Όποιος έχει επισκεφτεί τον κεντρικό σιδηροδρομικό σταθμό του Βερολίνου τους καταιγιστικούς καλοκαιρινούς μήνες ξέρει τι να περιμένει, κοπάδια τουριστών που πλοηγούνται στις σπειροειδείς κυλιόμενες σκάλες του σταθμού Maurits Cornelis Escher.
Οι Βερολινέζοι που ελπίζουν να ξεφύγουν από την καταπιεστική υγρασία της πόλης συνωστίζονται στις εξέδρες. Ο ιδρώτας λιμνάζει στα φρύδια και διαρρέει τα πουκάμισα. Απόλυτοι άγνωστοι ενώνονται για να συμμετάσχουν στο γερμανικό εθνικό χόμπι της γκρίνιας σε μια 10λεπτη καθυστέρηση του τρένου.
Ωστόσο, αυτό το καλοκαίρι, η διάθεση είναι κάπως διαφορετική. Σχεδιασμένη για να προσφέρει ανακούφιση από τον αυξανόμενο πληθωρισμό και να ενθαρρύνει βιώσιμα ταξίδια, η Γερμανία εισήγαγε μια σιδηροδρομική κάρτα μειωμένης τιμής. Από τον Ιούνιο έως τον Αύγουστο, οι ταξιδιώτες μπορούν να απολαμβάνουν απεριόριστη χρήση τοπικών και περιφερειακών τρένων με μόλις 9 € το μήνα.
Μια συμφωνία στο Bahn
Για την Νταϊάν, που έκανε το ταξίδι των 120 χιλιομέτρων από το Βερολίνο στη συνοικία των λιμνών του Μεκλεμβούργου, το εισιτήριο των 9 ευρώ πλήρωσε σε ένα ταξίδι.
«Αν και πιθανότατα θα εξακολουθούσα να κάνω αυτό το ταξίδι ούτως ή άλλως, [η μειωμένη τιμή] κάνει τη διαφορά κατά τον προγραμματισμό του ταξιδιού», είπε στο Euronews.
Η Νταϊάν έχει ήδη εκμεταλλευτεί το εισιτήριο των 9 ευρώ μερικές φορές και λέει ότι θα το χρησιμοποιήσει περαιτέρω το καλοκαίρι.
Η συμφωνία είναι δύσκολο να περάσει, ακόμη και για περιστασιακούς χρήστες δημόσιας συγκοινωνίας.
Η ένωση εταιρειών δημόσιας συγκοινωνίας της Γερμανίας ανακοίνωσε ότι πουλήθηκαν 16 εκατομμύρια εισιτήρια την πρώτη εβδομάδα διαθεσιμότητάς τους. Περίπου 10 εκατομμύρια Γερμανοί με μηνιαίες τοπικές σιδηροδρομικές κάρτες μειώνονται αυτόματα και το κόστος των εισιτηρίων τους.
Η Deutsche Bahn (DB), ο εθνικός πάροχος σιδηροδρόμων της Γερμανίας, επιβεβαίωσε τη δημοτικότητα του προγράμματος.
«Με βάση τους κυβερνητικούς στόχους, το εισιτήριο των 9 ευρώ ξεκίνησε με επιτυχία. Παρέχει οικονομική ανακούφιση σε πολλούς μετακινούμενους και η επιβατική κίνηση τις καθημερινές είναι αυξημένη κατά 10% σε σχέση με τους αριθμούς πριν από την πανδημία», δήλωσε στο Euronews εκπρόσωπος της DB.
Σε ορισμένες περιπτώσεις, το σύστημα μπορεί να αποδειχθεί λίγο πολύ δημοφιλές για το καλό του.
Οι επικριτές έχουν ζητήσει περαιτέρω επενδύσεις στη σιδηροδρομική υποδομή της Γερμανίας εδώ και χρόνια. Οι καθυστερήσεις είναι συχνά μεγαλύτερες από 10 λεπτά και η DB ανέφερε ότι το ένα τέταρτο των υπεραστικών τρένων απέτυχαν να φτάσουν στην ώρα τους το 2021.
