Τρίτη 27 Σεπτεμβρίου 2022

Η Γαλλική απαγόρευση μικρών αποστάσεων είναι δυνατή μόνο χάρη στον σιδηρόδρομο



Η Γαλλία έχει θέσει σε εφαρμογή απαγόρευση εσωτερικών αεροπορικών δρομολογίων μικρών αποστάσεων. Η απόφαση κατέστη δυνατή μόνο από την ιστορία των επενδύσεων της χώρας στον σιδηρόδρομο υψηλής ταχύτητας.

Του Πίτερ Νίλσον


Τον Απρίλιο του 2022, η γαλλική κυβέρνηση έκανε το τολμηρό βήμα για την απαγόρευση ορισμένων δρομολογίων εσωτερικών πτήσεων μικρών αποστάσεων στη χώρα.

Η απόφαση ψηφίστηκε το 2021 ως μέρος της σύμβασης του Γάλλου Προέδρου Εμανουέλ Μακρόν για το κλίμα, με στόχο τον περιορισμό των εκπομπών άνθρακα της χώρας από τις αερομεταφορές, ως μέρος μιας ευρύτερης εθνικής περιβαλλοντικής στρατηγικής για μείωση των εκπομπών άνθρακα κατά 40% έως το 2030.

Η απαγόρευση έπληξε όλα τα δρομολόγια εσωτερικών πτήσεων όπου διατίθεται εναλλακτικό σιδηροδρομικό ταξίδι κάτω των δυόμισι ωρών, το οποίο, σύμφωνα με τον Guardian , θα μπορούσε να αφαιρέσει το 12% των γαλλικών πτήσεων εσωτερικού από τα δρομολόγια.

Οι περισσότερες από τις πληγείσες διαδρομές μικρών αποστάσεων είναι μεταξύ του Παρισιού και πόλεων στα νότια της χώρας, όπως η Νάντη, η Λυών, το Μπορντό και η Ρεν. Οι πτήσεις μεταξύ Λυών και Μασσαλίας εμπίπτουν επίσης στη νέα απαγόρευση.

Οι ταξιδιώτες που θα χρησιμοποιούσαν αυτές τις διαδρομές για επαγγελματικούς λόγους και αναψυχή θα πρέπει τώρα να βρουν μια εναλλακτική μέθοδο μεταφοράς – αλλά είναι τυχεροί που υπάρχει μια έτοιμη και τους περιμένει, με τη μορφή του γαλλικού σιδηροδρομικού δικτύου υψηλής ταχύτητας.

Ωστόσο, αν και πολλοί βλέπουν την πρωτοβουλία ως μια γενικά θετική κίνηση, το όριο ενός εναλλακτικού σιδηροδρομικού ταξιδιού διάρκειας δυόμισι ωρών έχει προκαλέσει κριτική από περιβαλλοντικές ομάδες, δεδομένου ότι οι αρχικές συζητήσεις εξέταζαν ένα ανώτατο όριο τεσσάρων ωρών. ταξίδι. Εκφράστηκε επίσης αποδοκιμασία, όπως ήταν αναμενόμενο, από τις επιχειρήσεις στον τομέα των αερομεταφορών και από συνδικαλιστικές ομάδες που εκπροσωπούν τους εργαζόμενους στην αεροπορία.

Οι γαλλικές επενδύσεις στον σιδηρόδρομο υψηλής ταχύτητας δίνουν μια πλατφόρμα σε εναλλακτικούς τρόπους μεταφοράς

Η Γαλλία έχει μια μακρά και περήφανη ιστορία των σιδηροδρόμων υψηλής ταχύτητας. Το Train à Grande Vitesse (TGV) είναι κάτι σαν εθνικό σύμβολο στη Γαλλία, όχι μόνο για τους λάτρεις των σιδηροδρόμων.

Η γαλλική εθνική σιδηροδρομική εταιρεία SNCF ξεκίνησε τη λειτουργία της πρώτης γραμμής TGV υψηλής ταχύτητας μεταξύ Παρισιού και Λυών στις 27 Σεπτεμβρίου 1981, με μέγιστη ταχύτητα 260 km/h. Τα επόμενα 40 χρόνια, το γαλλικό δίκτυο υψηλής ταχύτητας έχει αυξηθεί δραστικά, με ετήσιο επιβατικό κοινό περίπου 110 εκατομμυρίων επιβατών πριν από την πανδημία.

