Τετάρτη 12 Οκτωβρίου 2022

Οι Λιθουανικοί Σιδηρόδρομοι κλείνουν το κινεζικό γραφείο, σηματοδοτώντας το τέλος μιας εποχής


Οι Λιθουανικοί Σιδηρόδρομοι (LTG) έχουν ξεκινήσει επίσημα διαδικασίες για το κλείσιμο του γραφείου αντιπροσωπείας τους στην Κίνα. Η απόφαση αφορά το ευρύτερο γεωπολιτικό πλαίσιο μεταξύ των δύο χωρών τον τελευταίο ενάμιση χρόνο. Η πολιτική ένταση μεταξύ της Λιθουανίας και της Κίνας είχε ως αποτέλεσμα την πλήρη αλλαγή του τοπίου του Δρόμου του Μεταξιού και των διμερών σιδηροδρομικών συνδέσεών τους από τα μέσα του 2021. Τώρα, η LTG φαίνεται να κόβει τους τελευταίους δεσμούς που απομένουν με την Κίνα.

 Γράφει ο Νίκος Παπατόλιος


Η LTG θα επικεντρωθεί τώρα στο να φτάσει στην Άπω Ανατολή μέσω Καζακστάν παρακάμπτοντας παράλληλα τη Ρωσία. «Μιλάμε με εταιρείες του Καζακστάν για ένα έργο που θα μπορούσε να συνδέσει τη Λιθουανία με την Άπω Ανατολή και την Κεντρική Ασία παρακάμπτοντας τη Ρωσία», δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος της LTG, Egidijus Lazauskas. Ωστόσο, είναι ο μοναδικός στόχος του LTG να παρακάμψει τη Ρωσία λόγω του πολέμου και των κυρώσεων; Θα μπορούσε κανείς να πει όχι.

Διπλωματική ένταση

Το κλείσιμο του κινεζικού γραφείου της LTG δείχνει ότι η κυκλοφορία του Λιθουανικού Δρόμου του Μεταξιού διέρχεται κρίση. Ωστόσο, ο πόλεμος στην Ουκρανία και η διαφοροποίηση της κυκλοφορίας ανατολικά/δυτικά που προκύπτει από τις κυρώσεις στη Ρωσία και τη Λευκορωσία δεν είναι ο μόνος λόγος. Θα μπορούσε κανείς να υποστηρίξει ότι αυτό ήταν το τελευταίο χτύπημα για τις συνδέσεις του Λιθουανικού Silk Road.

Τα προβλήματα ξεκίνησαν πολύ νωρίτερα. Συγκεκριμένα, τα πρώτα σύννεφα για τις ευρασιατικές επιχειρήσεις της Λιθουανίας εμφανίστηκαν τον Αύγουστο του 2021, πριν από περισσότερο από ένα χρόνο, όταν η κυβέρνησή της αντιμετώπισε ανοιχτά τους Κινέζους για το θέμα της Ταϊβάν. Ήταν περίπου εκείνη την εποχή που η Λιθουανία και η Ταϊβάν ανακοίνωσαν την πρόθεσή τους να ενισχύσουν τα ομόλογά τους ανοίγοντας γραφεία αντιπροσωπείας σε κάθε χώρα. Ωστόσο, η Κίνα δεν ήταν ικανοποιημένη με την εξέλιξη και απέσυρε τον πρεσβευτή της από τη Λιθουανία, ενώ κάλεσε το κράτος της Βαλτικής να κάνει το ίδιο.

Η πολιτική διεισδύει στις μεταφορές

Δεν χρειάστηκε πολύς χρόνος για να επηρεάσουν οι εύθραυστες διπλωματικές σχέσεις της Λιθουανίας και της Κίνας τις ευρασιατικές μεταφορικές συνδέσεις. Σε λίγες μόνο ημέρες, οι πληροφορίες σχετικά με τη διακοπή των κινεζικών τρένων που κατευθύνονταν προς τη Λιθουανία άρχισαν να γίνονται πρωτοσέλιδα. Οι δύο πλευρές συνέχισαν να διαφωνούν μεταξύ τους, με την Κίνα να ισχυρίζεται ότι η πολιτική δεν θα επηρεάσει τις σιδηροδρομικές μεταφορές και τη Λιθουανία να ισχυρίζεται ότι δεν δέχεται πλέον κινεζικά τρένα.

