Οι κυβερνήσεις του Πακιστάν, της Τουρκίας και του Ιράν άδραξαν μια ιστορική ευκαιρία για να αναβιώσουν μια διακρατική, διηπειρωτική σιδηροδρομική υπηρεσία που συνδέει στρατηγικά την Κωνσταντινούπολη, την Τεχεράνη και το Ισλαμαμπάντ, απελευθερώνοντας βαθιές οικονομικές προοπτικές καθώς οι αναπτυσσόμενες χώρες προσπαθούν να ανακάμψουν οικονομικά εν μέσω ανησυχητικού πληθωρισμού, υποτιμημένων νομισμάτων και στοιχειωδώς καταστροφικών κυμάτων την πανδημία του κορωνοϊού.
Στις 21 Δεκεμβρίου 2021, η τουρκικής κατασκευής εμπορευματική αμαξοστοιχία Ισλαμαμπάντ-Τεχεράνη-Κωνσταντινούπολη (ITI) ξεκίνησε το ταξίδι της από τον σιδηροδρομικό σταθμό του Ισλαμαμπάντ στον τομέα I-9 της πρωτεύουσας καθ' οδόν προς τον κύριο προορισμό της στο Zahedan του Ιράν, από όπου η τουρκική Το τρένο θα παραλάβει τα εμπορεύματα και θα κατευθυνθεί προς την Κωνσταντινούπολη.
Στα εγκαίνια του τρένου ITI παρευρέθηκαν πολλοί αξιωματούχοι, συμπεριλαμβανομένου του υπουργού σιδηροδρόμων του Πακιστάν Azam Khan Swati και του Amjad Ali Khan, γενικού διευθυντή του σχεδίου τρένου ITI, καθώς και του Πακιστανού υπουργού Εξωτερικών Shah Mehmood Qureshi και του εμπορικού συμβούλου Razak Dawood. Οι πρεσβευτές της Τουρκίας, του Ιράν, του Καζακστάν και του Ουζμπεκιστάν εγκαινίασαν την τελετή σημαίας του φορτηγού τρένου.
Το ITI είναι ένα επαναστατικό πρώτο βήμα σε σχέση με την περιφερειακή ευρασιατική εμπορική συνδεσιμότητα. Είναι μια πρωτοποριακή «γεωοικονομική» ευκαιρία για το Πακιστάν, την Τουρκία και το Ιράν, που θα επωφεληθούν από τη δυνητική διπλωματία του εμπορίου και των υποδομών του νέου σιδηροδρόμου.
Οι εισαγωγείς και εξαγωγείς του Ιράν, της Τουρκίας, του Πακιστάν και του Ιράν μπορούν να αξιοποιήσουν πλήρως αυτήν την εμπορική ευκαιρία σε μια εποχή που επηρεάζεται έντονα από τη στρατηγική «γεω-οικονομία».
Γεωστρατηγικά για την Τουρκία, ο πολυαναμενόμενος διεθνικός σιδηρόδρομος ITI ενισχύει τη συνδεσιμότητα με την Πρωτοβουλία Belt and Road (BRI) που αλλάζει το παιχνίδι της Κίνας, προσφέροντας σιδηροδρομική σύνδεση μεταξύ Κίνας και Τουρκίας, μέσω της οποίας οι επιχειρήσεις της χώρας θα αποκτήσουν απαράμιλλη πρόσβαση στην καταναλωτική αγορά της Κίνας με 1,402 δισεκατομμύρια ανθρώπους και Η πολλά υποσχόμενη αγορά του Πακιστάν των 220,9 εκατομμυρίων καταναλωτών, συμβάλλοντας στην οικονομική ανατροπή της Τουρκίας σε μια εποχή μετά την COVID-19.
Αυτό το σύγχρονο «orient express» συνδέει τη Δυτική και την Κεντρική Ασία με την Κίνα μέσω της ναυαρχίδας του BRI. Συνδέοντας επίσης το BRI με την απρόσκοπτη σύνδεση της Κίνας με την Ευρώπη, ο σιδηρόδρομος ITI είναι ζωτικής σημασίας για το Πεκίνο, δεδομένων των τεράστιων επενδύσεων της Κίνας στο Πακιστάν μέσω του Οικονομικού Διαδρόμου Κίνας-Πακιστάν και του Ιράν μέσω του Οργανισμού Συνεργασίας της Σαγκάης (SCO). Με τη συμφωνία ελεύθερου εμπορίου (ΣΕΣ) μεταξύ Κίνας και Πακιστάν, άλλες δικαιούχες χώρες θα μπορούσαν επίσης να πραγματοποιούν άμεσες εξαγωγές στην Κίνα αφορολόγητες, σύμφωνα με έκθεση που δημοσιεύει η Daily Sabah.
