Τετάρτη 13 Απριλίου 2022

Υπερεκτιμώνται τα οφέλη για τον σιδηρόδρομο από την απαγόρευση πτήσεων μικρών αποστάσεων;


Σύμφωνα με μια έκθεση που ανατέθηκε από πέντε ενώσεις αεροπορικών εταιρειών, τα οφέλη του CO2 από τη μετατόπιση των πτήσεων μικρών αποστάσεων στον σιδηρόδρομο είναι περιορισμένα. Η έκθεση στοχεύει να τονίσει το γεγονός ότι η εικόνα είναι πολύ πιο περίπλοκη από την «απλή μετάβαση από τον έναν τρόπο μεταφοράς στον άλλο».

 Της Esther Geerts


Η απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές του τομέα των μεταφορών, ο οποίος αντιπροσώπευε σχεδόν το τριάντα τοις εκατό των συνολικών εκπομπών αερίων θερμοκηπίου της ΕΕ το 2018, θα διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην επίτευξη του στόχου της Ευρώπης να είναι κλιματικά ουδέτερη έως το 2050. Η «στροφή στους σιδηροδρόμους» συχνά ονομάζεται μία από τις τις λύσεις, τόσο για τη μεταφορά επιβατών όσο και για τη μεταφορά εμπορευμάτων.

Ωστόσο, οι αεροπορικές ενώσεις Canso, ERA, ACI, ASD Europe και Airlines 4 Europe ζητούν «μεγαλύτερη ισορροπία και ακρίβεια στην πραγματικότητα» στη συζήτηση γύρω από τις βιώσιμες μεταφορές. Η έκθεση « Πτήσεις μικρών αποστάσεων και βιώσιμη συνδεσιμότητα », την οποία ανέθεσαν και εκπονήθηκε από την εταιρεία συμβούλων Oxera, απαριθμεί τους παράγοντες που πρέπει να λαμβάνονται υπόψη όταν εξετάζονται οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις των ευρωπαϊκών αεροπορικών και σιδηροδρομικών μεταφορών επιβατών. Πρώτα απ 'όλα, πόση είναι η πραγματική διαφορά στις εκπομπές μεταξύ των τρόπων μεταφοράς;

Ξεκάθαρη διαφορά

Όσον αφορά τις μεταφορές, οι διαφορές είναι μεγάλες όσον αφορά τις αντίστοιχες εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου. Κατά μέσο όρο, τα αεροπορικά ταξίδια εντός της Ευρώπης εκπέμπουν πέντε έως έξι φορές περισσότερο CO2 ανά επιβάτη-χιλιόμετρο από τα ταξίδια με τρένο, σύμφωνα με μελέτη που ανατέθηκε από την Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Μεταφορών και Περιβάλλοντος.

Μετά την οδική κυκλοφορία, οι αερομεταφορές εκπέμπουν τα περισσότερα αέρια θερμοκηπίου από όλες τις εκπομπές των μεταφορών, σύμφωνα με στοιχεία του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος (ΕΟΠ). Η εναέρια κυκλοφορία ευθύνεται για το 14 τοις εκατό των εκπομπών, ενώ μεταφέρει ένα μικρότερο μερίδιο 8 τοις εκατό των επιβατικών χιλιομέτρων. Οι σιδηρόδρομοι έχουν τις χαμηλότερες εκπομπές ρύπων με μόλις 1 τοις εκατό, ενώ μεταφέρουν επίσης το 6 τοις εκατό των επιβατικών χιλιομέτρων.

Το κόστος εκπομπών που σχετίζεται με την κατασκευή τρένων, αεροπλάνων και αυτοκινήτων, τη συντήρηση και διάλυση τους, καθώς και την κατασκευή και συντήρηση της υποδομής μεταφορών δεν καλύπτονται στους υπολογισμούς του ΕΟΧ, επειδή δεν υπάρχουν αρκετά συγκρίσιμα δεδομένα, τα οποία είναι ένα από τα παράγοντες στους οποίους εφιστούν την προσοχή οι αεροπορικές ενώσεις.

