Αποτελεί μια αντιπαράθεση, η οποία "υποβόσκει" εδώ και αρκετά χρόνια. Από τη μια πλευρά, ο ΟΣΕ που εξήγγειλε το 2019 και, με ισχύ από το 2020, σημαντικές αυξήσεις στα τέλη υποδομής.
Από την άλλη πλευρά, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ (είναι ο κύριος χρήστης του δικτύου) θεωρεί υπέρογκες τις νέες χρεώσεις, προχωρώντας σε δυο καταγγελίες στη ΡΑΣ για τις χρεώσεις της διετίας 2020 – 21 και του 2022.
Η ΡΑΣ γνωστοποίησε ότι πραγματοποιήθηκε η ακρόαση για την πρώτη καταγγελία, από τα αποτελέσματα της οποίας θα κριθεί η "τύχη" και της δεύτερης.
Τα επιχειρήματα του ΟΣΕ
Τα έσοδα του ΟΣΕ προέρχονται από δυο μόνο πηγές: την κρατική επιχορήγηση και τα τέλη χρήσης των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων.
Τα τελευταία χρόνια, η ετήσια κρατική επιδότηση ανέρχεται στα 45 εκατ. ευρώ, ενώ το 2019 τα τέλη πρόσβασης στο σιδηροδρομικό δίκτυο ανήλθαν στα 16 εκατ. ευρώ.
Τα έσοδα αυτά, σύμφωνα με αναλυτές της σιδηροδρομικής αγοράς, δεν καλύπτουν καν για τα λειτουργικά έξοδα του οργανισμού και κατά συνέπεια δεν επαρκούν για να καλύψουν τα έξοδα συντήρησης του δικτύου.
Ο οργανισμός, με την ολοκλήρωση της ηλεκτροκίνησης στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη, εφάρμοσε το 2020 διπλασιασμό τελών σε σχέση με το 2019, τα οποία, σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, είχαν μείνει σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα τα τελευταία χρόνια, με προοπτική να σταθεροποιηθούν, σε αυτά τα επίπεδα, τα επόμενα.
Τα επιχειρήματα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ αμφισβητεί τις χρεώσεις αυτές, πληρώνοντας κάποιο μέρος τους στον ΟΣΕ. Η σιδηροδρομική εταιρεία υποστηρίζει ότι η αλλαγή στο κοστολογικό μοντέλο οδηγεί σε χρεώσεις υπερβολικά υψηλότερες από αυτές του 2019, χωρίς να έχουν πραγματοποιηθεί σημαντικές αλλαγές στην ποιότητα του δικτύου.
Όπως αναφέρει, τα τέλη που προβλέπονται στη "Δήλωση Δικτύου" για την περίοδο 2020-21 δεν είναι βιώσιμα, ακόμη και αν δεν ληφθούν υπόψη οι επιπτώσεις της πανδημίας Covid-19.
Για παράδειγμα, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ εκτιμά ότι το κόστος πρόσβασης για το έτος 2020 ανέρχεται στα 14 εκατ. ευρώ περίπου, ενώ η εφαρμογή των χρεώσεων της "Δήλωσης Δικτύου" του ΟΣΕ για το 2020 θα απέφερε κόστος περίπου 28,65 εκατ. ευρώ.
Το εν λόγω ζήτημα θεωρείται "ακανθώδες" για τον ελληνικό σιδηρόδρομο. Από τη μια πλευρά, "αγγίζει" τη βιωσιμότητα του ΟΣΕ, από την άλλη πλευρά, τα οικονομικά αποτελέσματα του κυριότερου χρήστη του δικτύου και "πελάτη" του ΟΣΕ, της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
capital.gr
sidirodromikanea.blogspot.com