Στο τελικό στάδιο υλοποίησης εισέρχεται η αναμόρφωση του κεντρικού σιδηροδρομικού σταθμού της πρωτεύουσας, γνωστού και ως Σταθμού Λαρίσης, ενώ αναμένεται να ξεκαθαριστεί το τι μέλλει γενέσθαι με τις τρεις επεκτάσεις του οδικού άξονα: προς Λαύριο, προς Ραφήνα και της δυτικής περιφερειακής Υμηττού μέχρι τη λεωφόρο Βουλιαγμένης.
Στο τελικό στάδιο υλοποίησης εισέρχεται η αναμόρφωση του κεντρικού σιδηροδρομικού σταθμού της πρωτεύουσας, γνωστού και ως Σταθμού Λαρίσης, με την υπογραφή της σύμβασης για τη β’ φάση ανάπτυξης του Σιδηροδρομικού Σταθμού Αθηνών.
Παράλληλα αναμένεται να ξεκαθαριστεί το τι μέλλει γενέσθαι με τις τρεις επεκτάσεις του οδικού άξονα: προς Λαύριο, προς Ραφήνα και της δυτικής περιφερειακής Υμηττού μέχρι τη λεωφόρο Βουλιαγμένης.
Η β’ φάση ανάπτυξης του Κεντρικού Σιδηροδρομικού Σταθμού Αθηνών, προϋπολογισμού μελέτης 42,1 εκατ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ), θα ολοκληρωθεί σε ορίζοντα τριετίας. Το έργο αφορά την αναπροσαρμογή της γραμμολογίας, ανακατασκευή των λειτουργικών του στοιχείων (αποβάθρες, διαβάσεις πεζών κ.λπ.), εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης και παράλληλη κατασκευή των απαραίτητων υποδομών (θεμελιώσεις) για τα κτιριακά έργα που θα ολοκληρωθούν μελλοντικά.
Ανάδοχος του έργου ανακηρύχθηκε η κοινοπραξία Ιntrakat - Σιδηροδρομικά Έργα - Σταθμός Αθηνών, με τον διακριτικό τίτλο "Κοινοπραξία Σταθμός Αθηνών".
Για το έργο έχει εξασφαλιστεί συγχρηματοδότηση από κονδύλια της Ευρωπαϊκής Ένωσης, από το ΕΣΠΑ 2014-2020, στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος "Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη" (ΕΠ-ΥΜΕΠΕΡΑΑ).
Συγκεκριμένα, το έργο αφορά την:
- Πλήρη κατασκευή νέων αποβαθρών Νο 1, 2 και 3 (των νέων γραμμών Νο 1 έως και Νο 6) του Σ.Σ. Αθηνών μετά των προσωρινών στεγάστρων και των εργασιών Η/Μ που καθιστούν τις αποβάθρες λειτουργικές.
- Κατασκευή της επιδομής των γραμμών 1 έως και 6 του Σ.Σ. Αθηνών.
- Εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης στις γραμμές 1 έως και 6 του Σ.Σ Αθηνών.
- Ολοκλήρωση της κατασκευής της Υπόγειας Διάβασης του σταθμού με τις κλίμακες, τους ανελκυστήρες και τη σύνδεση με τον Σταθμό "Λαρίσης" της Αττικό Μετρό Α.Ε.
- Καθαίρεση της παλαιάς υπόγειας πεζοδιάβασης και ολοκλήρωση της κατασκευής της νέας μικρής Κάτω Διάβασης Πεζών.
- Κατασκευή τριών μεταλλικών Άνω Πεζοδιαβάσεων εντός των ορίων του Σ.Σ. Αθηνών.
- Ολοκλήρωση του ανισόπεδου Κόμβου της οδού Πέλοπος στην είσοδο του Σ.Σ. Αθηνών.
- Ολοκλήρωση της κατασκευής της Κάτω Διάβασης Οχημάτων και Πεζών της οδού Δομοκού στην έξοδο του Σ.Σ. Αθηνών.
- Κατασκευή των υπολειπόμενων ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων του Σ.Σ. Αθηνών (ηλεκτροφωτισμός, ανελκυστήρες, αντλιοστάσια).
- Αναμόρφωση του κυκλοφοριακού ιστού της ευρύτερης περιοχής με την κατασκευή έργων οδοποιίας, υδραυλικών έργων, αποκατάσταση εγκαταστάσεων και κτιρίων, έργων πρασίνου και περίφραξης του Σ.Σ. Αθηνών, τα οποία είναι απολύτως απαραίτητα για την εξασφάλιση της λειτουργικότητας του υφιστάμενου σιδηροδρομικού διαδρόμου.