Στην ανασκόπηση των υφιστάμενων μελετών, η έκθεση σημειώνει ότι ενώ υπάρχει μεγάλη βιβλιογραφία που επικεντρώνεται στις ενσωματωμένες εκπομπές της αεροπορίας, υπάρχει λιγότερη βιβλιογραφία για τις ενσωματωμένες εκπομπές που σχετίζονται με τις σιδηροδρομικές μεταφορές, ιδίως τις εκπομπές από την κατασκευή και τις επιχειρησιακές διαδικασίες οχημάτων και επιπτώσεις. Αυτό καθιστά δύσκολο να γίνει ακριβής σύγκριση μεταξύ των συνολικών εκπομπών του κύκλου ζωής του αέρα και των σιδηροδρόμων, καταλήγει. Για να γίνει μια πιο ολοκληρωμένη σύγκριση, θα χρειαζόταν περισσότερη έρευνα για αυτούς τους παράγοντες.

Ο αντίκτυπος της κατασκευής σιδηροδρόμων

Το κόστος εκπομπών CO2 της κατασκευής ενός σιδηροδρόμου πρέπει πράγματι να λαμβάνεται υπόψη κατά τον προσδιορισμό των περιβαλλοντικών επιπτώσεων μιας αλλαγής τρόπου μεταφοράς. Λαμβάνοντας υπόψη την εξοικονόμηση CO2 από τη χρήση σιδηροδρόμων υψηλής ταχύτητας αντί για αεροπορικά ταξίδια, μια μελέτη από την UIC υπολόγισε ότι ο χρόνος απόσβεσης των εκπομπών CO2 από την κατασκευή νέων σιδηροδρόμων είναι μεταξύ 10 και 15 ετών.

Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας διαπιστώνει ότι οι βέλτιστες συνθήκες για την απόσβεση του άνθρακα από τους σιδηροδρόμους εξαρτώνται από την απόσταση του προτεινόμενου σιδηροδρόμου, την ευημερία των πληθυσμών που συνδέονται και τη διαθεσιμότητα ηλεκτρικής ενέργειας χαμηλών εκπομπών άνθρακα.

Το παρακάτω σχήμα συγκρίνει τις εκπομπές της σιδηροδρομικής κατασκευής σε σχέση με τη μη κατασκευή σιδηροδρομικής γραμμής υψηλής ταχύτητας σε περίοδο 60 ετών. Αυτό υπολογίζεται σύμφωνα με τρία σενάρια, υψηλό, μεσαίο και χαμηλό δυναμικό, καθώς οι αποφευχθείσες εκπομπές εξαρτώνται, για παράδειγμα, από το πόσοι πραγματικά επιβαίνουν στο τρένο στη νεοκατασκευασμένη σιδηροδρομική γραμμή. Τα πιθανά σενάρια έχουν διαφορετική δυσκολία κατασκευής σιδηροτροχιών, συνδυασμούς ισχύος τρένων, εναλλακτικών πηγών ζήτησης και πληρότητας αμαξοστοιχιών, για παράδειγμα υψηλότερη δυσκολία κατασκευής και χαμηλότερο ποσοστό πληρότητας αμαξοστοιχίας στο χαμηλό σενάριο.


Σύμφωνα με το σενάριο χαμηλού δυναμικού, το έργο κατασκευής σιδηροδρόμων μειώνει οριακά μόνο τις εκπομπές και ο χρόνος απόσβεσης άνθρακα είναι έως και 50 χρόνια. Ωστόσο, η απόσβεση για το σενάριο υψηλών δυνατοτήτων είναι μόνο τρία χρόνια και αποφεύγει μεγάλο αριθμό εκπομπών, επειδή περισσότεροι άνθρωποι παίρνουν τα τρένα αντί για έναν πιο ρυπογόνο τρόπο μεταφοράς. Στο σενάριο υψηλών δυνατοτήτων, το 20 τοις εκατό των επιβατών τρένων χρησιμοποιούσαν στο παρελθόν αυτοκίνητο, το 20 τοις εκατό χρησιμοποιούσαν προηγουμένως αεροπορία, το 5 τοις εκατό ταξίδευαν στο παρελθόν με λεωφορείο και το 10 τοις εκατό είναι νέας παραγωγής.

