Στο όχι και τόσο μακρινό παρελθόν, αν ήσασταν 20άρηδες και ταξιδεύατε σε όλη την Ευρώπη , υπάρχει μεγάλη πιθανότητα το ταξίδι σας να βασιζόταν σε ένα βαρύ σακίδιο και μια κάρτα Eurail .
Το πάσο, που υπάρχει εδώ και 60 χρόνια, επιτρέπει το σιδηροδρομικό ταξίδι σε 33 ευρωπαϊκές χώρες και παραμένει μια δημοφιλής επιλογή μεταξύ των ταξιδιωτών με σακίδιο και όχι μόνο. Η προσφορά έχει εξελιχθεί σημαντικά από τότε που κυκλοφόρησε το 1959, επεκτάθηκε από 13 αρχικές χώρες και, από το 2020, έγινε ψηφιακή, εξαλείφοντας την ανάγκη για ενοχλητικά χάρτινα εισιτήρια. Άλλες πρόσφατες αναβαθμίσεις περιλαμβάνουν μια απλοποιημένη δομή τιμολόγησης και περισσότερες εκπτώσεις για ναύλους για νέους και ηλικιωμένους.
Από την άλλη πλευρά, οι επικριτές λένε ότι οι κάρτες Eurail έχουν χάσει μέρος της λάμψης τους λόγω των αυξανόμενων περιορισμών και των πρόσθετων τελών τα τελευταία χρόνια, καθώς και του ανταγωνισμού από αεροπορικές εταιρείες όπως η Ryanair και η Easyjet. Ακόμα κι έτσι, είναι δύσκολο να ξεπεράσεις την ευκολία και την ευελιξία μιας σιδηροδρομικής κάρτας μίας αγοράς — και αναμφισβήτητα τον πιο εμβληματικό τρόπο να ταξιδέψεις σε όλη την Ευρώπη, από τη Φινλανδία στην Πορτογαλία στην Τουρκία.
«Είναι ένας κλασικός τρόπος να μετακινηθείτε στην Ευρώπη—είναι εκπληκτικός», λέει ο Mike Fuller, ιδιοκτήτης του ItaliaRail.com , ενός ιστότοπου με έδρα τις ΗΠΑ που πουλά ιταλικά εισιτήρια τρένων και αναμένεται σύντομα να προσφέρει κάρτες Eurail. «Υπάρχει μια αναγέννηση στα σιδηροδρομικά ταξίδια μεταξύ των Βορειοαμερικανών που πηγαίνουν στην Ευρώπη».
Σκέφτεστε ένα πάσο για την επόμενη ευρωπαϊκή σας περιπέτεια; Δείτε τι πρέπει να γνωρίζετε πριν επιβιβαστείτε.
Πώς λειτουργούν οι κάρτες Eurail;
Πρώτα απ' όλα: η ίδια η Eurail δεν είναι φορέας εκμετάλλευσης. Είναι ένας συγκεκριμένος τύπος σιδηροδρομικής κάρτας που επιτρέπει στους διεθνείς επιβάτες να ταξιδεύουν με εθνικούς και περιφερειακούς σιδηροδρομικούς μεταφορείς που εκτελούν δρομολόγια σε όλη την Ευρώπη (το αντίστοιχο, Interrail , είναι διαθέσιμο για πολίτες και κατοίκους της ΕΕ). Στο πλαίσιο ενός νεότερου, πιο απλοποιημένου συστήματος τιμολόγησης, οι επιβάτες μπορούν πλέον να επιλέξουν ανάμεσα σε ένα παγκόσμιο πάσο και ένα πάσο μίας χώρας .
