Τρίτη 12 Ιουλίου 2022

"Για το τραίνο"

Γράφει ο Γιώργος Οδ. Βιδάλης

Όταν τα δρομολόγια του τραίνου Πάτρα Κιάτο διακόπτονταν και τα αντικαθιστούσαν Λεωφορεία, οι πολίτες της Πάτρας είδαν αυτή την αλλαγή σαν μια προσωρινή λύση προκειμένου να διευκολυνθεί η κατασκευή του σύγχρονου σιδηρόδρομου που θα ενώσει και πάλι την Πάτρα με την πρωτεύουσα. Από τότε έχουν περάσει περισσότερα από δέκα χρόνια και η πόλη στερείται τραίνου, με ότι αυτό συνεπάγεται για την οικονομική, κοινωνική και πολιτιστική ζωή των κατοίκων της.


Το 2011, μετά και από πολλές πιέσεις πολιτών και την βοήθεια του Δήμου, ξεκίνησε δειλά - δειλά η λειτουργία του ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΥ, ένα πείραμα που απέδειξε περίτρανα τα οφέλη  του  τραίνου  παρά την επιφυλακτικότητα που επέδειξε ο ίδιος ο φορέας δηλαδή η ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Ταυτόχρονα το πολιτικό προσωπικό της πόλης άρχισε να συζητά τον τρόπο διέλευσης του τραίνου από την πόλη. Πλήρως υπογειοποιημένο, μερικώς υπογειοποιημένο, επίγειο, υπέργειο, μερικώς βυθισμένο, περιμετρικά της πόλης.

Το 2013 ο Δήμος (Δήμαρχος Γιάννης Δημαράς) πήρε την πρωτοβουλία να προκαλέσει τη συνεργασία  ειδικών επιστημόνων από τρία πανεπιστημιακά ιδρύματα (Πολυτεχνική Σχολή του Πανεπιστημίου Πατρών, Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο Αθηνών και Πολυτεχνείο ΕΤΗ της Ζυρίχης) οι οποίοι ανέλαβαν να μελετήσουν και να καταθέσουν στο δήμο τις προτάσεις τους για τον τρόπο διέλευσης του τραίνου..

Το 2015 η ομάδα αυτή –CODE PATRAS όπως ονομάστηκε- παρέδωσε τα αποτελέσματα της μελέτης στην Πόλη , αφού φυσικά παρουσίασε και δημόσια τα αποτελέσματα της μελέτης της.

Το 2015 ο Δήμαρχος και η δημοτική αρχή είχαν αλλάξει. Ο κ.Πελετίδης (ο νέος Δήμαρχος) αφού ως αντιπολίτευση υποστήριζε την περιφερειακή διέλευση, τώρα είναι λαύρος υπέρ της πλήρους υπογειοποίησης, αγνοεί τις προτάσεις της ομάδας CODE PATRAS  χωρίς να παραλείπει να διοργανώνει και κινητοποιήσεις του τύπου «no passarant”.

Το 2015 όμως έχουμε και νέα κυβέρνηση. Ο νέος υπουργός (κ.Σπρίτζης) προσεγγίζει σιγά-σιγά στις απόψεις του κ.Δημάρχου και αποδέχεται την μερική υπογειοποίηση έχοντας κορυφαίο σύμβουλο τον κ Βούρδα, δυναμικό υποστηριχτή της επίγειας διέλευσης παλιότερα, μα τώρα συχνό επισκέπτη της πόλης προκειμένου να πείσει για τα καλά της υπογειοποίησης. Μέχρι μήνα δημοπράτησης του έργου (Ιανουάριο του 2019) είχαν ανακοινώσει. Ο Ιανουάριος όμως πέρασε άπρακτος, και αφού τον Σεπτέμβρη είχαμε νέα κυβέρνηση, άλλαξε και ο υπουργός, πάει και το έργο, φτού κι απ’ την αρχή.