Απαγόρευση σύντομων πτήσεων

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενθαρρύνει τη στροφή από τον σιδηρόδρομο. Ο Φρανς Τίμερμανς, εκτελεστικός Αντιπρόεδρος της Επιτροπής, ζήτησε περιορισμό των αεροπορικών ταξιδιών μικρών αποστάσεων και στροφή προς τον σιδηρόδρομο ως ένα από τα πολλά μέτρα για να διασφαλιστεί ότι όλα τα ταξίδια κάτω των 500 χιλιομέτρων στην Ευρώπη θα είναι ουδέτερα από άνθρακα. Επειδή, παρόλο που η Ευρώπη θέλει η κυκλοφορία να μεταφερθεί στον σιδηρόδρομο, αυτή η στροφή παραμένει όραμα και όχι πραγματικότητα μέχρι τώρα. Η απαγόρευση σύντομων πτήσεων θα σήμαινε ένα σοβαρό μέτρο για την επίτευξη αυτού του στόχου, αλλά τα ευρωπαϊκά κράτη μέλη είναι έτοιμοι να το εφαρμόσουν.

Στη Γαλλία, το 2021 εγκρίθηκε η απαγόρευση όλων των εσωτερικών πτήσεων μικρών αποστάσεων κάτω των 2,5 ωρών όπου υπάρχουν εναλλακτικές σιδηροδρομικές μεταφορές (εξαιρουμένων των πτήσεων ανταπόκρισης). Η Ιταλία εξετάζει το ενδεχόμενο εισαγωγής παρόμοιας απαγόρευσης. Απαγορεύσεις για πτήσεις μικρών αποστάσεων βρίσκονται επίσης στο τραπέζι στη Γερμανία και την Ισπανία και εισήχθησαν στην Αυστρία το 2020 για πτήσεις εσωτερικού με εναλλακτικές τρένο κάτω των τριών ωρών.

Μελέτη Μεταφορών και Περιβάλλοντος, διαπιστώνει ότι υπάρχει μια πιθανή εξοικονόμηση περίπου 6 έως 11 τοις εκατό των εκπομπών των αερομεταφορών στην Ευρώπη σε πτήσεις μεταξύ 200 και 1000 χιλιομέτρων, ή 4 έως 7 μεγα τόνους CO2. Υποτίθεται ότι όλες οι πτήσεις μικρότερες των 300 χιλιομέτρων θα μεταφερθούν στον σιδηρόδρομο (εκτός από και προς τα νησιά) καθώς και αρκετές βελτιώσεις του σιδηροδρόμου. Εάν εισαχθούν περισσότερα νυχτερινά τρένα και τα τρένα θα ήταν 10 τοις εκατό ταχύτερα, οι υπολογισμένες εκπομπές θα μπορούσαν να αποφευχθούν με μια μετατόπιση από τον αέρα στον σιδηρόδρομο. Η τρέχουσα κατανομή μεταξύ αεροπορικών και σιδηροδρομικών μεταφορών προέρχεται από τις βέλτιστες πρακτικές των σιδηροδρόμων μεταξύ ευρωπαϊκών πόλεων. Απαιτείται ένας συνδυασμός αποθάρρυνσης της αεροπορίας και βελτίωσης των σιδηροδρομικών υπηρεσιών για να πραγματοποιηθεί αυτή η μείωση του CO2, λέει αυτή η μελέτη. Μια πραγματική απαγόρευση σύντομων πτήσεων θα σήμαινε ότι δεν υπάρχει πλέον (επιβατική) αεροπορία μεταξύ ορισμένων πόλεων, κάτι που δεν ελήφθη υπόψη.

