Τρίτη 8 Φεβρουαρίου 2022

Διάδρομος Χ: Από Αυστρία σε Ελλάδα, μέσω Σερβίας με αυτοκίνητο και τρένο


Από το Σάλτσμπουργκ της Αυστρίας έως τη Θεσσαλονίκη και τον Πειραιά. Ο πανευρωπαϊκός αυτοκινητόδρομος Διάδρομος Χ ενώνει την κεντρική με τη νότια Ευρώπη, μέσω Σλοβενίας, Κροατίας, Σερβίας και της πΓΔΜ.

Συμέλα Τουχτίδου 

To τμήμα της Σερβίας ολοκληρώθηκε πριν απο δύο χρόνια και οι σερβικές αρχές αναφέρουν χαριτολογώντας ότι το πιο παλιό τμήμα του Διαδρόμου Χ είναι, πλέον, αυτό από τους Ευζώνους έως τη Θεσσαλονίκη.

Το μεγάλο στοίχημα τώρα είναι να κατασκευαστεί παράλληλα και ο σιδηρόδρομος. Το πρώτο σύγχρονο τμήμα αυτού του δικτύου θα τεθεί σε λειτουργία τον επόμενο μήνα, με αμαξοστοιχία που θα πιάνει ταχύτητα 200 χιλιομέτρων την ώρα. Η Σερβία βρίσκεται σε φάση πλήρους ανανέωσης των υποδομών της, γεγονός που ευνοεί και την Ελλάδα, αφού διευκολύνει χιλιάδες επισκέπτες από όλη την Ευρώπη.

Στην αποκλειστική συνέντευξη που παραχώρησε στο ελληνικό euronews, ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών της Σερβίας, Τόμισλαβ Μομίροβιτς, παρουσιάζει τα φιλόδοξα σχέδια της κυβέρνησής του:

Τ. Μομίβοτιτς: «Τώρα επενδύουμε σε δέκα νέους αυτοκινητόδρομους στη Σερβία. Τελειώσαμε το βασικό μας αυτοκινητόδρομο, τον Διάδρομο Χ, πριν από δυόμισι χρόνια. Έχει συνολικά μήκος 688 χιλιόμετρα και κάθε χρόνο καταγράφουμε ρεκόρ διελεύσεων μέσω της Σερβίας. Τον Διάδρομο Χ τον χρησιμοποιούν κυρίως οχήματα από το εξωτερικό, τόσο στο παρελθόν όσο και τώρα, γεγονός που φέρνει πολύ μεγάλα έσοδα. Όλα τα μεγάλα εργοστάσια και όλες οι μεγάλες επενδύσεις αναπτύσσονται γύρω από το Διάδρομο Χ.»

Πιστεύετε ότι στο μέλλον θα είναι εφικτό να ταξιδέψει κάποιος από Αυστρία έως Ελλάδα και με το τρένο;

«Το εύχομαι. Αυτό είναι το όνειρό μου. Εμείς ολοκληρώνουμε το πρώτο μέρος αυτής της επένδυσης τον επόμενο μήνα. Θα συνδέει το Βελιγράδι με το Νόβι Σαντ με την ταχύτερη αμαξοστοιχία στην ανατολική Ευρώπη. Η απόσταση των 80 χιλιομέτρων μεταξύ των δύο πόλεων θα καλύπτεται σε 30 λεπτά, κάτι που για πρώτη φορά συμβαίνει στην χώρα μας. Πρόκειται για επανάσταση στο σιδηροδρομικό δίκτυο της Σερβίας. Θα μπορεί κάποιος να μπει στο τρένο στο Βελιγράδι, να μεταβεί στο Νόβι Σαντ για να παρακολουθήσει μία θεατρική παράσταση, για παράδειγμα, και να επιστρέψει. Όπως συμβαίνει στην Ελβετία.