Ωστόσο, μετά από μια ταραχώδη εκτόξευση κατά τη διάρκεια ενός τριήμερου σαββατοκύριακου διακοπών στις αρχές Ιουνίου -- το οποίο στιγματίστηκε από υπερπλήρεις τρένα, καθυστερήσεις και υπερφόρτωση των συγκοινωνιακών κόμβων -- το σιδηροδρομικό σύστημα της Γερμανίας φαίνεται να αντιμετωπίζει την άνοδο της ζήτησης, με πλήθη και καθυστερήσεις που απομονώνονται σε τυπικές, δημοφιλείς διαδρομές αντί να αποδεικνύονται περιεκτικές, όπως πολλοί φοβήθηκαν ότι θα μπορούσε να συμβεί κατά την έναρξη του προγράμματος.
«Ελπίζουμε να κερδίσουμε νέους αναβάτες και να τους ενθουσιάσουμε με τη μαζική μεταφορά μακροπρόθεσμα», δήλωσε ο DB.
Για να γίνει αυτό, μια ομαλή εμπειρία για νέους αναβάτες είναι επιτακτική.
Ένας άνδρας δείχνει το λεγόμενο "εισιτήριο 9 ευρώ" στον κεντρικό σιδηροδρομικό σταθμό στο Ντόρτμουντ την 1η Ιουνίου 2022.
Εξοικονόμηση πράσινου για να γίνει πράσινο;
Το εισιτήριο των 9 ευρώ έχει σχεδιαστεί, τουλάχιστον εν μέρει, για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής ενθαρρύνοντας τη χρήση της μαζικής μεταφοράς. Ενώ τα πρώτα νούμερα δείχνουν αύξηση στα σιδηροδρομικά ταξίδια, είναι ακόμα πολύ νωρίς για να πούμε εάν το πρόγραμμα έχει κερδίσει σημαντικό αριθμό οδηγών αυτοκινήτων.
Σε κάθε περίπτωση, ένα τρίμηνο πρόγραμμα είναι πιθανότατα πολύ σύντομο για να βάλει ένα διαρκές πρόβλημα στα πρότυπα μεταφοράς.
Σύμφωνα με τον Δρ Giulio Mattioli, ερευνητή μεταφορών στο Τεχνικό Πανεπιστήμιο του Ντόρτμουντ, η αλλαγή των συνηθειών μεταφοράς αποτελεί μέρος της ευρύτερης κλιματικής προσέγγισης της Γερμανίας.
«Ο τομέας των μεταφορών της Γερμανίας είναι πολύ μοναδικός καθώς είναι ο μόνος τομέας όπου οι εκπομπές δεν έχουν μειωθεί από το 1990, έχουν παραμείνει περίπου στο ίδιο επίπεδο», είπε. «Και η σημερινή κυβέρνηση έχει στόχους να μειώσει τις εκπομπές κατά 40% έως το 2030. ”
«Γνωρίζουμε από το μόντελινγκ ότι δεν θα επιτευχθεί μόνο μέσω των ηλεκτρικών οχημάτων. Αυτό πρέπει να συνοδεύεται από μια μετατόπιση από το αυτοκίνητο», πρόσθεσε ο Δρ Mattioli.
Η αλλαγή λωρίδας μακριά από τη χρήση αυτοκινήτου είναι απίθανο να γίνει εύκολα, δεδομένου ότι η αυτοκινητοβιομηχανία είναι ο μεγαλύτερος βιομηχανικός τομέας της χώρας, σημαντικός εργοδότης και ασκεί ισχυρή πολιτική επιρροή.
Ο Δρ Mattioli υποστηρίζει ότι περαιτέρω επενδύσεις στους σιδηροδρόμους θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην επίτευξη καλύτερης ισορροπίας όταν στοχεύουμε σε πρωταρχικούς στόχους για το κλίμα.
«Οι κρατικές δαπάνες για την υποδομή και τη χρήση αυτοκινήτων είναι συνήθως αρκετές τάξεις μεγέθους υψηλότερες από αυτές που αφορούν εναλλακτικούς τρόπους μεταφοράς. Θα ήταν καλό να το εξισορροπήσουμε ξανά, και αν ένα πολύ φθηνότερο εισιτήριο για τα μέσα μαζικής μεταφοράς αποτελεί μέρος αυτού, θα ήταν ευπρόσδεκτο», είπε.
