Τετάρτη 22 Ιουνίου 2022

Τραμ: Σημασία έχει τι θέλει ο Δήμαρχος ή οι Θεσσαλονικείς;


Γράφει ο Σωτήρης Βενέτης

Για ακόμα μία φορά γίναμε μάρτυρες της αντίληψης των τοπικών αυτοδιοικήσεων για τα αστικά συστήματα μετακίνησης σταθερής τροχιάς και κατ’ επέκταση για το μουσειακό τροχαίο υλικό τους.

Είναι γνωστό ότι στη Θεσσαλονίκη έχουν διασωθεί δύο ή τρία οχήματα τραμ, από το δίκτυο που λειτούργησε αρχικά επί Οθωμανικής Αυτοκρατορίας ως ηλεκτροκίνητο μεταξύ των ετών 1908 και 1957. Τα οχήματα είναι σε τόσο κακή κατάσταση ώστε και η μετακίνησή τους να εγκυμονεί τον κίνδυνο της πλήρους αποσύνθεσης και διάλυσής τους!

Η ελληνική σιδηροδρομική εταιρία Γαιαοσέ παρέδωσε στον νεοκλεγέντα δήμαρχο Κωνσταντίνο Ζέρβα, επί τη αναλήψει των δημαρχιακών καθηκόντων του, μελέτη της πλήρους αποκατάστασης των οχημάτων σε λειτουργική κατάσταση, ως «δώρο» για την εκλογή του. Κι ενώ εδώ και χρόνια υφίστανται σημαντικές πρωτοβουλίες πολιτών οι οποίες πασχίζουν να βρουν γνήσια ανταλλακτικά και εξαρτήματα, κύκλοι από τον Δήμο Θεσσαλονίκης διέδιδαν ότι τα οχήματα θα αναπαλαιωθούν με περιορισμένες εργασίες ξυλουργομαραγκού ως στατικά εκθέματα και όχι ως λειτουργικά και θα τοποθετηθούν σε σημεία διέλευσης, όταν το δίκτυο ήταν σε λειτουργία, στην περιοχή της Καμάρας και στην οδό Αγίου Μηνά, που πριν από λίγο καιρό φανερώθηκαν οι γραμμές σε εργασίες αποκατάστασης του οδοστρώματος.

Πρόσφατα το θέμα ανακαινίσθηκε και πάλι με αφορμή την μεγάλη κινητοποίηση των Μέσων Ενημέρωσης και την Εκστρατεία που ξεκίνησε η FONH FILMS με τους δημοσιογράφους Γιάννη και Κώστα Δελή για τη διάσωση των ιστορικών οχημάτων τραμ. Προς μεγάλη όμως απογοήτευση των Θεσσαλονικέων και κυρίως εκείνων των ανθρώπων που αγωνίζονται για τη διάσωση των οχημάτων, κύκλοι του Δήμου Θεσσαλονίκης δήλωσαν ότι «ο Δήμος Θεσσαλονίκης σκοπεύει να συγκεντρώσει τα δύο βαγόνια Τραμ σε ακίνητα στο Ντεπώ! Εκεί θα γίνει ένας Μουσειακός χώρος όπου θα εκτεθούν τα βαγόνια αφού τα ανακαινίσουμε πλήρως». Δηλαδή όταν θα ανακαινιστεί ο χώρος του Ντεπώ, θα ανακαινιστούν και τα οχήματα! Ζήσε Μάη μου να φας τριφύλλι, δηλαδή και ακόμα χειρότερα!

Όμως, είμαι απολύτως βέβαιος ότι οι Θεσσαλονικείς δεν θέλουν κάτι τέτοιο. Θέλουν τα οχήματα να τα βλέπουν να κινούνται, έστω σε μια μικρή διαδρομή, όπως συμβαίνει λ.χ. στο Πέραν της Κωνσταντινούπολης, στη Βιέννη, στο Μιλάνο, στο Πόρτο, στο Σαν Φραντσίσκο και σε πολλά άλλα μέρη στον κόσμο. Αν ο Δήμος Θεσσαλονίκης έχει «στερέψει» από ιδέες και φαντασία, αν νοιώθει τόσο περίκλειστος και περιτειχισμένος πνευματικά με παρωπίδες στη γνώση για το τι γίνεται σε άλλα μέρη του κόσμου, ας ρίξει μια ματιά, ας υιοθετήσεις ιδέες με το τι κάνουν με ιστορικά οχήματα τραμ, πολίτες σε συνεργασία με τις αρχές που αγαπούν ειλικρινά τον τόπο τους: δείτε λ.χ. πως φροντίζουν τα ιστορικά οχήματα τραμ στο Νέλσον (Nelson) της Βρετανικής Κολούμπια του Καναδά:


Εσύ Θεσσαλονικιά και Θεσσαλονικιέ τι προκρίνεις και τι ζητάς; Στατικά εκθέματα βαμμένα με ολίγη μπογιά ή πλήρως λειτουργικά αναπαλαιωμένα οχήματα;

Με εκτίμηση

Σ. Βενέτης

sidirodromikanea.blogspot.com