Εντός του Φεβρουαρίου θα έχουν γνωστοποιηθεί τα σχήματα που θα διεκδικήσουν τις έξι χρυσές συμβάσεις της ΕΡΓΟΣΕ συνολικής αξίας 4,7 δισ. ευρώ που αφορούν στη διασύνδεση των εθνικών λιμένων με το σιδηροδρομικό δίκτυο.
Γεράσιμος Σεραφειμίδης
Όπως έχει ήδη γράψει το mononews.gr έχει ξεκινήσει ήδη από την Παρασκευή 28 Ιανουαρίου η διαδικασία αποσφράγισης των φακέλων για καθένα από τα έξι έργα ξεχωριστά, ενώ μέχρι και την ερχόμενη Παρασκευή 4 Φεβρουαρίου, αναμένεται να έχουν ανοίξει οι φάκελοι για το σύνολο των έργων.
Η διαδικασία ξεκίνησε με τη σιδηροδρομική διασύνδεση του Ρίου με το Νέο Λιμάνι της Πάτρας αξίας συνολικής αξίας 591 εκατ. ευρώ, ενώ οι επόμενοι δύο φάκελοι, που θα αποσφραγιστούν την ερχόμενη Δευτέρα και την Τρίτη αντίστοιχα, αφορούν τους διαγωνισμούς που αφορούν τις συνδέσεις Κορωπίου και Λαυρίου, καθώς και της Ραφήνας με το Σιδηροδρομικό δίκτυο. Ο προϋπολογισμός του πρώτου έργου εκτιμάται στα 534 εκατ. ευρώ, ενώ το δεύτερο κοστολογείται στα 430 εκατ. ευρώ.
Την ερχόμενη Τετάρτη, την Πέμπτη και την Παρασκευή αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί η αποσφράγιση των φακέλων για τους υπόλοιπους τρεις διαγωνισμούς. Αυτοί αφορούν τη διασύνδεση του λιμένα Θεσσαλονίκης με την Ξάνθη (2,3 δισ. ευρώ), τη σύνδεση του 6ου Προβλήτα του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) και την κατασκευή της προαστιακής γραμμής στη Συμπρωτεύουσα (77,1 εκατ. ευρώ), καθώς και τη νέα σιδηροδρομική γραμμή Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο (1,45 δισ. ευρώ).
Οι μνηστήρες
Όπως έχει γράψει πρόσφατα το mononews.gr οι μνηστήρες που διεκδικούν τα εν λόγω έργα είναι τρεις και αποτελούνται από ισχυρές κοινοπραξίες των κορυφαίων ελληνικών κατασκευαστικών Ομίλων με διεθνείς εταιρείες που δραστηριοποιούνται στα έργα σηματοδότησης.
Συγκεκριμένα, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει συμμαχήσει με την Intrakat, ενώ ως πάροχος σηματοδότησης έχει επιλεγεί η Siemens. Το δεύτερο σχήμα αποτελείται από την Κοινοπραξία που έχουν δημιουργήσει οι Όμιλοι Ελλάκτωρ και Mytilineos.
Όσον αφορά τον Όμιλο της ΑΒΑΞ θα ενώσει τις δυνάμεις του με την Alstom στρεφόμενος έτσι προς έναν γνωστό ετέρο με επιτυχημένες συνεργασίες όπως φαίνεται και απο την εκκίνηση των εργασιών για τη γραμμή 4 του Μετρό Αθήνας.
Το μόνο που μένει που μένει να φανεί είναι αν και τα τρία σχήματα θα διεκδικήσουν από κοινού τα ίδια έργα ή αν θα σχηματιστούν στην πορεία νέες κοινοπραξίες. Κατά τη διάρκεια της επόμενης εβδομάδας το ερώτημα αυτό θα απαντηθεί και αναμφίβολα τα βλέμμα του κατασκευαστικού κλάδου θα είναι στραμμένο στην ΕΡΓΟΣΕ.
Τα επόμενα βήματα
Εφόσον ολοκληρωθεί η διαδικασία της αποσφράγισης των φακέλων για κάθε έργο που δημοπρατεί η ΕΡΓΟΣΕ θα ακολουθήσει ένα διάστημα 15 ημερών κατά τη διάρκεια του οποίου τα ενδιαφερόμενα σχήματα θα μπορούν να προσφύγουν στην Αρχή Έγκρισης Προδικαστικών Προσφυγών, γεγονός και το οποίο ενδέχεται να οδηγήσει σε παρατάσεις.
Σε περίπτωση που δεν υπάρξουν προσφυγές, τότε η ΕΡΓΟΣΕ θα καταλήξει εντός του Φεβρουαρίου στα τελικά σχήματα που θα υποβάλουν τις μελέτες για τα έργα που διεκδικούν.
Από εκεί και έπειτα ξεκινάει το στάδιο του ανταγωνιστικού διαλόγου και της υποβολής των προσφορών. Κατά τη διάρκεια του πρώτου σταδίου θα προκύψει η βέλτιστη τεχνική λύση μέσω της αξιοποίησης των τεχνικών μελετών που θα υποβάλει το κάθε σχήμα για κάθε έργο ξεχωριστά. Εφόσον η ΕΡΓΟΣΕ θα έχει καταλήξει στην καλύτερη μελέτη για τη χάραξη του κάθε έργου, τότε θα ξεκινήσει το στάδιο της υποβολής των δεσμευτικών προσφορών εκ μέρους των τελικών ενδιαφερόμενων σχημάτων.
Υπενθυμίζεται πως παράλληλα η ΕΡΓΟΣΕ θα «τρέχει» έξι διαφορετικούς διαγωνισμούς, οι οποίοι θα αφορούν την επιλογή έξι project managers. Αυτοί θα επιφορτιστούν με την ευθύνη της ορθής εφαρμογής των μελετών που προτιμήθηκαν, ενώ θα συνεπικουρούν την ΕΡΓΟΣΕ κατά τη διάρκεια της υλοποίησης του έργου.
Εν ολίγοις, όπως ήδη έχουν αναφέρει τόσο ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Αχ. Καραμανλής, όσο και ο Υφυπουργός Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης, καθώς και ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ, Χρήστος Βίνης, πρόκειται για έργα με το «κλειδί στο χέρι» (turn-key projects).
Αυτό συμβαίνει καθώς οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι της χώρας μας θα παρέχουν την άρτια τεχνική τους εμπειρία μέσω των μελετών που θα καταρτίσουν. Με αυτό τον τρόπο δε θα υπάρξουν καθυστερήσεις στην ωρίμανση των εν λόγω διαγωνισμών, ενώ δεν αποκλείεται εντός του 2023 όχι μόνο να έχουν υπογραφεί οι συμβάσεις, αλλά και να ξεκινήσουν τα έργα.
mononews.gr
sidirodromikanea.blogspot.com