Και φαίνεται ότι η εστίαση στον σιδηρόδρομο υψηλής ταχύτητας στη Γαλλία δεν αμφιταλαντεύεται, με το μοντέλο TGV επόμενης γενιάς που ανακοινώθηκε πέρυσι , στην 40η επέτειο του παρθενικού σέρβις. Σε κυβερνητικό επίπεδο, το Elysée χρηματοδοτεί με συνέπεια τη σιδηροδρομική βιομηχανία γενικά, επενδύοντας 61 δισ. ευρώ τα τελευταία πέντε χρόνια και δεσμευόμενος να επενδύσει επιπλέον 6,5 δισ. ευρώ.
Χάρτης του γαλλικού σιδηροδρομικού δικτύου υψηλής ταχύτητας

Ο σημαντικός παράγοντας που πρέπει να ληφθεί υπόψη είναι ότι η Γαλλία είναι σε θέση να επιβάλει κάπως άνετα αυτό το είδος αεροπορικής απαγόρευσης για τις εσωτερικές πτήσεις μικρών αποστάσεων, επειδή διαθέτει ήδη ένα δίκτυο μεταφορών ικανό να αναλάβει την επιπλέον χωρητικότητα μέσω των σιδηροδρομικών μεταφορών. Η χώρα έχει επενδύσει συνεχώς σε έργα για την επέκταση και τη βελτίωση του σιδηροδρομικού της δικτύου. συγκεκριμένα, το δίκτυο υψηλής ταχύτητας. Οι ταξιδιώτες έχουν ήδη πλήρη επίγνωση των σιδηροδρομικών επιλογών τους και πολλοί είναι συνηθισμένοι να τις χρησιμοποιούν.

Τα δρομολόγια που επηρεάστηκαν από τη γαλλική απαγόρευση πτήσεων μικρών αποστάσεων είναι μερικές από τις πιο πολυσύχναστες εσωτερικές πτήσεις στη Γαλλία. Η μετατόπιση αυτών των επιβατών από τον αέρα στον σιδηρόδρομο όχι μόνο θα μειώσει δραστικά τον αντίκτυπο του άνθρακα, αλλά και θα ενισχύσει τα έσοδα για τους σιδηροδρόμους στη Γαλλία – κάτι που κάθε σιδηροδρομικό δίκτυο θα καλωσόριζε με ανοιχτές αγκάλες στον απόηχο του Covid-19.

Πολλά από τα δρομολόγια που επηρεάζονται από την απαγόρευση των πτήσεων εσωτερικού εξυπηρετούνται ήδη από σιδηροδρομικές υπηρεσίες υψηλής ταχύτητας και αυτές οι υπηρεσίες είναι ήδη μια δημοφιλής επιλογή για τους ταξιδιώτες. Για παράδειγμα, η πτήση Παρίσι-Λυών, μια πτήση που απαγορεύεται βάσει των νέων κανόνων, είναι ήδη η πιο πολυσύχναστη σιδηροδρομική γραμμή στη Γαλλία.

Σύμφωνα με την SNCF, το ένα τρίτο της κίνησης υψηλής ταχύτητας στη χώρα εκτελείται κατά μήκος αυτής της γραμμής – συμπεριλαμβανομένων όχι μόνο των υπηρεσιών TGV, αλλά και των τρένων που εκτελούνται σε μεγάλες διευρωπαϊκές διαδρομές με την Ισπανία και την Ιταλία. Η γραμμή μήκους 460 χιλιομέτρων μετέφερε 240 τρένα την ημέρα το 2017, όταν το επιβατικό όχημα έφτασε στη μέγιστη χωρητικότητα των 44 εκατομμυρίων επιβατών ετησίως, με αποτέλεσμα ένα έργο 600 εκατομμυρίων ευρώ για την αναβάθμιση της γραμμής.

Στην ηπειρωτική Ευρώπη, ο σιδηρόδρομος είναι συχνά μια φθηνότερη επιλογή από τις πτήσεις και μπορεί να είναι πολύ πιο βολικός, καθώς το ταξίδι μέσω τρένου είναι γενικά από το κέντρο της πόλης σε το κέντρο της πόλης, σε αντίθεση με τα αεροδρόμια στα περίχωρα των πόλεων.

Σύμφωνα με τη γαλλική ομάδα καταναλωτών UFC-Que Choisir, κατά μέσο όρο, ένα αεροπλάνο σε ένα από τα απαγορευμένα δρομολόγια μικρών αποστάσεων εκπέμπει 77 φορές περισσότερο CO 2 ανά επιβάτη από τα τρένα σε αυτά τα δρομολόγια, παρόλο που το τρένο είναι φθηνότερο και ο χαμένος χρόνος είναι περιορισμένος. έως 40 λεπτά.

