Ο «Μουτζούρης», το γραφικό τρενάκι του Πηλίου |
Θοδωρής Αθανασιάδης
Ολο και περισσότεροι σύγχρονοι ταξιδευτές επιζητούν στις μετακινήσεις τους ηπιότερους ρυθμούς, ώστε να μπορούν να αφομοιώνουν την τοπιογραφία, να κρατούν τις εικόνες, να γεύονται τον ξεχωριστό αέρα της κάθε περιοχής που διασχίζουν.
Στην Ευρώπη, την Αμερική, αλλά και σε άλλους τόπους του πλανήτη, το ταξίδι αναψυχής με τρένο αποτελεί ένα ιδιαίτερο είδος τουρισμού. Το τρένο δεν είναι μόνο ένας οικονομικός, εύκολος και ασφαλής τρόπος μετάβασης σε κάποιον προορισμό, αλλά και μια γεμάτη συγκινήσεις ταξιδιωτική εμπειρία.
Δεν είναι λίγοι οι ταξιδιώτες που επισκέπτονται έναν τόπο, μόνο και μόνο για να απολαύσουν μια υπέροχη διαδρομή με το τρένο που θα τους φέρει κοντά σε πανέμορφα τοπία, απομονωμένα χωριά και πόλεις. Μάλιστα για πολλούς ένα παρόμοιο ταξίδι αποτελεί όνειρο ζωής.
Η Ελλάδα, αφού πέρασε ένα μεγάλο χρονικό διάστημα απαξίωσης των σιδηροδρομικών υπηρεσιών, αρχίζει τώρα πάλι να επενδύει στις μετακινήσεις με τρένο. Βέβαια αυτό συνεπάγεται νέες γραμμές, γρήγορα, σύγχρονα και άνετα τρένα που θα γίνουν ελκυστικά και επιλέξιμα από τους επιβάτες.
Δυστυχώς όμως, οι νέες χαράξεις και οι καινούργιες σήραγγες έχουν καταργήσει ενδιαφέρουσες σιδηροδρομικές διαδρομές, όπως για παράδειγμα είναι η διέλευση των Τεμπών ή η παραλιακή διαδρομή προς Πύργο μέσω του παραθαλάσσιου πευκώνα. Ελπίζουμε σύντομα ο ΟΣΕ να επαναξιολογήσει την τουριστική σπουδαιότητα αυτών των παλαιών χαράξεων και να δρομολογήσει ξανά μικρούς τουριστικούς συρμούς σε αυτές τις πανέμορφες περιοχές.
Από τα Ανω Λεχώνια στις Μηλιές
Τα πρωινά του Σαββατοκύριακου, γύρω στις δέκα το πρωί, στον μικρό σταθμό των Ανω Λεχωνίων το τρενάκι του Πηλίου ξεκινά σφυρίζοντας το περιπετειώδες ταξιδάκι του. Η διαδρομή παραμένει η ίδια με αυτήν που ακολουθούσε ο περίφημος «Μουτζούρης» - έτσι ονομαζόταν τότε το τρενάκι που έκαιγε κάρβουνο. Ο λιλιπούτειος συρμός διατρέχει τα πρανή του Νότιου Πηλίου μέσα από δάση και οπωρώνες συνδέοντας μεταξύ τους τα χωριά της διαδρομής.
Το πλάτος της σιδηροδρομικής γραμμής είναι μόλις 60 εκ. και θεωρείται από τις πιο στενές σιδηροδρομικές γραμμές στον κόσμο. Τα έργα ξεκίνησαν το 1892 και η πλήρης σύνδεση του Βόλου με τις Μηλιές ολοκληρώθηκε το 1902. Τον σχεδιασμό και την υλοποίηση του έργου ανέλαβε ο Εβαρίστο ντε Κίρικο, πατέρας του μετέπειτα διάσημου ζωγράφου Τζόρτζιο ντε Κίρικο.
Από τα Ανω Λεχώνια έως τον σιδηροδρομικό σταθμό των Μηλιών το τρένο διατρέχει μια απόσταση 15 χιλιομέτρων σε 90 λεπτά, με μια μικρή στάση στον πανέμορφο σιδηροδρομικό σταθμό της Ανω Γατζέας. Στις Μηλιές η μηχανή του τρένου τοποθετείται με τα χέρια και με τη συνδρομή των επιβατών επάνω σε κυκλικό μεταφορέα, αλλάζει κατεύθυνση για να «κουμπώσει» ξανά στα βαγόνια του συρμού με κατεύθυνση προς τα Ανω Λεχώνια.
‼️ Πληροφορίες: Θα πρέπει να έχετε κλείσει οπωσδήποτε θέση στο τρενάκι καθώς η διαδρομή είναι ιδιαίτερα δημοφιλής και πιθανόν την τελευταία στιγμή να μη βρείτε εισιτήριο. ΟΣΕ Βόλου, τηλ. 24210 24056 και στο tickets.trainose.gr
Από την Αμφίκλεια στο Λειανοκλάδι
Πρόκειται για μια θρυλική διαδρομή που έχει καταγραφεί στη μνήμη των παλαιότερων που μετακινούνταν με τρένο από την Αθήνα μέσω Θηβών προς Αμφίκλεια, Λιλαία, Μπράλο, Γοργοπόταμο και κατέληγαν στο Λειανοκλάδι.