Με το Global Pass, οι επιλογές βασίζονται σε ημέρες ταξιδιού με τρένο εντός συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος, ξεκινώντας από τέσσερις ημέρες σε ένα παράθυρο ενός μήνα για 216 $ (η πιο δημοφιλής επιλογή, που ξεκινά από 473 $, προσφέρει 10 ημέρες ταξιδιού μέσα σε δύο μήνες). Κάθε μέρα ταξιδιού, οι κάτοχοι πάσο μπορούν να οδηγήσουν όσα τρένα θέλουν από τα μεσάνυχτα έως τα μεσάνυχτα. Λάβετε υπόψη ότι υπάρχουν χρεώσεις κράτησης που σχετίζονται με κάθε διαδρομή—περισσότερα για αυτό παρακάτω.
Το πάσο μιας χώρας, εν τω μεταξύ, προσφέρει ταξίδια εντός μιας χώρας ή μιας συγκεκριμένης περιοχής (όπως η Μπενελούξ, που καλύπτει το Βέλγιο, την Ολλανδία και το Λουξεμβούργο ή τη Σκανδιναβία ). Οι επιλογές κυμαίνονται από τρεις έως οκτώ ημέρες ταξιδιού μέσα σε ένα μήνα, με τιμές που ξεκινούν από 150 $ για την Ιταλία, έναν από τους πιο δημοφιλείς προορισμούς.
Το κινητό πάσο της Eurail και η εφαρμογή σχεδιασμού σιδηροδρομικών γραμμών έχουν απλοποιήσει περαιτέρω τον προγραμματισμό και την επιμελητεία. Το πάσο για κινητά παραδίδεται κατευθείαν στα εισερχόμενά σας μετά την αγορά—δεν χρειάζεται πλέον να περιμένετε για ένα χάρτινο εισιτήριο στο ταχυδρομείο ή να συμπληρώνετε ένα «ημερολόγιο ταξιδιού» στη διαδρομή. Αντίθετα, οι επιβάτες ανεβάζουν το πάσο για κινητά στην εφαρμογή σχεδιασμού διαδρομής ενώ είναι συνδεδεμένοι στο Wi-Fi και οργανώνουν τα ταξίδια τους από εκεί. Μόλις επιβιβαστούν, οι επιθεωρητές επικυρώνουν το πάσο σαρώνοντας τον γραμμωτό κώδικα στην εφαρμογή.
Αυτές οι ψηφιακές βελτιώσεις είναι όλο και πιο δημοφιλείς, ειδικά για ταξιδιώτες με έδρα τις ΗΠΑ, σύμφωνα με τον Yi Ding, διευθυντή επιχειρήσεων και ανάπτυξης της Eurail. Ο Ding λέει ότι τα χαρακτηριστικά έχουν προσθέσει ένα επιπλέον επίπεδο ευελιξίας και άνεσης για τους επιβάτες, πολλοί από τους οποίους πλέον προγραμματίζουν ταξίδια μερικές εβδομάδες νωρίτερα αντί για μήνες - μία από τις πολλές αλλαγές που τροφοδοτούνται από την πανδημία στα μοτίβα αγορών. «Είμαστε στην ευχάριστη θέση να δούμε πραγματικά ότι περισσότερο από το 90 τοις εκατό των Αμερικανών ταξιδιωτών χρησιμοποιούν πραγματικά το κινητό αντί για ένα χάρτινο πάσο για να ταξιδέψουν στην Ευρώπη», λέει ο Ding.
Πώς επιτυγχάνετε την καλύτερη προσφορά;
Ο υπολογισμός της εξοικονόμησης από ένα πάσο —και εάν αξίζει τον κόπο να αγοράσετε ένα από τα πρώτα— μπορεί να είναι μια περίπλοκη εργασία που περιλαμβάνει ανάλυση του δρομολογίου σας, εκτιμώμενες ημέρες ταξιδιού, σύγκριση τιμών με εισιτήρια από σημείο σε σημείο και άλλους παράγοντες .