Κοιτάζοντας ξανά τη γραμμή TGV Sud-Est ως παράδειγμα, ένα εισιτήριο από το Παρίσι προς τη Λυών μπορεί να κοστίσει μόλις 10-20 €, ενώ η φθηνότερη πτήση θα ήταν περίπου 85 €. Όταν προσγειώνεστε στη Λυών, είναι ένα ταξίδι 40 λεπτών στο κέντρο της Λυών – ακυρώνοντας τον χαμένο χρόνο χρησιμοποιώντας το σιδηρόδρομο, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του UFC-Que Choisir.

Η αποτελεσματικότητα της απαγόρευσης πτήσεων εσωτερικού σε κοντινές αποστάσεις μπορεί να συζητηθεί και τα υπάρχοντα επιχειρήματα για το εάν οι επιβάτες θα πρέπει να επιλέξουν αεροπορικά ή σιδηροδρομικά θα συνεχιστούν σε άλλα δρομολόγια. Αλλά ο καλύτερος τρόπος για να κατεβάσετε τους επιβάτες από τα αεροπλάνα και τα τρένα είναι απλός. Αφαιρέστε την επιλογή.

Κλιματική κρίση: οι εγχώριες απαγορεύσεις μικρών αποστάσεων δεν αρκούν

«Οι πτήσεις μικρών αποστάσεων είναι εξαιρετικά ρυπογόνες και θα πρέπει να απαγορευθούν όπου υπάρχει εναλλακτική σύνδεση, αλλά το γαλλικό όριο χρόνου ταξιδιού των δυόμισι ωρών αφήνει έναν τεράστιο αριθμό σύντομων πτήσεων ακόμα σε λειτουργία, συμπεριλαμβανομένου του Παρισιού-Μασσαλία – μία από τις τρεις κορυφαίες πτήσεις εσωτερικού όσον αφορά τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου», δήλωσε ο εκπρόσωπος της Greenpeace στην ΕΕ, John Hyland , στην Airport Technology μετά την ανακοίνωση της απαγόρευσης τον Απρίλιο του 2021.

Ο τοπικός αντίκτυπος της απαγόρευσης, καθώς ισχύει μόνο για τα δρομολόγια εσωτερικού, έχει επίσης τέθηκε στη συζήτηση – αν και, για να είμαστε δίκαιοι, η επέκτασή της εκτός των συνόρων της Γαλλίας θα ήταν μια απόφαση που θα λάμβανε η ΕΕ, βασιζόμενη σε διασυνοριακές συμφωνίες.

Ωστόσο, φαίνεται ότι υπάρχει συναίνεση ότι το μπλοκ θα πρέπει να εξετάσει παρόμοιες τακτικές – σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, το 62% των Ευρωπαίων θα υποστήριζε την απαγόρευση των πτήσεων σε μικρές αποστάσεις.

«Η ΕΕ και οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις, συμπεριλαμβανομένης της Γαλλίας, θα πρέπει να απαγορεύσουν όλες τις εσωτερικές και διασυνοριακές σύντομες πτήσεις, όταν οι επιβάτες μπορούν να χρησιμοποιούν λιγότερο ρυπογόνα μέσα μεταφοράς, όπως σιδηρόδρομος ή λεωφορείο», πρόσθεσε ο Hyland.

Η ΕΕ, είναι κατανοητό, υποστηρίζει τις κινήσεις για τον περιορισμό των εκπομπών άνθρακα. αλλά οι περιβαλλοντικοί αγωνιστές υποστηρίζουν ότι απαιτείται περισσότερη δράση καθώς επιδεινώνεται η παγκόσμια περιβαλλοντική κρίση.

Η ΕΕ εφαρμόζει μια σειρά πρωτοβουλιών για πτήσεις μικρών αποστάσεων, συμπεριλαμβανομένης της δημιουργίας των συνθηκών για τις μεταφορικές εταιρείες να προσφέρουν στους επιβάτες εναλλακτικές λύσεις ουδέτερες από εκπομπές άνθρακα και διπλασιάζοντας τη διαθεσιμότητα των σιδηροδρόμων υψηλής ταχύτητας έως το 2030 και τριπλασιάζοντάς την περαιτέρω έως το 2050. Περίπου 135 έργα υποδομής μεταφορών έχουν επιλεγεί για επιχορηγήσεις της ΕΕ, συνολικής επένδυσης 5,4 δισ. ευρώ.