Το έργο αυτό, σύμφωνα με την ΕΡΓΟΣΕ, θα λύσει ένα πρόβλημα δεκαετιών και θα βάλει τέλος στην ταλαιπωρία των επιβατών, καθώς επιτέλους θα υπάρχει υπόγεια σύνδεση του Μετρό της Αθήνας με τον κεντρικό σιδηροδρομικό σταθμό της πόλης. Με την ολοκλήρωση των εργασιών σύνδεσης με το Μετρό και της κατασκευής νέων αποβαθρών, η πρωτεύουσα θα έχει έναν σύγχρονο και αποτελεσματικό σταθμό, που θα παρέχει σιδηροδρομικές υπηρεσίες ευρωπαϊκού επιπέδου.
Οι επεκτάσεις της Αττικής οδού
Οι αποφάσεις για τις επεκτάσεις του οδικού άξονα θα ληφθούν από το υπουργείο Υποδομών στελέχη του οποίου δήλωναν πρόσφατα πως μέσα στο 2022 θα γνωρίζουμε τι θα γίνει με την επέκταση προς την Ραφήνα.
Η επέκταση προς Ραφήνα προβλέπει την παράκαμψη της Λεωφόρου Μαραθώνος και τα φανάρια των τοπικών και η άλλη προς Λαύριο προβλέπει διαπλάτυνση της υφιστάμενης οδού από Μαρκόπουλο προς το λιμάνι.
Μέσα στην επόμενη χρονιά θα οριστικοποιηθεί και το σχέδιο για την επέκταση της Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού μέχρι την Βουλιαγμένης και η αναβάθμιση της τελευταίας ώστε να γίνει κλειστή λεωφόρος.
Ακόμα και στην περίπτωση που το έργο γίνει με σύμβαση παραχώρησης θα χρειαστεί κρατική χρηματοδότηση που δεν είναι σήμερα εξασφαλισμένη. Και επειδή το σχέδιο προβλέπει υπόγεια σήραγγα που θα ξεκινάει από τον Καρέα και θα φτάνει μέχρι την Λεωφ. Βουλιαγμένης το κόστος δεν είναι αμελητέο.
Με βάση τη σύμβαση εάν η παραχώρηση της Αττικής Οδού δεν παραμείνει στη σημερινή κοινοπραξία ΕΛΛΑΚΤΩΡ – ΑΒΑΞ, τότε στη λήξη της τον Οκτώβριο του 2024, τα εναπομείναντα ταμειακά διαθέσιμα της Αττική Οδός ΑΕ θα διανεμηθούν, κατόπιν πληρωμής όλων των υποχρεώσεων, σε αναλογική βάση στους μετόχους της κατά τη διάρκεια μιας περιόδου τριών ετών.
Βάσει του ισολογισμού 31.12.2020, το ποσό που θα επιστραφεί στους μετόχους εκτιμάται σε περίπου 91 εκατ. εκ του οποίου ποσό 60 εκατ. ευρώ ή ποσοστό 65,75% αντιστοιχεί στην ΕΛΛΑΚΤΩΡ και τα υπόλοιπα στην ΑΒΑΞ.
Σημαντική ήταν η επίδραση της πανδημίας στην κυκλοφορία οχημάτων σε μεγάλους οδικούς άξονες, ιδίως όπου υπάρχουν σταθμοί διοδίων.
Μια «ματιά» σε σχετικό γράφημα για την Αττική Οδό, όπως αυτό αποτυπώθηκε σε σχετική παρουσίαση του ομίλου Ελλάκτωρ προς αναλυτές μετά την ανακοίνωση αποτελεσμάτων για το 2020, καταδεικνύει τη μείωση των διελεύσεων λόγω της υγειονομικής κρίσης.
Ειδικότερα, όπως αποτυπώθηκε στην εν λόγω παρουσίαση, αναφορικά με δύο παραχωρήσεις-οδικούς άξονες στους οποίους η Ελλάκτωρ έχει αυξημένη συμμετοχή, οι διελεύσεις στην Αττική Οδό υποχώρησαν το 2020 κατά 24% σε σύγκριση με το 2019 ενώ στον οδικό άξονα Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα (κοινοπραξία Μορέας) η πτώση έφτασε το 23%.
Στο γράφημα, που μοιάζει με … «καρδιογράφημα», φαίνεται ότι η κίνηση, που αρχικά ήταν ανοδική τους μήνες Ιανουάριο-Φεβρουάριο, πήγε στο -57% από τα μέσα Μαρτίου (όταν άρχισε σταδιακά το lockdown), έγραψε χαμηλό με -72% τον Απρίλιο, τον Μάιο (άρχισε σταδιακά να αίρεται μέρος των περιορισμών) κινήθηκε στο -44%, μέχρι το καλοκαίρι ανέκαμψε προς το -16% για να περάσει σε θετικό πρόσημο πάλι τον Αύγουστο. Σταδιακά όμως, άρχισε πάλι μια μείωση στις διελεύσεις που έφτασε έως το -51% και πάλι το διάστημα Νοεμβρίου-Δεκεμβρίου (οι νέοι περιορισμοί).
