Όταν ολοκληρωθεί, η Fehmarnbelt Fixed Link θα είναι η μεγαλύτερη συνδυασμένη οδική και σιδηροδρομική σήραγγα οπουδήποτε στον κόσμο. Κατεβαίνοντας έως και 40 μέτρα κάτω από τη Βαλτική Θάλασσα, θα συνδέσει τη Δανία και τη Γερμανία.
Κατεβαίνοντας έως και 40 μέτρα κάτω από τη Βαλτική Θάλασσα, η μεγαλύτερη βυθισμένη σήραγγα στον κόσμο θα συνδέει τη Δανία και τη Γερμανία, μειώνοντας τους χρόνους ταξιδιού μεταξύ των δύο χωρών όταν ανοίξει το 2029.
Μετά από περισσότερο από μια δεκαετία σχεδιασμού, η κατασκευή της σήραγγας Fehmarnbelt ξεκίνησε το 2020 και στους μήνες μετά την ολοκλήρωση ενός προσωρινού λιμανιού στη δανική πλευρά. Θα φιλοξενήσει το εργοστάσιο που θα κατασκευάσει σύντομα τα 89 ογκώδη τμήματα από σκυρόδεμα που θα αποτελέσουν τη σήραγγα.
«Η προσδοκία είναι ότι η πρώτη γραμμή παραγωγής θα είναι έτοιμη γύρω στο τέλος του έτους ή στις αρχές του επόμενου έτους», δήλωσε ο Henrik Vincentsen, Διευθύνων Σύμβουλος της Femern A/S, της κρατικής δανικής εταιρείας που είναι υπεύθυνος για το έργο. «Μέχρι τις αρχές του 2024 πρέπει να είμαστε έτοιμοι να βυθίσουμε το πρώτο στοιχείο της σήραγγας».
Η σήραγγα, η οποία θα έχει μήκος 18 χιλιόμετρα (11,1 μίλια), είναι ένα από τα μεγαλύτερα έργα υποδομής της Ευρώπης, με προϋπολογισμό κατασκευής άνω των 7 δισεκατομμυρίων ευρώ (7,1 δισεκατομμύρια δολάρια).
Συγκριτικά, η σήραγγα της Μάγχης μήκους 50 χιλιομέτρων (31 μιλίων) που συνδέει την Αγγλία και τη Γαλλία, που ολοκληρώθηκε το 1993, κόστισε το ισοδύναμο των 12 δισεκατομμυρίων λιρών (13,6 εκατομμύρια δολάρια) σε σημερινά χρήματα. Αν και μακρύτερο από τη σήραγγα Fehmarnbelt, η σήραγγα της Μάγχης κατασκευάστηκε χρησιμοποιώντας μια βαρετή μηχανή, αντί με βύθιση προκατασκευασμένων τμημάτων σήραγγας.
Θα κατασκευαστεί κατά μήκος της ζώνης Fehmarn, ενός στενού μεταξύ του γερμανικού νησιού Fehmarn και του νησιού Lolland της Δανίας, και έχει σχεδιαστεί ως εναλλακτική λύση στην τρέχουσα υπηρεσία πορθμείων από το Rødby και το Puttgarden, το οποίο μεταφέρει εκατομμύρια επιβάτες κάθε χρόνο. Εκεί που η διέλευση διαρκεί τώρα 45 λεπτά με το πλοίο, θα διαρκέσει μόλις επτά λεπτά με το τρένο και 10 λεπτά με το αυτοκίνητο.
Η στέγη της πρώτης αίθουσας παραγωγής όπου θα κατασκευαστούν τα τμήματα της σήραγγας στη Δανία ολοκληρώθηκε στις 8 Ιουνίου 2022.
Πιο γρήγορο ταξίδι
Η σήραγγα, της οποίας η επίσημη ονομασία είναι Fehmarnbelt Fixed Link, θα είναι επίσης η μεγαλύτερη συνδυασμένη οδική και σιδηροδρομική σήραγγα οπουδήποτε στον κόσμο. Θα περιλαμβάνει δύο αυτοκινητόδρομους διπλής λωρίδας -- που χωρίζονται από ένα πέρασμα υπηρεσιών -- και δύο ηλεκτροκίνητες σιδηροδρομικές γραμμές.
