Μετά τις επιτυχημένες εξελίξεις για την αναβάθμιση του αυτοκινητόδρομου «Πάτρα – Πύργος», το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών βάζει μπρος τις μηχανές ώστε στη Δυτική Πελοπόννησος να… αναβιώσει και το σιδηροδρομικό τμήμα «Πάτρα – Πύργος». Χτες, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κ. Καραμανλής, μιλώντας στα εγκαίνια της έναρξης των εργασιών του οδικού τμήματος, έκανε μνεία και στη δημοπράτηση του σιδηροδρομικού έργου «Πάτρα – Πύργος», ύψους περίπου 50 εκατ. ευρώ.
Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Υπενθυμίζεται ότι τον περασμένο Φεβρουάριο το insider.gr σε σχετικό του θέμα είχε αναδείξει ότι είναι στις «ράγες» η δημοπράτηση του εν λόγω σιδηροδρομικού έργου, αν και τότε δεν είχαν «κλειδώσει» σημαντικές παράμετροι όπως το χρονοδιάγραμμα κ.α.
Στα σιδηροδρομικά έργα που πρόκειται να γίνουν στην Ηλεία και να συνδέσουν την Αρχαία Ολυμπία με την Αθήνα, με αεροδρόμια και με λιμάνια, αναφέρθηκε ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, Θανάσης Κοτταράς (βρέθηκε χτες στην περιοχή), μιλώντας στο insider. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, «το έργο δημοπρατείται πολύ σύντομα, μετά από αξιοποίηση της κυβέρνησης και του ΟΣΕ όλων των χρηματοδοτικών εργαλείων».
Μάλιστα, όπως επεσήμανε σχετικά με τον προγραμματισμό των έργων, «σε τρία χρόνια υπολογίζουμε ότι θα έχουμε ολοκληρώσει την σιδηροδρομική σύνδεση του Πύργου και της Αρχαίας Ολυμπίας με την Πάτρα και κατά συνέπεια με την Αθήνα και το αεροδρόμιο “Ελευθέριος Βενιζέλος”».
Μιλώντας αναλυτικότερα για τα σιδηροδρομικά έργα στην Ηλεία, είπε ότι «ήδη εκτελείται η αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής, Κατάκολο - Αρχαία Ολυμπία, η οποία έχει χαρακτηριστεί ως τουριστική γραμμή». «Το συγκεκριμένο έργο» συνέχισε, «αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2022 και θα κοστίσει 2,3 εκατ. ευρώ».
Επίσης, ο Θανάσης Κοτταράς ανέφερε ότι «θα αναβαθμιστεί ο σιδηροδρομικός σταθμός του Πύργου και η σύμβαση για το έργο, αξίας 400.000 ευρώ». Μάλιστα, όπως υπογράμμισε, «το κτίριο του σιδηροδρομικού σταθμού του Πύργου είναι ένα αρχιτεκτονικό μνημείο, έργο του αρχιτέκτονα Ερνέστου Τσίλλερ». Ακόμη, ανέφερε ότι «σχεδιάζουμε να μελετήσουμε τη σύνδεση του σιδηρόδρομου με το λιμάνι της Κυλλήνης και το αεροδρόμιο του Αράξου».
Όσον αφορά στον ρόλο του σιδηρόδρομου στην ανάπτυξη, ο Θανάσης Κοτταράς είπε ότι «για να μπορεί να βοηθήσει ο σιδηρόδρομος, θα πρέπει να συνδέει να τα λιμάνια, τα αεροδρόμια και τα αστικά κέντρα με τους τουριστικούς προορισμούς, αλλά και με τις βιομηχανικές περιοχές για τις εμπορευματικές μεταφορές».
Παλιότερα το insider.gr είχε αναφερθεί στα σχέδια του ΟΣΕ και του υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για αναβάθμιση των σιδηροδρομικών γραμμών στην Πελοπόννησο, με το τμήμα Πάτρα – Πύργος, να είναι ένα από τα projects που επιθυμεί να προωθήσει ο Οργανισμός, υπό τον Σπ. Πατέρα. Μάλιστα, προς αυτή την κατεύθυνση, ο ΟΣΕ ανέθεσε και υπηρεσίες Συμβούλου για την υποβοήθηση των υπηρεσιών του στην σύνταξη μελέτης ανάλυσης κόστους οφέλους για το έργο «Α΄ Φάση Αναβάθμισης του Προαστιακού Σιδηρόδρομου Μεταξύ ΣΣ Κάτω Αχαΐας και ΣΣ Πύργου».
Ενδιαφέρον παρουσιάζει το ιστορικό και η ανάλυση για το έργο, όπως αποτυπώνονταν στη σχετική εισήγηση της «ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ» του Οργανισμού προς τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΣΕ:
Το έργο της Σιδηροδρομικής Γραμμής Κάτω Αχαΐα – Πύργος, αποτελεί μέρος του συνολικότερου έργου σιδηροδρομικής διασύνδεσης μεταξύ της Πάτρας και του Πύργου και είναι συνέχεια της διασύνδεσης που πραγματοποιήθηκε σε πρώτη φάση μεταξύ της Πάτρας και της Κάτω Αχαΐας. Το έργο συνολικού προϋπολογισμού 48 εκατ. ευρώ και συνολικού μήκους 77 χιλιομέτρων περιλαμβάνει την ανακαίνιση και αναβάθμιση της υπάρχουσας γραμμής που είναι ανενεργή μέχρι και τον Πύργο, ενώ περιλαμβάνεται σε αυτό η ανακαίνιση των επτά σταθμών από την Κάτω Αχαΐα μέχρι τον Πύργο.