Ωστόσο, ο Δρ Mattioli πιστεύει ότι η απλή μείωση του κόστους της μαζικής μεταφοράς από μόνη της δεν αρκεί.
«Εάν στοχεύετε σε μια στροφή από το αυτοκίνητο στα μέσα μαζικής μεταφοράς, νομίζω ότι [η επένδυση στη βελτίωση των υπηρεσιών δημόσιων συγκοινωνιών] θα είχε το καλύτερο αποτέλεσμα. Σίγουρα, μπορείτε να το συνδυάσετε με το να το κάνετε φθηνότερο, αλλά πρέπει να παρέμβετε και στα δύο μέτωπα», είπε.
Οι επιβάτες οδηγούν με τα αυτοκίνητά τους για να δουλέψουν στο Γκελζενκίρχεν, Γερμανία, το πρωί της Τρίτης, 27 Φεβρουαρίου 2018.
Αντιφατικές συνθήκες
Ο αντίκτυπος του εισιτηρίου των 9 ευρώ για το κλίμα υπαγορεύεται επίσης από τον ρόλο του ως μέρος ενός ευρύτερου πακέτου που αποσκοπεί στην παροχή ανακούφισης έναντι της αύξησης των τιμών της ενέργειας στον απόηχο της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία.
Παράλληλα με το σιδηροδρομικό εισιτήριο, το γερμανικό κράτος έχει προσφέρει επίσης εφάπαξ πίστωση φόρου 300 ευρώ και μείωση φόρου 30 σεντ ανά λίτρο στο φυσικό αέριο.
Δεν είναι σαφές εάν το πρόγραμμα των 3,15 δισεκατομμυρίων ευρώ για τη μείωση των φόρων του φυσικού αερίου θα θεωρηθεί επιτυχημένο, καθώς οι τιμές του φυσικού αερίου συνεχίζουν να αυξάνονται στην αντλία παρά την επιδότηση.
Το σίγουρο είναι ότι η μείωση των τιμών των καυσίμων για τους οδηγούς αυτοκινήτων θα αναιρέσει τουλάχιστον μέρος των περιβαλλοντικών επιπτώσεων των πιο προσιτών μαζικών μεταφορών. Αυτό μιλά για τη δυσκολία μέτρησης της επιτυχίας ενός σχεδίου με δύο, κάπως αντιφατικούς στόχους: τη μείωση των εκπομπών και την ανακούφιση του πληθωρισμού.
«Δεν είναι σαφές εάν το μέτρο αποσκοπεί στη μείωση της κατανάλωσης πετρελαίου μέσω της μετάβασης από τη χρήση αυτοκινήτου στη δημόσια συγκοινωνία ή απλώς είχε σκοπό να κάνει τα πράγματα ελαφρώς πιο προσιτά για τους ανθρώπους κατά τη διάρκεια μιας κρίσης κόστους ζωής», είπε ο Δρ Mattioli.
Ισχυρίζεται ότι η ασάφεια οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην πολιτική πραγματικότητα της κυβέρνησης συνασπισμού της Γερμανίας, μια περιστασιακά δύσκολη συνεργασία μεταξύ της κεντροαριστεράς, των πράσινων και των φιλελεύθερων.
«Υπήρξε μεγάλη πίεση στους Γερμανούς φορείς χάραξης πολιτικής, όπως και σε άλλες χώρες, να μειώσουν τους φόρους στα καύσιμα. Προκειμένου να επιτύχουν μια ισορροπία μεταξύ των διαφορετικών εταίρων του συνασπισμού, αποφάσισαν να εφαρμόσουν τη μείωση του φόρου στα καύσιμα, αλλά και να μειώσουν το κόστος των μέσων μαζικής μεταφοράς. Δεν φαίνεται να αποτελεί μέρος μιας ευρείας στρατηγικής, αλλά σχετίζεται περισσότερο με την επίτευξη ισορροπίας μεταξύ διαφορετικών εκλογικών περιφερειών στην κυβέρνηση», είπε ο Δρ Mattioli.