«Σήμερα, αν κάνατε ένα ταξίδι με τρένο από την Κοπεγχάγη στο Αμβούργο, θα σας έπαιρνε περίπου τεσσεράμισι ώρες», λέει ο Jens Ole Kaslund, τεχνικός διευθυντής της Femern A/S, της κρατικής δανικής εταιρείας που είναι υπεύθυνος για η εργασία. «Όταν θα ολοκληρωθεί η σήραγγα, το ίδιο ταξίδι θα διαρκέσει δυόμισι ώρες.
«Σήμερα πολλοί άνθρωποι πετούν μεταξύ των δύο πόλεων, αλλά στο μέλλον θα είναι καλύτερα να παίρνουμε απλώς το τρένο», προσθέτει. Το ίδιο ταξίδι με αυτοκίνητο θα είναι περίπου μία ώρα γρηγορότερο από το σημερινό, λαμβάνοντας υπόψη τον χρόνο που εξοικονομείται από τη μη ουρά για το πλοίο.
Εκτός από τα οφέλη για τα επιβατικά τρένα και τα αυτοκίνητα, η σήραγγα θα έχει θετικό αντίκτυπο στα φορτηγά και τα τρένα, λέει ο Kaslund, επειδή δημιουργεί μια χερσαία διαδρομή μεταξύ Σουηδίας και Κεντρικής Ευρώπης που θα είναι 160 χιλιόμετρα μικρότερη από σήμερα.
Προς το παρόν, η κυκλοφορία μεταξύ της Σκανδιναβικής χερσονήσου και της Γερμανίας μέσω της Δανίας μπορεί είτε να διασχίσει το fehmarnbelt είτε μια μεγαλύτερη διαδρομή μέσω γεφυρών μεταξύ των νησιών της Ζηλανδίας, του Funen και της χερσονήσου της Γιουτλάνδης.
Οι εργασίες ξεκινούν
Το έργο χρονολογείται από το 2008, όταν η Γερμανία και η Δανία υπέγραψαν συνθήκη για την κατασκευή της σήραγγας. Στη συνέχεια χρειάστηκε πάνω από μια δεκαετία για να ψηφιστεί η απαραίτητη νομοθεσία και από τις δύο χώρες και να γίνουν μελέτες γεωτεχνικών και περιβαλλοντικών επιπτώσεων.
Ενώ η διαδικασία ολοκληρώθηκε ομαλά από τη δανική πλευρά, στη Γερμανία μια σειρά οργανισμών -- συμπεριλαμβανομένων ακτοπλοϊκών εταιρειών, περιβαλλοντικών ομάδων και τοπικών δήμων -- άσκησαν έφεση κατά της έγκρισης του έργου λόγω ισχυρισμών αθέμιτου ανταγωνισμού ή περιβαλλοντικών και θορύβων.
Οι εργασίες βυθοκόρησης ξεκίνησαν στα ανοιχτά των γερμανικών ακτών το φθινόπωρο του 2021.
Τον Νοέμβριο του 2020 ένα ομοσπονδιακό δικαστήριο στη Γερμανία απέρριψε τις καταγγελίες: «Η απόφαση ήρθε με μια σειρά όρων, τους οποίους περιμέναμε και ήμασταν προετοιμασμένοι για τον τρόπο με τον οποίο παρακολουθούμε το περιβάλλον ενώ κατασκευάζουμε, για πράγματα όπως ο θόρυβος και τα ιζήματα. Πιστεύω ότι πρέπει πραγματικά να διασφαλίσουμε ότι ο αντίκτυπος στο περιβάλλον είναι όσο το δυνατόν μικρότερος», λέει ο Vincentsen.
Τώρα το προσωρινό λιμάνι στην περιοχή της Δανίας έχει τελειώσει, αρκετές άλλες φάσεις του έργου βρίσκονται σε εξέλιξη, συμπεριλαμβανομένης της διάνοιξης της πραγματικής τάφρου που θα φιλοξενήσει τη σήραγγα, καθώς και της κατασκευής του εργοστασίου που θα κατασκευάσει τα τμήματα της σήραγγας. Κάθε τμήμα θα έχει μήκος 217 μέτρα (περίπου το μισό μήκος από το μεγαλύτερο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο), πλάτος 42 μέτρα και ύψος 9 μέτρα. Ζυγίζοντας 73.000 μετρικούς τόνους το καθένα, θα είναι τόσο βαρύ όσο περισσότεροι από 13.000 ελέφαντες.