Η αλήθεια ήταν κάπου στη μέση. Πράγματι, τα τρένα Κίνας-Ευρώπης δεν σταμάτησαν να διέρχονται από τη Λιθουανία προς το Καλίνινγκραντ. Ωστόσο, δεν σταμάτησαν πλέον σε λιθουανικούς λόγους, αποκλείοντας ουσιαστικά τη Λιθουανία από τον Δρόμο του Μεταξιού. Στο παρελθόν, τα τρένα σταματούσαν στο Βίλνιους για να φορτώνουν και να ξεφορτώνουν εμπορευματοκιβώτια. Αυτό δεν ήταν πλέον επιλογή, αφού τα τρένα συνέχισαν απευθείας στο Καλίνινγκραντ, με τα εμπορευματοκιβώτια που προορίζονταν για τη λιθουανική αγορά να ξεφορτώνονταν στο συνοριακό πέρασμα μεταξύ Λιθουανίας και Καλίνινγκραντ και, από εκεί, μεταφέρονταν πίσω στο Βίλνιους με φορτηγά.

Περαιτέρω κλιμάκωση

Με τις διμερείς σχέσεις μεταξύ των δύο χωρών να βρίσκονται σε τεντωμένο σκοινί και τη Λιθουανία να μην θεωρείται πλέον προορισμός του Δρόμου του Μεταξιού από την Κίνα, η κατάσταση παρέμεινε σταθερή για σχεδόν ένα χρόνο. Αυτό ήταν μέχρι τα μέσα Αυγούστου 2022, όταν η Κίνα αποφάσισε να σταματήσει τη συνεργασία με τη Λιθουανία στις διεθνείς μεταφορές και να επιβάλει κυρώσεις σε οποιαδήποτε συνεργασία με τη χώρα ως απάντηση στην επίσκεψη Λιθουανού αξιωματούχου στην Ταϊβάν.

Οι ειδικοί του κλάδου διασφάλισαν ότι αυτό δεν θα επηρέαζε τα τρένα Κίνας-Ευρώπης προς το Καλίνινγκραντ, όπως δεν είχε αρχικά. Ωστόσο, σε συνδυασμό με τη διακοπή της κυκλοφορίας από και προς τη Ρωσία, η επιβολή κυρώσεων από την Κίνα στη Λιθουανία φαινόταν σαν το ποτήρι που ξεχείλισε το ποτήρι στη θέση της χώρας στον Δρόμο του Μεταξιού. Μπορεί να μην επηρέασε τις ήδη ανύπαρκτες συγκοινωνιακές συνδέσεις, ωστόσο σήμανε ότι αυτό ήταν επίσημα το τέλος.

Μια νέα εποχή;

Το κλείσιμο του γραφείου της στην Κίνα της LTG μπορεί να σηματοδοτήσει το τέλος μιας εποχής. Ωστόσο, τα στελέχη της το βλέπουν ως μια νέα ευκαιρία. Από τη μία πλευρά, η εταιρεία εστιάζει περισσότερο στην οικοδόμηση στενότερων δεσμών εντός της ευρωπαϊκής αγοράς και με την Ουκρανία.

Από την άλλη, βλέπει το Καζακστάν ως τη νέα της πύλη για να φτάσει στην Άπω Ανατολή και την Κεντρική Ασία. Θα είναι επιτυχής αυτή η στρατηγική; Η προσέγγιση είναι αρκετά ενδιαφέρουσα από την άποψη της διαδρομής. Πώς θα διέρχονται ευρασιατικά τρένα μεταξύ Λιθουανίας και Καζακστάν με αποκλεισμένη τη ρωσική διαδρομή; Θα διαδραματίσουν ρόλο η LTG Cargo Polska και η LTG Cargo Ukraine στη μεταφορά φορτίου προς τη Μαύρη Θάλασσα και από εκεί μέσω του Μεσαίου Διαδρόμου προς το Καζακστάν; Αυτά είναι μερικά ερωτήματα που αξίζει να δοθεί συνέχεια.

railfreight.com
sidirodromikanea.blogspot.com