Τετάρτη 12 Οκτωβρίου 2022

Στις «ράγες» το Στρατηγικό Πρόγραμμα Σιδηροδρομικών Επενδύσεων για την περίοδο έως το 2027


Θέμα χρόνου φαίνεται ότι είναι η εκπόνηση του Στρατηγικού Προγράμματος Σιδηροδρομικών Επενδύσεων το οποίο θα αποτυπώνει με σαφήνεια τις προτεραιότητες της χώρας για τη βελτίωση και ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου στη χώρα, ώστε να είναι εφικτός, μεταξύ άλλων, ο έγκαιρος και τεκμηριωμένος προγραμματισμός για τις ανάγκες συντήρησης του ενεργού δικτύου καθώς και την ανάπτυξή του.

Γιώργος Παπακωνσταντίνου

Προχτές (10/10) δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεων σχετική κοινή απόφαση των υπουργείων ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ, ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ και ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ, ΥΠΟΔΟΜΩΝ και ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ βάσει της οποίας προκύπτει ότι, εκτός απροόπτου, το Στρατηγικό Πρόγραμμα Σιδηροδρομικών Επενδύσεων θα καταρτιστεί εντός του επόμενου διμήνου.

Όπως αναφέρεται, το Στρατηγικό Πρόγραμμα Σιδηροδρομικών Επενδύσεων, θα διακρίνει τις επενδυτικές προτεραιότητες με βάση τις παρακάτω κατηγορίες:
Έργα συντήρησης και επιδιορθώσεων. α. Έργα τακτικής συντήρησης, β. Έργα βαριάς συντήρησης.
Έργα αναβάθμισης και ανάταξης.

Νέα σιδηροδρομικά έργα.

Με βάση την κατηγοριοποίηση αυτή θα περιλαμβάνει συγκεκριμένο κατάλογο έργων και τις ανάγκες χρηματοδότησης τους σε πολυετή βάση. Ως πηγές χρηματοδότησης των ανωτέρω έργων ενδεικτικά και όχι περιοριστικά μπορούν να είναι:

- Η Κρατική Επιχορήγηση.

- Τα Έσοδα από τέλη υποδομής.

- Το Εθνικό Σκέλος Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.

- Τα Διαρθρωτικά Ταμεία (ΕΤΠΑ, Ταμείο Συνοχής).

- Το Πρόγραμμα «Συνδέοντας την Ευρώπη» («Connecting Europe Facility»/«CEF»).

- Το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (Recovery and Resilience Plan).

Το ακριβές χρονοδιάγραμμα και οι πόροι που θα χρηματοδοτήσουν κάθε ένα από τα έργα θα συγκεκριμενοποιηθούν στο Σχέδιο Δράσης, σύμφωνα με τον Προϋπολογισμό του 2023 και τους επόμενους που θα ενσωματωθούν στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής. Το Στρατηγικό Πρόγραμμα Σιδηροδρομικών Επενδύσεων, θα περιγράφει τις παραπάνω προτεραιότητες σε ορίζοντα πενταετίας (2023 - 2027), θα καταρτιστεί εντός του επόμενου διμήνου και δύναται να τροποποιηθεί και να ανανεωθεί σύμφωνα με τις τελικές υποδείξεις του εκάστοτε Σχεδίου Δράσης. Τα έργα που θα προκρίνονται θα απαντούν στις πραγματικές ανάγκες του δικτύου και τις στρατηγικές προτεραιότητες της χώρας στον τομέα των Μεταφορών.

Τα μεγάλα έργα

Σημειώνεται ότι ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ προωθούν έργα, διαγωνισμούς και επενδύσεις πολλών δισ. ευρώ συνολικά για την συμπλήρωση, αναβάθμιση/ανάταξη του κεντρικού σιδηροδρομικού δικτύου. Για παράδειγμα, κομβικά είναι τα έργα που θα ενώσουν τα βασικά λιμάνια με το σιδηροδρομικό δίκτυο (μέσω ανταγωνιστικού διαλόγου, ύψους 4 δισ. ευρώ), ενώ ήδη έχουν γίνει διαγωνισμοί για έργα σε Πελοπόννησο, Αθήνα, Κεντρική Ελλάδα (π.χ. Θεσσαλία) συνολικού ύψους σχεδόν 400 εκατ. ευρώ, δίχως αν είναι τα μοναδικά στα σχέδια της ΕΡΓΟΣΕ.

Παράλληλα, μέσω ΣΔΙΤ (και εμπλοκής του Ταμείου Ανάκαμψης), ο ΟΣΕ προωθεί διαγωνισμούς ΣΔΙΤ περίπου 1,5 δισ. ευρώ συνολικά με κομβικότερο αυτόν (1,2 δισ.) για την συντήρηση και ανάταξη/αναβάθμιση του κεντρικού δικτύου (σε 3 κομμάτια, σε Βορρά, Κεντρική Ελλάδα και Αθήνα – Πελοπόννησο), ενώ σημαντικά είναι και έργα ψηφιοποίησης, επέκτασης Προαστιακού προς Δυτική Αττική. Επίσης, έχει στα πλάνα έργα όπως το Πάτρα – Πύργος, συνδέσεις ΒΙΠΕ με λιμάνια περιφερειακά, τουριστικές γραμμές (π.χ. Καλάβρυτα), ανακαινίσεις σταθμών κ.α.

Σημειώνεται επίσης ότι η χώρα μας συμμετέχει στις διαδικασίες για το περίφημο σιδηροδρομικό project «Sea2Sea», το υπό εξέλιξη πρόγραμμα σιδηροδρομικής διασύνδεσης λιμανιών της Βορείου Ελλάδας με λιμάνια της Βουλγαρίας ύψους πολλών δισ. ευρώ.

Προφανώς, στην πορεία θα γίνει καθορισμός των αναγκών για τα σιδηροδρομικά έργα αλλά και η προέλευση των απαραίτητων χρηματοδοτικών κονδυλίων που θα στηρίξουν τα projects, αν και ήδη έχουν γίνει κινήσεις από φορείς (ΕΡΓΟΣΕ, ΟΣΕ) και το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

insider.gr
sidirodromikanea.blogspot.com