Εάν έχετε μια ιδέα για το πόσες πόλεις και χώρες θέλετε να επισκεφτείτε για έναν συγκεκριμένο αριθμό ημερών, μπορείτε να τιμολογήσετε τις επιλογές σας και με τους δύο τρόπους—μέσω σιδηροδρομικής κάρτας και, στη συνέχεια, εισιτηρίων από σημείο σε σημείο. Δείτε την εύχρηστη λειτουργία προγραμματισμού ταξιδιού της Eurail , η οποία παρέχει προτάσεις για τον καλύτερο τύπο πάσου για το δρομολόγιό σας. Στη συνέχεια, μπορείτε να δείτε πώς συσσωρεύονται αυτοί οι ναύλοι έναντι του κόστους των εισιτηρίων από σημείο σε σημείο μέσω σιδηροδρομικών φορέων εκμετάλλευσης μεμονωμένων χωρών ή ιστοτόπων σύγκρισης όπως το Omio.com .
Σκεφτείτε επίσης πόση ευελιξία χρειάζεστε: Θέλετε την επιλογή, για παράδειγμα, να επιλέγετε ένα δευτερεύον ταξίδι με βάση μια σύσταση που παραλάβατε στη διαδρομή ή ένα πιο σταθερό δρομολόγιο που βασίζεται σε μια μεταφορά σε μια προσφορά πτήσης με μη επιστρέψιμη τιμή που σημειώσατε; Σε γενικές γραμμές, «αν τα ταξιδιωτικά σας σχέδια είναι σταθερά και οι ημερομηνίες καθορισμένες, δεν χρειάζεστε απαραίτητα πάσο», λέει ο Mark Smith, ιδρυτής του The Man in Seat 61 , ενός ιστότοπου που ειδικεύεται στα σιδηροδρομικά ταξίδια. «Αλλά αν θέλετε την ελευθερία να ξυπνάτε το πρωί και να πείτε: «Είμαστε στο Βερολίνο , πρέπει να πάμε στο Άμστερνταμ ή στη Βαρσοβία;», δεν έχετε αυτή την ελευθερία με την προκαταβολή των εισιτηρίων».
Για μερικούς ταξιδιώτες, ο Smith προτείνει μια προσέγγιση «μίξης και αντιστοίχισης». «Αντί να αγοράσετε, για παράδειγμα, ένα πάσο 10 ημερών σε 2 μήνες για να καλύψετε οκτώ ή εννέα προγραμματισμένα ταξίδια, μπορεί να είναι φθηνότερο να αγοράσετε ένα πάσο 7 ημερών σε 2 μήνες συν ένα κανονικό εισιτήριο για ημέρα που κάνετε μόνο ένα σύντομο τοπικό hop, όπως η Φλωρεντία στην Πίζα, ή ένα φτηνό εισιτήριο προκαταβολής για ένα ταξίδι στην αρχή του ταξιδιού σας που ξέρετε ότι σκοπεύετε να κάνετε», εξηγεί.
Τέλος, λάβετε υπόψη ότι η ευκολία ενός πάσου μπορεί να προσφέρει σημαντική μη χρηματική αξία, ειδικά για μεγαλύτερα ταξίδια σε μία (ή περισσότερες) διαφορετικές χώρες. Η αγορά εισιτηρίων από σημείο σε σημείο σημαίνει συχνά πλοήγηση σε άγνωστα συστήματα κρατήσεων σε διάφορες γλώσσες (και σε ιστότοπους που ενδέχεται να έχουν πρόβλημα με τις πιστωτικές κάρτες των ΗΠΑ). Και επειδή διαφορετικοί μεταφορείς έχουν διαφορετικές πλατφόρμες κρατήσεων, αυτό μπορεί να σημαίνει πολλά εισιτήρια για ένα μόνο ταξίδι. Εάν δεν είστε έτοιμοι για αυτά τα επιπλέον βήματα, ένα πέρασμα ταιριάζει.