Ευκαιρίες για όλους
Η επαναστατική σιδηροδρομική συνδεσιμότητα της ITI προσφέρει άνευ προηγουμένου ευκαιρίες για ταλαιπωρημένα έθνη όπως το Αφγανιστάν, όπου το περιφερειακό εμπόριο είναι ζωτικής σημασίας για να επαναφέρει το ασταθές κράτος από το χείλος της οικονομικής κατάρρευσης, της κοινωνικής αναταραχής και μιας επικείμενης ανθρωπιστικής κρίσης. Το δίκτυο ITI ωφελεί επίσης τις πλούσιες σε ενέργεια και ορυκτά Δημοκρατίες της Κεντρικής Ασίας (CAR) όπως το Αζερμπαϊτζάν, το Ουζμπεκιστάν, το Καζακστάν, το Κιργιστάν, το Τατζικιστάν, το Τουρκμενιστάν και την Κίνα.
Οι αναλυτές προβλέπουν ότι το ITI θα μπορούσε να ενισχύσει τον όγκο του εξωτερικού εμπορίου του Πακιστάν, ο οποίος σήμερα είναι περίπου 65 δισεκατομμύρια δολάρια (577,34 δισεκατομμύρια TL). Το ITI δίνει τη δυνατότητα στην επιχειρηματική κοινότητα του Πακιστάν να κερδίζει 32 εκατομμύρια δολάρια ετησίως με τη δυνατότητα να τα αυξήσει στα 64 εκατομμύρια δολάρια εάν το δίκτυο ITI συνδεθεί με πρόσθετους σιδηροδρομικούς σταθμούς στη Λαχόρη, Faisalabad (κόμβος επιχειρήσεων και κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων), Sialkot (ένα αθλητικά είδη και κέντρο παραγωγής ενδυμάτων), το Καράτσι (ο κύριος εμπορικός κόμβος) και το Rohri (γνωστό για το ρύζι, το ζαχαροκάλαμο και το βαμβάκι) για τη μεταφορά αγαθών στην Τουρκία, μια χώρα που παραμένει κομβική πύλη προς την Ευρώπη και την Κεντρική Ασία από το Πακιστάν.
Ο Ahmet Cengiz Özdemir, πρόεδρος του Συμβουλίου Εξωτερικών Οικονομικών Σχέσεων (DEIK), ζωτικής σημασίας υποστηρικτής της επιχειρηματικής διπλωματίας και του Επιχειρηματικού Συμβουλίου Τουρκίας-Πακιστάν, δήλωσε ότι η σιδηροδρομική γραμμή ενσωματώνει περιφερειακά το Πακιστάν, την Τουρκία, την Κίνα, το Ιράν και τις δημοκρατίες της Κεντρικής Ασίας με την Ευρώπη . Το δίκτυο ITI πρέπει να επεκταθεί πέρα από την Κωνσταντινούπολη. Όλα αυτά τα έθνη μπορούν να αποκομίσουν μερίσματα από τον σιδηρόδρομο, ο οποίος μπορεί περαιτέρω να ενσωματωθεί με αεροπορικές και στρατηγικές πλωτές οδούς με τις θαλάσσιες γραμμές επικοινωνίας (SLOC).
Οι επιβάτες μπορούν επίσης τελικά να επωφεληθούν καθώς τα εμπορικά εισιτήρια τρένων είναι λιγότερο δαπανηρά σε σύγκριση με τους ναύλους των αεροπορικών εταιρειών, ενισχύοντας τον τουρισμό και τα ταξίδια σε όλες τις ενδιαφερόμενες χώρες καθώς και υποστηρίζοντας τον τουριστικό τομέα που έχει πληγεί από την πανδημία.