Με βάση αυτή τη μελέτη, η έκθεση που ανέθεσαν οι ενώσεις αεροπορικών εταιρειών υπολόγισε ότι εάν απαγορευθούν πτήσεις έως και 500 χιλιομέτρων, αυτό θα οδηγούσε σε εξοικονόμηση 3 έως 5 τοις εκατό των εκπομπών της αεροπορίας εντός της ΕΕ. Ωστόσο, η μείωση των συνολικών εκπομπών από τις μεταφορές θα ήταν υψηλότερο, καθώς οι αερομεταφορές έχουν τις υψηλότερες μέσες εκπομπές από όλα τα μέσα μεταφοράς. Δεν σημαίνει επίσης ότι τα ταξίδια άνω των 500 χιλιομέτρων δεν μπορούσαν να μεταφερθούν στον σιδηρόδρομο.

Νυχτερινά τρένα για μεγαλύτερες αποστάσεις

Επειδή τα 1000 χιλιόμετρα είναι ένα υψηλό όριο για το μήκος του ταξιδιού στο οποίο είναι πιθανό να αντικατασταθούν οι σιδηροδρομικές και αεροπορικές μεταφορές, η έκθεση που ανέθεσαν οι ενώσεις αεροπορικών εταιρειών υπολόγισε μόνο τα αποτελέσματα της απαγόρευσης πτήσεων έως και 500 χιλιομέτρων. Αν και η απαγόρευση για μεγαλύτερες πτήσεις από 500 χιλιόμετρα φαίνεται απότομη, ορισμένες από αυτές θα μπορούσαν να εξακολουθήσουν να μεταφέρονται στον σιδηρόδρομο.

Για παράδειγμα, λαμβάνοντας υπόψη τα σιδηροδρομικά ταξίδια κάτω των 500 χιλιομέτρων στην Ευρώπη θα περιλαμβάνουν Άμστερνταμ-Παρίσι (περίπου 430 χλμ.), αλλά όχι Άμστερνταμ - Ζυρίχη (περίπου 600 χλμ.) όπου εκτελείται απευθείας τρένο Nightjet ή Άμστερνταμ-Πράγα (715 χλμ.), όπου σύντομα θα εκτελούνται νυχτερινές σιδηροδρομικές γραμμές από τον νέο φορέα European Sleeper. Ειδικά με νυχτερινά τρένα, αποστάσεις άνω των 500 χιλιομέτρων μπορούν εύκολα να καλυφθούν με τρένο ως υποκατάστατο των αεροπορικών ταξιδιών.


Ενώ υπάρχουν ορισμένα στοιχεία που θα μπορούσαν να τραβήξουν περισσότερη προσοχή, όπως η συνολική εικόνα των εκπομπών σιδηροδρομικών μεταφορών, συμπεριλαμβανομένης της κατασκευής οχημάτων και της κατασκευής σιδηροδρόμων, οι διαφορές στις εκπομπές μεταξύ αεροπορικών και σιδηροδρομικών ταξιδιών είναι αναμφισβήτητες. Ναι, η αεροπορία μπορεί επίσης να μειώσει τις εκπομπές της με επερχόμενες τεχνολογίες όπως το υδρογόνο και τα ηλεκτρικά αεροπλάνα και πιο βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα. Η εμπορική χρήση ηλεκτρικών ή υβριδικών-ηλεκτρικών επιβατικών αεροσκαφών αναμένεται σε ορισμένες περιοχές έως το 2030, αλλά γεγονός είναι ότι τα περισσότερα διεθνή τρένα είναι πλήρως ηλεκτρικά εδώ και δεκαετίες. Με τις τρέχουσες εκπομπές από τις αερομεταφορές, η στροφή προς τις σιδηροδρομικές μεταφορές είναι ο λογικός δρόμος προς τα εμπρός, και κάθε επιβάτης πτήσης που παίρνει το τρένο αντ' αυτού αποτελεί νίκη για το περιβάλλον.

railtech.com
sidirodromikanea.blogspot.com