Πάντως, κατά το γράφημα, υπήρχε μια μικρή αποκλιμάκωση της πτώσης Ιανουάριο 2021 με αρχές Φεβρουαρίου, νέα «βουτιά» ακολούθως (-56%) και… εκτίναξη 29% τον Μάρτιο 2021. Βέβαια, οι στατιστικές του τριμήνου αυτού είναι ένα θέμα αν… είναι συγκρίσιμα με τα νούμερα του 2020, τα οποία όπως αναφέρθηκε σημείωσαν «βουτιά» .
Για την περυσινή χρονιά τα έσοδα της Αττική Οδός ΑΕ υποχώρησαν πέρυσι στα 151,56 εκατ. από 192,7 εκατ. ευρώ στη χρήση 2019. Να σημειωθεί ότι ανάλογη πτώση πέριξ του 20% εμφάνισαν και οι άλλες οδικές παραχωρήσεις στις οποίες έχει παρουσία ο όμιλος.
Όπως αναφερόταν σε ανακοίνωση της Ελλάκτωρ για τα οικονομικά αποτελέσματα 2020, στις Παραχωρήσεις, τo EBITDA διαμορφώθηκε σε 120 εκατ. ευρώ το 2020, έναντι 152 εκατ. ευρώ το 2019, μειωμένο κατά 22%, επηρεαζόμενο από το lockdown.
Ενδεικτικά, κατά τη διάρκεια της χρήσης 2020 η κίνηση της Αττικής Οδού και του Μορέα παρουσίασε μείωση 24% και 23% αντίστοιχα σε σχέση με τη χρήση 2019, ενώ τα έσοδα κατά 22% και 21% αντίστοιχα.
Τα έσοδα του κλάδου των Παραχωρήσεων διαμορφώθηκαν σε 202 εκατ. ευρώ για τη χρήση 2020, μειωμένα κατά 15,8%, έναντι εσόδων 240 εκατ. ευρώ το 2019.
Η μείωση των εσόδων κατά τη χρήση 2020 οφείλεται στη μειωμένη κυκλοφορία ως αποτέλεσμα των περιοριστικών μέτρων μετακίνησης που επιβλήθηκαν από την Κυβέρνηση λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού.
Για το 2020 τα κέρδη προ φόρων διαμορφώθηκαν σε 30,2 εκατ. ευρώ έναντι 60,4 εκατ. ευρώ το 2019 (-50%).
Η επέκταση της περιφερειακής Υμηττού προς το Ελληνικό
Η βασικότερη εξ αυτών είναι η επέκταση της δυτικής περιφερειακής Υμηττού προς το Ελληνικό, που θα περιλαμβάνει υπόγεια σήραγγα στην Ηλιούπολη και νέες γέφυρες επί της Λ. Βουλιαγμένης.
Στόχος του Υπουργείου για την λεωφόρο Βουλιαγμένης είναι να "απελευθερωθεί" απο τα φανάρια και μετατραπεί σε αυτοκινητόδρομο που θα τροφοδοτεί οδικές αρτηρίες όπως η αστική σήρραγα, οι οποίες θα δρουν ως "συνδετικοί κρίκοι" μεταξύ των 3 δακτυλίων της πρωτεύουσας.
Σύμφωνα με τους μέχρι τώρα σχεδιασμούς το έργο προβλέπει την κατασκευή μίας σήραγγας μήκους λίγο παραπάνω από 3 χλμ, με τρεις λωρίδες ανά ρεύμα κυκλοφορίας, χωρίς εξόδους, που θα ξεκινά να βυθίζεται στο ύψος της Καισαριανής και θα καταλήγει σε σύνδεση με τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης στο ύψος των συνόρων Αγίου Δημητρίου και Ηλιούπολης, λίγο νοτιότερα από τον σταθμό Μετρό του Αγίου Δημητρίου.
Η διαδρομή θα απαιτεί λίγα λεπτά όταν σήμερα, σε ώρες αιχμής, απαιτούνται πάνω από 30 λεπτά. Είναι ένα πολύ σημαντικό έργο που σε συνδυασμό με την ανάπλαση στο Ελληνικό θα αλλάξει τον χάρτη των μετακινήσεων του λεκανοπεδίου.
.alfavita.gr
sidirodromikanea.blogspot.com