Τα έξοδα μεταφοράς είναι μόνο μια πτυχή του αφανούς πληθωρισμού που αντιμετωπίζουν οι Γερμανοί. Αλλά ακόμα και για εκείνους που δεν χρησιμοποιούν το εισιτήριο για να ταξιδέψουν σε όλη τη χώρα φθηνά, έχει μεγάλη διαφορά.
Ο Ματίας, ο οποίος ξεκινούσε από το Βερολίνο για ένα μακρύ ταξίδι στη Νυρεμβέργη, είπε ότι το επερχόμενο ταξίδι θα ήταν η πρώτη φορά που θα χρησιμοποιούσε το εισιτήριο των 9 ευρώ εκτός της πρωτεύουσας.
«Συνήθως δεν θα έπαιρνα μηνιαίο πάσο διέλευσης στο Βερολίνο. Αλλά αυτό είναι το όφελος. Μπορείτε να πάρετε το μετρό και τα λεωφορεία σε όλη την πόλη, είναι πραγματικά υπέροχο», είπε στο Euronews.
Η εταιρεία δημόσιας συγκοινωνίας του Βερολίνου ανέφερε ότι έχει ήδη πουλήσει περισσότερα από ένα εκατομμύριο εισιτήρια τον Ιούνιο, αύξηση 16% σε σχέση με τον Μάιο. Ένα τυπικό μηνιαίο πάσο ναύλων είναι συνήθως 86 € (90 $), ελαφρώς υψηλότερο από τον εθνικό μέσο όρο των 80 €.
Οι ταξιδιώτες περπατούν σε μια εξέδρα μετά την άφιξή τους στον κεντρικό σιδηροδρομικό σταθμό στο Βερολίνο, Γερμανία, Τετάρτη, 1 Ιουνίου 2022. Credit: AP Photo
Ένα καλοκαιρινό πέταγμα;
Το πόσοι άνθρωποι θα ανταλλάξουν τα κλειδιά του αυτοκινήτου με σιδηροδρομικές κάρτες σε ένα έθνος που είναι διαβόητο για την αυτοκινητιστική του αγάπη είναι ασαφές, ειδικά δεδομένης της βραχυπρόθεσμης φύσης του συστήματος και των συνεχιζόμενων προκλήσεων κινητικότητας που αντιμετωπίζουν οι Γερμανοί της υπαίθρου και οι ανεπαρκείς υπηρεσίες.
Ακόμα κι αν προσφέρει κυρίως στους επιβάτες και τους ταξιδιώτες ένα οικονομικό διάλειμμα κατά τη διάρκεια μιας περιόδου πληθωρισμού, το πρόγραμμα έχει αποδειχθεί εξαιρετικά δημοφιλές.
Τα υψηλά έξοδα διέλευσης είναι απίθανο να εξαλειφθούν μέχρι το τέλος του καλοκαιριού και η κλιματική κρίση δεν οδηγεί πουθενά, αλλά η γερμανική κυβέρνηση θα πρέπει να κάνει πολλές εσωτερικές διαμάχες όταν αποφασίσει εάν θα παρατείνει ή όχι το πρόγραμμα.
Εάν ωθήσουν το εισιτήριο των 9 ευρώ προς τα εμπρός, το αν θα παραμείνει συνδεδεμένο με ένα καθεστώς φορολογίας καυσίμων θα υπαγορεύσει πιθανώς τον αντίκτυπό του στο κλίμα, σύμφωνα με τον Δρ Mattioli, ο οποίος είπε ότι ήταν αμφίβολο ότι το ένα πρόγραμμα θα παραταθεί χωρίς το άλλο.
Ό,τι κι αν συμβεί, ταξιδιώτες όπως η Diane, ο Mathias και εκατομμύρια άλλοι θα απολαύσουν φθηνά ταξίδια όσο μπορούν, ακόμα κι αν αυτό σημαίνει ότι θα ανεχτούν το περιστασιακό ιδρωμένο, βρώμικο, γεμάτο τρένο.
euronews.com
sidirodromikanea.blogspot.com