Μια υπόθεση που αποτέλεσε για σχεδόν μία δεκαετία πεδίο πολιτικής σύγκρουσης και δικαστικών προσφυγών στην πόλη της Θεσσαλονίκης κλείνει και τυπικά μέσα στις επόμενες ημέρες
Στόχος του υπουργείου Υποδομών είναι η ολοκλήρωση του έργου στο τέλος του 2023 και η λειτουργία του μέσα στο 2024.
Γιώργος Λιάλιος
Μια υπόθεση που αποτέλεσε για σχεδόν μία δεκαετία πεδίο πολιτικής σύγκρουσης και δικαστικών προσφυγών στην πόλη της Θεσσαλονίκης κλείνει και τυπικά μέσα στις επόμενες ημέρες. Η αρχαιολογική ανασκαφή στον χώρο του σταθμού Βενιζέλου ολοκληρώνεται και πλέον ξεκινάει το κυρίως κατασκευαστικό κομμάτι με στόχο να ολοκληρωθεί σε ένα έτος από σήμερα. Στόχος του υπουργείου Υποδομών παραμένει η ολοκλήρωση του έργου στο τέλος του 2023 και η σταδιακή λειτουργία του μέσα στο 2024, στόχος που για να επιτευχθεί θα χρειαστεί υπερπροσπάθεια και καθόλου νέα απρόοπτα.
Τις ημέρες αυτές, λοιπόν, οι αρχαιολόγοι αποχωρούν από το σκάμμα του σταθμού, έχοντας την προηγούμενη δεκαετία φέρει στο φως τρία διαδοχικά «στρώματα» ευρημάτων. Εκτός από το τμήμα της decumanus, η διατήρηση του οποίου in situ υποστηρίχθηκε ανεπιτυχώς από επιστημονικούς φορείς και κινήσεις πολιτών (και τελικώς αποσπάστηκε χωρισμένο σε 103 κομμάτια), η αρχαιολογική σκαπάνη έφερε στο φως αρχαιότητες που φθάνουν μέχρι και τα ελληνιστικά χρόνια. Σύμφωνα με πληροφορίες, στο επίπεδο κάτω από την decumanus βρέθηκαν ένας κτιστός αγωγός, ένας μαρμάρινος πεσσός, 10 φρεάτια, τρεις καμάρες, μαρμάρινα κράσπεδα και, στο τελευταίο επίπεδο, ένα λουτρό με ένα μεγάλο ψηφιδωτό, τα οποία όλα αποσπάστηκαν.
Τελειώνει η ανασκαφή στον σταθμό Βενιζέλου της Θεσσαλονίκης και συνεχίζεται το κατασκευαστικό κομμάτι με ετήσιο ορίζοντα.
Η αρχαιολογική ανασκαφή στη Βενιζέλου θα συνεχιστεί, στη βόρεια και νότια έξοδο του σταθμού (σε έκταση 400 τ.μ. και 700 τ.μ., αντιστοίχως). Η ανασκαφή στη νότια πρόσβαση έχει ήδη ξεκινήσει και στόχος είναι να ολοκληρωθεί έως το τέλος του έτους. Στο μεταξύ, η κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου μπορεί να ξεκινήσει κανονικά. Eως τώρα έχουν τοποθετηθεί τα μεταλλικά στηρίγματα για τους διαφραγματικούς τοίχους, ενώ έχει ξεκινήσει από τις αρχές Ιουλίου η εκσκαφή περίπου στο ένα τρίτο του σταθμού, που είχε ήδη «απελευθερωθεί» από το ΥΠΠΟ. Τα επόμενα βήματα είναι η εκσκαφή στο κεντρικό και δυτικό τμήμα του σταθμού, ώστε να κατασκευαστεί η πρώτη πλάκα στο επίπεδο έκδοσης εισιτηρίων (ο πρώτος όροφος κάτω από το επίπεδο στο οποίο θα επανεκτεθεί η decumanus). Κατόπιν η κατασκευή θα προχωρήσει στα υπόλοιπα δύο επίπεδα, της ηλεκτρομηχανολογικής εγκατάστασης και των αποβαθρών, με στόχο έως το καλοκαίρι του 2023 να μπορούν να τοποθετηθούν οι ράγες και να ξεκινήσουν οι δοκιμές, όσο κατασκευάζεται ο υπόλοιπος σταθμός.
Πάντως, το συνδικάτο των οικοδόμων της Θεσσαλονίκης προχώρησε σε διήμερη απεργία στα έργα του μετρό, με αφορμή την απόλυση 24 εργατών και τριών έκτακτων αρχαιολόγων. Το συνδικάτο υποστηρίζει ότι οι απολύσεις είναι εκδικητικές και κατευθύνθηκαν κατά ατόμων που διαμαρτυρήθηκαν για τις συνθήκες ασφαλείας. Από την πλευρά του αναδόχου, στελέχη υποστηρίζουν ότι καθώς το έργο μπαίνει στην τελική ευθεία, οι εργαζόμενοι σε αυτό «πιέζουν» για να αποσπάσουν μεγαλύτερους μισθούς ή να παρατείνουν τον χρόνο εργασίας τους πέραν του αναγκαίου.
kathimerini.gr
sidirodromikanea.blogspot.com