Πριν δύο αιώνες η Ελλάδα ξεκίνησε τη μεγάλη και μόνη σιδηροδρομική της προσπάθεια. Το 1882 ο Χαρ. Τρικούπης αποφασίζει να κατασκευάσει, μέσα σε πέντε χρόνια, σιδηροδρομικό δίκτυο μήκους 1.800 χιλιομέτρων και κόστους περίπου 250 εκ. δραχμών. Πρόκειται για μία από τις μεγαλύτερες επενδυτικές αποφάσεις στη νεότερη ελληνική ιστορία.
Στα νησιά και στη Σύρο ιδιαιτέρα γνωρίζουμε και ταυτίζουμε τα χρόνια της πρωθυπουργίας του Χαρίλαου Τρικούπη (1882-1885, 1886-1890, 1892 – 1893) συχνά με την μέριμνά του για τους θαλάσσιους δρόμους της χώρας και την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας. Παραλείπουμε όμως να ερευνήσουμε το σημαντικότερο και σπουδαιότερο έργο του, το όποιο είναι η ανάπτυξη του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου και υπήρξε εξίσου τεράστιο.
Ο Χαρίλαος Τρικούπης θεωρείται ο εμπνευστής και θεμελιωτής του Ελληνικού Σιδηροδρόμου.
Το 1882, μπαίνει σε εφαρμογή το σχέδιο του θεμελιωτή των Ελληνικών Σιδηροδρόμων, Χαριλάου Τρικούπη. Προτεραιότητά του, η ανάπτυξη του εγχώριου σιδηροδρομικού δικτύου και η σύνδεση της ενδοχώρας με τα πλησιέστερα μεγάλα λιμάνια. Είχε ένα διαφορετικό πολιτικό όραμα για τον σιδηρόδρομο, τον θεωρούσε ως μέσο για την τόνωση της εσωτερικής ανάπτυξης στην Ελλάδα. Στόχος του, η ουσιαστική πλέον ανεξαρτητοποίηση της χώρας. Για αυτό, άλλωστε, η γραμμή από την Αθήνα προς τη Θεσσαλία ακολουθεί τη χάραξη του Μπράλου ώστε να βρίσκεται μακριά από το βεληνεκές των πυροβόλων πλοίων (είτε αγγλικών είτε τουρκικών). Το σχέδιο του Τρικούπη, περιλάμβανε την ανάπτυξη 417 χιλιομέτρων δικτύου (μετρικού εύρους 1.000 χιλιοστά, διαβάστε παρακάτω τι σημαίνει αυτό και γιατί το έκανε), που θα περιβάλλει την Πελοπόννησο, με ξεχωριστό δίκτυο τη Θεσσαλία, θα συνδέει το λιμάνι του Βόλου με την πόλη της Καλαμπάκας, στην άλλη πλευρά του Θεσσαλικού κάμπου. Σταδιακά, σε μια ιδιαίτερα δυσχερή περίοδο για την χώρα, όλη η Ελλάδα εξελίσσεται σε ένα πελώριο εργοτάξιο.
Και πρότεινε 417 χιλιόμετρα δικτύου. Την άνοιξη του 1882, η κυβέρνηση Τρικούπη υπογράφει σύμβαση με τον τραπεζίτη από την Κωνσταντινούπολη, Θεόδωρο Μαυροκορδάτο.
Μια οικογένεια που είχε μεγάλες επαφές με την Ερμούπολη αλλά και με όλους σχεδόν του επιφανείς Ερμουπολίτες τραπεζικούς, εφοπλιστές, μεγαλεμπόρους και πολιτικούς που εκείνη την ιστορική περίοδο δραστηριοποιούνταν στη Σύρο δημιουργώντας και πράττοντας μοναδικά οικονομικά, πολιτιστικά και αρχιτεκτονικά επιτεύγματα.
Μέσα στα σχέδια του για την δημιουργία σιδηροδρομικής γραμμής δεν μπορούσε να υπολείπεται φυσικά το μεγαλύτερο πλουσιότερο και υπερδραστήριο οικονομικό, ναυτιλιακό και επενδυτικό κέντρο του τότε Ελληνικού κράτους.
Για να δείτε όλο το ιστορικό πατήστε τον σύνδεσμο
sidirodromikanea.blogspot.com