Τι γίνεται με το κρυφό κόστος;
Τα τέλη κράτησης , τα οποία δεν περιλαμβάνονται στο κόστος της κάρτας Eurail, μπορεί να εκπλήξουν ορισμένους ταξιδιώτες. Ακόμη και με την επιλογή DIY αυτοεξυπηρέτησης μέσω της εφαρμογής για κινητά, θα πληρώσετε ένα τέλος κράτησης 2 ευρώ ανά ταξιδιώτη και ανά ταξίδι, συν ένα τέλος κράτησης τρένου εσωτερικού , το οποίο ποικίλλει ανά χώρα και τύπο τρένου (νύχτα και υψηλής ταχύτητας τα τρένα, δεν αποτελεί έκπληξη, είναι πιο ακριβά και σχεδόν καθολικά απαιτούν κράτηση εκ των προτέρων).
Σύμφωνα με τον ιστότοπο της Eurail, οι κρατήσεις κατά μέσο όρο 10 € για τρένα υψηλής ταχύτητας και 15 € για διεθνείς, αλλά για τις πιο δημοφιλείς διαδρομές στη Δυτική Ευρώπη, τα τέλη σε ορισμένες διαδρομές — το Παρίσι προς τη Βασιλεία, για παράδειγμα, μπορεί να φθάσουν τα 68 € ( περίπου $79).
Ο Smith έχει έναν απλό εμπειρικό κανόνα για να αποκτήσετε μια αίσθηση ακριβότερων διαδρομών. «Τραβήξτε μια γραμμή ακριβώς στη μέση της Ευρώπης», σημειώνει. «Στα αριστερά αυτής της γραμμής, χώρες όπως η Γαλλία, η Ιταλία και η Ισπανία είναι μη φιλικές προς το πέρασμα. Στα δεξιά αυτής της γραμμής, η Ελβετία, η Μπενελούξ, η Δανία , η Γερμανία, η Αυστρία και τα σημεία ανατολικά είναι φιλικά προς το πέρασμα. Γενικά δεν επιβαρύνεστε με επιπλέον κόστος και στις περισσότερες περιπτώσεις δεν απαιτούνται κρατήσεις.»
Τι γίνεται με τα επιπλέον προνόμια και τις εκπτώσεις;
Μεταξύ των πιο γνωστών προσφορών του Eurail είναι το νεανικό πάσο του , το οποίο, από το 2019, είναι πλέον διαθέσιμο για ταξιδιώτες έως 28 ετών. Οι ηλικιωμένοι 60 ετών και άνω, εν τω μεταξύ, λαμβάνουν έκπτωση 10 τοις εκατό , ενώ δύο παιδιά έως 11 ετών ταξιδεύουν δωρεάν με εισιτήριο ενηλίκων.
Μην ξεχνάτε και άλλες εκπτώσεις, από φέρι μποτ, τοπικά τρένα και ξενοδοχεία — όλα αυτά μπορούν να συμβάλουν σε σημαντική εξοικονόμηση πόρων. (Στην πραγματικότητα, το Greek Islands Pass ενημερώθηκε το 2019 για να συμπεριλάβει ακτοπλοϊκά δρομολόγια προς 53 νησιά—από 28—καθιστώντας το μια εξαιρετική επιλογή για αυτήν την περιπέτεια για ταξίδια σε πολλές ταξιδιωτικές λίστες). Ορισμένες εκπτώσεις απαιτούν κράτηση εκ των προτέρων, ενώ άλλες είναι διαθέσιμες μόνο για προσωπική κράτηση. Φροντίστε να ελέγξετε τα ψιλά γράμματα για προσφορές στη συγκεκριμένη χώρα που θα επισκεφτείτε.
Τέλος, αν δείτε πολλά —όπως την έκπτωση 20 τοις εκατό στα πάσο που πρόσφερε η Eurail στα τέλη του 2020—μη φοβάστε να τα πάρετε και να προγραμματίσετε το ταξίδι σας αργότερα, καθώς τα πάσο ισχύουν πλέον για 11 μήνες μετά την αγορά.
cntraveler.com
sidirodromikanea.blogspot.com