Η Greenpeace είχε προηγουμένως ζητήσει απαγόρευση μικρών αποστάσεων σε όλη την Ευρώπη , με έρευνα που ανατέθηκε από την περιβαλλοντική ομάδα να δείχνει ότι 73 από τις 250 πιο πολυσύχναστες πτήσεις μικρών αποστάσεων στην Ευρώπη (ΕΕ, Νορβηγία, Ελβετία και Ηνωμένο Βασίλειο) έχουν εναλλακτικές σιδηροδρομικές διάρκεια ταξιδιού κάτω των έξι ωρών και 41 από τις 150 πιο πολυσύχναστες πτήσεις της ΕΕ έχουν εναλλακτικές απευθείας νυχτερινές τρένο.

Ο Herwig Schuster, υπεύθυνος ανάπτυξης εκστρατείας και έργου στην Greenpeace, είπε στο Airport Technology τον Φεβρουάριο: «Η γαλλική κυβέρνηση έχει ήδη απαγορεύσει ορισμένες πτήσεις που διαρκούν λιγότερο από δύο ώρες. Νομίζω ότι περισσότερες χώρες θα το κάνουν αυτό. Σε 10-15 χρόνια, πιστεύω ότι οι πτήσεις μικρών αποστάσεων στην Ευρώπη θα ανήκουν στο παρελθόν».

Έχει επίσης ανανεωθεί το ενδιαφέρον για τις νυχτερινές υπηρεσίες τρένων στην Ευρώπη τα τελευταία χρόνια. Το Γερμανικό Κόμμα των Πρασίνων αποκάλυψε σχέδια για ένα διευρωπαϊκό νυχτερινό σιδηροδρομικό δίκτυο πέρυσι, πυροδοτώντας συζήτηση σχετικά με το εάν η ιδέα θα μπορούσε να γίνει πραγματικότητα.
Ένας υπάλληλος εργάζεται μέσα σε ένα νυχτερινό τρένο στο βιομηχανικό τεχνικό κέντρο SNCF Charentes Perigord, όπου λαμβάνει χώρα ένα πρόγραμμα ανακαίνισης 93 αυτοκινήτων για νυχτερινά τρένα, στο Perigueux της Γαλλίας, 29 Ιουνίου 2022. Προσφορά: από Yohan Bonnet/AFP/Getty Images

Τα νέα νυχτερινά δρομολόγια τρένων που κυκλοφόρησαν πρόσφατα περιλαμβάνουν τις Βρυξέλλες προς την Πράγα και το Γκρατς προς τη Βαρσοβία. Νωρίτερα αυτό το μήνα, κυκλοφόρησε επίσης μια νέα υπηρεσία από το Αμβούργο στη Στοκχόλμη, η οποία συνδέει μια συνάδελφο Σκανδιναβική υπηρεσία που συνδέει τη Σουηδία, τη Δανία και τη Γερμανία που ξεκίνησε το 2021 από τη Snälltåget. Και στη Γαλλία, τα νυχτερινά σιδηροδρομικά δρομολόγια Παρίσι-Νίκαια άρχισαν να λειτουργούν ξανά τον Μάιο του 2021 μετά από μια τετραετή παύση .

Ο Josef Doppelbauer, εκτελεστικός διευθυντής του Οργανισμού Σιδηροδρόμων της ΕΕ, είπε στο Future Rail τον Νοέμβριο του περασμένου έτους : «Βλέπω μια ισχυρή βούληση τώρα [για τα νυχτερινά τρένα στην Ευρώπη], με γνώμονα την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία. Και υπάρχει επίσης αυτό το πακέτο Fit for 55. Νομίζω ότι υπάρχει επίσης ένα σημαντικό ποσό χρηματοδότησης διαθέσιμο τώρα από τα ταμεία ανάκαμψης και ανθεκτικότητας, οπότε οι συνθήκες είναι καλύτερες από ποτέ, μπαίνω στον πειρασμό να πω».

Οι ευρωπαίοι γείτονες  παρακολουθούν προσεκτικά

Δύο χρόνια πριν από τη Γαλλία, το 2020, η αυστριακή κυβέρνηση αναγκάστηκε να διασώσει την Austrian Airlines λόγω των απωλειών του αερομεταφορέα που προκλήθηκαν από την πανδημία. Προϋπόθεση της συμφωνίας ήταν ότι η αεροπορική εταιρεία έλαβε εντολή να καταργήσει όλες τις εσωτερικές πτήσεις μικρών αποστάσεων από το πρόγραμμά της όταν υπάρχει εναλλακτικό ταξίδι με τρένο κάτω από τρεις ώρες, όπως μεταξύ Βιέννης και Σάλτσμπουργκ.

