Οι στενότερες εμπορικές σχέσεις με την Τουρκία και η καλύτερη ενσωμάτωσή της στην πρωτοβουλία Belt and Road φαίνεται να είναι στα άμεσα σχέδια της Κίνας. Το 3ο Φόρουμ Επικοινωνίας Κίνας-Τουρκίας που πραγματοποιήθηκε στις 26 Σεπτεμβρίου έφερε στο φως μερικές ενδιαφέρουσες προοπτικές που φιλοδοξούν να δουν τον Μέσο Διάδρομο να γίνεται πιο ενιαίος κατά μήκος του Δρόμου του Μεταξιού.
γράφει ο Νίκος Παπατόλιος
Περισσότεροι τόμοι προς ανατολάς
Αυτή ήταν η δεύτερη συνάντηση εκπροσώπων των δύο χωρών μέσα σε λίγες μόλις εβδομάδες. Λίγες μέρες νωρίτερα, ο Κινέζος πρόεδρος Σι και ο Τούρκος πρόεδρος Ερντογάν συναντήθηκαν στο Ουζμπεκιστάν κατά τη διάρκεια της συνόδου κορυφής του Οργανισμού Συνεργασίας της Σαγκάης (SCO), όπου συμφώνησαν να ενισχύσουν το διμερές εμπόριο και τις επενδύσεις.
Κατά την τελευταία συνάντηση, ο αναπληρωτής υπουργός Εμπορίου της Τουρκίας, Mustafa Tuzcu, τόνισε ότι η εντυπωσιακή ανάπτυξη του εμπορίου και των μεταφορών μεταξύ των δύο χωρών αποτελεί τη βάση για την οικοδόμηση περισσότερων και στενότερων δεσμών. Ωστόσο, ο Cheng Weihua, Επιτετραμμένος της Κινεζικής Πρεσβείας στην Τουρκία, τόνισε ότι για να συμβεί αυτό, η Τουρκία θα πρέπει να λάβει μέτρα για να αυξήσει τον όγκο της προς τα ανατολικά προς την Κίνα. Εμφανίστηκε επίσης βέβαιος ότι θα μπορούσε να βρεθεί μια συγκεκριμένη λύση για την επίτευξη αυτού του στόχου.
Ευθυγράμμιση BRI και Μεσαίου Διαδρόμου
Όσον αφορά τις λύσεις, ο Τσενγκ τόνισε ότι για να απελευθερωθεί το δυναμικό των δύο χωρών. θα πρέπει να υπάρχει καλύτερη ευθυγράμμιση μεταξύ του BRI και του Μεσαίου Διαδρόμου. Συγκεκριμένα, είπε ότι το γεωγραφικό πλεονέκτημα της Τουρκίας στη σύνδεση της Ευρασίας θα πρέπει να τεθεί πλήρως σε εφαρμογή και να διευκολύνει τη ροή προϊόντων από τομείς όπως η ψηφιακή οικονομία, η νέα ενέργεια και η υψηλή τεχνολογία.
Αυτή η δήλωση, σε συνδυασμό με την πρόθεση της Κίνας να φέρει νέα ενεργειακά οχήματα στα τρένα της Ευρασίας, θα μπορούσε να σημαίνει ότι θα μπορούσαμε να δούμε περισσότερο ηλεκτρονικό εμπόριο και φορτία αυτοκινήτων να διέρχονται από την Τουρκία στην Ευρώπη.
Ο Μεσαίος Διάδρομος της Τουρκίας;
Η σύνδεση μεταξύ της Τουρκίας και του Μεσαίου Διαδρόμου ήταν ένα ενδιαφέρον σημείο της διμερούς συνάντησης. Και οι δύο πλευρές ανέφεραν συνεχώς ότι το BRI και ο Μέσος Διάδρομος μοιράζονται τις ίδιες αρχές, καθιστώντας τους πολύτιμους ο ένας για τον άλλον. Εκτός από το γεγονός ότι τα δύο έργα παρουσιάστηκαν ως δύο διαφορετικές και διακριτές οντότητες που πρέπει να ενοποιηθούν περισσότερο, ο Μεσαίος Διάδρομος αναφερόταν συνεχώς ως «το έργο της Τουρκίας».
Αυτό το σχήμα λόγου δεν είχε σκοπό να υπονομεύσει τη σημασία άλλων χωρών που ανήκουν στη διαδρομή. Αντίθετα, υπογράμμισε την αυξανόμενη σημασία της Τουρκίας στον διάδρομο και την αποφασιστικότητα της Κίνας να επενδύσει περισσότερο σε αυτόν και γιατί όχι να τον μετατρέψει σε μία από τις κύριες πύλες για την ευρασιατική κυκλοφορία.
Επιπλέον, ο Mustafa Tuzcu δήλωσε ότι η συνεργασία Κίνας-Τουρκίας και το αυξανόμενο εμπόριο είναι ένα αποφασιστικό βήμα κατά του προστατευτισμού. Με τον προστατευτισμό, ο Tuzcu υπονοούσε την ενισχυμένη πολιτική της ΕΕ και των ΗΠΑ κατά της Ρωσίας μέσω κυρώσεων. Η προοπτική του, που μοιράζονται και οι δύο πλευρές, θα μπορούσε να σηματοδοτήσει μια νέα εποχή του ευρασιατικού εμπορίου και μια νέα προσέγγιση για το BRI, εστιάζοντας κυρίως σε μια σφαίρα επιρροής που περιλαμβάνει τη Ρωσία, την Κίνα και την Τουρκία, χρησιμοποιώντας την Κεντρική Ασία ως πλατφόρμα για τις ευρασιατικές μεταφορές και η Τουρκία ως η πύλη του.
railfreight.com
sidirodromikanea.blogspot.com