«Θα έχουμε έξι γραμμές παραγωγής και το εργοστάσιο θα αποτελείται από τρεις αίθουσες, με την πρώτη να είναι πλέον 95% ολοκληρωμένη», λέει ο Vincentsen. Τα τμήματα θα τοποθετηθούν ακριβώς κάτω από τον βυθό της θάλασσας, περίπου 40 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας στο βαθύτερο σημείο, και θα μετακινηθούν στη θέση τους με φορτηγίδες και γερανούς. Η τοποθέτηση των τμημάτων θα διαρκέσει περίπου τρία χρόνια.
Ευρύτερο αντίκτυπο
Έως 2.500 άτομα θα εργαστούν απευθείας στο κατασκευαστικό έργο, το οποίο έχει επηρεαστεί από τα προβλήματα της παγκόσμιας αλυσίδας εφοδιασμού.
"Η αλυσίδα εφοδιασμού είναι μια πρόκληση αυτή τη στιγμή, επειδή η τιμή του χάλυβα και άλλων πρώτων υλών έχει αυξηθεί. Παίρνουμε τα υλικά που χρειαζόμαστε, αλλά είναι δύσκολο και οι εργολάβοι μας έπρεπε να αυξήσουν τον αριθμό των προμηθευτών για να βεβαιωθούν ότι μπορούν Αυτό είναι ένα από τα πράγματα που παρακολουθούμε πραγματικά αυτή τη στιγμή, επειδή η σταθερή παροχή πρώτων υλών είναι ζωτικής σημασίας», λέει ο Vincentsen.
Ο Michael Svane της Συνομοσπονδίας της Δανικής Βιομηχανίας, ενός από τους μεγαλύτερους επιχειρηματικούς οργανισμούς της Δανίας, πιστεύει ότι η σήραγγα θα είναι επωφελής για επιχειρήσεις πέρα από την ίδια τη Δανία.
Αυτό το δοκιμαστικό καστ πλήρους κλίμακας ενός στοιχείου σήραγγας κατασκευάστηκε τον Ιούλιο του 2022.
"Η σήραγγα Fehmarnbelt θα δημιουργήσει έναν στρατηγικό διάδρομο μεταξύ Σκανδιναβίας και Κεντρικής Ευρώπης. Η αναβαθμισμένη σιδηροδρομική μεταφορά σημαίνει περισσότερα εμπορεύματα που μετακινούνται από οδικό σε σιδηρόδρομο, υποστηρίζοντας ένα φιλικό προς το κλίμα μέσο μεταφοράς. Θεωρούμε τις διασυνοριακές συνδέσεις εργαλείο για τη δημιουργία ανάπτυξης και θέσεων εργασίας όχι μόνο σε τοπικό επίπεδο, αλλά και σε εθνικό επίπεδο», λέει στο CNN.
Ενώ ορισμένες περιβαλλοντικές ομάδες έχουν εκφράσει ανησυχίες για τον αντίκτυπο της σήραγγας στις φώκαινες στη ζώνη Fehmarn, ο Michael Løvendal Kruse της Δανικής Εταιρείας για τη Διατήρηση της Φύσης πιστεύει ότι το έργο θα έχει περιβαλλοντικά οφέλη.
"Στο πλαίσιο της σήραγγας Fehmarnbelt, θα δημιουργηθούν νέες φυσικές περιοχές και πέτρινοι ύφαλοι στη δανική και γερμανική πλευρά. Η φύση χρειάζεται χώρο και ως αποτέλεσμα θα υπάρχει περισσότερος χώρος για τη φύση", λέει.
"Αλλά το μεγαλύτερο πλεονέκτημα θα είναι το όφελος για το κλίμα. Η ταχύτερη διέλευση της ζώνης θα κάνει τα τρένα ισχυρό αμφισβητία για την εναέρια κυκλοφορία και το φορτίο σε ηλεκτρικά τρένα είναι μακράν η καλύτερη λύση για το περιβάλλον."
Εικόνες: Femern A/S
edition.cnn.com
sidirodromikanea.blogspot.com