Υπολογίζεται ότι το 80% των εσωτερικών πτήσεων μικρών αποστάσεων στην Αυστρία μπορούν να αντικατασταθούν από σιδηροδρομικές μεταφορές. Η Αυστρία αναμφίβολα θα ελπίζει ότι, μαζί με τη Γαλλία, μπορεί να αποτελέσει παράδειγμα για τους ευρωπαίους γείτονές της.

Γείτονα τόσο τη Γαλλία όσο και την Αυστρία είναι η Γερμανία, μια χώρα που στο παρελθόν έχει συζητήσει την απαγόρευση των πτήσεων μικρών αποστάσεων, μόνο για να πνίξουν τη συζήτηση φωνές από τον τομέα της αεροπορίας. Η Γερμανία, ωστόσο, έχει διπλασιάσει τους φόρους σε όλα τα αεροπορικά εισιτήρια μικρών αποστάσεων, σε μια προσπάθεια να αποθαρρύνει τους επιβάτες να αποφύγουν τις ακριβές πτήσεις και να προχωρήσουν σε πιο προσιτά ταξίδια με τρένο.

Το «9-Euro-ticket», μια ενιαία μηνιαία συνδρομή που επιτρέπει στους επιβάτες να χρησιμοποιούν τα περιφερειακά τρένα καθώς και τα μέσα μαζικής μεταφοράς σε όλη τη Γερμανία, ήταν διαθέσιμο από τον Ιούνιο έως τον Αύγουστο του 2022. Πιστώσεις: Ina Fassbender/AFP/Getty Images

Είναι ενδιαφέρον ότι το Ηνωμένο Βασίλειο φαίνεται να λαμβάνει σταθερά την αντίθετη θέση από τους Ευρωπαίους ομολόγους του. Εκεί που η Γερμανία αύξησε τους δασμούς στις πτήσεις μικρών αποστάσεων, το Ηνωμένο Βασίλειο κατηγορήθηκε πέρυσι ότι πήγε «προς τη λάθος κατεύθυνση», αφού ο τότε καγκελάριος Rishi Sunak επέλεξε να μειώσει τους φόρους στις εσωτερικές πτήσεις κατά το ήμισυ.

Εκεί που η Γαλλία έχει ιστορία σιδηροδρομικών γραμμών υψηλής ταχύτητας για να αντισταθμίσει τις εσωτερικές πτήσεις, οι Βρετανοί αρνούνται να σταματήσουν να διαφωνούν στους κύκλους για το HS2 , την πρώτη πραγματική προσπάθεια της χώρας σε οτιδήποτε παρόμοιο με τα δίκτυα υψηλής ταχύτητας που υπάρχουν στην ήπειρο. Όπου η Γερμανία επιλέγει να επιδοτήσει τις δημόσιες συγκοινωνίες με ένα πανελλαδικό εισιτήριο που κοστίζει μόλις 9 € το μήνα . το ΗΒ επιλέγει να μειώσει τις υπηρεσίες και να δημιουργήσει αντιπαραθέσεις με τα συνδικάτα.

Στο πλαίσιο του Ηνωμένου Βασιλείου, η απαγόρευση πτήσεων εσωτερικού θα μπορούσε να επαναληφθεί σε δρομολόγια όπως το Λονδίνο-Μάντσεστερ. Μεταξύ των δύο πόλεων, πραγματοποιούνταν μισό εκατομμύριο πτήσεις κάθε χρόνο πριν από την πανδημία, με τις εκπομπές CO₂ για αυτό το ταξίδι να είναι 70,7 kg ισοδύναμο CO₂, σύμφωνα με τον υπολογιστή άνθρακα του LNER. Ωστόσο, οι εναλλακτικές λύσεις για τις πτήσεις δεν είναι επί του παρόντος τόσο απλές όσο σε άλλες χώρες. Το σιδηροδρομικό δρομολόγιο από Λονδίνο προς Μάντσεστερ έχει περικοπεί σε ένα απλό χρονοδιάγραμμα, με περιορισμένη διαθεσιμότητα εισιτηρίων.

Η Γαλλία έχει την ευκαιρία να δώσει ένα πραγματικό παράδειγμα, μαζί με την Αυστρία, ότι το μέλλον των ευρωπαϊκών ταξιδιών μπορεί, πρέπει και θα είναι στους σιδηροδρόμους. Ας δούμε αν η υπόλοιπη ήπειρος ακολουθεί το παράδειγμά τους.

railway-technology.com
sidirodromikanea.blogspot.com