοντωτό και το Τραίνο του Πηλίου, αλλά επί του σιδηροδρόμου δεν πράττεται τίποτα!
Το έχω ξαναγράψει στο παρελθόν πολλές φορές, θα το γράψω και τώρα: Οι άνθρωποι που επιλέγονται, τους έλαχε και καλούνται τελικώς να διαχειριστούν τα σιδηροδρομικά πράγματα στην Ελλάδα είναι από αδιάφοροι έως άσχετοι με τους σιδηροδρόμους. Δεν αντιλαμβάνονται ή το πιθανότερο προσποιούνται ότι δεν αντιλαμβάνονται ότι όλες ανεξαιρέτως οι ευρωπαϊκές (αλλά και οι μη ευρωπαϊκές) προχωρούν με ταχέα βήματα στον εκσυγχρονισμό των σιδηροδρόμων τους και μάλιστα ανταγωνιστικά η μία χώρα ως προς την άλλην! Η μόνη χώρα η οποία φαίνεται ότι έχει πληγεί από απίστευτη… διαχρονική αφασία τελικού σταδίου είναι η Ελλάδα! Έχασε την ευκαιρία να εκσυγχρονίσει το σιδ/κό της δίκτυο με τα Μ.Ο.Π. τα οποία απλώς καταφαγώθηκαν. Στη συνέχεια προέκυψαν τα «πακέτα Ντελόρ» «ένα» και «δύο». Εκεί μεν υλοποιήθηκαν κάποια σιδηροδρομικά έργα αλλά τρομερά υπερκοστολογημένα και με παντελώς λανθασμένους σχεδιασμούς (λ.χ. φαραωνικά έργα σε σιδηροδρομικούς σταθμούς Αιγινίου, Παλαιοφαρσάλου και ΣΚΑ, αγορά υπερκοστολογημένου τροχαίου υλικού και πολλά, πολλά άλλα), ενώ παρόμοια λάθη έγιναν και στο ΕΣΠΑ και «πακέτο Γιούγκερ» (λ.χ. μη ολοκλήρωση της σιδ/κής γραμμής Πάτρας – Κιάτου ή Πολυκάστρου – Ειδομένης, ή διπλασιασμός Διαλογής – Ειδομένης, Διαλογής – Στρυμώνα – Προμαχώνα κ.α.). Καθημερινά η απόσταση από τις υπόλοιπες χώρες, ειδικά από εκείνες του πρώην «Ανατολικού Μπλοκ», διαρκώς διευρύνεται, με αποτέλεσμα να διερωτώνται οι υπόλοιποι της Ευρωπαϊκής Ένωσης «τι πραγματικά συμβαίνει με αυτήν την χώρα;». Το δυστυχές του πράγματος είναι ότι εκσυγχρονίζουν με ταχύτατους ρυθμούς, ασύλληπτους για τα ελληνικά δεδομένα, τους σιδηροδρόμους τους και χώρες που δεν ανήκουν στην Ε.Ε. (Σερβία, Τουρκία, Μαρόκο κ.λπ.) γεγονός το οποίο θέτει τον σοβαρό προβληματισμό, αν αυτή η χώρα ανήκει όντως εδώ και 42 σχεδόν χρόνια σε αυτήν την Ένωση/Κοινότητα! Εάν αυτή η χαλεπή κατάσταση δεν φέρνει… κρύο ιδρώτα στα μέτωπα των αρμοδίων των Ελληνικών Σιδηροδρόμων, ας αποφασίσουν μεταξύ δύο λύσεων: ή να ωθήσουν, επιτέλους, εμπρός τον σιδηρόδρομο στην Ελλάδα ή αλλιώς ας προβούν σε… χαρακίρι! Είναι και αυτή μια έντιμη λύση!
Με εκτίμηση
Σ. Βενέτης
[1] Ο ηλεκτρικός σιδηρόδρομος πλάτους γραμμής 75 εκ των Ελβετών που θέλουν να τον καταργήσουν και στη θέση τους να επεκταθεί το μετρικό τραμ της Βασιλείας: https://www.youtube.com/watch?v=pzQwd8-OGjk&t=699s
[2] Μεταφορά των ελβετικών συρμών στη Σλοβακία. Διακρίνονται και οι υπερσύγχρονες ρυμούλκες των Σλοβακικών Σιδηροδρόμων σε αντίθεση με τους ημετέρους που δεν υποβάλουν καν σε εκσυγχρονισμό και αναβάθμιση ούτε τις Faur ούτε τις Krupp:
sidirodromikanea.blogspot.com