Η σιδηροτροχιά διέσχιζε την κοιλάδα του Βοιωτικού Κηφισού και διερχόταν από τις παρυφές των βουνών Παρνασσός, Καλλίδρομο και Οίτη. Αναμφίβολα ένα από τα πιο όμορφα σημεία της διαδρομής ήταν η διάσχιση της γέφυρας του Γοργοπόταμου. Αυτή είναι η γέφυρα που ανατίναξαν με καταδρομική επιχείρηση οι αντάρτες του ΕΛΑΣ και του ΕΔΕΣ με τη συνδρομή Αγγλων σαμποτέρ τον Νοέμβριο του 1942. Η ζημιά που έγινε στον ανεφοδιασμό της στρατιάς του Ρόμελ στην Αφρική ήταν τεράστια και για πολλούς ιστορικούς αυτό το σαμποτάζ καθόρισε και την έκβαση όλου του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.
Η γραμμή αυτή ήταν η ραχοκοκαλιά των μεταφορών από την πρωτεύουσα προς τη Θεσσαλονίκη και λειτουργούσε από το 1908 έως το 1918. Σήμερα, μετά τις σήραγγες του Καλλίδρομου και την εγκατάσταση της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής υψηλών ταχυτήτων, ο παλιός σιδηρόδρομος είναι πλέον δευτερεύουσας σημασίας. Παρ’ όλα αυτά εκτελούνται κάποια δρομολόγια «τοπικής τουριστικής σημασίας», όπως τα χαρακτηρίζει ο ΟΣΕ. Αξίζει λοιπόν να πάρεις το τρένο από την Τιθορέα και μέσω Αμφίκλειας, Λιλαίας, Μπράλου, Γοργοπόταμου να καταλήξεις στο Λειανοκλάδι.
Πληροφορίες: ΟΣΕ Λιβαδειάς, τηλ. 22610 87036 και ΟΣΕ Λιανοκλαδίου, 22310 61061
Σκαρφαλώνοντας στον Χελμό με τον Οδοντωτό
Το ήρεμο παραθαλάσσιο τοπίο του Διακοφτού δεν προδιαθέτει καθόλου για τις αξέχαστες εικόνες που θα απολαύσετε μέσα από το σκληροτράχηλο τρενάκι όταν αυτό θα σκαρφαλώνει, αγκομαχώντας, τους βράχους του φαραγγιού του Βουραϊκού για να ανηφορίσει για Ζαχλωρού και Καλάβρυτα. Η μικρή περιπέτεια του οδοντωτού σιδηρόδρομου που επιμένει εδώ και 126 χρόνια να συνδέει το Διακοφτό με τα Καλάβρυτα είναι συναρπαστική! Δεν είναι λίγοι αυτοί που ακόμη και σήμερα προτιμούν αυτόν τον ασυνήθιστο τρόπο για τις μετακινήσεις τους. Αναμφίβολα το ομορφότερο χωριό της διαδρομής και ίσως το πιο χαρακτηριστικό, παραποτάμιο χωριό του Μοριά είναι η Ζαχλωρού.
Από το 1896 όταν αυτό το δημιούργημα του Χαρίλαου Τρικούπη ξεκίνησε τα δρομολόγιά του συνδέοντας το παράλιο Διακοφτό με τα ορεινά Καλάβρυτα, είναι σαν να έχει κάνει τον γύρο του κόσμου 465 φορές! Πρόκειται για τον μοναδικό οδοντωτό σιδηρόδρομο στην Ελλάδα που σχεδιάστηκε ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί στις μεγάλες κλίσεις που αντιμετωπίζει καθώς διασχίζει το φαράγγι.
‼️ Πληροφορίες: Από το Διακοφτό ώς τα Καλάβρυτα τα ταξίδι διαρκεί περίπου 1 ώρα και λίγα λεπτά. Τα Σαββατοκύριακα οι συρμοί αναχωρούν γεμάτοι, γι’ αυτό καλό θα ήταν να έχετε εξασφαλίσει μια θέση στον λιλιπούτειο συρμό από πριν. Τηλέφωνο ΟΣΕ Διακοφτού 26910 42206, κρατήσεις στο tickets.trainose.gr
Από τους Τοξότες στη Σταυρούπολη
Μια απίθανη διαδρομή περιμένει όσους επιβιβαστούν από τον σταθμό του τρένου στους Τοξότες Ξάνθης με προορισμό τη Σταυρούπολη στα βόρεια του νομού. Η διαδρομή Τοξότες-Λιβερά-Σταυρούπολη, καθώς ξεδιπλώνεται μέσα στην καρδιά της χαράδρας και δίπλα στην κοίτη του Νέστου -περιοχή γνωστή και ως Θρακικά Τέμπη- θα σας μείνει αξέχαστη. Μόλις ο συρμός μπει στα στενά του Νέστου, κατεβάζει ταχύτητα με σκοπό οι επιβάτες ν’ απολαύσουν το μοναδικό τοπίο.
Το ταξίδι διαρκεί 40 λεπτά με μια ολιγόλεπτη στάση στον ανακαινισμένο σταθμό των Κάτω Λιβερών, ακριβώς επάνω στην κοίτη του Νέστου. Μέχρι τα μέσα του 20ού αιώνα με το δρομολόγιο αυτό εξυπηρετούνταν τα χωριά του Νέστου, Ανω και Κάτω Λιβερά, καθώς δεν υπήρχε οδικό δίκτυο. Από εδώ περνούσε και το θρυλικό «Orient Express» που συνέδεε τη Δυτική Ευρώπη με την Κωνσταντινούπολη.
Πληροφορίες: Για τα δρομολόγια στον ΟΣΕ Ξάνθης τηλ. 25410 22581, κρατήσεις μέσω διαδικτύου στο tickets.trainose.gr
● Κείμενο - φωτογραφίες: Θοδωρής Αθανασιάδης | viewsofgreece.com
.efsyn.gr
sidirodromikanea.blogspot.com