Η επαναστατική υπηρεσία τρένου φορτίου ITI είναι ένας εξαιρετικά οικονομικός μηχανισμός για περιφερειακή συνδεσιμότητα σε περιόδους οικονομικής κατάρρευσης.
Ο πρεσβευτής της Τουρκίας στο Ισλαμαμπάντ, Mustafa Yurdakul, ήλπιζε ότι η ITI δεν θα σταματήσει στην Κωνσταντινούπολη, αλλά θα ταξίδευε μέχρι την Ευρώπη για να ωφελήσει πλήρως όλες τις περιφερειακές οικονομίες στην εποχή μετά την COVID-19, ένα συναίσθημα που απηχεί ο Ahmet Şahin, εμπορικός σύμβουλος της Τουρκίας στο Ισλαμαμπάντ. Ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών της Τουρκίας, Adil Karaismailoğlu, επανέλαβε επίσης τα θετικά συναισθήματα σχετικά με το έργο.
Ο σιδηροδρομικός διάδρομος ITI μειώνει σημαντικά τον χρόνο και το κόστος σε σύγκριση με τις θαλάσσιες μεταφορές, επειδή τα τρένα είναι ο πιο ανταγωνιστικός τρόπος μεταφοράς.
Το σιδηροδρομικό δίκτυο ITI είναι η συντομότερη και πιο προσιτή διαδρομή για τη μεταφορά εμπορευμάτων μεταξύ Ασίας και Ευρώπης, προς όφελος των περιφερειακών οικονομιών. Το τρένο έχει μέγιστη χωρητικότητα 20 εμπορευματοκιβωτίων των 12 μέτρων (40 ποδιών) με χωρητικότητα 80.000 τόνων προϊόντων, σύμφωνα με τους ειδικούς επιμελητείας.
Η σιδηροδρομική υπηρεσία μειώνει σημαντικά το κόστος διέλευσης προϊόντων από το Πακιστάν στην Τουρκία, η οποία συνήθως διαρκεί τουλάχιστον 30 ημέρες μέσω θαλάσσιων διαδρομών. Το τρένο ITI μειώνει τη διάρκεια της αποστολής κατά επτά ημέρες, αλλά διαφοροποιεί επίσης τα χαρτοφυλάκια των πακιστανικών, τουρκικών και ιρανικών προϊόντων που εισέρχονται στην Ευρώπη, ενσωματώνοντάς τα στην παγκόσμια οικονομία.
Το σιδηροδρομικό δίκτυο ITI θα χρειαστεί 12 ημέρες για να ολοκληρώσει ένα ταξίδι μονής διαδρομής περίπου 60.640 χιλιομέτρων (37.680 μίλια). Ενώ 1.825 χιλιόμετρα του σιδηροδρόμου βρίσκονται στην Τουρκία, 2.600 χιλιόμετρα στο Ιράν και 1.970 χιλιόμετρα σε όλο το Πακιστάν. «Το αρχικό τρένο φορτίου από το Ισλαμαμπάντ περιελάμβανε 13 κοντέινερ που μετέφεραν χουρμάδες, ρύζι και ροζ αλάτι», σύμφωνα με τον βετεράνο ανταποκριτή του Ισλαμαμπάντ Sana Jamal.
Ο Κουρέσι είπε ότι ο σιδηροδρομικός διάδρομος «θα παίξει σημαντικό ρόλο στην περιφερειακή συνδεσιμότητα και θα ενισχύσει την οικονομική δραστηριότητα στην περιοχή». Εξέφρασε την ελπίδα του ότι τα επόμενα επιβατικά τρένα θα ξεκινήσουν επίσης στην ίδια διαδρομή μετά την απρόσκοπτη λειτουργία του εμπορευματικού τρένου.
Η ίδρυση του ITI ήταν το 2009 υπό την αιγίδα του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας (ECO), αλλά ανεστάλη το 2011 και καθυστέρησε στο Πακιστάν λόγω τεχνικών σφαλμάτων. Το 2020, στη 10η συνεδρίαση της ECO, οι συμμετέχοντες αποφάσισαν να επαναλανσάρουν τον σιδηρόδρομο το 2021, ο οποίος τώρα προαναγγέλλει μια νέα οικονομικά ολοκληρωμένη αυγή για τις επόμενες γενιές.
dailysabah.com
sidirodromikanea.blogspot.com