Στο πλαίσιο του έργου θα υλοποιηθεί ανακαίνιση της υποδομής, επιδομής και θα γίνει αντικατάσταση στρωτήρων, ενώ πρόσθετα θα τοποθετηθούν αυτόματα συστήματα ισόπεδων διαβάσεων και πλέον η διάρκεια της διαδρομής θα είναι μία ώρα.
Σημειώνεται ότι αυτό αποτελεί την Α’ Φάση του έργου κανονικοποίησης της γραμμής Πάτρα – Πύργος – Καλαμάτα η οποία είναι στο αναλυτικό δίκτυο των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφοράς. Για το εν λόγω τμήμα έχουν γίνει οριστικές μελέτες κανονικοποίησης της γραμμής από την ΕΡΓΟΣΕ οι οποίες εν μέρει θα ληφθούν υπόψη στον σχεδιασμό.
Η χρηματοδότηση του Έργου από την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος μέσω πόρων του ΕΣΠΑ είναι εξασφαλισμένη, καθώς το έργο αποτελεί προτεραιότητα τόσο για την Περιφέρεια, όσο και για τον Οργανισμό Σιδηροδρόμων Ελλάδος ο οποίος έχει αναλάβει να εξασφαλίσει τους απαιτούμενους πόρους για το σχεδιασμό και την ωρίμανση του. Έχουν ήδη εκπονηθεί από τον ΟΣΕ οριστικές μελέτες έργων υποδομής για την σιδηροδρομική γραμμή από την Πάτρα έως τον Πύργο και την Αρχαία Ολυμπία.
Το έργο εντάσσεται στο συνολικό σχεδιασμό του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την ανάπτυξη των σιδηροδρομικών μεταφορών της χώρας. Το τμήμα του Έργου από την Κάτω Αχαΐα έως τον Πύργο θα αποτελέσει μελλοντική προέκταση του Προαστιακού Πάτρας και θα εξασφαλίσει την επανασύνδεση της πρωτεύουσας της Ηλείας με την Πάτρα αλλά και την Αθήνα.
Η αναγκαιότητα της υλοποίησης του έργου είναι πολύ σημαντική για τις υποδομές της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας και για τον ΟΣΕ καθώς το έργο θα διασυνδέει σημαντικά λιμάνια κρουαζιέρας (Κατάκολο), θα εξυπηρετήσει ξενοδοχειακές επιχειρήσεις σε Αχαΐα και Ηλεία αυξάνοντας την προστιθέμενη αξία στο τουριστικό προϊόν της περιοχής επιρροής του έργου, θα εξυπηρετήσει τις εμπορευματικές μεταφορές και θα διασυνδέσει τις δυο μεγάλες πρωτεύουσες των Περιφερειακών Ενοτήτων Αχαΐας και Ηλείας στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος.
Πιο συγκεκριμένα η μελέτη ΑΚΟ (ανάλυση οφέλους – κόστους) θα πρέπει να αναλύει όλες τις πτυχές του έργου, το περιβάλλον του (εσωτερικό και εξωτερικό) για την περιοχή επιρροής, την υφιστάμενη κατάσταση υποδομών, τη σκοπιμότητα και την προτεινόμενη λύση από πλευράς κόστους των τεχνικών -κατασκευαστικών ενεργειών, τον τρόπο χρηματοδότησης για την κατασκευή του. Επίσης θα αναλύει τις επιδράσεις του έργου σε κοινωνικό / οικονομικό / περιβαλλοντικό επίπεδο σε όλη την περιοχή επιρροής, θα αποτυπώνει την αξιολόγηση του σεναρίου κατασκευής, θα προβλέπει έσοδα του έργου με βάση εκτιμήσεις χρήσης της σιδηροδρομικής γραμμής σε βάθος χρόνου όπως απαιτείται από τις οδηγίες της Ε.Ε. και θα αναλύει τη διασύνδεσή του με οδικούς άξονες και λοιπά σιδηροδρομικά δίκτυα και προβλεπόμενα έργα. Θα περιλαμβάνει ακόμα την πλήρη χρηματοοικονομική ανάλυση και θα καταδεικνύει τη βιωσιμότητα του έργου αναλύοντας το λόγο κόστους / οφέλους με βάση και την κοινωνικοοικονομική ανάλυση που θα περιλαμβάνεται στη μελέτη.
Τέλος η μελέτη ΑΚΟ θα περιλαμβάνει σενάριο ανάλυσης ευαισθησίας, ανάλυση των επιπτώσεων του έργου και αναφορά στις περιβαλλοντικές πτυχές του, πλήρη οικονομική και κοινωνική ανάλυση των ωφελειών του έργου σε σχέση με το κόστος του. Ο ανάδοχος θα εξετάσει τα εναλλακτικά σενάρια κατασκευής του έργου που θα του χορηγήσει ο ΟΣΕ προκειμένου να προταθεί η βέλτιστη τεχνοοικονομικά λύση. Ο ανάδοχος θα συνδράμει την υπηρεσία στην σύνταξη του σχετικού τεχνικού δελτίου για την χρηματοδότηση του έργου από το ΕΣΠΑ.
sidirodromikanea.blogspot.com