Τετάρτη 26 Ιανουαρίου 2022

Πού θα μας οδηγήσουν οι ανανεωμένοι σιδηρόδρομοι της Σερβίας;


Στο σιδηροδρομικό δίκτυο της Σερβίας πραγματοποιούνται επί του παρόντος εντατικές εργασίες κατασκευής. Τόσο εντατικό, που επηρεάζει τον όγκο των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών, και στους διεθνείς διαδρόμους. Αξίζει όλο αυτό; Για να απαντήσουμε σε αυτό το ερώτημα, θα πρέπει να ρίξουμε μια ματιά σε αυτά που έχουν υποσχεθεί.


Της Majorie van Leijen


Η Σερβία είναι μια σημαντική χώρα διέλευσης, που συνδέει τη Δυτική Ευρώπη με τη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Το πιο σημαντικό είναι ο Διάδρομος Χ, ο οποίος εκτείνεται από το Σάλτσμπουργκ στην Αυστρία έως τη Θεσσαλονίκη στην Ελλάδα και μέσω ενός δεύτερου κλάδου από τη Βουδαπέστη στην Ουγγαρία έως την Κωνσταντινούπολη στην Τουρκία. Αυτοί οι δύο κλάδοι σχηματίζουν το σχήμα ενός Χ και οι γραμμές τέμνονται στη μέση της Σερβίας.


Ωστόσο, η Σερβία σημείωσε οπισθοδρόμηση στον αριθμό των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών. Αν και γενικά τα μεταφερόμενα αγαθά το πρώτο εξάμηνο του 2021 σημείωσαν αύξηση 37,2%, αυτό ίσχυε μόνο για τις οδικές, τις πλωτές και τις αεροπορικές μεταφορές. Οι όγκοι στους σιδηροδρόμους παρουσίασαν πτωτική τάση, σύμφωνα με τη Στατιστική Υπηρεσία της Δημοκρατίας της Σερβίας . Ο λόγος, σύμφωνα με ανεπίσημη πηγή που ρωτήθηκε, είναι οι οικοδομικές εργασίες.

Νις – σύνορα πΓΔΜ

Τον Οκτώβριο του 2021, ο σερβικός διαχειριστής υποδομής Infrastruktura Železnice Srbije ξεκίνησε τις εργασίες ανακατασκευής στη σιδηροδρομική γραμμή Niš – Brestovac, η οποία αποτελεί μέρος του Διαδρόμου X.
Η ανακατασκευή αυτού του τμήματος θα πρέπει να ολοκληρωθεί τον Ιούνιο του 2023, αλλά αντιπροσωπεύει μόνο το 15 τοις εκατό της σιδηροδρομικής γραμμής Niš-Preševo, η οποία εκτείνεται στα σύνορα της Βόρειας Μακεδονίας. Άγνωστο πότε θα ανακατασκευαστεί η υπόλοιπη γραμμή.

Νις-Βουλγαρικά σύνορα

Ο άλλος κλάδος του διαδρόμου Χ χωρίζεται στη Νις και πηγαίνει προς τη Σόφια στη Βουλγαρία και στη συνέχεια προς την Κωνσταντινούπολη στην Τουρκία. Θα αναβαθμιστεί και ηλεκτροδοτηθεί και αυτός ο κλάδος και το συνολικό κόστος αυτής της ανακατασκευής υπολογίζεται στα 268 εκατ. ευρώ, στα οποία περιλαμβάνονται 59 εκατ. ευρώ για την ηλεκτροδότηση της σιδηροδρομικής γραμμής.
Οι εργασίες ανακατασκευής ξεκίνησαν και αναμένεται να ολοκληρωθούν το 2025. Σύμφωνα με την ιστοσελίδα του υπουργείου Κατασκευών, Μεταφορών και Υποδομών, το έργο χρηματοδοτείται εν μέρει από δάνειο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων ύψους 134 εκατ. ευρώ και επιχορήγηση ύψους 73,04 εκατ. ευρώ εξασφάλισε το Επενδυτικό Πλαίσιο Δυτικών Βαλκανίων.