Η σύνδεση Βελιγραδίου - Νόβι Σαντ θα είναι η ταχύτερη των Δυτικών Βαλκανίων@TomaMomirovic

Θα συνεχίσουμε τη σύνδεση από το Νόβι Σαντ έως τα σύνορα με την Ουγγαρία, εκτιμούμε ότι θα ολοκληρωθεί τα επόμενα τρία χρόνια.

Επίσης, βρισκόμαστε σε διαπραγματεύσεις για την κατασκευή του σιδηροδρομικού δικτύου από το Βελιγράδι έως τα σύνορα με τη Βόρεια Μακεδονία. Ελπίζω ότι σε έξι μήνες θα ξεκινήσει και αυτή η επένδυση.»

Η πΓΔΜ και η Ελλάδα προχωράνε το δικό τους κομμάτι;

«Το εύχομαι. Μίλησα με τον Έλληνα ομόλογό μου, πριν μερικούς μήνες, και με διαβεβαίωσε ότι έχουν ανάλογα σχέδια. Γιατί οι επενδύσεις στα τρένα και στους σιδηδρόδρομους είναι το μέλλον, όχι μόνο για τις μεταφορές και την αντιμετώπιση της κίνησης, αλλά και για περιβαλλοντικούς λόγους.»

Σε πολλά τμήματα της χώρας, η Σερβία μοιάζει με ανοιχτό εργοτάξιο. Στην χώρα έχουν τοποθετηθεί κεφάλαια από Ευρώπη, Ρωσία, Τουρκία, Μέση Ανατολή και Κίνα, γεγονός που κάποιες φορές έχει προκαλέσει «γκρίνια» στις Βρυξέλλες. Η απάντηση της σερβικής κυβέρνησης είναι απλή:

Τ. Μομίβοτιτς: «Η Σερβία είναι η πιο ανοιχτή χώρα στην Ευρώπη. Μόνο η Σερβία δέχεται επισκέπτες, χωρίς βίζα, από την Ευρωπαϊκή Ένωση, τις Ηνωμένες Πολιτείες, τη Ρωσία, την Τουρκία, την Ινδία, την Ινδονησία. Προσπαθούμε να είμαστε μία ανοιχτή χώρα και μία κυβέρνηση φιλική στην επιχειρηματικότητα. Να στηρίζουμε τα επιχειρηματικά σχέδια. Φυσικά κάποιες φορές αυτό είναι δύσκολο, γιατί προφανώς η Ευρώπη είναι ο βασικός μας στόχος. Είμαστε απόλυτα προσηλωμένοι στο στόχο να γίνουμε μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αυτή την πολιτική ακολουθούμε. Όμως, δεν είναι πάντα εύκολο να προσεκλύεις επενδύσεις αν δεν είσαι μία ανεπτυγμένη χώρα.

Εμείς χρειαζόμαστε αυτές τις επενδύσεις, χρειαζόμαστε τις υποδομές. Έχουμε χάσει πάρα πολύ χρόνο. Έχουμε χάσει δεκαετίες. Τώρα πρέπει, σε λίγο χρόνο, να φέρουμε επενδύσεις και να κατασκευάσουμε όλους τους αυτοκινητόδρουμους, το σιδηρόδρομο και αυτό δεν είναι εύκολο.»
Εικόνα από τον κεντρικό ουρανοξύστη Kula Belgrade στο Belgrade Waterfrontbelgradewaterfront.com

Το τελευταίο έργο που προκαλεί αντιπαράθεση στη Σεβρία είναι η ανάπλαση μέρους της όχθης του ποταμού Σάβα στο Βελιγράδι. Mία πρώην εγκαταλελειμμένη περιοχή θα μετατραπεί σε σύγχρονο κέντρο κατοικιών, καταστημάτων και διασκέδασης, με πολλούς ουρανοξύστες, που κάποιοι υποστηρίζουν ότι η αισθητική τους έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την παλιά κυρίως πόλη.



gr.euronews.com
sidirodromikanea.blogspot.com