Ο νέος υπουργός (κ.Καραμανλής) στις πρώτες ανακοινώσεις του για το έργο δηλώνει: «η πλήρης υπογειοποίηση της γραμμής, με τους πανάκριβους σταθμούς μέσα στην πόλη, θα είχε τεράστιες τεχνικές δυσκολίες, υπερβολικά υψηλό κόστος, θα καταργούσε τον προαστιακό σιδηρόδρομο και το κυριότερο, δεν θα μπορούσε ποτέ να χρηματοδοτηθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση»

Μια δήλωση που δεν αρέσει καθόλου στο κ.Δήμαρχο ο οποίος σπεύδει να επιτεθεί στον υπουργό χρησιμοποιώντας μάλιστα και τη φράση «και ο άγιος φοβέρα θέλει». Ετσι ο Άγιος - συγνώμη ο υπουργός ήθελα να γράψω- εκόν-άκον ανακοινώνει υπογειοποίηση του τραίνου από Κανελλοπούλου μέχρι Αγ. Ανδρέα, θεωρώντας πως ικανοποιεί ένα μέρος των κατοίκων οι οποίοι δεν επιθυμούν να βλέπουν τραίνο ούτε ζωγραφιστό. ( τα ψηφαλάκια πάντα είναι στη σκέψη κάθε πολιτικού που σέβεται το «λειτούργημά του»). ξεχνώντας τους πανάκριβους σταθμούς μέσα στην πόλη, τις τεράστιες τεχνικές δυσκολίες, το υπερβολικά υψηλό κόστος, και το κυριότερα την πρόβλεψη που είχε κάνει πως ένα τέτοιο έργο  δεν θα μπορούσε ποτέ να χρηματοδοτηθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση. και προχώρησε ακόμα περισσότερο, αναγγέλοντας (τρομάρα του) και το χρόνο που θα κάνει η υπερταχεία από το νέο λιμάνι μέχρι την Αθήνα, 1 ώρα και 40’.

.thebest.gr

sidirodromikanea.blogspot.com


Είχα πεί τότε «δεν ξέρω πόσο δίκιο έχει ο καλός μου φίλος Δημήτρης (Σαρδελιάνος) όταν έγραφε ότι μας δουλεύουνε» μα τώρα ξέρω ΝΑΙ ΜΑΣ ΔΟΥΛΕΥΟΥΝΕ.

Αφού μάθαμε λοιπόν και την προβλέψιμη από τον κ υπουργό απόρριψη της πρότασής του από την ΕΕ, 12 χρόνια μετά επιστρέφουμε στην αφετηρία. 

Παρενθετικά να σημειώσουμε πως η κατασκευή της παλιάς σιδηροδρομικής γραμμής, Αθηνών-Πατρών ξεκίνησε τον Απρίλιο του 1882 και τον Δεκέμβριο του 1887 το πρώτο τραίνο έφτανε στην Πάτρα. Η κατασκευή της υποδομής μόνο στο τμήμα Ψαθόπυργος – Ρίον ξεκίνησε το 2017 κι’ ακόμα είναι στα μπάζα.    

Εν κατακλείδι…..

Αν πραγματικά Δήμος, Περιφέρεια, Κυβέρνηση και τοπικοί βουλευτές κάθε πολιτικού σχήματος, επιθυμούν το σύγχρονο τραίνο να φτάσει στην Πάτρα και το λιμάνι της, και επι πλέον να εξυπηρετήσει και τους πολίτες της δυτικής Πελοποννήσου, ας ακούσουν τις γνώμες των ειδικών είτε είναι πρόσωπα είτε φορείς. Εχουν εκδηλωθεί αυτές πολλές φορές κατά το παρελθόν, συμπεριλαμβανομένης και της πρότασης που κατατέθηκε στην πόλη,  αποτέλεσμα  της συνεργασίας τριών πανεπιστημίων. Μια πρόταση η οποία δεν μένει στην υπογειοποίηση του τραίνου ή όχι, μα  περιγράφει ακόμα και τα έργα που απαιτούνται για την αναβάθμιση του αστικού περιβάλλοντος και όχι μία απλή κατασκευή γραμμής που θα διέρχεται από την πόλη.
Σε διαφορετική περίπτωση δεν θα είναι υπεύθυνοι μόνο για τον «ενταφιασμό» του τραίνου μα συνολικά για τον ενταφιασμό της Πόλης.