Αναμενόμενο Αποτέλεσμα

Όταν ολοκληρωθεί η ανακατασκευή, η ταχύτητα της γραμμής θα αναβαθμιστεί στα 120 km/h (αυτή τη στιγμή η μέγιστη ταχύτητα είναι 100 km/h, αλλά στα περισσότερα σημεία δεν είναι μεγαλύτερη από 30 ή 50 km/h). Ο χρόνος ταξιδιού θα μειωθεί επίσης σημαντικά και ο ετήσιος όγκος εμπορευμάτων της γραμμής εκτιμάται ότι θα αυξηθεί κατά 30 τοις εκατό και θα φτάσει τους 2,2 εκατομμύρια τόνους ετησίως.
Τα φορτία αξόνων θα αυξηθούν επίσης στους 22,5 τόνους, στην κατηγορία βάρους D4, ενώ επί του παρόντος τα φορτία είναι μέγιστοι 7,2 τόνοι (κατηγορία D3).

Βελιγράδι-Βουδαπέστη

Στο βόρειο τμήμα της Σερβίας, αυτή τη στιγμή ανοικοδομείται το Βελιγράδι-Βουδαπέστη. Το πρώτο τμήμα μεταξύ του Βελιγραδίου και της δεύτερης πόλης της Σερβίας Νόβι Σαντ θα ολοκληρωθεί τον Μάρτιο του 2022. Η γραμμή θα εγκριθεί για ταχύτητες έως 200 km/h και επίσης τα εμπορευματικά τρένα θα εξουσιοδοτηθούν να χρησιμοποιούν τη νέα σιδηροδρομική γραμμή.
Οι εργασίες ανοικοδόμησης μεταξύ του Νόβι Σαντ και των συνόρων Σερβίας/Ουγγαρίας ξεκίνησαν πέρυσι, επίσης από την ουγγρική πλευρά. Και οι δύο κυβερνήσεις ανακοίνωσαν ότι η σιδηροδρομική γραμμή θα ολοκληρωθεί το 2025. Το δάνειο για αυτά τα έργα ανοικοδόμησης και στις δύο πλευρές των συνόρων είναι από την Κίνα. Εν τω μεταξύ, η εμπορευματική κίνηση θα εκτραπεί. Η γραμμή μεταξύ Szeged (Ουγγαρία) και Subotica (Σερβία) αυτή τη στιγμή ανακατασκευάζεται γρήγορα και στόχος είναι να ανοίξει για κυκλοφορία στα τέλη του τρέχοντος έτους.

Το κεντρικό τμήμα του διαδρόμου Χ

Το τμήμα όπου ενώνονται οι κύριοι κλάδοι του διαδρόμου Χ, το τμήμα μεταξύ Βελιγραδίου και Νις, δεν θα ανακαινιστεί με κινεζική χρηματοδότηση, αλλά με χρήματα της ΕΕ. Όπως είπε ένας αξιωματούχος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, «είναι προς το βασικό συμφέρον της ΕΕ να συνεχίσει την πολιτική της για τη διεύρυνση πιο αποτελεσματικά», και σε αυτό, η κατασκευή υποδομών ζωτικής σημασίας είναι κεντρικής σημασίας για τα Δυτικά Βαλκάνια.
Δεν είναι γνωστό πότε θα ξεκινήσει η ανοικοδόμηση και πότε θα ολοκληρωθεί. Πρέπει να γίνει πολλή δουλειά καθώς ο τρέχων χρόνος ταξιδιού μεταξύ Βελιγραδίου και Νις είναι 5,5 ώρες και η σιδηροδρομική υποδομή είναι σε πολύ κακή κατάσταση.

Serbia Cargo

Εν τω μεταξύ, η Serbia Cargo, η εταιρεία σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών της Σερβίας, ανέφερε σημαντική μείωση στον όγκο των εμπορευματικών μεταφορών.
Το 2019 η Serbia Cargo αγόρασε 16 νέες ατμομηχανές Vectron από τη Siemens, οι οποίες μπορούν να κινούνται με ταχύτητα 160 km/h, είναι εξοπλισμένες με ECTS και επιτρέπονται σε πολλές χώρες γύρω από τη Σερβία. Επιτρέπονται ακόμη και στη Γερμανία και την Αυστρία, αλλά φαίνεται ότι αυτές οι ατμομηχανές θα πρέπει να περιμένουν μερικά χρόνια προτού μπορέσουν να χρησιμοποιηθούν σε πλήρη ισχύ.

railfreight.com
sidirodromikanea.blogspot.com